سورنا ستاری در اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و موبایل :

بزرگترین افتخار اکوسیستم کسب و کار مجازی حفظ فاصله با دولت است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری در اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و‌ موبایل ایران: بزرگترین افتخار اکوسیستم کسب و کار مجازی حفظ فاصله با دولت است. بزرگترین استارتاپ تا نه سرمایه دولت را دارند و نه از رانت دولت استفاده می کنند.

اقتصاد نفتی نوآوری را سرکوب می‌کند چون احتیاجی به نواوری برای پول دراوردن ندارد. تفکر اقتصاد نفتی مثل تفکر مردی که به زنش می گوید در خانه بنشین، مگر می‌خواهی چقدر پول درآوری؟

بزرگترین افتخار اکوسیستم کسب و کار مجازی حفظ فاصله با دولت است. بزرگترین استارتاپ تا نه سرمایه دولت را دارند و نه از رانت دولت استفاده می کنند.


اقتصاد نفتی نوآوری را سرکوب می‌کند چون احتیاجی به نواوری برای پول دراوردن ندارد. تفکر اقتصاد نفتی مثل تفکر مردی که به زنش می گوید در خانه بنشین، مگر می‌خواهی چقدر پول درآوری؟

کار ما دولت این است که فضا را مهیا کنیم. کارخانجات فناوری می توانند ماهیانه تعداد زیادی استارتاپ را به جامعه تزریق کنند. همه شکست می‌خوریم فرق انسان ها در تصمیم برای شروع دوباره است

نزدیک‌به ۷۰ شرکت‌دارند در حوزه حمل و نقل درون شهری فعالیت می کنند. همه باید بدانیم تکرار ایده دیگران برابر با شکست است.

ما بیش از ۱۵۰۰ ایده که در دنیا موفق شده است را منتشر کرده ایم. سیستم سنتی در اقتصاد نفتی قوی است ولی تمام سنتی ها در یکی دو سال اخیر فهمیدند که اگر جوانی استارتاپ بزند، بازنده اند.

سیستم‌سنتی فهمیده است که راهی جز سرمایه گذاری روی استارتاپ ها وجود ندارد و نمی شود جلوی استارتاپ ها ایستاد. این بزرگترین دستاورد اکوسیستم در سال های اخیر بوده است.

بیش از ۴۰۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد. فروش سال گذشته شرکت ها ۶۰ هزار میلیارد تومان بود. شهردارها دیگر می فهمند نوآوری چیست و به دنبال آن هستند.

شهرداری باید بفهمد که مشکل شهر را مردم حل می کنند نه شهرداری ها. فروشگاه اینترنتی زیادی داریم ولی هنوز نتوانسته ای مشکل توزیع را حل کنیم. اگر استارتاپی بتواند مشکلات را حل کند از آن استقبال می شود.

استارتاپ ها باید وارد ساخت سخت افزار، سنسور و ایده های تلفیقی با بیوتک و نانو شوند. از سال گذشته به طور جدی داریم روی شتابدهنده کار می کنیم.

پنجاه درصد بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه راهبردی ایشان که دیروز منتشر شد، در مورد علم و دانش و جوانان است.

قدرت توزیع شده، قوانین پیچیده و دولت چاق داریم. استارتاپ ها باید قوی شوند و با این فرهنگ مبارزه کنند. بازهم توصیه می کنم که فاصله خود را از دولت یعنی پول نفت حفظ کنید.

استارتاپ ها قرار است مشکل مردم را حل کنند و دولت هم باید زیرساخت ها را فراهم کند. شما نخواستید استخدام شوید، سقف پرش افرادی که استخدام هستند محدود به حقوق آخر ماه است.بخش خصوصی باید به بخش سنتی اثبات کند که اگر با آن دربیفتند، خواهند باخت.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *