وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

اتصال تنها ۱۰ درصد دستگاه های حاکمیتی به دولت الکترونیکی/ ادامه مدیریت سنتی برای اداره کشور ممکن نیست / حرف بس است؛ در عمل دولت الکترونیکی را پیاده کنیم

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از اینکه تنها ۱۰ درصد از دستگاه های حاکمیتی به دولت الکترونیکی متصل شده اند، و با بر شمردن دستاوردهای دولت الکترو نیکی گفت: حرف بس است؛ باید در عمل دولت الکترونیکی را پیاده سازی کنیم.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بازدید علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از پروژه ها و دستاوردهای زیرساختی دولت الکترونیکی و دولت هوشمند گفت: ادامه شیوه های سنتی مدیریت در کشور ممکن نیست چراکه شکاف بزرگی را در نحوه اداره کشور نسبت به کشورهای دیگر ایجاد می کند که در شرایط کنونی یکی از راه ها برای خروج از فشار اقتصادی و افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها و پیاده سازی دولت الکترونیکی است.
وی با اشاره به آغاز کار سامانه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، افزود: همزمان با رجوع مردم برای ثبت درخواست خود از ساعت هشت تا یازده صبح امروز بیش از ۱۵۰هزار مراجعه مردمی به سامانه کارت سوخت صورت گرفته است که اگر هزینه هر مراجعه را تنها ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم مشخص می شود که چقدر در زمان و هزینه صرفه جویی صورت گرفته و چقدر کرامت انسانی مردم حفظ و در پی آن اعتماد مردم به دولت ونظام افزایش یافته است.
وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید با پیش بینی صرفه جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در صدور کارت سوخت، اظهار کرد: از ابتدای مرداد ماه تا ماه گذشته شاهد رشد ده برابری در تراکنش های رخ داده در دولت الکترونیکی بودیم که این امکان هست که تا ۱۰ برابر دیگر نیز افزایش پیدا کند.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه دولت الکترونیکی فقط مختص دستگاه های دولتی نیست، تصریح کرد: باتوجه به تاثیری که دولت الکترونیک در کاهش هزینه، ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد دارد اجرای آن در دستگاه های حاکمیت، مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و توسط دولت نیز با جدیت دنبال می شود.
عضو کابینه دوازدهم دولت الکترونیکی را یکی از اپلیکیشن های شبکه ملی اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: از نظر زیرساخت های دولت الکترونیکی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستیم به گونه ای که تا صد برابر ظرفیت کنونی امکان استفاده از آن وجود دارد که امیدواریم رضایت مردم را در پی داشته باشد و در جهت تحقق اهداف و شاخص های مصوب حرکت کنیم.
وزیر ارتباطات همچنین در حاشیه بازدید رییس مجلس از سازمان فناوری اطلاعات و پروژه های مربوط به دولت الکترونیکی و دولت هوشمند در جمع خبرنگاران گفت: حرف بس است باید در عمل دولت الکترونیکی را پیاده سازی کنیم. توسعه دولت الکترونیکی بیش از هر زمان ضروری به نظر می رسد چراکه دولت الکترونیک مجموعه ای از نرم افزار و سخت افزار نیست بلکه اصلاح فرایندهای خدمت رسانی به مردم را شامل می شود که امروز بخشی از آنها قابل ملاحظه و مقایسه است.
وی با اشاره به شروع فعالیت سامانه مدیریت سوخت کشور افزود: در گذشته سامانه مدیریت سوخت به صورت الکترونیکی موجود بود که علیرغم توسعه یافتگی و فعالیت آن، دردسرهایی را برای مردم چون عدم آگاهی از میزان سهمیه، پرداخت پول در مراحل مختلف صدور کارت، زمان مراجعه برای انجام فرایند صدور و غیره به همراه داشت که امروز همه بخش های دولت تصمیم گرفتند تا به شیوه ای نوین به مردم خدمات رسانی شود که در این راه وزارت نفت نقش محوری را برعهده داشت و بانک مرکزی، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال حضوری موثر داشتند و ابتکار وزارت ارتباطات فراهم کردن زیر ساخت و هماهنگی بین دستگاه ها را برعهده داشت.
آذری جهرمی با بیان اینکه هنوز بسیاری از خدمات مورد نیاز مردم الکترونیکی نشده اند، اظهار کرد: از میان بیش از ۲۵۰۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی ۶۷ درصد آنها مرحله اول یعنی الکترونیکی کردن خود را انجام داده اند ولی کمتر از ده درصد آنها به مرکز ملی تبادل داده متصل شده اند. این درحالیست که اگر همه دستگاه های حاکمیتی به دولت الکترونیکی متصل شوند صرفه جویی هزاران میلیاردی صورت خواهد گرفت علاوه بر آنکه به بهره وری و افزایش راندمان نیز می انجامد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *