بنیانگذار بهروب از جذب 1000 کاربر با گذشت دو هفته از فعالیت این استارتاپ خبر می‌دهد؛

باهمکاری پیمانکاران سنتی کار بزرگی را در زمینه بازیافت زباله رقم خواهیم زد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹

مصاحبه با مهدی قمری، بنیانگذار استارتاپ بهروب

 بهروب پلتفرمی با هدف تفکیک زباله از مبدا است که افراد می‌توانند با ورود به این پلتفرم نوع زباله خود از جمله خشک، الکترونیک، ساختمانی و زمان و مکان تحویل آن را روی نقشه مشخص و درخواست خود را برای تحویل زباله ثبت کنند. در گام بعدی مشتریان زباله موردنظر را به رانندگان بهروب تحویل می‌دهند  و متناسب با نوع زباله مبلغی هم دریافت می‌کنند!!!!

مهدی قمری، بنیانگذار استارتاپ بهروب ۴۱ ساله و لیسانس سخت افزار کامپیوتر است و به طور تخصصی به حوزه اینترنت اشیا پرداخته است. به گفته خودش از ۲۵ سالگی تجربه کار در حوزه خدمات شهری داشته و به مدت چند سال از طریق تاسیس یک شرکت به عنوان پیمانکار خدمات شهری فعالیت داشته است. بعد هم مدتی مشغول کار گلخانه‌داری بوده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از داستان ورودش به اکوسیستم استارتاپی و راه‌اندازی بهروب بگوید.

ابتدا برایمان بگویید چطور و چه سالی به اکوسیستم استارتاپی وارد شدید؟


بعد از تجربه گلخانه‌داری، شروع به مطالعه و به‌روزرسانی اطلاعاتم در حوزه فناوری کردم و به همراه همکارم آقای هاشم عابدی که در رشته فناوی اطلاعات تحصیل کرده‌اند تصمیم گرفتیم در سال ۹۵ وارد حوزه هوشمندسازی شویم و اقداماتی را در جهت هوشمندسازی شهرها انجام دهیم. کم‌کم با تجربه‌های کوچکی که داشتیم، سامانه مانتورینگ خودرو در سایز کوچک برای دهیاری روستای خودمان ایجاد کردیم واین اقدام مقدمه‌ای برای آشنایی ما با ساختارهای استارتاپی و فناوری شد. بعد از ارائه ایده، ابتدا به استانداری و بعد به ریاست جمهوری و شتاب دهنده معرفی شدیم و در انتها در یکی از شتاب دهنده‌ها در ایستگاه نوآوری دانشگاه شریف مستقر شدیم.

همانطور که گفتم تخصص اصلی من اینترنت اشیا و همکارم نرم افزار، اپلیکیشن و پنل است. ما در ابتدا ابتدا جی پی اسی طراحی کردیم که به کمک آن مردم در اپلیکیشن ما ماشین زباله را می دیدند و متوجه می‌شدند که ماشین زباله چه زمانی به درب منزل می‌رسد. بعدتر این ایده را به حوزه روستا تکامل دادیم و کم‌کم بستری فراهم شد که فروشگاه‌ها و مغازه‌های شهر هم توانستند به این پلتفرم وصل شوند و در نهایت این ایده بعد از تکامل نهایی دهکده هوشمند نام گرفت.

استارتاپ دهکده هوشمند اولین تجربه ما قبل از بهروب در این حوزه بود و در حال حاضر بخش‌های مختلفی مثل حمل و نقل، تاکسی و اتوبوس را هم شامل می‌شود. در گام بعدی مطالعاتمان را تکمیل‌تر کردیم و تیم ها به ما پیوستند و توانستیم روی هر بخش بیشتر تمرکز کنیم و قدرتمند جلو برویم.

ایده بهروب چطور شکل گرفت و چه سالی و چطور اجرا شد؟

در سال ۹۶ بعد از اجرای این ایده در حوزه روستا، مطالعاتمان را به‌صورت تخصصی در حوزه تفکیک زباله دوباه شروع کردیم.اینکه انواع زباله چیست و چطور می‌توان زباله‌‌ها را تفکیک کرد و به دست پیمانکار رساند و یا اینکه پیمانکار، شهروند و شهرداری چه مشکلاتی دارند. حدود ۶ ماه درشهرداری کرج در مرکز شاهد مستقر شدیم و مطالعاتمان را انجام دادیم و همزمان بررسی‌های میدانی را در سطح شهر کرج انجام دادیم تا به این محصول یعنی بهروب رسیدیم. در نهایت در مردادماه سال ۹۸ این محصول لانچ شد و شروع به بازاریابی و ارائه به شهرداری‌ها و پیمانکارها کردیم. در مهرماه همان سال با پیمانکار شهرداری ارومیه مذاکره کردیم. از طرف دیگر بعد از ارائه در شهرداری کرج، مذاکرات را پیگیری کردیم و به عقد قرارداد منجر شد.

مذاکراتمان با ابن دوشهر یعنی کرج و ارومیه به عقد قرارداد منجر شد و سال گذشته بیشتر درگیر به روزرسانی اپلیکیشن بودیم. در این مسیر متاسفانه در حوزه کارهای اجرایی باتوجه به عدم آشنایی و عدم درک ساختارهای اداری کشور با حوزه استارتاپی و نوع مدل‌های استارتاپی و نیاز به هماهنگی در این حوزه عقب ماندیم و درگیر توجیه ایده شدیم.

بهروب را چطور معرفی می‌کنید؟از صفرتاصد کار با خودتان است؟

بهروب پلتفرمی است که در آن افراد به راحتی می‌توانند نوع زباله خودشان را اعم از خشک، الکترونیک و یا ساختمانی و زمان و مکان موردنظر را در قالب درخواست ثبت کنند. این درخواست  به دست راننده می‌رسد، راننده زباله را در نقشه می‌بیند، دریافت می کند و اگر نیاز باشد مبلغی دریافت می‌کند. درحال حاضر بهروب در شهر کرج و تربت‌جام فعالیت دارد درشهرهای دیگر هم در حال مذاکره هستیم.

بهروب مانند سایر استارتاپ‌های حوزه پسماند به شهروند این امکان را می‌دهد که در یک ساختار هوشمند به محیط زیست کمک کرده، زباله هایش را تفکیک کند و تحویل دهد و در قبالش اگر تمایلی داشت مبلغ و جوایزی را دریافت کند. از طرفی به پیمانکار امکان می‌دهد زباله را از درب منزل تحویل بگیرد و هزینه‌ها کاهش می‌‌یابد.

تا امروز از روند رشد بهروب راضی بودید؟ تیم بهروب چنر نفر هست در حال حاضر؟

شاید من هیچوقت نباید بگویم از روند رو به رشدمان راضی هستیم یا نه!!! اما در کل می‌توان گفت با شیب ملایم۱۰تا۵درصدی رشد می‌کنیم ولی به این دلیل که اهداف خیلی فراتری داریم هنوز رضایت کامل نداریم. در مقالب یک تیم ۶ نفره با هم همکاری داریم.

تا امروز چه تعداد مشتری و از چه قشری داشتید؟

ایده بهروب حدود دو هفته است که وارد مرحله اجرا شده است که در همین مدت کوتاه هزار نصب داشته است. در اپلیکیشن دهکده هوشمند هم تا امروز ۱۵هزار یوزر جذب کردیم.

رقیب یا رقبای اصلی شما کیست و مزیت رقابتی شما نسبت به آن‌ها چیست؟

ما یکسری رقبای سنتی از جمله پیمانکاران فعال در سطح شهر داریم و رقبای غیرسنتیمان اپلیکیشن‌هایی مثل بهروب هستند. پلتفرم هوشمند بهروب، مزیت رقابتی ما نسبت به پیمانکارهای سنتی است اما در قیاس با بخش غیرسنتی و پلتفرم‌های مشابه مزیت رقابتی ما سرعت انعطاف است. برای مثال اگر برای نخاله ساختمانی مردم درخواست داشته‌باشند امکان ایجاد راهکار را داریم و به سرعت در ساختار ما تعبیه خواهد شد. به علاوه ما در ساختارمان هر نوع پسماندی را تعریف کردیم و در هرشهری که قابلیت داشته باشد بهروب آماده ارائه خدمت است.

جذب سرمایه داشته‌اید تا امروز؟ چه مبلغی سرمایه در ازای واگذاری چند درصد سهام دریافت کردید؟

برای بهروب فعلا جذب سرمایه نداشتیم. ولی برای دهکده هوشمند حدود ۵۴۰ میلیون تومان سرمایه جذب کردیم و با یک شتاب‌دهنده در ازای ۱۸درصد سهام شریک شدیم.

از زمان شروع بکار چه چالش‌هایی داشتید؟برای رفع این چالش‌ها چه راهکاری پیش گرفتید؟

یکی از چالش‌ها این است که در این حوزه بازیگرانی وجود دارد که نقش و قدرت مهمی در این ساختارهاو در حوزه پسماند دارند، مثل پیمانکارهایی که در حال حاضر در۸شهر باشهرداری قرارداد بسته‌اند. این پیمانکاران باید مدیریت می‌شدند ولی ما سعی کردیم تعاملی سازنده با آن‌ها داشته باشیم که در ساختار ما مشارکت کنند و لجستیکشان را در اختیار ساختارما قرار می دهند.

به نقطه سر به سر رسیده اید؟

خیر. طبق پیش‌بینی‌ها تا ۶ ماه آینده به نقطه سربه‌سر خواهیم رسید.

انتظار شما از دستگاه‌های دولتی چیست؟

بخش مهمی از انتظارات از ساختارهای دولتی در زمینه وضع قوانین است. در حال حاضر در ساختارهای مناقصه‌ای و مزایده‌ای شهرداری هیچ جایگاهی برای استارتاپ ها در نظر گرفته نشده است و اگر استارتاپی در این حوزه شروع به فعالیت کند جلوی آن گرفته می شود. متاسفانه حتی با وجود ارسال نامه‌هایی از سوی معاونت علمی برای شهرداری‌ها هنوز هیچ تاثیری روی این ساختار نداشته است. انتظار داریم ما را به رسمیت بشناسند.

در شرایط کرونایی این روزها چند درصد افزایش یا کاهش فروش داشته‌اید؟ همکاری نیروها به چه صورت بود؟

در شرایط کرونا تفکیک زباله تعلیق شد و به نوعی کار ما خوابید. راهکارمان برای این مشکل این بود که جریان نقدی فعلا بین راننده و شهروند اتفاق نیفتد. در حال حاضر تمام نیروهای بهروب دورکار هستند و در گروهی در فضای مجازی باهم در ارتباط هستند. به‌صورت آنلاین همه چیز را بررسی می‌کنند..

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *