بنیانگذار تازه‌چین‌ در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

بازار آجیل و خشکبار یک صنعت ۸ میلیون دلاری است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹

مصاحبه با حسن موحد، بنیانگذار استارتاپ تازه‌چین

آجیل و خشکبار ایرانی از همه جای دنیا طرفداران زیادی داشته به‌طوری که طعم منحصربفرد پسته کرمان، گردوی تویسرکان و….  را شاید کمتر جایی در دنیا بتوان پیدا کرد. در ایران هم بازار سنتی خرید و فروش آجیل در برخی از ایام سال مثل شب یلدا و ایام نوروز حسابی داغ است آن هم با چندین دست واسطه و قیمت‌های نجومی سربه فلک زده، اما بازهم یک ایده استارتاپی توانسته آستین بالا بزند و برای حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت در این مسیر قدم بگذارد. تازه‌چین پلتفرمی است که فروش خشکبار و آجیل مرغوب را در بستر اینترنت و از طریق عرضه مستقیم، با حداقل واسطه ارائه کرده و قیمت تمام شده را برای مصرف‌کننده به حداقل می‌رساند البته بعد از طی مسیری پر از فراز و نشیب!!!! حسن موحد بنیانگذار این استارتاپ ۳۰ ساله و متولد تویسرکان، قطب تولید گردوی ایران، است. او کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد نرم‌افزار دارد و از یازده سالگی به واسطه شغل پدرش به بازار کار وارد شده است. به گفته خودش از ۲۱ سالگی به‌صورت فریلنسر کار طراحی وب انجام داده و حدود ۱۰ سال در حوزه طراحی نرم‌افزار فعالیت کرده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان بگوید چطور از نرم‌افزار و طراحی وب سر از فروش آنلاین خشکبار درآورد.

از تجربه‌های کاری قبل از تازه‌چین و آشنایی با اکوسیستم استارتاپی برایمان بگویید؟


از ۲۱ سالگی با فعالیت در زمینه‌های مختلف از جمله ویرایش تصاویر، فتوشاپ، ادیت ویدیو وکارهای کوچک کامپیوتری به سمت حوزه نرم‌افزار سوق داده شدم. از طریق مطالعه کتاب‌های گوناگون و به دور از امکانات آموزشی این روزها توسعه دهندگی برنامه‌های تحت وب را آموزش دیدم و به عنوان دستمزد اولین سفارشم در این حوزه یک کارت شارژ ایرانسل دریافت کردم. هرچه بیشتر برنامه نویسی یاد می‌گرفتم بازار طراحی وب داغ‌تر می‌شد و سیستم‌های متفاوت‌تری فارسی‌سازی می‌شدند.  چندین سال به عنوان توسعه دهنده نرم افزار فعالیت کردم و در کنارش با فضای دیجیتال هم ارتباط داشتم. اتفاقا آن زمان با وبنا که اطلاعات خوبی در رابطه با توسعه کسب و کارها ارائه می‌داد، آشنا شدم. با مطالعه در سایت‌های مختلف از اتفاقات فضای کسب‌وکار کشور مطلع می‌شدم و همان زمان بود که متوجه شدم در بستر یک زیست‌بوم کسب‌وکاری بچه‌های فضای دیجیتال با هم ارتباطات خوبی برقرار کرده‌اند.

با آقایان شایان شلیله و محسن ملایری هم در اولین استارتاپ ویکند آشنا شدم و با شرکت در این برنامه بود که دیدگاهم نسبت به معنای استارتاپ، تیم‌سازی و …  به کلی تغییر کرد.

مسیر پرفراز و نشیب از ایده تا تولد تازه‌چین را چطور هموار کردید؟

من قبل از تازه‌چین یک توسعه دهنده نرم افزار بودم  که می‌توانستم آنچه در ذهن دارم را پیاده کنم اما همچنان به دنبال یک کسب‌و‌کار سودآور بودم. تلاش‌های زیادی برای درآمدزایی در حوزه نرم‌افزار کردم اما به نتیجه نرسید و در نهایت فهمیدم نرم‌افزار در زمینه رشد مالی و کسب درآمد پاسخگوی من نیست. از دنیای نرم‌افزار خسته و دلزده بودم، از طرفی وضعیت دلاری و مالی کشور هم حسابی بهم ریخته بود که یک روز که با همسرم حول مسائل مالی و شرایط بد اقتصادی صحبت می‌کردیم، ایشان پیشنهاد داد که به فروش اینترنتی گردو، یعنی محصول شناخته شده تویسرکان بپردازم و البته قبل‌تر هم خودم به دنبال تلفیق برنامه‌نویسی با فروش محصولات بومی بودم، با وجود اینکه امیدی به موفقیت ایده نداشتم اما پذیرفتم. چند سایت را در این زمینه بررسی و در نهایت تابستان ۹۶ دامنه تازه‌چین را پیدا و ثبت کردم. تبلیغاتمان را از شبکه‌های اجتماعی شروع کردیم اما در گام اول بازخورد خوبی نگرفتیم. مشکلات اقتصادی روزبه‌روز بیشتر می‌شد ولی با همه فشارها تابستان ۹۷جدی‌تر توسعه تازه‌چین را دنبال و تلاش کردم مشتریان فعال تازه‌چین در بستر شبکه‌های اجتماعی به سمت سایت هدایت کنم.

بعدتر تصمیم گرفتم علاوه بر اینکه خشکبار تویسرکان را به سراسر ایران بفروشم، واسطه‌های زائد را حذف کنم چراکه حذف واسطه های زائد و کوتاه شدن زنجیره ارزش به نفع مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.در نهایت تازه‌چین پلتفرمی شد که افراد در شهرستان‌های دیگر هم بتوانند محصولاتشان را ارسال کنند و مشتریان با استفاده از برند تازه چین محصولات را به راحتی خریداری نمایند.

تازه‌چین را با چه خدماتی می‌شناسند؟

تازه‌چین پلتفرمی است که فروش خشکبار و آجیل مرغوب را به‌صورت فله در بستر اینترنت و از طریق عرضه مستقیم، با حداقل واسطه ارائه می‌کند به‌طوری که قیمت تمام شده را برای مصرف‌کننده به حداقل می‌رساند و مشتری می‌تواند با اطمینان از کیفیت محصول به خرید گردو یا آجیل موردنیازش بپردازد.

حجم صنعت آجیل و خشکبار در کشور چقدر است و تازه‌چین چه سهمی از این بازار خواهد داشت؟

حجم بازار خشکبار آجیلی  مانند پسته و امثالهم در کشور حدود ۸میلیون دلار است که ما برنامه داریم ۵تا۱۰درصد بازار را تصاحب کنیم.

تا امروز چه تعداد مشتری داشتید و به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

تا امروز بیش از ۲۰۰۰مشتری جذب کردیم. خیر هنوز به نقطه سربه‌سر نرسیده‌ایم.

رقابت در این حوزه چطور است؟به نقطه سربه‌سر رسیده

کشمون و واجارو رقبای داخلی ما هستند که البته حوزه محصولات، پلتفرم و روش کارکردمان متفاوت است.

جذب سرمایه داشته‌اید از ابتدا یا با سرمایه شخصی شروع کردید؟

تازه‌چین بخشی با سرمایه شخصی خودمان و بخشی هم با سرمایه دوستان و آشنایان شروع به‌کار کرد و از هیج شتاب‌دهنده یا سرمایه‌گذار فرشته‌ای جذب سرمایه نداشتیم.

از زمان شروع بکار چه چالش‌هایی داشتید؟برای رفع این چالش‌ها چه راهکاری پیش گرفتید؟

چالش های متفاوتی از نحوه فروش تا بسته بندی، نحوه تحویل به پست، چالش‌هایی در حوزه لجستیک، نمایندگی هم داشتیم که برای رفع آن‌ها سعی کردیم از نظرات تیم کمک بگیریم.

نقاط ضعف اکوسیستم را در چه می‌بینید؟

اکوسیستم ایران کاملا نوپا است و نقاط ضعف زیادی دارد. اما بزرگترین آن شاید متمرکز بودن بر روی پایتخت و عدم برنامه‌ریزی برای اکوسیستم سایر شهرها است.

انتظار شما از دستگاه‌های دولتی چیست؟

از بخش‌های دولتی انتظار حمایت داریم البته نه حمایت مالی بلکه حمایت معنوی و تلاش در جهت شناخت و معرفی کسب و کارمان. دولت فقط سنگ جلو پای ما نیندازد!!!!!

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *