بنیانگذار ایسلکت از ناکامی در ثبت سامانه بومی رتبه‌بندی وبسایت‌ها می‌گوید؛

پیاده‌سازی سرویس رتبه‌بندی دولتی پس از رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار وبسایت توسط ایسلکت

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸

بی راه نیست اگر بگوییم این روزهای رتبه‌بندی بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گرفته است.

از یک سو مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قصد رتبه‌بندی وبسایت‌های دارای اینماد را دارد و از سوی دیگر تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نصر برای رتبه‌بندی مراکز داده به امضا رسیده است. مرکز ساماندهی رسانه‌های دیجیتال نیز به رتبه‌بندی وبسایت‌‌ها علاقه نشان داده‌ است.

در همین خلال در روزهای گذشته خبری مبنی بر پیاده سازی الکسای بومی به عنوان سرویس رتبه‌بندی وبسایت‌های داخلی توسط گروهی از محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.


از بار معنایی عبارات «بومی» و «ملی» که خاطره ایمیل ملی و موتور جستجوی ملی را زنده می‌کند که بگذریم، خبر فوق این موضوع را به ذهن مخاطب متبادر می‌کند که پیش از این چنین سرویسی برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها در ایران وجود نداشته است. حال آن که بنیان‌گذار ایسلکت سال گذشته در گفتگو با وبنا از رتبه‌بندی ۷۷۰۰۰ وبسایت تا آن زمان خبر داده بود.

رتبه بندی ۱۰۰.۰۰۰ وبسایت توسط ایسلکت

پس از گذشت یک سال، حالا بنیان‌گذار ایسلکت از رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار وبسایت ایرانی در سرویس رتبه‌بندی ایسلکت خبر می‌دهد.

بنیانگذار ایسلکت در رابطه با آغاز فعالیت ایسلکت می‌گوید: «۴ سال پیش به نتیجه رسیدیم که کاربران نمی‌توانند فقط براساس آمارهای جهانی فعالیت کنند و ایسلکت را راه‌اندازی کردیم. برخی پارامترهای بومی تعیین کننده اعتبار یک کسب و کار هستند. به همین دلیل در کنار پارامترهای جهانی، پارامترهای بومی ایران نیز در ایسلکت لحاظ شد.»

عباس دانش‌منش از عوامل موثر در رشد ایسلکت در سال‌های جاری می‌گوید: «ایسلکت به آرامی در حال پیشرفت بود تا اینکه طرح ما در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد مورد توجه قرار گرفت. با توجه به اینکه رتبه‌بندی سایت‌ها از وظایف مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد است، تفاهم‌نامه‌ای بین ایسلکت و مرکز رسانه‌های دیجیتال برای رتیه بندی سایت‌های دارای نماد ساماندهی امضا شد. پس از امضای تفاهم‌نامه API و مقداری داده در اختیار ما قرار داده شد. از سوی دیگر سال گذشته با انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی وارد همکاری شدیم و یکی از وبسایت‌های برگزار کننده جشنواره وب و موبایل ایران بودیم. همکاری با جشنواره وب و موبایل ایران به این شکل بود که داده‌هایی را از آثاری که ثبت نام کرده بودند، اعلام می‌کردیم.»

بنیانگذار ایسلکت ادامه می‌دهد: «اوایل امسال با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که مجوز اینماد را صادر می‌کند نیز گفتگو کردیم. البته آن موقع هنوز صدور اینماد به بخض خصوصی واگذر نشده بود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز لیستی از داده وبسایت‌ها را در اختیار ایسلکت قرار داد. در نهایت با این همکاری‌ها ایسلکت اکنون دارای داده ۱۰۰ هزار وبسایت ایرانی است و آن‌ها را رتبه‌بندی کرده است»

طرح ایسلکت به دلیل وجود طرح مشابه رد شد

دانش‌منش در مورد ثبت اولین سامانه بومی رتبه‌بندی وبسایت‌های ایرانی، می‌گوید: «اوایل سال ۹۸ طرحی را برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان کمک مالی برای توسعه ایسلکت و ثبت اولین سامانه بومی رتبه‌بندی به معاونت علمی و وفناوری ریاست جمهوری دادیم. کار به خوبی در حال پیشرفت بود ولی منوط به نظر یک کارشناس در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. از قرار معلوم کارشناس فوق روی این موضوع کار می‌کرده و شاید برای اینکه رقیبشان نشویم، به ما گفته شد طرح شما مشابه دارد. گفتیم این طرح مشابهی ندارد ولی پاسخ دادند که در حال پیشبرد طرحی با این زمینه در پژوهشگاه هستیم. به این دلیل طرح ما آن جا رد شد.»

او ادامه می‌دهد: «سال گذشته در جریان اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران وزیر ارتباطات نیز طرح ما را دید و از آن استقبال کرد. جهرمی به مشاورانش توصیه کرد کمک‌های لازم را انجام دهند ولی متاسفانه مانند خیلی از حرف‌های دولتی به نتیجه‌ای نرسید. اتفاق بزرگ در چهار سال گذشته این بود که سایت‌های کوچک و بزرگ به سرویس بومی ما اعتماد کردند. مدیران سایت‌های بزرگ قبول کردند که ایسلکت یک سرویس رتبه‌بندی بومی است که نیاز به رشد و حمایت دارد. همانطور که گوگل فعلی ربطی به گوگلی که روز اول در گاراژ راه‌اندازی شد، ندارد.»

دانش منش که به دلیل وجود فضای بی اعتمادی به مراکز دولتی با هرگونه رتبه‌بندی توسط دولت مخالف است، می‌گوید: «همانطور که می‌دانید در گذشته سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات، داده تراکنش وبسایت‌ها را از اینماد درخواست کرده بود و در حال حاضر به نظر می‌آید که این داده به سازمان امور مالیاتی داده شده است. انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز با انتشار نامه‌ای در خصوص رتبه‌بندی کسب و کارهای دارای اینماد توسط مرکز توسعه تحارت الکترونیکی، مخالفت خود را با رتبه‌بندی از سوی دولت اعلام کرد. سرویس رتبه‌بندی الکسا نیز یک مرکز خصوصی و زیر مجموعه آمازون است.»

مانند گذشته می‌مانیم و می‌جنگیم

بنیانگذار ایسلکت در پایان گفت: «چهار سال است که در این حوزه فعالیت و تحقیق کردیم و به شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها رسیدیم. انتظار داریم مانند حمایتشان از استارتاپ‌های حوزه‌های گوناگون از ایسلکت نیز به عنوان یک مرجع خصوصی برای رتبه‌بندی وبسایت‌های ایران حمایت کنند تا به اولین سامانه بومی رتبه‌بندی وبسایت‌های ایرانی بدل شود. هرچند اگر دوستان حمایت نکنند نیز  همانند گذشته می‌مانیم و می‌جنگیم و صرفا زمان تبدیل ایسلکت به اولین سامانه رتبه‌بندی وبسایت‌های ایران به تعویق می‌افتد.»

 

خبرنگار: محمد مهدی دمیرچی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *