داوران دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران مطرح کردند؛

رقابت شدید در گروه فین‌تک‌ها و خدمات منزل داوری را سخت کرده بود / تنوع زیاد آثار در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸

نشست شورای داوری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران، ۳ و ۴ بهمن ۹۸ در قزوین برگزار شد.

‏در این‌ دوره از جشنواره وب و موبایل ایران، بیش از ۲۱۰۰ اثر در ۵۶ گروه ثبت نام کرده بودند و با پایان مرحله اول داوری، نوبت به داوران رسید تا کاندیداهای این دوره از جشنواره وب و موبایل ایران را انتخاب کنند. داوران طی دو روز گذشته از ۱۲ اثر (اپلیکیشن یا وب‌سایت) راه‌یافته به این مرحله از داوری، ۵ کاندید را انتخاب کردند که اسامی آن‌ها تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد.

با پایان نشست دو روزه داوران بنیان‌گذاران جشنواره وب و موبایل ایران در نشست خبری این رویداد حضور پیدا کردند.


شایان شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران در رابطه با داوری آثار ثبت شده در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران، گفت: «داوری این دوره از جشنواره وب و موبایل در سال‌های اخیر به استاندارد نزدیک شده و در این دوره از جشنواره تغییرات خاصی در داوری صورت نگرفته است. تغییرات در این دوره فنی بوده، برای مثال پنل داوری برای تسهیل رأی‌دهی بهبود پیدا کرد. در اولین مرحله داوری افرادی که دارای اپلیکیشن یا وب‌سایت ثبت شده هستند رأی می‌دهند و ۱۲ اثر برتر انتخاب می‌شوند. شورای داوری که از افراد متخصص این حوره تشکیل شده است ۵ اثر را از بین ۱۲ اثر برتر هر گروه انتخاب می‌کنند. پس از انتخاب ۵ کاندید توسط شورای داوری، افرادی که در تمامی سال‌های برگزاری جشنواره اثر ثبت شده داشته باشند، برترین اثر را در هر گروه انتخاب می‌کنند.»

رقابت شدید در گروه‎ فین‌تک و خدمات منزل

شلیله در مورد تفاوت آثار ثبت شده در دوازدهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران با آثار دوره‌های پیش، گفت: «تا چند سال گذشته آثار ثبت شده در جشنواره وب و موبایل بیشتر در حوزه فروشگاه‌های آنلاین و تولید محتوا بودند. در حال حاضر فضا به سمتی رفته است که تعداد آثار در حوزه سرویس‌های شهری و فین‌تک رشد بیشتر داشته‌ است. سرویس‌های شهری در حال رشد هستند ولی با چالش‌های عدیده‌ای از سوی دولت مواجه‌اند و تصمیم‌های اشتباهی در این زمینه گرفته شده است. بخش خدمات B2B نیز به کندی در حال رشد است. اگر به نشست داوری دقت کرده باشید، سایت‌هایی بود که به بیزینس‌های مختلف API می‌دادند ولی سایت مناسبی نداشتند.»

بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران در رابطه با گروه‌های ویژه این دوره از جشنواره وب و موبایل ایران، گفت: «در این دوره از جشنواره وب و موبایل ایران برای اولین بار با کمک معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ۶ گروه ویژه تکنولوژی ایجاد کردیم. تاکنون حدود ۶۲ استارتاپ در این ۶ گروه ثبت نام کرده‌اند. فرآیند ثبت‌نام و داوری در این ۶ گروه ویژه با سایر آثار ثبت شده در جشنواره تفاوت دارد. از این ۶ گروه می‌توان به گروه بلاکچین، گروه اینترنت اشیا، گروه AR و VR و گروه هوشمندسازی شهر و خانه اشاره کرد. داوری آثار ثبت شده در گروه‌های ویژه بیشتر با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. برای ثبت نام در گروه‌های ویژه تا ۱۵ بهمن مهلت باقیست.»

شلیله در رابطه با تغییرات احتمالی در دوره‌های پیش‌روی جشنواره وب و موبایل ایران گفت: «ممکن است در دوره بعدی جشنواره وب و موبایل ایران تمرکز خود را روی این موضوع بگذاریم که در کدام حوزه‌های جایزه اپلیکیشن و در کدام حوزه‌های جایزه وبسایت دهیم. برای مثال اگر وضعیت گروه وب‌سایت‌های تولید محتوا به همین شکل باشد، باید حداقل نصف جایزه گروه تولید محتوا موبایل را کم کنیم. فکر می‌کنم در خدماتی نظیر خدمات منزل و سفارش غذا همه ترافیک در حوزه موبایل است. به این معنی که وقتی وارد سایت سفارش غذا شوید باز هم نرم‌افزار تحت وب آن باز می‌شود.»

 فین‌تک‌ها قوی‌تر ظاهر شدند

میلاد احرام‌پوش، هم‌بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران با بیان اینکه آثاری که در حوزه فین‌تک در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ثبت نام کرده‌اند از سال گذشته قوی‌تر بودند، گفت: «امسال بازیگرهای جدیدی در حوزه فین‌تک در جشنواره وب و موبایل ایران با یکدیگر وارد رقابت شدند.  به لحاظ شدت رقابت، گروه مرگ جشنواره گروه فین‌تک‌ها و خدمات منزل بود. در این دو گروه رقابت شدید بود و داوران چه در بخش اپلیکیشن و چه در بخش وب‌سایت به سختی توانستند ۵ اثر برتر را انتخاب کنند. در سال‌های اخیر فین‌‎تک به خوبی در اوج باقی مانده و مردم نیز در حال آشنایی بیشتر با این حوزه هستند. همه این‌ها نویددهنده آینده‌ای بهتر برای فین‌تک هاست. احتمالا فین‌تک واقعی را در سال‌های بعد بتوان دید و فعلا زیرساختی مهیا شده است برای چیزی که در آینده شاهد آن خواهیم بود.»

احرام‌پوش ادامه داد: «در دوره‌های قبلی جشنواره وب و موبایل ایران، آثار فین‌تک محدود به پرداخت قبض و انتقال وجه بود. سرویس‌هایی برای اخذ وام، امتیازدهی به اعتبار بانکی افراد و خرید اقساطی، رویکرد‌های جدیدی در حوزه فین‌تک در این دوره بودند. حوزه اینشورتک نیز در سال‌های گذشته از رشد مناسبی برخوردار بوده است.»

تاثیر شرایط اقتصادی بر آثار دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران

نیکو نیکنام، مدیرمحصول و مدیرعامل سابق نیک پرینت، از اعضای شواری داوری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در رابطه با آثار و فرآیند داوری در این دوره از جشنواره وب و موبایل ایران، گفت: «هر میزان شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود، شاهد حضور وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی هستیم که از کف جامعه راه‌اندازی می‌شوند. برای مثال در اپلیکیشن‌های بدن‌سازی افراد بدنساز با توجه به نیازی که در این حوزه در جامعه حس کرده‌اند، سفارش اپلیکیشن داده‌اند و نسخه اولیه اپلیکیشن خود را وارد بازار کرده‌اند. پس از دریافت بازخورد مثبت و بالا رفتن تعداد نصب اپلیکیشن، اقدام به بهبود اپلیکیشن در مرحله‌های متعدد کرده‌اند. اینگونه پس از دو تا سه سال از یک بیزینس آفلاین به بیزینس آنلاین مهاجرت کرده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به این که این روند براساس نیاز جامعه شکل گرفته است، نیاز به سرمایه ندارد و کاربری آن‌ها با شرایط سخت یا آسان از بین نمی‌رود. در سال‌های گذاشته شرایط متفاوت بود. به این شکل که در چند سال گذشته نیازی در جامعه احساس می‌شد و پول زیادی سرمایه‌گذاری می‌شد تا برای مثال ۵ سال بعد مقدار خاصی پول به سرمایه‌گذار برگردد. اما در کشوری که از آبان تا بهمن آن دستخوش اتفاقات زیادی بوده است، چه طور می‌شود اینگونه سرمایه‌گذاری کرد تا پس از ۵ سال خروجی داشته باشد. این مدل از بیزینس در اقتصادی با تورم پایین، ثبات بالا و رشد اقتصادی ثابت راه اندازی می‌شود. بنابراین زمانی که چنین شرایط اقتصادی در کشوری حکم‌فرما نباشد، شاهد رشد کسب و کارهایی هستیم که براساس مطالبات کف جامعه راه اندازی شده اند. در این شرایط تعریفی مبنی بر رشد سریع و ناگهانی استارتاپ‌ها انگار دیگر زیاد محقق نمی‌شود.»

تنوع زیاد آثار دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران

میلاد نوری، بنیان‌گذار توکان‌تک و پونز که از جمله داوران دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود، در رابطه با آثار و فرآیند داوری در این دوره از جشنواره گفت: «در این دوره از جشنواره وب و موبایل ایران آثار جدید و نوپا زیاد بودند. دو تا سه سال طول می‌کشد تا اپلیکیشن یا وب‌سایت یک بیزینس به بلوغ برسد، به همین دلیل آثار جدید نسبت به آثار قدیمی از کیفیت کمتری برخوردار هستند. با توجه به تعداد زیاد آثاری که عمرشان یک سال و یا کمتر بود، تنوع آثار در این دوره از جشنواره وب و موبایل ایران بالا بود. فرآیند داوری در سه سال گذشته نسبت به قبل خیلی ارتقا پیدا کرده است. اینکه شورای داوری را افرادی با دیدگاه‌ها و تخصص‌های مختلف تشکیل می‌دهد، باعث ارتقای سطح داوری شده ولی هنوز جای بهبود وجود دارد و امیدوارم در سال‌های بعد شاهد بهبود بیشتری در این زمینه باشیم.»

گفتنی است جشنواره وب و موبایل ایران بزرگ‌ترین عرصه رقابت میان وبسایت‌ها و نرم‌افزار‌های موبایل ایرانی است که توانسته نقش مهمی در راستای رشد کیفیت و جایگاه حوزه وب و موبایل در میان مردم ایران ایفا کند.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *