ابر آروان بستر اکوسیستم ابری کشور را فراهم می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

ابر آروان در سوار ابرهای ۹۸، از فراهم‌سازی بستر اکوسیستم ابری کشور و برگزاری مسابقه‌ی فناورانه ابربازی با حضور ۹۹۹ توسعه‌دهنده برای توسعه‌ی ۹۹ محصول ابری مورد نیاز این زیست‌بوم خبر داد.

به‌علاوه، ابر آروان از محصولات جدید شامل پلتفرم ابری یا PaaS به‌عنوان بستری برای حذف مراحل پیکربندی و آماده‌سازی زیرساخت توسعه محصولو فضای ابری یا Object Storage برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در یک فضای نامحدود، رونمایی کرد.

هم‌چنین امکانات جدیدی که به محصولات ابر آروان اضافه شدند را معرفی کرد:


Smart Routing در محصول CDN برای مسیریابی هوشمند در ارتباطات داخلی و بین المللی
CDN Storage برای ذخیره‌‌سازی محتواها
بازارچه‌ی CDN برای توسعه‌ی و به‌ اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری
نسل جدید محصولات امنیت ابری شامل WAF، Rate limit، DDoS protection و Firewall که به همراه USM راهکار یکپارچه‌ی امنیت ابری را شکل می‌دهند.
اضافه شدن AoD برای استریمینگ صدا به خانواده‌ی پلتفرم ویدیو، پخش زنده و تبلیغات ویدیو

ابر آروان در ادامه به افزایش Scale و Stability سرویس‌های رایانش ابری یا IaaS اشاره کرد و از گسترش پاپ‌سایت‌هایش در کشورهای مختلف جهان گفت؛ هم‌چنین از راه‌اندازی بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور با سرمایه‌گذاری ۲۵۰میلیارد تومانی خبر داد تا بتواند نیازهای زیرساختی ابر آروان را در مسیر توسعه‌ی سریعی که دارد، پاسخ‌گو باشد.

در این رویداد ناخدای اجرایی ابر آروان ضمن تاکید بر لزوم جهانی شدن برای ادامه‌ی بقای کسب‌وکار این شرکت، اشاره کرد که در مقایسه‌ی جهانی، محصول CDN ابر آروان در میان ده CDN پر استفاده‌ی جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، یکی از شش CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید. هم‌چنین گفت که ابر آروان در ۳۸ کشور جهان مشتری فعال دارد و برنامه دارد تا در دو سال آینده تعداد مشتریان آسیایی معادل مشتریان ایرانی‌اش داشته باشد.

رویداد سوار ابرها ۲۷ بهمن ماه، با حضور نزدیک به ۳۰۰۰ شرکتکننده در سالن رویال هال اسپیناس پالاس برگزار شد.

جهانی شدن؛ یک الزام برای بقا

در ابتدای رویداد سوار ابرها، پویا پیرحسینلو؛ ناخدای اجرایی ابر آروان با اشاره به عواملی هم‌چون رشد اقتصادی منفی، افزایش ناگهانی و مستمر قیمت ارز، خروجی فوق‌العاده سریع نیروهای متخصص و توسعه‌ی ناپایدار،  درباره‌ی الزام جهانی شدن ابر آروان گفت: «الان در شرایطی قرار داریم که اگر جهانی نشیم، محکومیم به نابودن شدن. تا دیروز ورود به بازارهای جهانی یک جذابیت رو به آینده بود؛ امروز یک اجباره. وقتی درباره‌ی اجبار صحبت می‌کنیم، یعنی یا رفتن، جنگیدن و موفق شدن یا نبودن.»

پیرحسینلو درباره‌ی تلاش‌های ابر آروان برای جهانی شدن به ۵ زبانه شدن وب‌سایت ابر آروان و به‌واسطه‌ی آن، پوشش ۸۹درصدی منطقه‌ی خاورمیانه و آسیای میانه، هم‌چنین داشتن مشتریان فعال در ۳۸ کشور مختلف جهان، افزایش سریع پاپ‌سایت‌های ابر آروان در آسیای میانه و خاورمیانه اشاره کرد؛ و هدف‌گذاری بعدی ابر آروان را جذب مشتریان فعال آسیایی معادل تعداد مشتریان ایرانی آروان بیان کرد.

در مقایسه‌ی جهانی ابر آروان، ناخدای اجرایی اشاره کرد که محصول CDNابر آروان در میان ده CDN پر استفاده‌ی جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، یکی از شش CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDNاقتصادی جهان به‌شمار می‌آید.

ابر آروان در کنار مردم و کسب‌‌وکارهای آنلاین

پیرحسینلو در پایان صحبت‌های ابتدایی خود در رویداد سوار ابرها اشاره کرد که «برخلاف خیلی‌ها که تلاش می‌کنن دور هم فکرهاشون خط بکشن و با انگشت نشون‌شون بدن که این‌ها مردمن، ما فکر می‌کنیم همه‌ی اونایی که توی این سرزمین دارن نفس می‌کشن، مردم این سرزمینن.»

در ادامه هستی شهریزفر؛ قصه‌گوی ابر آروان با مروری بر قصه‌ی محمد علی؛ بوکسور پرآوازه‌ی جهانی در زمانی که کنار مردم ایستاد و به‌خاطر صلح حاضر نشد تفنگ به دست بگیرد و در جنگ ویتنام شرکت کند، اشاره کرد که «محمد علی در طول عمرش فقط به قهرمانیش در رینگ بوکس اکتفا نکرد و همواره فراتر از ورزش و فراتر از عنوان‌های جهانی که داشت، زندگی کرد» و ربط این قصه به ابر آروان را در همین انتخاب بیان کرد که «ابر آروان هم فکر می‌کنه که باید فراتر از کسب‌وکارش و فراتر از دنیای دیجیتالی که دورمون رو گرفته، زندگی کنه»

قصه‌گوی ابر آروان به اتفاقات سالی که پشت سر گذاشتیم اشاره کرد، اتفاقاتی که زمینه‌ساز بسیاری از قضاوت‌ها و جنگ‌های مجازی در میان‌مان شده بود. «خیلی جاها مقابل هم ایستادیم. «مای جمعی» رو نادیده گرفتیم و اگر مشت‌هامون به هم نمی‌رسید، واژه‌هامون رو مشت کردیم و هم‌دیگه رو گوشه‌ی رینگ بوکس گیر انداختیم.»

هستی شهریزفر از تلاش ابر آروان در بودن کنار مردم و کسب‌وکارهای آنلاین گفت و به مواردی هم‌چون:

سرویس‌دهی رایگان ابر آروان به‌مدت ۲ هفته در زمانی‌که دیجیتال اوشن سرویس‌هایش را به‌روی کسب‌وکارهای ایرانی بسته بود
سرویس‌دهی رایگان CDN به استارت‌آپ‌ها
همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها
افزایش بازه‌ی رایگان محصول CDN ابر آروان و به‌دنبال آن استفاده‌ی رایگان بیش از ۹۴درصد مشتریان از این محصول
و سرویس‌دهی دشوار ابر آروان در وضعیت قطعی اینترنت و با وجود اعمال محدودیت‌های بیرونی

شهریزفر در همین رابطه گفت: «در حالی‌که از ابر آروان خواسته شده بود سرویس‌دهیش رو محدود کنه، اما آروان فقط به وضعیت خودش و کسب‌وکارهایی که داشتن سرویس می‌گرفتن اکتفا نکرد و وظیفه‌ی خودش دونست به سایر کسب‌‌وکارهایی که در اون موقعیت دچار مشکل شده بودن هم کمک کنه.»

قصه‌گوی ابر آروان انتخاب این مجموعه در ادامه‌ی مسیر را در کنار تلاش بیش‌تر برای سرویس‌دهی بهتر- هم‌چنان بر همراهی با مردم و ادا کردن سهم ابر آروان فراتر از کسب‌وکارش بیان کرد.

ابر شما را رویین‌تن نمی‌کند؛ مگر آن‌که چابک باشید

محمدعرفان شمسی؛ ابربان آروان در آغاز بخش فنی این رویداد، به مشکلاتی که ابر آروان با آن‌ها روبه‌رو بود از جمله مشکلات درونی شرکت و مشکلات زیرساخت کشور پرداخت و از راه‌حل‌هایی که آروان در پیش گرفته است: «ما پاپ‌سایت‌هامون رو در داخل و خارج و به‌تبعش گستردگی جغرافیایی شبکه‌مون رو توسعه دادیم و با توجه به رشد ترافیک، هر پاپ رو قدرتمندتر کردیم. در سرویس رایانش ابری نسل سرورهامون رو ارتقا دادیم. لینک‌های redundant زیادی در شبکه ایجاد کردیم. دیسک‌های SAS وSSD مون رو هم ارتقا دادیم و شبکه استورج‌مون رو جدا کردیم.

در کنار توسعه‌ی سخت‌افزاری سرویس‌ها بخش بزرگی از زمان تیم فنی‌مون رو به توسعه‌ی فیچرهای جدید، مکانیزم‌های تاب‌آوری و دیزستر ریکاوری و همین‌طور توسعه‌ی زیرساخت مانیتورینگ و آلرتینگ‌مون اختصاص داده شد.»

اما در بخش مربوط به چالش‌های مشتریان، عمده دلیل این مشکلات را «نو بودن مفهوم ابر در صنعت ایران» بیان کرد. «به نظر میاد در چشم بعضی از مشتریان، مهاجرت به ابر، اون‌ها رو رویین‌تن می‌کنه. ابر شما رو رویین‌تن می‌کنه، به شرطی که چشم‌هاتون رو موقع مهاجرت به ابر باز نگه دارید.»

در ادامه برای حل این این اختلاف در تعریف ابر، ایلیا وکیلی؛ مرشد ابر آروان از انتزاعی بودن مفهوم ابر گفت و با اشاره به معماری ابری در جایگاه ابزاری چابک برای همراهی در مسیر توسعه‌ی سریع اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین، اشاره کرد: «در زیرساخت ابری، پیشرفت virtualization و containerazion به ما این اجازه رو داده تا با صدا کردن یه API  تغییراتی رو در زیرساختمون بدیم که پیش از این نیاز به خریدسرور، مکاتبه با دیتاسنتر و دان تایم داشت. حالاست که می‌تونیم به‌سادگی سیستم به این پیچیدگی رو فقط با مرج کردن برنچ ریلیزمون در جاهای مختلف دنیا بیاریم بالا، تست کنیم و مشکلاتش رو حل کنیم.»

مرشد ابر آروان در بازگشتی به تعریف «رویین‌تنی در مهاجرت به ابر» گفت:‌ « آوردن یه سیستم مونولیتیک غیر ابرزی، روی ابر باعث نمی‌شه از همه‌یمزایای ابر استفاده کنیم. پشت CDN آروان بودن پرفورمنس شما رو بهتر می‌کنه اما بهترین نمی‌کنه. از رایانش ابری آروان استفاده کردن شما رو در برابر Load بالا قدرتمند می‌کنه اما قدرتمندترین نمی‌کنه. استفاده از ابرآروان شما رو رویین‌تن می‌کنه اما رستم اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ممکنهجایی به انتظار چشم اسفندیار چابک نبودن شما نشسته باشه.

کلید رویین‌تنی واقعی این جاست. حتا پروسه‌های چابک، ابزارهای چابک و معماری چابک به درد نمی‌خورن اگه طرز فکر چابک نداشته باشیم. چابکی به معنای فرار از شکست نیست. چابکی به معنای پاسخ مناسب به شکست دادنه.»

با توجه به اهمیت معماری در پیاده‌سازی سرویس ابری، مسعود نیکومنش؛ معمار راهکار ابر آروان با بیان پنج شاخص مهم در یک معماری خوب ابری شامل Operational Excellence، Security، Reliability، Performance Efficiency و Cost Optimization، اشاره کرد:

ابر آروان در تمام بخش‌ها با ارایه‌ی API به مشتریان کمک می‌کند تنظیمات و زیرساخت را به‌شکل خودکار تغییر دهند. با چند خط اسکریپت سرورهای جدید بسازند، کدهایشان را deploy کنند.
با قرارگیری فیچرهای امنیت ابری آروان شامل DDoS Protection, rate limit , firewall , WAF روی سرویس ابری از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری می‌شود.
مشتریان برای scale out می‌توانند در عرض چند ثانیه از طریق پنل و API در قسمت‌های رایانش ابری و پلتفرم ابری، ابرک و پاد‌های جدید بسازد.
با برداشتن بار فنی از دوش مشتریان و گذاشتن آن بر دوش ابر آروان، مشتریان می‌توانند بدون نگرانی از زیرساخت سخت‌افزاری و پیچیدگی‌های تکنولوژیک، بر توسعه‌ی Core Business خود به بهترین شکل متمرکز شوند.
با استفاده از یک روش data-driven و به کمک انعطاف زیرساخت ابری آروان، مشتریان می‌توانند در هر لحظه معماری متناسب با نیاز فعلی‌شان را طراحی و پیاده‌سازی کنند.
در پایان با اشاره به pay-as-you-go بودن محصولات ابری که امکان می‌دهد مشتریان تنها به میزان مصرف‌شان از منابع، هزینه پرداخت کنند بر به‌صرفه‌بودن و مدیریت هزینه‌ها با زیرساخت ابری تاکید کرد.

تجربه‌ی مشتری؛ استفاده از زیرساخت یکپارچه‌ی ابری در زیرساخت مستر بلیت

مستر بلیت یک سامانه‌ی فروش آنلاین بلیت سفر است که در هر ۷ ثانیه، یک بلیت می‌فروشد و در طول ۲۴ ساعت به بیش از دو میلیون خریدار، خدمت‌رسانی می‌کند.

رضا کرامتی؛ مدیر فنی این سایت، درباره‌ی تجربه‌ی سرویس گرفتن از ابر آروان در این رویداد سخن گفت؛ از سرویس DNS ابری، CDN، امنیت ابری و رایانش ابری که مستر بلیت در طول مدت استفاده از ابر آروان به‌مرور هر یک از این محصولات را اضافه کرده است.

«شروع همکاری ما با ابر آروان با DNS ابری بود. سپس با استفاده از محصول CDN و بهینه‌سازی سایت به‌کمک این محصول، تونستیم رتبه‌ی SEO سایت رو ارتقا بدیم و تجربه‌ی کاربری بهتری برای مشتریان‌مون داشته باشیم. با راه‌اندازی CDN‌ ابر آروان ۷۵درصد ترافیک ورودی به سرورهامون رو کم کردیم و این به معنای کاهش هزینه‌ها و توانایی ما برای جواب‌گویی به تعداد بیش‌تر کاربران هست. هم‌چنین با توجه به اهمیت بالای سرویس‌هامون، نیاز به Load Balancing برای توزیع بار و Failover برای افزایش دسترس‌پذیری داشتیم که ابر آروان این زیرساخت رو با هزینه‌ی خیلی پایینی در اختیارمون قرار داد.»

از گرفتاری‌های وب‌سایت‌های فروش آنلاین به‌ویژه فروش بلیت، شناسایی و بلاک کردن کراولرها و بات‌هاست. رضا کرامتی در این‌باره گفت:‌ «با استفاده از API فایروال‌ ابر آروان ما می‌تونیم به‌سادگی این کاربرها رو در کل زیرساخت‌مون بلاک کنیم.»

مستر بلیت در ادامه با اشاره به مشکلاتی که مستر بلیت در استفاده از زیرساخت‌های سنتی داشت، از مهاجرت این سایت به محصول رایانش ابری آروان گفت: «اتمام منابع سرور colocate، هم‌چنین عدم توانایی دیتاسنتر در افزایش منابع سرورهای اجاره‌ای در کنار دردسترس نبودن منابع باکیفیت درخواستی مانند دیسک SSD در کنار بالا بودن هزینه‌های خرید هارد برای سرورهای شرکت و آشفته‌بازار تحریم که پیدا کردن این منابع با قیمت مناسب رو سخت می‌کرد، مستر بلیت برای ایجاد ارتباط امن بین سرورها، از زیرساخت ابر آروان برای ایجاد یک شبکه‌ی داخلی استفاده کرد.»

کرامتی درباره‌ی مزیت رایانش ابری آروان نسبت به سرورهای مجازی سنتی به failover سخت‌افزاری اشاره کرد که به‌کمک رایانش ابری اگر سروری که ابرک روی آن بالا آمده است دچار مشکل سخت‌افزاری شود، به‌شکل اتوماتیک ابرک به سرور دیگری منتقل می‌شود.

Replication در دیسک دیگر مزیتی بود که کرامتی اشاره کرد که به‌واسطه‌ی آن، اطلاعاتی که روی دیسک‌های آروان ذخیره می‌شود، در سه دیسک در سه نقطه‌ی متفاوت ذخیره می‌شود که باعث افزایش امنیت و پرفورمنس می‌شود.

گرفتن اسنپ‌شات در پنل کاربری و بالا آوردن ساده‌ی آن روی ابرک دیگر مزیتی بود که مدیر فنی مستر بلیت به آن اشاره کرد و از افزایش استفاده از محصولات ابر آروان با اضافه شدن فضای ابری یا Object Storage به محصولات مصرفی مستر بلیت خبر داد.

معرفی پروسه‌ی توسعه و تست نرم‌افزار در ابر آروان

در ادامه‌ی بخش فناورانه‌ی رویداد سوار ابرها فرهاد فاطمی؛ ناخدای فنی ابر آروان با اشاره به اشکالات ابر آروان در سال گذشته، از بازنگری کل فرآیند توسعه و استقرار نرم‌افزار در ابر آروان گفت و فرآیند Pipeline و Deploy نرم‌افزار در ابر آروان را به اشتراک گذاشت.

هم‌چنین از آزمون داخلی ابر آروان برای مواجهه با Disasterها گفت که با استفاده از روش Game Day در یک روز مشخص با فعال‌ کردن یک Disaster داخلی، پایداری نرم‌افزارها سنجیده می‌شود.

محصولات جدید CDN؛ Smart Routing، CDN Storage و بازارچه‌ی CDN

صابر مسگری؛ کدسالار ابر آروان از توسعه‌ی محصول smart routing در CDN آروان گفت که به‌واسطه‌ی آن با دسترسی حتا به یک روزنه‌ی کوچک اینترنت، به‌شکل هوشمند ترافیک ارسالیدریافتی سرورهای اصلی را از داخل شبکه‌ی اختصاصی پاپ‌سایت‌های ابر آروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور را برقرار می کند. مسگری اشاره کرد که گستره‌ی پاپ‌سایت‌های ابر آروان این امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم می‌کند که لازمه‌ی مسیریابی هوشمند ترافیک است. این مانیتورینگ به نشانی http://radar.arvancloud.com از یک ماه پیش دردسترس عموم قرار گرفته است.

صابر مسگری در ادامه به فیچرهایی که به محصول CDN ابر آروان اضافه شده است، پرداخت:

DNSSEC که مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، از integrityرکوردهای DNSشان مطمین شوند و از حملاتی مانند DNS Spoofing جلوگیری کنند.
Log Forwarding که مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، درلحظه تمامی لاگ دسترسی کاربران‌شان را دریافت کنند و از رفتار کاربران یا وجود کاربران مشکوک آگاه شوند.

هم‌چنین صابر مسگری از محصولات جدیدی که در محصول CDN ابر آروان اضافه شده‌اند هم خبر داد.

CDN Storage که به‌زودی به پنل CDN اضافه می‌شود به مشتریان امکان می‌دهد محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابر آروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وب‌سایت‌شان استفاده کنند و به این ترتیب دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، Load بالا، مشکلات سرور اصلی در موقعیت پاک کردن کش CDN ابر آروان و…. همگی برطرف می‌شود.
بازارچه‌ی CDN که بستری برای به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان می‌توانند با یک کلیک هر محصولی که در این پلتفرم هست را به وب‌سایت‌شان اضافه کنند یا محصول نرم‌افزاری‌شان را در این بستر در اختیار ۱۷هزار مشتری فعال ابر آروان قرار دهند. به گفته‌ی صابر مسگری از زمان لانچ آزمایشی این محصول تاکنون، پنج اپلیکیشن به این بازارچه اضافه شده است و اکنون سایر توسعه‌کننندگان می‌توانند محصول‌شان را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.

نسل جدید محصولات امنیت ابری؛ دقت و سرعت بالاتر

حسین قاسمی؛ معمار امنیت ابر آروان از مهاجرت ابر آروان به نسل جدید محصولات امنیت ابری‌شان خبر داد. این محصولات شامل DDoSProtection، WAF، Rate Limit و Firewall است که به زبان Rust نوشته شدند و به همراه USM راهکار یکپارچه‌ی امنیت ابری را در اختیار کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند تا تجربه‌ی بهتری از امنیت ابری داشته باشند.

حسین از مسیر طولانی که برای تولید WAF جدید ابر آروان به نام «زومبه» طی شد گفت. از ویژگی‌های این محصول Latency کم‌تر از ۷۰۰ میکروثانیه و ساپورت حدود ۴۰هزار Request در ثانیه است.

قاسمی با اشاره به این‌که هیچ‌وقت امنیت ۱۰۰درصدی نیست، حتا برای سرویس‌دهنده‌ای هم‌چون ابر آروان، از برگزاری مسابقه‌ی Bug Bountyبه‌کمک متخصصان و هکران کلاه‌سفید بیرونی گفت که هر کدام از این شرکت‌کنندگان به‌ازای شناسایی باگ‌ها از جوایز ابر آروان، بهره‌مند می‌شوند.

رونمایی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور

در کنار توضیح مشکلات ابر آروان در سال گذشته و بهبود محصول رایانش ابری با افزایش Scale و Stability سرویس‌ها، سینا مقدس؛ ابربان آروان درباره‌ی راه‌اندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS، PaaS و فضای ذخیره‌سازی آروان توضیحات بیش‌تری داد: «این دیتاسنتر به شکل ماژولار و در ۱۲۰ رک طراحی شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول اون آماده‌ی سرویس‌دهی می‌شه. مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس در این پروژه برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

استاندارد این دیتاسنتر tier 3+ خواهد بود تا بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتونه سرویسی از همیشه پایدارتر به کاربران ابر آروان ارایه کنه.»

رونمایی از پلتفرم ابر آروان؛ کم‌ترین فاصله از ایده تا محصول

وحید اشرفیان و مرتضا خزامی‌پور؛ استواردار ابر آروان با اجرای یک سناریو زنده نشان دادند که می‌توان در کم‌تر از ۱۰ دقیقه با پلتفرم ابر آروان یا PaaSبه‌راحتی یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد.

به گفته‌ی مرتضا خزامی‌پور، این محصول در پاسخ به دغدغه‌های گوناگون زیرساختی توسعه‌دهندگان است که از خرید تا کانفیگ کردن محیط مورد نیاز و توسعه‌ی کد روی این بستر می‌تواند انجام شود.

به گفته‌ی وحید اشرفیان، با استفاده از پلتفرم ابری آروان تنها با اجرای چند دستور آماده، محصول‌تان را به بازار عرضه می‌کنید و از دغدغه‌های آماده‌سازی زیرساخت، نیروی فنی متخصص و صرف زمان برای تامین سرور، آماده‌سازی و پیکربندی سرور، نصب اپلیکیشن‌های پایه مانند run time زبان برنامه‌نویسی و نصب سرویس‌های پشتیبان مانند Load Balancing و Monitoring بی‌نیاز می‌شوید.

رونمایی از فضای ابری یا Object Storage ابر آروان؛ ذخیره‌سازی فایل‌ها در فضای نامحدود ابری

احمدرضا ملاپور؛ شوالیه فناوری ابر آروان درباره‌ی عرضه‌ی محصول جدید ابر آروان در رایانش ابری، به نام فضای ابری گفت:‌ «در دنیای Cloudاصلن معنایی نداره کسی فایل‌شو خودش Store کنه مثل عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های استاتیک وبسایت‌ها، بک‌آپ از اطلاعات سرورها، آرشیو لاگ فایل‌ها، نگهداری Image container ها، رپوزیتوری‌های مخازن شخصی و… به‌جای نگهداری به روش سنتی، در یک فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شوند.»

ملاپور مزیت این فضای ابری آروان نسبت به سایر رقبا را یکپارچگی آن با محصول CDN ابر آروان بیان کرد که به‌واسطه‌ی آن، هر فایلی که در این فضا ذخیره شود، بدون هیچ تنظیمات اضافه‌ای، از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی به کاربران می‌رسد و دیگر هیچ دغدغه‌ای برای مدیریت ترافیک و درخواست بالا نخواهد بود.

شکل‌گیری بستر اکوسیستم ابری آروان؛ خلق یک هم‌افزایی بزرگ

کیوان جامه‌بزرگ؛ رییس هییت مدیره‌ی ابر آروان با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، درباره‌ی اکوسیستم دیجیتال گفت: «اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران موثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که هر کدوم به تنهایی خلق می‌کنند به کمک تعاملات متعدد و به هم مرتبط‌شون، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شن بلکه با تمهید یکسری سازوکار و توافق، بهینه می‌شن و هم‌افزایی خلق می‌کنند.»

جامه‌بزرگ در ادامه با اشاره به این‌که شرکت‌های بزرگی هم‌چون آمازون، مایکروسافت و گوگل این روزها به پروژه‌ها و محصولات ابری‌شان شناخته می‌شوند، از تلاش ابر آروان برای توسعه‌ی اکوسیستم ابری کشور خبر داد که به کمک شرکت‌ها، تیم‌ها و توسعه‌دهنده‌های بسیاری نیاز دارد. اکوسیستم ابری آروان شامل دو بخش شبکه‌ی شرکای ابر آروان و بازارچه‌ی ابری یا Marketplace برای عرضه و فروش محصولات ابری است.

کوروش تفرشی؛ شبکه‌پیشه ابر آروان درباره‌ی زیرمجموعه‌های شبکه‌ی شرکای ابر آروان یا ACPN (ArvanCloud Partner Network) بیش‌تر توضیح داد:

کوچ ابری؛ که در آن، پارتنرهایی که در کنار ابر آروان قرار می‌گیرند، مسوولیت مهاجرت مشتریان از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت یکپارچه‌ی ابری را به‌عهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکت‌ها فراهم کند.
تاجران ابری؛ که در آن نمایندگان رسمی فروش ابر آروان می‌توانند امکانات گسترده‌تری از خدمات ابر آروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به نوع محصول و حجم فروش از ۳ تا ۲۰درصد نفع اقتصادی داشته باشند.
آموزش؛ که با توجه به کمبود نیروی متخصص در حوزه‌ی ابری، به پرورش این نیروها پاسخ می‌دهد. در گام نخست سرفصل‌های آموزشی این دوره‌ها و محتوای کتاب‌های آموزشی طراحی و تدوین شده است. در گام بعدی این دوره‌ها با همکاری موسسات آموزشی برتر کشور در سال آینده برگزار خواهد شد.
شرکای فناوری؛ که در جایگاه Tech partner وارد شبکه‌ی شرکای ابر آروان می‌شوند و به ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزار روی زیرساخت یکپارچه‌ی ابری آروان خواهند پرداخت. برای نمونه روی Object Storage ابر آروان، محصولی مشابه OneDrive یا Dropbox توسعه دهند و در Marketplace ابر آروان عرضه کنند.

البته دستیابی به یک اکوسیستم ابری نیازمند توسعه‌ی محصولات بسیاری است که کیوان جامه‌بزرگ با خبر از برگزاری مسابقه‌ای به نام «ابربازی» در سال آینده، آن را پیش‌درآمدی برای شکل‌گیری تیم‌های استارت‌آپی در بستر استارت‌آپ استودیو و توسعه‌ی ۹۹ محصول پرکاربرد ابری عنوان کرد.

صمصام بابادی؛ شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره‌ی رویداد ابربازی گفت: «قراره ۹۹۹ دولوپر و متخصص زیر یک سقف جمع بشن و محصول ابری خودشون رو توسعه بدن. این محصولات بیش‌تر به‌شکل SaaS و BPaaSخواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps، Container Images، OS images و Managed Services ارایه خواهند شد

شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره‌ی جزییات رویداد ابربازی که در شهریور ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، گفت: «در این رویداد فیچرهای هر محصول را در ۴ سطح Advance, Base, MVP و Trend طبقه‌بندی کردیم و شما در این ۷روز کافیه فیچرهای سطح MVP رو توسعه بدید۷، در این مرحله محصول شما ارزیابی می‌شه و محصولاتی که استانداردهای مورد نظر رو داشته باشن با جذب سرمایه وارد مرحله‌ی شتابدهی سه ماهه یا شش ماهه می‌شن و در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰میلیون تومان جایزه‌ی نقدی پرداخت می‌شه.»

نگاهی به ابر آروان؛ تاثیر فرهنگ در ساختار سازمانی

در بخش پایانی رویداد سوار ابرها، که در آن ابر آروان همواره به فرهنگ سازمانی می‌پردازد، ثمین زاهدانی؛ معمار فرهنگ ابر آروان با اشاره به تآتر عروسکی به سبک ماروت پیش از سخنرانی‌اش اجرا شد به تغییر شیوه‌ی کارگردانی اشاره کرد که در آن بازی‌دهندگان عروسک به‌عنوان افراد دارای شعور، خالق فرم و حرکت هستند و علاوه‌بر حضور، گوش‌بزنگی و آمادگی هر کدام از آن‌ها لازم است تا خروجی، هماهنگ با موسیقی باشد.

معمار فرهنگ ابر آروان با این مقدمه به سراغ ساختار سازمانی ابر آروان که برگرفته از ساختار هولاکراتیک و با روحی آروانی است، پرداخت؛  در این ساختار به «توزیع قدرت و تصمیم‌گیری» در تیم‌های خودمختار ابر آروان اشاره کرد که همگی با اهداف مشخص و در راستای برنامه‌ریزی‌های ۶ ماهه و یک‌ساله‌ی شرکت فعالیت می‌کنند.

ثمین از تلاش‌های ابر آروان برای رسیدن به ساختاری عادلانه‌تر و توزیع‌شده‌تر سخن گفت و مشکلاتی که ابر آروان در این مسیر با آن‌ها روبه‌رو بوده است: «یکی از مشکلات اساسی ما در پیاده‌سازی این ساختار، فاصله‌ی زیاد فرهنگ عمومی کشور با فرهنگی است که ما در داخل ابر آروان ساختیم. در فرهنگ ابر آروان ما «موفق شدن گروهی» رو هدف قرار دادیم تا از این طریق به موفقیت فردی هم برسیم.»

معمار فرهنگ ابر آروان،از  مشکلات این مسیر از تمایل افراد به «دیده شدن»، پذیرش «توزیع قدرت» در جامعه‌ای که بسیاری از سازمان‌های آن ساختارهای سلسله‌مراتبی دارند، «مسیر رشد» که ابر آروان آن را براساس «کسوت» و بر پایه‌ی «بازوبندهای پهلوانی» تعریف کرده است، نام برد.

ثمین زاهدانی در پایان بخش فرهنگ رویداد سوار ابرها گفت: « اگه الان دارم از سختی‌های ساختارمون می‌گم به‌خاطر اینه‌ که بگم چه‌قدر آرزوی بزرگ داریم، بگم ما هم توی همین روزها، همین روزهای نه‌چندان روشن، وایسادیم، نه به‌خاطر این‌که همه‌چیز خوبه، به‌خاطر این‌که آرزوهای رنگی داریم، امید داریم که روزی برسه که آسمون رنگ بگیره و اون‌روز بدونیم که این روزها تماشاگر این بی‌رنگی‌ها نبودیم قلمو دست گرفتیم و رنگ کردیم، حتا اگه باور داشتیم تنها با یک قلمو آسمون رنگ نمی‌گیره.»

پویا پیرحسینلو در پایان این رویداد به یک «مای جمعی» در پشت صحنه‌ی رویداد و هر آن‌چه از محصولات و دستاوردها گفته شد، اشاره کرد و این «مای جمعی» را «ابر آروان واقعی» نامید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *