مدیر منابع انسانی هولدینگ هزاردستان از چالش‌های دورکاری و تمهیدات جدید کافه‌بازار در مقابل کرونا می‌گوید؛

انتخاب جدید کارکنان کافه‌بازار؛ دورکاری تا پایان پاییز یا بازگشت به محل کار

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

ابتدای اسفند ۹۸ بود که اعلام رسمی شیوع کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و خانه‌نشینی را تبدیل به اصلی‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس کرد. مدارس، سینماها، مساجد، پاساژها، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها به تدریج تعطیل شدند تا افراد کمتر در تماس با یکدیگر قرار گیرند و زنجیره انتقال ویروس شکسته شود.

در این شرایط هرچند بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی برای مدتی به طور کامل از فعالیت منع شدند ولی کسب‌وکارهای آنلاین این ظرفیت را داشتند تا در این شرایط سخت به فعالیت خود ادامه دهند. هر چند نباید فراموش کرد که عمده این کسب‌وکارها نیز در ضرر و زیان حاصل از شیوع کرونا با کسب‌وکارهای آفلاین تجربه مشترکی داشتند. ولی اینترنت این امکان را برای کسب‌وکارهای آنلاین ایجاد کرده بود که با حفظ فاصله ایمن و از منازل به فعالیت خود ادامه دهند. کافه بازار که پرکاربرترین اپ‌استور ایرانی است از اولین کسب‌وکارهای آنلاینی بود که برای حفظ سلامت کارکنان خود تصمیم به دورکار کردن آن‌ها گرفت.

۴ اسفند ۹۸ بود که امیر حقیقت، مدیر روابط عمومی شرکت هزار دستان از برگزاری موفقیت‌آمیز مانور یک‌روزه دورکاری در کافه بازار و به تبع آن آغاز دورکاری کارمندان این شرکت به وبنا خبر داد. حالا نزیک به ۳ ماه از آغاز دورکاری در کافه بازار می‌گذرد و مسئولین کافه بازار از ایجاد امکان دورکاری برای کارمندان خود تا انتهای پاییز ۹۹ خبر می‌دهند.


به گفته مدیرمنابع انسانی هولدینگ هزاردستان، نگرانی از به خطر افتادن سلامت کارکنان کافه‌بازار از ابتدای زمستان ۹۸ آغاز شد. به این دلیل که برخی از کارکنان کافه‌بازار بیمار می‌شدند و یک تا دو هفته از کار باز می‌ماندند. این موضوع باعث شد تا کافه‌بازار از اوایل دی ماه ۹۸ برای پیشگیری از ابتلای کارکنان به آنفولانزا و کرونا در محیط شرکت ژل‌های ضدعفونی قرار دهد، محیط را ضدعفونی کند و توصیه‌های بهداشتی در مورد شیوع بیماری‌های واگیردار را در محیط نصب کند.

میلاد بافراست در گفتگو با وبنا دلیل اصلی دورکاری را محافظت از تیم کافه بازار در مقابل بیماری اعلام می‌کند و می‌گوید: «دلیل دیگر دورکار کردن تیم این بود که ارزیابی کنیم که چه میزان برای دورکاری آمادگی وجود دارد. می‌خواستیم زیرساخت‌ها دورکاری را ایجاد کنیم و پس از آن فرهنگ آن را ترویج دهیم و سپس ارزیابی کنیم که آیا دورکاری امکان‌پذیر است یا چنین امکانی وجود ندارد.»

چالش‌های دورکاری در کافه بازار 

بافراست حفظ فرهنگ سازمانی کافه‌بازار را یکی از بزرگترین چالش‌های دورکاری می‌داند و می‌گوید: «کافه بازار در طول سال‌های گذشته سعی داشته فرهنگ مناسبی را به عنوان یک ویژگی متمایز کننده در شرکت خود به‌وجود آورد. این فرهنگ در بستر روابط و رویدادهای کافه‌بازار شکل گرفته و بر روابط افراد و همچنین روابط تیم‌ها تأثیر دارد. از این رو چالش اصلی ما تحت تأثیر قرار گرفتن فرهنگ درون‌سازمانی کافه‌بازار در شرایط دورکاری بود. از سوی دیگر انسان‌ها به طور کلی نیاز به روابط اجتماعی دارند. دورکاری روابط کارکنان کافه‌بازار را تحت‌شعاع قرار داد و به طور طبیعی مختل شدن روابط می‌تواند منجر به مشکلاتی در زمینه سلامت روان شود.»

به گفته مدیر منابع انسانی شرکت هزاردستان، کافه بازار برای پشت‌سر گذاشتن چالش‌های دورکاری زیرساخت‌های آنلاین خود را تقویت کرده است. از یک‌سو اینترنت و سخت‌افزار بهتری را برای کارکنان کافه بازار در منزل‌هایشان فراهم کرده و از سوی دیگر رویدادهای شرکتی و برنامه‌های جذابی را به طور آنلاین برگزار کرده است. بافراست در رابطه با برنامه‌های آتی کافه بازار در این زمینه می‌گوید: «در ادامه برنامه‌هایی برای ارتباطات درون تیم‌ها داریم که به برگزاری آنلاین جلسات و روابط افراد با یکدیگر کمک خواهد کرد. همچنین قصد داریم امکاناتی را در اختیار کارکنان قرار دهیم تا محیط کار خود در منزل را هرچه بیشتر به محل کار شبیه کنند تا راحت‌تر به کار خود ادامه دهند.»

ادامه فعالیت کافه‌بازار ار خانه و محل کار تا انتهای پاییز ۹۹

میلاد بافراست با بیان اینکه تصمیم دورکاری کارکنان کافه بازار تا انتهای پاییز ۹۹ اجباری نیست و کارکنان می‌توانند انتخاب کنند که در منزل بمانند یا به محیط کار بازگردند، می‌گوید: «برای دسته‌ای از کارکنان که قصد ادامه فعالیت در محیط کار داشته باشند تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم تا هم سلامت آن‌ها در محیط کار حفظ شود و هم امکانات لازم برای کار آن‌ها فراهم شود. در قدم اول اقدامات ما مربوط به آماده‌سازی محیط کافه‌بازار برای حضور کارکنان است. برای نمونه تمهیداتی برای تب‌سنجی، ضدعفونی مکرر محیط و انجام آزمایش‌های دوره‌ای از کارکنان برای شناسایی موارد مشکوک اندیشیده شده است.»

او ادامه می‌دهد: «در قدم‌های بعدی باید تدابیری برای ارتباطات افراد با تیم خود در نظر گرفته شود. به این دلیل که از این پس کارکنان در دو محیط خانه و محل کار با یکدیگر کار خواهند کرد. پیش از کرونا محیط کافه بازار با در نظر گرفتن حضور فیزیکی همه افراد در شرکت طراحی شده بود ولی در حال حاضر که برخی قرار است به طور آنلاین فعالیت کنند باید تغییراتی در محیط به خصوص در اتاق جلسات صورت گیرد. توصیه‌هایی نیز تدوین خواهد شد تا از شیوع بیماری در محیط پیشگیری شود. این توصیه‌ها بیشتر در زمینه انجام ملاقات‌ها و جلسات، نیاوردن مهمان به محیط کار و کم کردن یا انجام ندادن سفرها است.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *