آرمندهی: در ایران جای اصلاح خلاهای قانونی اقدام به فیلتر می کنند / ناظمی: در‌ دو شاخص شروع کسب و کار و سرمایه گذاری خرد وضع ما فاجعه است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

پنل چالش های حقوقی استارتاپ ها با حضور امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، حسام آرمندهی بنیان گذار کافه بازار، آرش برهمند سردبیر پیوست و مهدی مهدی رئیس ستاد توسعه فناوری دیجیتالی ریاست جمهوری در یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد.

امیر ناظمی: شاخص های بین المللی مثل آینه ایست که وضعیت ما را نشان می دهد. شروع کسب و کار، دریافت مجوز، ثبت مالکیت، دریافت اعتبار، حمایت از سرمایه گذاران خرد، پرداخت مالیات و ورشکستگی از جمله این شاخص هاست.

در‌ دو شاخص شروع کسب و کار و سرمایه گذاری خرد وضع ما فاجعه است. مشکل دولت با استارتاپ ها این است که دولت انعطاف پذیر نیست و اولین راه حلی که به ذهن دولت می رسید فیلتر کردن است.


از بین ۱۸۵ سایت گردشگری که فیلتر شد ۱۵۰ وبسایت اساسا کار کلاه برداری انجام داده بودند.

آرش برهمند: دولت‌خود را رقیب استارتاپ ها می داند. فرض را بر حسن‌نیت دولت کذاشتن کار درستی است؟؟ حسام آرمندهی در اختتامیه جشنواره وب و‌ موبایل ایران: بحث فقط دولت نیست و نهادهای زیادی در این‌ حوزه ورود می کنند.

حسام آرمندهی در اختتامیه جشنواره وب و‌ موبایل ایران: ریشه این حساسیت این است که برخی از نهادها تحمل سود کردن کسب و کارهای آنلاین را ندارند. آرش برهمند: تا زمانی که کسب و کارها کوچک است کسی سراغش نمی آید و انگار بزرگترین مشکل با دیوار بزرگ شدن دیوار است.

در‌ مرحله های مختلف مشکلات مختلفی برای استارتاپ ها وجود دارد. ثبت شرکت که کار ساده ای است در هلند دو روزه و در ایران ۶ ماه طول می کشد و‌ ما این ها را هم تجربه کردیم.

رضا الفت نسب : زمانی که انجمن صنفی در سال ۹۳ راه اندازی شد نگاه دولت این نبود که با توجه به صحبت تشکل ها تصمیم گیری کند. تشکل ها وقتی صحبت می کنند وصدایشان بالا می رود از سوی دولت و نهادهای دیگر تهدید هم می شوند.

از سوی دیگر افرادی در‌اکوسیستم فکر‌می کنند اتحادیه دنبال این است که کسب و کاری را ببندد و همان کسب و کار را خودش راه اندازی کند. ما در‌خواست پلمپ می دهیم ولی برای سایتی مثل سکه ثامن با سایت هایی که شکایت زیاد دارند.

در اکوسیستم افرادی که زبان حاکمیت را بلدند و می توانند مطالبه گری کنند کم‌هستند.

محمدی : برای اولین بار این‌اتفاق افتاده که هر جا که بن‌بستی در دولت‌ برای استارتاپ ها شکل گرفته بخشی از دولت مقابل دولت قرار میگیرد و از استارتاپ ها حمایت می کند.

آرش برهمند: موضوع فیلترینگ‌ زیاد در دست دولت نیست که بخواهیم از دولت در این رابطه مطالبه گری کنیم. امیر ناظمی در اختتامیه جشنواره وب و‌ موبایل ایران: تا حدود زیادی این حرف درست است

امیر ناظمی : استارتاپ یعنی در یک‌ سال می توان به اندازه سی سال روزنامه همشهری آگهی منتشر کرد.

ذهن های صفر و یکی، بلافاصله با نوآورانه بودن مشکل پیدا می کنند چون‌ نوآوری در قالب های گذشته قرار نمی گیرد.

قانونی که برای همیشه خوب باشد وجود ندارد و باید سرعت بیشتری برای رسیدگی به مسائل غیر قطعی داشت.

حسام آرمندهی : در تمام دنیا ممکن است شرکت های بزرگ را در موارد مختلف مورد هدف قرار دهند که مبنای قانونی دارند ولی در این هنوز با حاکمیت قانون فاصله داریم.

در‌ ایران وقتی خلا قانونی‌دیده می شود جای اصلاح آن قانون را دور می زنند و‌ اقدام به فیلتر کردن می کنند.

رضا الفت نسب : همه توپ را در زمین قوه قضائیه نیندازیم. در مورد آزمایش آنلاین وزیر گفت شکایت را پس بگیرید، وزیر رفت و آن آقا که شکایت کرده بود هنوز هست و شکایت هم پس گرفته نشده. در‌ دولت در‌این مورد هماهنگی وجود ندارد.

آرش برهمند: سرعت قانون گذاری هیچ وقت به سرعت فناوری نمی رسد مهدی محمدی نسب در اختتامیه جشنواره وب و‌ موبایل ایران: اکوسیستم استارتاپی نمی‌تواند همیشه بدون رفتار قانونمند به فعالیت ادامه دهد.

مهدی محمدی : تکنولوژی هایی که تشکل پیدا نکردند و با حاکمیت صحبت نکردند و قانون مند نشدند مثل ماهواره هنوز دچار مشکل هستند. حول و حوش تشکلی قوی در اکوسیستم جمع شوید و پیشدستانه وارد عرصه رگولاتوری شوید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *