رئیس سازمان نصر: دولت حق بیمه شرکت‌های فناوری اطلاعات را پرداخت کند

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از معاون اول رئیس جمهور خواست تا به جای ارائه وام به شرکت های فناوری اطلاعات، دولت حق بیمه این شرکتها را پرداخت و مشکل تخصیص ارز را حل کند.

محمدباقر اثنی عشری در مراسم روز جهانی ارتباطات که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در زمان فراگیری بحران کرونا ما شاید تنها کشوری بودیم که بدون استفاده از قوه قهریه توانستیم مردم را در خانه نگه داریم که این موضوع بدون وجود بستر مناسب فناوری اطلاعات ممکن نبود.

وی با بیان اینکه مردم در ایام قرنطینه کرونا توانستند بر بستر یک شبکه نسبتا پایدار نیازهای خود را از قبیل آموزش، دید و بازدید، انجام کارهای روزمره و غیره برطرف کنند، گفت: پیش بینی می کنیم که پس از پایان این بحران نیز مردم به دوران پیش از کرونا برنخواهند گشت و از خدمات آنلاین استفاده می کنند.


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به روند رشد صنعت فناوری اطلاعات در کشور گفت: با وجود رشد منفی اقتصادی، صنعت فناوری اطلاعات در سال ۹۷ حدود ۶.۴ درصد رشد کرد و این روند در سال ۹۸ نیز ادامه داشت. رشد این صنعت در حالی رخ داده که تحت تحریم‌ها و محدودیت‌های شدید بوده‌ و هستیم.

اثنی عشری خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواسته های این بخش از دولت را عنوان کرد و گفت: در حوزه فناوری اطلاعات حدود ۸۳ درصد شاغلان در شرکت‌های کوچک و متوسط تخصص‌محور مشغول هستند و این شرکت‌ها به شدت در مقابل بحران آسیب‌پذیرند. این درحالی است که دولت پیش از آن که این شرکت‌ها هیچ گونه دریافتی از کارفرمایان خود داشته باشند، تمام مطالبات خود شامل مالیات و عوارض و غیره را از آنها می گیرد.

وی گفت: در شرایطی که ما پیش از کرونا هم پیش‌بینی سال سختی را می‌کردیم، اکنون اوضاع این شرکت‌ها حتی بسیار دشوارتر از چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. براین اساس انتظار داریم که دولت تسهیلاتی برای این شرکت‌ها در نظر بگیرد. اگر این شرکت‌ها از بین بروند بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی از کشور خارج می‌شود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای ادامه داد: بخش بسیار کمی از وام‌هایی که وعده داده شد، محقق شده و راه حل پیشنهادی ما این است که دولت به جای وام، حق بیمه شرکت‌ها را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه ما توانستیم شبکه ارتباطی کشور را با کمک واردات و تولید داخل پایدار نگه داریم، اضافه کرد: اما واقعیت این است که شبکه نیاز به توسعه دارد و این توسعه بدون واردات فناوری و تجهیزات جدید ممکن نیست. در ابتدای سال ما با ممنوعیت واردات تجهیزاتی مانند پردازشگر مواجه شدیم که بازار را به‌ شدت ملتهب کرد.

اثنی عشری با بیان اینکه تاکنون با کمبود سخت‌افزار مواجه نبودیم و همکاران ما همیشه تجهیزات را تامین کرده‌اند، اظهار داشت: اکنون مشکل ما در بانک مرکزی و نحوه تخصیص ارز است. انتقال پول و تخصیص ارز اکنون با مشکل مواجه شده و ما هم به دنبال سهمیه‌بندی نیستیم اما انتظار داریم دولت فضایی ایجاد کند که نیازهای بازار را در شرایط امن تامین کنیم؛ در غیر این صورت تامین تجهیزات به دشواری صورت خواهد گرفت و زیرساخت‌های ارتباطی کشور با تهدید مواجه می شوند.

منبع: مهر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *