عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

آنلاین‌ها سود نکرده‌اند، مالیات نخواهید / عمده خرید مردم از بازارگاه ایران مواد غذایی است

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

شیوع کرونا سبب راه‌اندازی پویش‌ها و کمپین‌های مختلفی برای کمک به کسب‌وکارها آنلاین و آفلاین شد. یکی از این پویش‌ها «از خانه بخریم» بود که با هدف کمک به مردم برای خرید مایحتاج خود در منزل و همچنین کمک به کسب‌وکارها راه‌اندازی شد. پویش از خانه بخریم، سامانه بازارگاه ایران را راه‌اندازی کرد تا کاربران بتوانند به فروشگاه‌های اینترنتی گوناگون برای خرید انواع کالاهای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، در ابتدا آن اتحادیه قصد داشته در شرایطی که نیاز به خرید اینترنتی افزایش پیدا کرده بود در قالب بازارگاه ایران به معرفی اعضای خود بپردازد. ولی اتحادیه به دلیل راه‌اندازی جشنواره بهاره مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از اواسط بهمن ۹۸ راه‌اندازی بازارگاه ایران را به تعویق انداخت. از عید نوروز با همکاری وزارت ارتباطات سامانه بازارگاه ایران در حالی راه‌اندازی شد که از تبلیغات تلویزیونی نیز برخوردار بود. اوایل فروردین ۹۹ وزارت صمت نیز به مجموعه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و وزارت ارتباطات برای همکاری در بازارگاه ایران ملحق شد. اضافه شدن وزارت صمت به بازارگاه ایران سبب راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری برای آن شد و آن‌طور که این عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی می‌گوید، پس از آن تشکیل شورای سیاست‌گذاری بازارگاه ایران اتحادیه دیگر نقش چندانی در این بازارگاه ندارد.

رضا الفت نسب در رابطه با استقبال مردم از بازارگاه ایران به وبنا می‌گوید: «در ۱۰ روزی که تبلیغات بازارگاه ایران در تلویزیون انجام می‌شد ۳۰۰ هزار بازدید از این وب‎سایت صورت گرفت. همانطور که می‌دانید هر سال در ایام تعطیلات نوروز خرید اینترنتی خاصی انجام نمی‌شود ولی با این حال با وجود تبلیغات تلویزیونی، بازارگاه ایران در ایام تعطیلات نوروز از استقبال خوبی برخوردار بود.»


الفت‌نسب، در حالی دسته مواد غذایی بازارگاه ایران را دارای بیشتری حجم بازدید اعلام می‌کند که در ابتدای راه‌اندازی این بازارگاه تصور می‌شد که مردم از این بازارگاه اقلامی نظیر کیف و کفش تهیه خواهند کرد. اما حالا آنطور که این عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی خبر می‌دهد،از ۲۷۰ کسب‌وکار فعال در بازارگاه ایران ۵ فروشگاه اینترنتی که بیشترین بازدید را داشته‌اند اقلام سوپر مارکتی می‌فروختند.

او در رابطه با نقش کسب‌وکارهای آفلاین در بازارگاه ایران می‌گوید: «وزارت صمت قصد داشت به آفلاین‌‌ها کمک کند تا بر بستر آنلاین به فعالیت خود ادامه دهند. آنلاین شدن کسب و کارهای آفلاین اتفاقی نیست که ناگهان رخ دهد بلکه نیاز به اعتماد مردم، ارائه مشوق به کسب‌وکارهای آفلاین و تغییر حجم سرمایه‌گذاری دارد. بنابراین تصور فعالیت آفلاین‌ها در بستر آنلاین اشتباه بود. نکته مهم دیگر این است که اصناف آفلاین نیز میل و رغبتی به حضور در فضای آنلاین ندارند.»

الفت نسب در پایان با اشاره به سوتفاهمی که برای بخشی از دولت در رابطه با سود فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل شیوع کرونا پیش آمده است، می‌گوید: «این تصور که فروش فروشگاه‌های آنلاین به دلیل شیوع کرونا بالا رفته اشتباه است. البته سوپرمارکت‌های آنلاین فروش بالایی را تجربه کردند ولی سود چندانی ندارند. بر این اساس در برخی محافل به گوش می‌رسد که اداره مالیات با تصور فروش بالای فروشگاه‌های اینترنتی به مالیات کسب‌وکارهای آنلاین امید دارد. با وجود قول‌های که برای تعویق پرداخت مالیات و بیمه داده شده است هنوز اتفاق خاصی در این زمینه قابل مشاهده نیست. اگر موضوع به این شکل پیش برود کسب‌وکارهای آنلاین باید دنبال آن باشند که ثابت کنند در این دوران سود نکرده‌اند.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *