با تفاهم نامه سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نصر؛

مراکز داده در کشور رتبه بندی می شوند

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸

رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم امضای تفاهم نامه رتبه بندی مراکز داده ای کشور با اشاره به مشکلات این مراکز و اهمیت رتبه بندی آنها، گفت: امیدواریم با این کار شاهد کاهش و برچیده شدن مراکز داده دولتی باشیم.
تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‏ ای کشور در زمینه تدوین ضوابط و مقررات رتبه‌بندی مراکز داده و صدور گواهینامه‌های رتبه‌بندی مراکز داده با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدباقر اثنی عشری رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به امضا رسید.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این جلسه با تاکید بر اهمیت رتبه‌بندی مراکز داده، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات رتبه‌بندی مراکز داده است و با گسترش حجم داده، استاندارد گذاری و رتبه‌بندی مراکز به شدت احساس می شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات موجود در حوزه دیتا سنتر در کشور، تصریح کرد: به دلیل عدم وجود رتبه‌بندی در کشور افرادی که به دنبال استفاده از خدمات مراکز داده برای میزبانی داده‌های خود هستند اطلاع صحیحی از مراکز داده ندارند و نمی دانند که کدام مراکز از چه استانداردهایی برخوردار هستند و درنتیجه نمی‌توانند انتخاب بهینه‌ای داشته باشند.


وی افزود: همچنین کسانی که خدمات مراکز داده را به مردم ارائه می‌دهند نمی‌توانند از امکانات دولتی و تعرفه‌ها و مشوق‌های لازم استفاده کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران به مشکلات دیگر عدم رتبه‌بندی مراکز داده اشاره کرد و گفت: در بخش سیاست‌گذاری و مدیریتی نیز به دلیل عدم وجود داده‌های دقیق و قابل‌اتکا امکان بهره‌برداری از این دیتاها وجود ندارد و این خود عامل ضعف در برنامه‌ریزی بهینه و اثربخش در این حوزه است.

وی یکی دیگر از آسیب‌های این حوزه را احداث دیتاسنتر توسط مشتریان دولتی دانست و گفت: به دلیل دغدغه‌های امنیت داده و پایداری ارائه خدمات، مشتریان دولتی اغلب مراکز داده خود را ایجاد می‌کردند و این روند آسیب زیادی به بازار و صنعت زیرساخت داده کشور وارد می‌کند و علاوه بر ایجاد هزینه‌های زیاد به معنای کاسته شدن از بازار مراکز داده خصوصی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از طرح‌های رتبه‌بندی و آسیب‌های متداول در نظام مجوز دهی کشور، گفت: به‌طورکلی نظام مجوز دهی با دیدگاه سلبی نگاشته می‌شود درصورتی‌ که در این طرح رویکرد تشویقی رعایت شده است به این معنی که اگر کسی مجوز را نداشت مانعی برای ادامه فعالیت محسوب نمی‌شود اما اگر رتبه‌بندی نشود نمی‌تواند مشوق‌هایی نظیر تعرفه‌های دولتی را دریافت کند.

وی ترکیب و نوع انتخاب اعضای کارگروه رتبه‌بندی مراکز داده را یکی از نقاط قوت این طرح برشمرد و افزود: بیش از نیمی از اعضای ۹ نفره کارگروه از بخش خصوصی هستند و انتخاب این افراد نیز توسط نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام‌شده است .

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران نحوه ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز داده را وجه تمایز این تفاهم‌نامه دانست و گفت : ارزیابی مراکز داده به آزمایشگاه‌های بخش خصوصی واگذارشده است و اعضای کارگروه فقط معیارها و استانداردها را تعیین می‌کنند .

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار امیدواری از انجام این طرح گفت: در پی انتشار فراخوان، به زودی مراکز داده دولتی و خصوصی رتبه‌بندی می‌شوند و مجوزهای لازم را برای ادامه فعالیت دریافت می‌کنند و امیدواریم این اتفاق سرآغاز تجمیع مراکز داده به‌عنوان زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات در کشور باشد و شاهد کاهش برچیده شدن مراکز داده دولتی باشیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *