پلتفرم‌ها در آینده جانشین شبکه تولید موسیقی می‌شوند

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در برنامه رادیو گفت و گو با محوریت تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی گفت: در حال حاضر پلتفرم ها کاملا جانشین شبکه توزیع شده اند و در آینده نیز احتمالاً جانشین شبکه تولید خواهند شد.

به گزارش وبنا به نقل از برنامه ” ارغنون ” رادیو گفت و گو ویژه سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با محوریت تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و رسانه‌ها و با حضور امیر ناظمی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فناوری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی و مدیر گروه آینده اندیشی این مرکز و عضو وابسته فرهنگستان علوم ایران به روی آنتن رفت.

ناظمی در مصاحبه با رادیو گفت و گو صنعت موسیقی را به پنج دوره تقسیم بندی و اظهار کرد: وجود هر یک از دوره های تاریخی از قرن ۱۹ تاکنون پیامدهایی برای این صنعت داشته و باعث تغییر نگرش افراد و نوع درآمدها شده است.


وی با اشاره به مهم ترین تحول صنعت موسیقی در دهه ۹۰ گفت: اگر ما قبلاً سه بازیگر اصلی یعنی هنرمندان، شرکت های تولیدکننده موسیقی و شرکت های عرضه کننده را داشتیم اما الان پلتفرم ها کاملا جانشین شبکه توزیع شده اند و در آینده نیز احتمالاً جانشین شبکه تولید خواهند شد.

پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فناوری با اشاره به کارکرد این پلتفرم های جدید مطرح کرد: در برخی پلتفرم ها فرد عضو می شود و خدماتی را بابت عضویت خودش دریافت می کند که می تواند بر اساس عضویت باشد یا بر حسب تعداد موسیقی که گوش می دهد. وقتی این پلتفرم بر اساس هوش مصنوعی موسیقی را انتخاب و عرضه می کند میزان شنیدن آن موسیقی در دنیا افزایش پیدا می کند.

ناظمی یادآور شد: آماری که اتحادیه تولیدکنندگان موسیقی در آمریکا برای مقایسه سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ منتشر کرده نشان می دهد که ۱۸ درصد کل درآمد صنعت موسیقی افزایش یافته و این درحالیست که قیمت یک قطعه موسیقی کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی ادامه داد: طبق آخرین آمارها درآمد بازار صنعت موسیقی آمریکا به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

ناظمی درخصوص نپستر در آمریکا گفت: نپستر پاسخگوی معضلی به نام اشتراک گذاری بود و این اشتراک گذاری منجر به نقض کپی رایت شد و بعد شرکت های تولیدکننده موسیقی شکایت کردند و دادگاه های معروفی هم شکل گرفت. بعدها خود این موضوع زمینه ساز شکل گیری استریمینگ شد چراکه دانلود پرخطر است و بازار موسیقی را دچار مشکل می کند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *