آذری جهرمی، وزیر ارتباطات:

هدف «کودک آنلاین» ایجاد بستری سازنده در فضای پرمخاطره مجازی بود/ مخاطبان تولیدات جشنواره کودک آنلاین فرامرزی خواهند بود

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ورود ۲۵ اثر جدید در حوزه محتوای کودک و نوجوان در آبان ماه خبر داد و تأکید کرد که هرکدام از آثار مخاطب خاص خود را جذب و بازار خودش را پیدا خواهد کرد و برای خودشان ایجاد اشتغال و برای جامعه ایجاد فرهنگ می‌کنند.
محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز پس از بازدید از مرکز شتاب‌دهنده تخصصی محتوای کودک «جشنواره کودک آنلاین» در جمع دست‌اندرکاران گفت: وقتی انسان دانه‌ای را می‌کارد و آن دانه تبدیل به محصولی می‌شود، روز برداشت محصول بهترین روزش خواهد بود و امروز برای من این‌گونه است.

وی افزود: اولین برنامه‌ای که من در وزارت ارتباطات ارائه کردم بحث اینترنت کودک و ایجاد یک اکو سیستمی مخصوص کودکان در فضای مجازی بود. موضوعی که از آن زیاد صحبت می‌شد اما در عمل چیزی از آن وجود نداشت.

وزیر ارتباطات افزود: خدا خواست دوستان خوبی در این مسیر سر راه ما قرار گرفتند، ازجمله آقای هادیان، دبیر جشنواره کودک آنلاین که خودشان صاحب ایده بودند و همکارانی که کمک کردند تا این ایده را پرورش دهند.


وزیر کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: هدف ما از برگزاری جشنواره کودک آنلاین این بود که یک محیط خوب، شاداب، جذاب، آموزنده، سرگرم‌کننده و همچنین بستری سازنده را برای فرزندانمان در فضای مجازی که فضایی پر از تهدیدات، مخاطرات و نگرانی‌هاست ایجاد کنیم.

آذری جهرمی تأکید کرد: همه ما از نگرانی‌ها شنیده بودیم، اما بایدها چه می‌شد؟ چه کسی یا کسانی باید در این زمینه کار می‌کردند؟ تولید محتوا برای کودکان در فضای مجازی وظیفه دیگران بود. واقعاً وظیفه ما نبود که به این مسئله بپردازیم و در غیاب دیگران اما احساس کردیم باید به این حوزه ورود کرده و آتش به اختیار عمل کنیم و این مسئولیت را آقای هادیان بر عهده گرفت و دوستان زیادی کمک کردند تا این فرایند به سرانجام برسد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری این جشنواره ثابت کرد که اگر بخواهیم می‌توانیم در این کشور کارکنیم گفت: در کشور بعضی از کارها که در فضای مجازی انجام می‌گیرد که اول بر مبنای کاسبی است؛ یعنی اول سهم و زمین را تقسیم می‌کنند که کی، کجا بنشیند و در ادامه پول‌های کلانی را از بیت‌المال هزینه می‌کنند و آخرسر هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نمونه‌های زیادی ازاین‌دست کارها وجود دارد.

آذری جهرمی افزود: اما جشنواره کودک آنلاین از این قسم کارها نبود. ما نیامدیم سهم و زمین را تقسیم کنیم. از ابتدا هم گفتیم که هرکسی که می‌خواهد این جشنواره را برگزار کند ما آماده واگذاری هستیم، کمک هم می‌کنیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: با برگزاری این جشنواره آنچه وسط آمد ایده، خلاقیت و همت جوانان کشور بود و آنچه ما باید انجام می‌دادیم کمک برای برداشتن موانع جلوی پای جوانان بود. ایده این جوانان به‌زودی شکوفا خواهد شد و آن‌ها برای خودشان بازار ایجاد خواهند کرد.

وی تصریح کرد: آبان ماه ۲۵ اثر جدید وارد بازار محتوای حوزه کودک و نوجوان خواهد شد که هرکدام از آن‌ها مخاطب خاص خودش را جذب و بازار خودشان را پیدا خواهند کرد و برای خودشان ایجاد اشتغال و برای جامعه ایجاد فرهنگ می‌کنند و آموزه‌هایشان را می‌توانند انتقال دهند.

وزیر کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: مخاطبان تولیدات جشنواره کودک آنلاین فرامرزی خواهند بود. پس جشنواره کودک آنلاین یک کار خوب و ارزشمندی است که با زحمت همه دوستان در حال به ثمر نشستن است. امروز دیدم که میوه‌های کودک آنلاین آماده برداشت و مورداستفاده قرار گرفتن توسط جامعه است.

آذری جهرمی در ادامه با تأکید بر اینکه نباید نگران فازهای بعدی این جشنواره بود خطاب به دبیر جشنواره کودک آنلاین گفت: در طول این مسیر برای ما دست‌اندازهایی درست شد و خودتان هم شاهد بودید که چقدر برای ما حاشیه ایجاد کردند. ولی چون احساس کردیم فرمایش مقام معظم رهبری درباره ضرورت تولید محتوا در فضای مجازی روی زمین‌مانده و برای رضای خدا و برای آینده فرزندان کشورمان در این مسیر گام برداشتیم.

وی افزود: بنابراین من اصلاً نگران دوره‌های بعدی این جشنواره نیستم. فصل دوم این جشنواره را با قوت ادامه دهید و مطمئن باشید که با حمایت‌های مردمی این مجموعه رشد فاخری خواهد داشت.

در ابتدای این جلسه سید جمال هادیان دبیر جشنواره کودک آنلاین از تمام کسانی که در پیشبرد این پروژه سهیم بودند و همچنین به‌طور ویژه از آذری جهرمی وزیر ارتباطات به خاطر حمایت‌های همه‌جانبه از پروژه جشنواره کودک آنلاین تقدیر و تشکر کرد و در ادامه ضرورت حمایت‌های وزیر ارتباطات برای برگزاری دور بعدی جشنواره کودک آنلاین را موردتوجه قرار داد.

بازدید وزیر ارتباطات از شتاب‌دهنده کودک آنلاین

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ظهر امروز با حضور در ساختمان شتاب‌دهنده کودک آنلاین از نزدیک با ایده پردازان، نویسندگان، طراحان انیمیشن، داوران کودک و نوجوان و منتورهای اولین جشنواره کودک آنلاین دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدجواد آذری جهرمی در این بازدید سه‌ساعته با صاحبان ایده‌های برگزیده گفت‌وگو کرد و از نزدیک با دغدغه‌های این هنرمندان و مراحل پیشرفت کار آنان آشنا شد.

وزیر ارتباطات در این مراسم با داوران کودک و نوجوان که از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بودند گفت‌وگو کرد و دلایل انتخاب آثار برگزیده توسط آنان را جویا شد.

اولین جشنواره کودک آنلاین از اواخر آبان ماه سال گذشته باهدف ارتباط میان حلقه‌های تولید محتوا در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان در دو بخش فیلم‌های کوتاه و «وب سری» با ارسال یک هزار ۱۲۰ ایده و فیلم آغاز به کارکرد.

با انتخاب هیئت‌داوران ۲۵ ایده در مرحله دوم انتخاب شد که نخستین جشنواره وب سری و اولین شتاب‌دهنده تولید محتوای فارسی کودک و نوجوان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور با این ایده‌ها شکل گرفت.

پیش‌بینی دست‌اندرکاران جشنواره این است که با راه‌اندازی این جشنواره و ارتباط بین حلقه‌های محتوا، سهم تولید محتوای فارسی در فضای مجازی از دو درصد به چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

وزارت ارتباطات به‌عنوان حامی معنوی این جشنواره، فضاهای اشتراکی را در اختیار ایده‌ها قرار داد.

در این جشنواره، برای هر ایده برگزیده یک تیم ۱۰ نفره تشکیل شد و درنهایت ۲۵۰ نفر به‌طور مستقیم درگیر ساخت ایده‌ها شدند. امکانات، تجهیزات و سرمایه لازم توسط بخش خصوصی در اختیار صاحبان ایده قرار گرفت و منثورهای تخصصی در طول پنج ماه آن‌ها را راهنمایی کردند و در تیرماه قسمت‌های اول از هر ایده ساخته شد و برای نظرخواهی، ایده‌های ساخته‌شده در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان شرکت داده شدند که با شگفتی، تمام جوایز «وب سری» این جشنواره را ایده‌های شتاب‌دهنده کودک آنلاین به خود اختصاص داد.

در مراسم پایانی جشنواره کودک آنلاین برای هرکدام از ۲۵ «وب سری» منتخب، دو فصل ۱۰ قسمتی ساخته می‌شود که در کنار استفاده منثورهای تخصصی از منثورهای تجاری‌سازی، پخش و تولید صنایع مجاور و فرهنگی هم بهره‌مند‌ می‌شوند تا این ایده‌ها پس از خروج از مرحله اولیه تولید بتوانند اشتغال آفرینی و درآمدزایی داشته باشند. همچنین در این مراسم از بین ۹۰ منتخب فیلم این جشنواره نیز تقدیر می‌شود.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *