گزارشی از نظرات داوران هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران درباره سطح آثار؛

نمرات اولیه داوران برای انتخاب ۳۰ بازی منتخب جشنواره بازی‌های ویدیویی ارایه شد

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷

دومین جلسه جمعی داوران هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران با حضور محمد حاجی‌میرزایی دبیر این جشنواره برگزار شد.

در این جلسه ۱۳ داور منتخب شورای سیاست‌گذاری جشنواره، نمرات اولیه خود را به ۱۱۲ بازی حاضر در بخش اصلی جشنواره ارایه کردند تا با توجه به این نمرات، ۳۰ بازی به دور نهایی رقابت برای دست یافتن به جایزه بهترین بازی سال و جوایز بخش دستاوردها راه یابند.

قرار است داوران، در مهلت باقیمانده این ۳۰ بازی را مجددا با دقت بیشتر بررسی کرده و نمرات خود به هر بازی را اعلام کنند تا در نهایت با تجمیع امتیازات داوران بازی‌های برتر در بخش دستاوردها مشخص شود. لازم به یادآوری است جوایز بخش ژانرها توسط اعضای آکادمی داوران تعیین می‌شود.


از کیفیت موسیقی برخی آثار شگفت‌زده شدم

اشکان بختیاری داور بخش موسیقی در حاشیه این جلسه گفت: موسیقی برخی بازی‌ها مرا شگفت‌زده کرد. معمولا در ایران و در حوزه بازی‌های ویدیویی، بازی‌سازان اهمیت چندانی به بخش موسیقی نمی‌دهند و از یک سری کارهای آماده استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اما امسال برای برخی آثار موسیقی بسیار مناسبی استفاده شده بود که البته باید بررسی شود این موسیقی‌ها دانلودی بوده یا واقعا برای این کار ساخته شده‌اند.

بختیاری با بیان این که موافق ایجاد آکادمی نیست چرا که ممکن است ایجاد دودستگی کند گفت: با این حال برخی اشکالات جشنواره نسبت به سال‌های گذشته برطرف شده و در مجموع روند رو به بهبودی را مشاهده می‌کنیم.

عضو هیات داوران جشنواره هشتم گفت: به نظر می‌رسد بین دو سه بازی رقابت شدیدی برای کسب عنوان برترین بازی سال وجود داشته باشد.

سه بازی استاندارد هم کافی است

آرش حکیمی داور بخش رسانه با بیان این که نباید انتظار داشت سطح عمومیِ بیش از ۱۰۰ بازی حاضر در جشنواره خیلی خوب باشد گفت: در جشنواره امسال چند بازی استاندارد داریم که این موضوع خوشحال کننده است چرا که قبلا چنین چیزی نبود.

وی با بیان این که عمده تغییرات جشنواره امسال را مثبت ارزیابی می‌کند گفت: تغییرات ساختاری جشنواره از جمله کوچک‌کردن مراسم اختتامیه و تخصیص هزینه آن به جوایز و همچنین استفاده از شورای سیاست‌گذاری مثبت بود.

حکیمی با بیان این که در بخش داوری رسانه بیش از آن که به دنبال مباحث فنی باشیم، به دنبال این هستیم که بازی برای گیمر خوشایند باشد گفت: اگر یک بازی چندان خلاقانه نباشد نمی‌تواند توجه داوران رسانه‌ای را به خود جلب کند.

پنج-شش بازی رقابت سنگینی دارند

محمد زهتابی داور بخش طراحی نیز گفت: فعلا یک مرحله کلی داوری انجام شده و باید با دقت بیشتری بازی‌های منتخب را نگاه کنیم اما به نظر می‌رسد در بعضی موارد شاهد افت نسبت به سال گذشته هستیم.

وی افزود: البته پنج-شش بازی خوب داریم اما میانگین کلی بازی‌ها نسبت به چند سال قبل افت کرده است. البته اوضاع آن چند مورد بازی خوب است و فکر می‌کنم رقابت سنگین و شدیدی میان آنها باشد.

زهتابی با بیان این که تغییرات انجام شده در ساختار جشنواره با نیت مثبت انجام شده است گفت: ولی در برخی موارد شاهد اشکالاتی هستیم. برای مثال میزان وزن رای رسانه‌ها و بازی‌سازان ۵۰-۵۰ است اما بازی‌سازان تعدادشان چند برابر رسانه‌هاست. همچنین اکنون عملا دو دسته داور وجود دارد و این ممکن است باعث شود بازی برتر سال در ژانر خودش جایزه نبرد.

این داور جشنواره هشتم ادامه داد: این که تعداد ژانرها افزایش یافته اتفاق خوبی است. برای مثال در حوزه بازی با کلمات چه خوشمان بیاید و چه نه، گیمرها به آن علاقه‌مندند و ایجاد ژانر و جایزه دادن به آن اتفاق خوبی است. همچنین افزایش میزان جوایز به ویژه رقم جایزه اصلی به ۱۰۰ میلیون تومان می‌تواند انگیزه‌ی خوبی در میان بازی‌سازان بزرگ ایجاد کند تا به جشنواره بهای بیشتری دهند.

کپی نکنیم

فراز شانیار داور بخش هنری هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران نیز گفت: سطح آثار از نظر هنری به جز سه چهار اثر چندان چشمگیر و امیدوارکننده نبود. اما این چند بازی آن قدر خوب هستند که جور بقیه را بکشند. یک مشکل مهم در آثار کمبود اعتماد به نفس، تکرار و نبود خلاقیت هنری است.

وی درباره تغییرات اتفاق افتاده جشنواره گفت: به نظرم افزایش میزان جایزه واقعا اتفاق خوبی بود و می‌تواند برای بازی‌سازان انگیزه‌بخش باشد. همچنین روال برگزاری تا اینجا واقعا منظم و ساختاریافته بوده است.

شانیار گفت: امیدوارم هنرمندان در انتخاب تصویر ریسک‌پذیرتر باشند، فقط به غربی‌ها نگاه نکنند و مسیر خود را انتخاب کنند. با اطمینان به خود و رفتن به سمت علاقه‎‌ها حتی اگر استایل و فضا غربی باشد جواب بهتری می‌گیریم تا اینکه بخواهیم همیشه آنچه تا به حال نتیجه داده را صرفا کپی کنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *