آذری جهرمی: کرونا بر ۷۲ درصد کسب و کارهای حوزه ICT اثر منفی داشته است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار معاون اول رییس جمهور، گزارشی از عملکرد فعالان این حوزه در سال های گذشته ارائه کرد و به تاثیرات کرونا بر حوزه ارتباطات و اقدامات این وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه به کارنامه اقتصادی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: ما در کشور با مفهوم نوینی مواجه هستیم تحت عنوان اقتصاد دیجیتال. پس از شروع انقلاب صنعتی چهارم که عصر فناوری اطلاعات و اقتصاد ناشی از تحولات فناوری اطلاعات است مفهومی به اسم اقتصاد دیجیتال در کشور شکل گرفته است.

سهم اقتصاد دیجیتال  در سال ۹۸ به ۶.۵ درصد سهم GDP رسیده بود


 وزیر ارتباطات سپس با اشاره به هدف گذاری های انجام شده، گفت: اگر بخواهیم به وضعیت ایران نگاهی داشته باشیم هدف گذاری شده بود که نرخ رشد کشور ۸ درصد در سال باشد و در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این نرخ رشد ۱۹.۴ دیده شده بود.

وی افزود: در سال ۹۷ به دلیل وجود چالش های اقتصادی از جمله تحریم های ظالمانه نرخ رشد اقتصادی کشور منهای ۳.۷ درصد می شود اما نکته جالب توجه این است که بخش

ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳۱.۳ درصد نرخ رشد خودش را محقق می کند و این یعنی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه رشد این حوزه تحقق پیدا کرد.

آذری جهرمی در ادامه به رشد این حوزه اشاره کرد و گفت: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۴ در سال ۹۵ به ۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است یعنی بخش سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات مجموعا ۴ درصد شده است که بخش اعظم حوزه را تشکیل می دهد. اگر سه لایه را در نظر بگیریم در سال ۹۸ سهم اقتصاد دیجیتال به ۶.۵ درصد سهم GDP رسیده است و عدد قابل توجه و حائز اهمیت است.

وی افزود: این رشد زمانی ارزشمند است که بدانید استراتژی که ما در مجموعه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات داشتیم توسعه بازاربوده و بنابراین با کنترل قیمت ها و رعایت هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد حانواده در سطح ۲.۵ درصد ما به شاخص های توسعه بازار رسیدیم.

 وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تعداد مشترکین ما در سال ۹۲ کمتر از ۱۰ میلیون مشترک (۴.۵ میلیون مشترک پهن باند موبایل و ۴.۵ مشترک پهن باند ثابت) بوده است، تاکید کرد: این در حالی است این عدد حدودا به۷۰ میلیون در سال ۹۷ رسیده است.

وی با اشاره به چالش هایی که در دو نیم سال گذشته پیش روی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محمدودیت ها و قطعی اینترنت در آبان ماه تا حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و بیماری کرونا، افزود: علی رغم تمام این چالش ها تلاش کردیم از آنها به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: بنابراین قیمت های خدمات کنترل شدند به طوری که نرخ تورم بخش ما کمتر از ۱ درصد بوده است. بر این اساس بزرگ شدن اقتصاد ما ناشی از افزایش تعرفه ها و بالا بردن قیمت ها نیست بلکه از افزایش بازار و گسترش سطح بازار بوده است.

وی در ادامه با مقایسه ای آماری هسته اقتصاد دیجیتال ایران با کشورهای آمریکا و چین تاکید کرد: آمارها حکایت از آن دارد که ما در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال به بلوغ و رشد لازم رسیده ایم و باید به بخش های دیگری بپردازیم.

برای ۷۵ درصد مردم ارتباطات ثابت اقتصادی تر است

وزیر ارتباطات با اشاره به سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد، تاکید کرد: اگر به کل اقتصاد دیجیتال در دنیا نگاه کنیم ما سهمان ۴ درصد است ، چین ۳۰ درصد و در آمریکا ۳۱.۶ درصد است. این عدد به طور متوسط در نرم جهانی ۱۵.۵ درصد است و این نشان می دهد ما در حوزه اقتصاد دیجیتال در واقع یک جای رشد بسیار بزرگی داریم و این حوزه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و خدمات دیجیتال یکی از مهمترین حوزه هایی است که می تواند رشد قابل توجه ای داشته باشد که در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه این نگاه کلی به بخش اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات بوده است، افزود: علی رغم تمام محدودیت ها و چالش ها نرخ رشد بخش ما با تلاش فعالین بخش حفظ شده است؛ البته می توانست بیشتر از این هم باشد اما همین نرخ رشد نسبت به سایر بخش های کشور قابل توجه است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: مهمتر از همه اینکه بخش ما تلاش نکرد در تلاطم های ارزی دست در جیب مردم بکند، با توجه به اینکه ۷۰ درصد هزینه های ما وابسته به نرخ ارز است و ۱۰۰ درصد درآمد ما ریالی است.

وی افزود: مثلا اپراتورها سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان در رقابت های ناصحیح با یکدیگر برای تبلیغات به صدا و سیما پرداخت می کردند که تاکید کردیم این هزینه باید مدیریت شود و رقابت درست را در ارائه خدمات خوب به مردم پیش ببرید یا استفاده از رومینگ ملی یکی از حوزه هایی بود که کمک کرد که هزینه های سرمایه گذاری را کاهش دهیم. این ها سیاست هایی بودند برای اینکه مدیریت هزینه کنیم تا بار تلاطم های ارزی بر مردم تحمیل نشود.

آذری جهرمی در ادامه به تاثیر شیوع کرونا بر بخش ارتباطات کشور اشاره کرد و گفت: بخش اول تاثیر کرونا بر ارتباطات است که به صورت متوسط ترافیک شبکه تلفن همراه در کشور در حوزه دیتا در بهمن ماه ۱۶.۵۲ پتا بایت در روز بوده است و این عدد در اسفند ماه ۲۰.۷۲ شده و در فروردین به ۲۳.۲۴ رسیده است و در اردیبهشت و تا دو روز پیش نیز ۲۰.۵ بوده است. اما این رشد قابل توجه ترافیک، پایدار است و در حال حاضر ۲۵ درصد از شبکه همراه کشور پایدار باقی مانده است.

وی افزود: این افزایش ترافیک باعث کاهش سرعت کیفیت هم شد. در بهمن ماه سرعت متوسط تجربه شده توسط مردم ۱۰.۵مگابیت بر ثانیه  بوده است. در اسفند ماه این عدد به ۶ رسیده که نشان از افت قابل توجه کیفیت دارد. اما در فروردین ماه به عدد ۷.۵ رسید و در اردیبهشت ماه ۹.۵ مگابیت بر ثانیه شده است. طبق سند طرح ملی شبکه ملی اطلاعات این عدد در تلفن همراه باید به طور متوسط در کشور ۱۰ باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد: بخش دوم در ترافیک شبکه ثابت است که ترافیک شبکه ثابت در مخابرات ایران و مجموعه اف سی پی ها،  ۸.۲۶ پتابایت در روز بوده است در اسفند ماه به عدد ۱۱.۲۸، در فروردین ماه ۱۳.۶ و در اردیبهشت ماه این عدد به ۱۱.۴۲ رسیده است.

وی با اشاره به افزایش استفاده از شبکه خانگی، افزود: بنا بر نظرسنجی های که از مردم داشتیم ۷۵ درصد از مردم اظهار داشته اند که ارتباطات ثابت برایشان اقتصادی تر است.

متوسط سرعت اینترنت خانگی ۶.۱ در بهمن ماه به ۵.۳ مگابیت بر ثانیه در اسفند رسید

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه چالش های سرعت در اینترنت خانگی کمتر بوده است، گفت: متوسط سرعت اینترنت خانگی ۶.۱ در بهمن ماه به ۵.۳ مگابیت بر ثانیه در اسفند و در فروردین ماه ۵.۴ و اردبیهشت این عدد به ۵.۸ رسید.

وی با اشاره به مصرف شبکه بین المللی کشور در پی شیوع کرونا، افزود: مصرف شبکه بین المللی از عدد ۲.۶ ترابیت بر ثانیه در روز در اسفند ماه به ۳.۲ ترابیت رسید و در فروردین ماه به عدد ۳.۴ رسید و در اردیبهشت به عدد ۳.۱ دهم کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات در ادامه به ترافیک داخلی در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: ترافیک داخلی ما نیز در بهمن ۸۸۰ گیگابیت بر ثانیه بوده است، در اسفند به ۹۲۰ و در فروردین ماه به عدد ۲۲۰۰ گیگا بیت بر ثانیه رسیده که رشد قابل توجه ای داشته و نشان از تمایل مردم به استفاده از محتوای داخلی را نشان می دهد که این عدد در حال حاضر روی ۱۸۰۰ تثبیت شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه به وضعیت شبکه پستی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در شبکه پستی در فروردین ۹۸ یک میلیون بسته پستی جابجا شده در حالی که این رقم در بهمن ماه سال ۹۸ به ۳ میلیون بسته رسید و در اسفند ماه ۹۸ نسبت به ۹۷، ۴۸ درصد رشد را تجربه کردیم و در فروردین ۹۹ نسبت به مدت مشابه ۱۳۰ درصد و در اردیبهشت ماه نیز ۶۸ درصد رشد در جابجایی بسته های پستی داشته ایم.

وی به یک  نگاه کلی از اثرات کرونا در شبکه ارتباطی کشور اشاره کرد و افزود: استفاده از شبکه ارتباطات کشور ۲ برابر شده  و درآمد شرکت های این حوزه رشد ۴۰ درصدی داشته اند و کیفیت خدمات در ابتدای دوران کرونا کاهش محسوسی داشت اما به مرور زمان وضعیت کیفیت نسبتا عادی شد.

آذری جهرمی تاکید کرد: هدف گذاری هایی که قرار بود در خرداد ماه ۱۴۰۰ به آن برسیم در فروردین ماه ۹۹ به این شاخص ها دست یافتیم و تقریبا یک جهش ۱۵ ماهه در این بخش داشتیم.

افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت مخابرات و اپراتورهای موبایل در ایام کرونا

وی به اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و افزود: دو هزار گیگا بیت به ظرفیت شبکه در یک هفته اضافه شد و مخابرات ایران ۴۰ درصد ظرفیت شبکه متروی درون استانی و اپراتورهای موبایل نیز ۴۰ درصد هسته دسترسی پهن باند خود را افزایش دادند.

آذری جهرمی با اشاره به برنامه های وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت خانگی گفت: بر اساس برنامه تدوین شده تا پایان سال ۹۹، ۵ میلیون پورت VDSL واگذار می شود که نیاز به سرمایه گذاری چهار هزارو ۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت مخابرات دارد و در حال حاضر چالش اصلی تامین این سرمایه است که از طریق فروش سهام یا راهکارهای دیگری این سرمایه باید تامین شود.

وی دسترسی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات را یادگار دولت های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۹۰ درصد روستاهای بالای خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند این درحالی است که تاکنون ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به این شبکه متصل شده اند و تا پایان سال جاری نیز تمام این روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

وزیر ارتباطات، اتصال روستاها در مناطق محروم و کمتر برخوردار را باعث کاهش شکاف دیجیتال و رفع تبعیض  با مناطق برخوردار بیان کرد.

وی یکی دیگر از چالش های این حوزه را پر شدن ظرفیت شبکه تلفن همراه عنوان کرد و افزود: با افزایش استفاده از ویدیو برای توسعه شبکه موبایل نیاز به باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ داریم که این موضوع از طریق دولت در حال پیگیری است که می تواند چالش آیندگان در توسعه پهن باند را برای موبایل حل کند.

آذری جهرمی عدم همکاری شهرداری ها برای توسعه ارتباطات و نصب سایت ها را یکی دیگر از چالش های این حوزه عنوان کرد و گفت: دسترسی به شبکه برق برای توسعه ارتباطات در روستاها و مناطق دوردست یکی دیگر از موانع توسعه این بخش است که هزینه های توسعه را افزایش می دهد.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود در جمع فعالان این حوزه، به اثرات کرونا بر فناوری اطلاعات در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه ۵ هزار شرکت نوپا و ۱۷ هزار عضو نظام صنفی در این حوزه فعالیت می کنند، گفت: کرونا در ۷۲ درصد کسب و کارهای این حوزه تاثیر منفی داشته است که خدمات نرم افزاری با ۸۶ درصد بالاترین تاثیر منفی را داشته و خدمات آنلاین پزشکی با ۵۹ درصد بیشترین رشد را در این حوزه تجربه کرده است.

۶۲ درصد شرکت های IT در ۳ ماه آینده تعطیل می شوند

وی درباره تاب آوری شرکت های فناوری اطلاعات هشدار داد و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده ۶۲ درصد این شرکت ها کمتر از ۳ ماه آینده تعطیل می شوند و باید نسبت به وضعیت این شرکت ها  اقدام کرد.

آذری جهرمی درباره حمایت های وزارت ارتباطات از شرکت های فناوری اطلاعات در ایام کرونایی نیز با اشاره به پرداخت بیش از ۵۴ میلیارد تومان از اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ به عنوان تسهیلات ۹ درصدی خبر داد و گفت: در خرداد ماه نیز مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به شرکت های فعال حوزه فناوری اطلاعات از منابع وزارت ارتباطات برای کاهش اثرات منفی کرونا پرداخت می شود.

وی، استفاده از ظرفیت های خالی بخش های دولتی، پیگیری دریافت مجوز حمل کالا برای ناوگان حمل و نقل اینترنتی و ایجاد کمپین های حمایتی را از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات برای حمایت از فعالیت بخش در مقابل اثرات ویروس کرونا اعلام کرد.

وزیر ارتباطات در ادامه گزارش خود به اقدامات پیش رو برای پسا کرونا نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت صندوق نوآفرین برای حمایت از کسب و کارها، عرضه سهام شرکت های حوزه IT در بورس و ایجاد بستر تولید ۲ و نیم میلیون مودم در داخل کشور و تولید گوشی و تجهیزات هوشمند داخلی به همراه توسعه زیرساخت های ابری، از برنامه های در حال پیگیری این وزارتخانه است.

وی به ساخت گوشی تلفن همراه در دو مجموعه در داخل کشور اشاره کرد و افزود: در سال جاری ۴۰۰ هزار گوشی ایرانی تولید و به بازار عرضه می شود.

جهرمی به وضعیت دولت الکترونیکی و میزان همکاری دستگاه های مختلف در این حوزه اشاره کرد و افزود: همه شاهد بودیم که ۱۷ میلیون فقره وام بدون یک مراجعه حضوری پرداخت شد و این نشان می دهد که اگر مجبور باشیم یا بخواهیم می توانیم کاری را انجام دهیم.

آذری جهرمی با اشاره به ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی که تا پایان سال ۹۹ تعریف شده است، تصریح کرد: برخی از دستگاه ها همکاری لازم را ندارند و پیشرفت پروژه ها خوب نیست و با این روند به اهداف خود نمی رسیم.

وی افزود: باید ۱۰ پروژه به صورت ویژه که مربوط به بانک مرکزی، بورس، وزارت آموزش و پرورش، بیمه سلامت و تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، ناجا و وزارت علوم مشخص شده و به صورت هفتگی گزارش پیشرفت آن به دولت ارائه شود تا هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

وزیر ارتباطات درباره تحقق کامل دولت الکترونیکی تاکید کرد: یک عزم جدی و همه جانبه برای این کار نیاز داریم.

وی، ایجاد زیرساخت های مرکز مشاوره کرونای وزارت بهداشت، ارسال بیش از ۱۰ میلیارد پیامک رایگان و ارائه ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان را از اقدامات دیگر وزارت ارتباطات بیان کرد و افزود: راه اندازی سامانه های «هیات آنلاین» و «محفل» برای برگزاری مراسم های مذهبی به صورت آنلاین از دیگر برنامه های این وزارتخانه بود که ۵۰۰ هیات از این سامانه ها استفاده کردند و بیش از ۳ میلیون نفر نیز تا شب گذشته بازدید داشتند.

شبکه پستی با حداقل ها، اقدامات بزرگی انجام داده است

آذری جهرمی به اقدامات انجام شده در شبکه پستی کشور در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: انصافا شبکه پستی در دوران مبارزه با ویروس کرونا با حداقل‌ها، اقدامات بسیار بزرگی انجام داد.

وی با اشاره به گرایش قابل ملاحظه مردم به خریدهای غیرحضوری در این دوران و نقش پررنگ‌تر پست، افزود: ضمن تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای ضدعفونی کردن مرسولات و حفظ سلامت کارکنان، شبکه توزیع رسالت اصلی تحویل مرسولات و بسته‌های مردم را در نهایت دقت و مسئولیت پذیری به انجام رساند.

آذری جهرمی چاپ تمبر یادبود قهرمانان وطن در ستایش از کادر درمانی در مبارزه با ویروس کرونا توسط شرکت ملی پست برای نخستین بار در دنیا را یادآور شد و گفت: این اقدامات مورد استقبال بسیاری از کشورها و مجامع بین المللی از جمله اتحادیه پستی جهانی قرار گرفت.

وزیر ارتباطات همچنین تصریح کرد: در دوران مبارزه با کرونا با توجه به تعطیلی بسیاری از کسب و کار و روی آوردن مردم به خریدهای غیرحضوری، دولت بخش زیادی از ظرفیت‌های خود را در اختیار شبکه توزیع پست قرار داد تا ضمن تسهیل تعاملات بین شرکت ملی پست و فروشگاه‌های اینترنتی، زنجیره توزیع مرسولات در دوران تعطیلی، همچنان فعال بماند.

آذری جهرمی در ادامه موضوع توسعه تجارت الکترونیک در عرصه بین المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بستر گسترده‌‌ای در این زمینه وجود دارد تا پست بتواند خدمات آسان و قابل دسترسی برای هموطنان ارایه دهد که این مهم با رفع موانع گمرکی امکانپذیر خواهد شد.

وی با اشاره به استقرار گمرک در باجه‌های پست خارجه، افزود: رفع مشکل تجاری محسوب شدن برخی مرسولات پستی خارجه، می‌تواند گامی بزرگ در مسیر توسعه خرید و فروش‌های الکترونیک محصولات و تسهیل دسترسی تولیدکنندگان خرد به مشتریان ایفا کند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *