مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با وبنا؛

بنیاد نرم‌افزارهای متن باز برای حمایت، فرهنگ‌سازی و کمک به صادرات نرم‌افزار تاسیس شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

بنیاد نرم‌افزارهای متن باز تاسیس شد.

مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در تویتتر از تاسیس بنیاد نرم افزارهای متن باز به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران خبر داد.

او در توییتر نوشته است: «این بنیاد علاوه بر ترویج، فرهنگسازی، حمایت و راهبری سیاست های کلان، وظیفه تدوین قوانین پیشنهادی را نیز برعهده دارد، صیانت از دستاوردهای بومی می‌تواند موجبات استقلال و شکوفایی را مهیا نمیاد.»


مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه بنیاد نرم افزارهای متن باز یک بنیاد غیردولتی است، گفت: « بنیاد نرم افزارهای متن باز در وزارت کشور ثبت شده است و وزارت ارتباطات ضمن حمایت معنوی ممکن است برای پیشبرد امور به طور مالی نیز  از این بنیاد حمایت کند.»
محمد جعفر نعناکار با اشاره به مصوبه هیات دولت در سال ۹۱ مبنی بر لزوم انجام اقدامات مقدماتی برای مهاجرت به نرم افزارهای متن باز و آزاد، گفت: «بعد از این مصوبه شورای عالی اطلاع رسانی اقداماتی نظیر استانداردسازی فونت های فارسی، ایجاد کی‌برد فارسی و ایجاد افزونه ویراستیار به صورت متن باز صورت داد ولی این شورا در سال ۹۵ منحل و بخشی از مسئولیت‌ها آن شورا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شد. لذا تصمیم گرفته شد تا بنیادی ایجاد شود تا از نرم افزارهای متن باز حمایت‌های لازم را انجام دهد.»
نعناکار در مورد مسئولیت‌های بنیاد نرم‌افزارهای متن باز گفت: « این بنیاد سه مسئولیت دارد. اولین مسئولیت این بنیاد حمایت مادی و معنوی از تشکل‌های موجود است. این بنیاد غیرانتفاعی هیچ مجوزی صادر نمی‌کند و هیچ اجباری به عضویت در آن وجود ندارد. فعالیت این بنیاد در زمینه اطلاع رسانی، حمایتی و توسعه محصولات متن باز خواهد بود. مسئولیت دیگر این بنیاد کمک به صادرات نرم افزار است. نرم افزارهای آزاد از قوانینی به نام کپی لفت پیروی می کنند و در ایران قوانینی نظیر حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار رایانه ای، حمایت از حقوق مولفین، مصنفین و هنرمندان و ثبت اختراع و علایم تجاری وجود دارد. این بنیاد می تواند سبب طرح قرائت‌های جدیدی از قوانین شود تا با قوائد بین المللی همسان شده و بتوان این محصولات را در بازارهای بین‌المللی عرضه کرد.»
مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: «سومین وظیفه بنیاد نرم‌افزارهای متن باز فرهنگ سازی و ترویج استفاده از این محصولات است. برای ملحق شدن به سازمان‌های بین المللی نظیر سازمان تجارت جهانی، باید حداقل دولت به دلیل هزینه‌های بالا از ویندوز و مجموعه آفیس منفک شود، از نرم افزارهای متن باز استفاده و بخشی از آن را برای همخوانی با ساختارهای داخلی بومی سازی شود.»

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *