در میزگرد رئیس پارک علم و فناوری کردستان و فعالین عرصه فناوری مطرح شد؛

مرزهای حوزه کسب و کار به هم پیوسته است / عدم آگاهی و آغاز بدون بررسی یکی از دلایل عدم موفقیت است / ایده ها اول باید به پختگی برسد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷

به گزارش وبنا به نقل از ایرنا، کردستان به عنوان استانی کم بهره در مقایسه با استان های دیگر نیاز به راه هایی برای جبران عقب افتادگی های خود دارد که فناوری اطلاعات با توجه به سرعت و راحتی عمل بهتر، در به نتیجه رسیدن انتخاب مناسبی است. خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج در این ارتباط میزگردی با حضور رئیس پارک علم و فناوری و چند نفر از فعالان عرصه فناوری اطلاعات که صاحبان شرکت هایی در این حوزه هستند، برگزار کرد که شرکت کنندگان نیز ضمن تاکید بر این موضوع مهم به مشکلات و راه های بهره گیری بهتر از این حوزه تولید ثروت و اشتغال اشاره کردند.

مرزهای حوزه کسب و کار به هم پیوسته است
خالد سعیدی رئیس پارک علم و فناوری کردستان در این میزگرد با بیان اینکه نمی توانیم حوزه های کسب و کار را از هم جدا کنیم چرا که مرزی گسسته ندارند و مرز آنها پیوسته است، گفت: زمینه های ICT به ابزار تبدیل شده و هر کسب و کاری راه اندازی شود، می توان گفت ۱۰ درصد آن به IT وابسته است.
وی اضافه کرد: فناوری اطلاعات به وفور می تواند در زمینه های متفاوت اشتغالزایی کند و هر کسب و کار دیگری چه در زمینه کشاورزی، صنعتی، خدماتی یا خانگی به این فناوری مرتبط باشد.
سعیدی افزود: یک جنبه دیگر قضیه اینکه مهمترین چیزی که موجب موفقیت در کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات می شود به زیرساخت قوی و سخت افزاری آنچنانی نیاز ندارد.
وی یادآور شد: وجود نیروی انسانی در استان کردستان یک ظرفیت مناسب است اما این به معنی ایده آل بودن نیست چرا که نیروی انسانی کار بلد به اندازه مناسب نداریم.
سعیدی تاکید کرد: باید کاری کنیم که به نسبت تحصیل کرده های کاربلد حوزه فناوری اطلاعات (IT) اضافه شود البته درس هایی که در دانشگاه ها تدریس می شود به روز نیست باید تحولی بنیادی در دانشگاه های ما ایجاد شود.
وی گفت: به همین دلیل آن چیزی که استان کردستان می تواند در آن بدرخشد تقویت بخش فناوری اطلاعات است چرا که تقویت آن خودبخود موجب ایجاد کسب و کار و رونق دیگر کسب و کارها می شود.
رئیس پارک علم و فناوری کردستان افزود: رویکرد ما به این صورت است که از شرکت هایی که پا گرفته اند بیشتر حمایت کنیم در زمینه و مشاوره هر گونه نیاز این شرکت ها را رفع می کنیم.
وی اظهار داشت: با مربی مورد درخواست این شرکت ها قرارداد می بندیم و ۷۰ درصد هزینه ها را نیز خود پرداخت می کنیم.
سعیدی به بخشی از ضعف های این شرکت ها اشاره کرد و یادآور شد: شرکت ها مشاور تامین منابع انسانی ندارند، ۹۵ درصد کارکنان این شرکت ها تحصیلات IT دارند در صورتی که باید افرادی متخصص در حوزه های توسعه محصول، تامین منابع انسانی، مدیریت و بازاریابی را هم در خود داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه باید کاملا قسمت کاری این شرکت ها از قسمت مدیریتی مجزا باشد، اضافه کرد: یکی از مشکلات این شرکت ها این است که نیرویی که در این شرکت ها پرورش می یابد بعد از مدتی از شرکت خارج می شود.
سعیدی اظهار داشت: اگر شرکتی برای توسعه محصول کمبود نیرو داشته باشد به همان میزان مورد نیاز شرکت چند و برابر نیاز آن شرکت ها سعی می کنیم نیرو آموزش بدهیم.
وی یادآور شد: در این زمینه ضعف داشته ایم اما تصمیم بر این است برای شرکت های پارک تا یک میلیارد ریال به منظور تجاری سازی محصولات، تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به منظور تامین ساختمان و توسعه زیرساختی در صورتی که در فضای پارک حضور داشته باشند و تا حدود ۴۰۰ میلیون ریال هم برای آموزش و کاربلد کردن نیروهای آنها هزینه شود.
سعیدی گفت: اگر شرکت هایی که پاگرفته اند رشد بیشتری داشته باشند شرکت های کوچک تر هم در سایه آنها رشد پیدا می کنند اما اگر این شرکت ها را رها کنیم و هر شرکتی که تازه وارد عرصه می شود را حمایت کنیم هزینه ها ریز شده و هرز می رود.
وی تاکید کرد: برای کاربلد کردن نیروها بنا به پروژه های درخواستی شرکت هایی که اکنون وجود دارند می توانیم فعالیت کنیم و این شامل آموزش های عمومی نمی شود بلکه شامل آموزش هایی می شود که مبتنی بر شغل باشد.

عدم آگاهی و آغاز بدون بررسی یکی از دلایل عدم موفقیت است
پیمان نویدی از شرکت توسعه رایانش ابری کردستان گفت: برای اینکه کسب و کار ما به سمت تجاری سازی و خلق ثروت برود باید ایده ای امروزی و با مخاطب پسند داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه صنعت فناوری اطلاعات به سمت عملیاتی شدن می رود، اضافه کرد: با عملیاتی کردن فناوری اطلاعات به صنعت جدید اینترنت اشیا می رسیم که استقبال از آن بالاست و به سادگی می شود از آن خلق ثروت کرد چون بازار آن هنوز اشباع نشده است.
نویدی افزود: فناوری اطلاعات به دلیل اینکه محدود به زمان و مکان خاصی نیست زیرساختی کم هزینه نیاز دارد و ما می توانیم با لپ تاپ و چند نفر نیروی انسانی کاری کم هزینه را راه اندازی کنیم.
وی ادامه داد: اما فعالیت در حوزه اینترنت اشیا هزینه بالاتری دارد به دلیل اینکه نیاز به یک سری تجهیزات الکترونیکی دارد اما باز هم نیاز به هزینه هایی بسیار کمتر از ایجاد یک واحد تولیدی و کارخانه دارد.
نویدی یادآور شد: عدم آگاهی کسانی که وارد کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات می شوند یکی از دلایل عدم موفقیت آنها است.
وی تاکید کرد: شاید آنها گمان می کنند هر ایده ای به تولید ثروت می رسد اما اگر آن ایده چکش کاری شود و بازاریابی آن را بررسی کنیم ممکن است اجرای آن غیر عملی باشد.
نویدی افزود: پس هرکس قبل از راه اندازی کسب و کاری در مورد میزان مشتریان و مخاطبان آن، هزینه های تولید از جمله مالیات، بیمه و کسب مجوز و ادامه کار یا هزینه های پیش بینی نشده به تحقیقات میدانی بپردازد احتمال اینکه برای تبدیل به ثروت کردن آن ایده موفق نشود بسیار کمتر می شود.


فناوری اطلاعات توان خارج کردن جامعه از مشکلات اقتصادی را دارد
مدیرعامل شرکت اهورا در این میزگرد گفت: فناوری اطلاعات بازوی اجرایی است که همچون ابزاری می تواند برای برون رفت از مشکلاتی که مردم و دستگاه های مختلف دولتی در حوزه اقتصادی با آن روبرو هستند مورد استفاده قرار گیرد.
آرمان قوامی اضافه کرد: فردی با دانش، تجربه و علمی که به دست آورده است می تواند کسب درآمد کند، اشتغال ایجاد کند و به جامعه کمک کند.
وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری بدنبال اشتغال پایدار، مولد و بروز است، اشتغالی که چند روز و یک سال باشد اشتغال نیست.
قوامی افزود: آغاز هر اشتغالی هزینه هایی دارد و این ارزشمند است که پارک می خواهد شرکت هایی که استخواندار هستند و بر روی پای خود ایستاده اند را حمایت کند چون نشان می دهد این شرکت ها توانسته اند چالش ها را پشت سر بگذارند.
این فعال حوزه اشتغال فناوری اطلاعات گفت: این شرکت ها می توانند شغل های بیشتری هم ایجاد کنند بنابراین این مهم است که اول به فکر تثبیت اشتغال و سپس افزایش آن باشیم.
وی اضافه کرد: فناوری اطلاعات (IT) دارای توانمندی است که می تواند بین بخشی و بین رشته ای فعالیت کند.
قوامی یادآور شد: خروجی دانشگاه ها یکی از بزرگترین معضل ماست چون امروزه شاهد وجود تحصیل کرده هایی بی دانش هستیم.
وی تاکید کرد: ما مراجعینی برای مصاحبه شغلی داشته ایم بدون اینکه حتی در دوران دانشگاه هم پروژه ای انجام داده باشند.
قوامی افزود: در کنار تحریم ها شاهد اعمال سلیقه های شخصی در استان هستیم که موانعی برای کار ایجاد کرده اما در مجموع فناوری اطلاعات (IT) باید به عنوان بازویی بسیار قدرتمند دیده شود، حمایت شود، برای آن بستر فراهم شود، باورش کنیم و دیدگاه سنتی نسبت به آن را تغییر دهیم.
قوامی که در حوزه سلامت الکترونیک فعالیت می کند، گفت: مدیران باید ریسک کنند و جسرات آن را داشته باشند تا به تیم های جوان هم بها و میدان بدهند.

پارک علم و فناوری مرجع اصلی باشد
خالد امانی از شرکت مانا ارتباط کاری در این میزگرد با اشاره به اینکه برخی ادارات سعی می کنند کارهایی شبیه به پارک علم و فناوری انجام دهند، گفت: این در حال تبدیل شدن به یک روال است اما پارک علم و فناوری با توجه به اینکه تخصص لازم برای کارهایی که به آن محول شده را دارد باید به یک مرجع نزد در این امور تبدیل شود.
وی تاکید کرد: اگر ادارات دیگر می خواهند در حوزه فناوری اطلاعات فعالیتی انجام دهند اعتبار لازم را تخصیص و انجام کار را به پارک علم و فناوری بسپارند.
امانی با اشاره به مشکل نیروی انسانی متخصص در این حوزه افزود: راهکار در نظارت بر کارورزی دانشگاه هاست که می توان از پارک در این حوزه هم حداکثر بهره را برد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه کارورز اعزام می کند و خود نیز آن را تایید می کند اما هر کارورزی نباید بدون تایید پارک علم و فناوری انجام شود.
این فعال حوزه فناوری اطلاعات اضافه کرد: اعتبارات طرح تکاپو می بایست برای توسعه شرکت های کنونی صرف شود ضمن اینکه از اعتبارات دانشگاه ها هم برای آموزش استفاده شود.
وی با بیان اینکه نهایت حمایت دستگاهی از یک شرکت چهار میلیارد ریال می شود، گفت: حمایت پارک علم و فناوری خوب است و شرکتی می تواند با این حمایت از هیچ به یک ثروت برسد اما تولید ثروت پایدار با وام ۲ میلیارد ریالی عملی نیست.
امانی تاکید کرد: کارگاه های آموزشی برای شرکت ها به منظور فراگیری نحوه مذاکره، جذب سرمایه و نحوه بازاریابی اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از پیش نیازهای تولید ثروت وجود سرمایه گذار است، یادآور شد: بسیاری از شرکت ها نمی توانند حقوق نیروهای مجموعه خود را پرداخت کنند و شاید یکی از دلایل اصلی عدم ماندگاری نیروها همین موضوع است.

ایده ها اول باید به پختگی برسد
مدیرعامل شرکت ژوری مانگ در این میزگرد گفت: بسیاری مواقع شرکت ها ایده ای نپخته را نزد سرمایه گذار می برند که می تواند منجر به شکست شود اما این ایده باید در درجه اول مورد نقد قرار گیرد.
محمد حیدری که شرکت او سازنده بازی اینترنتی و موفق «شوفر» است، اظهار داشت: زمانی که خواستیم استارت ساخت بازی شوفر را بزنیم مکانی برای فعالیت نداشتیم و بهترین استراتژی این بود که با یک کارخانه وارد مذاکره شویم و در ازای انجام کارهای تبلیغاتی آنها از بخشی از مکان کارخانه برای این کار استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه شرکت ما ۸۰ بازی ناموفق ساخته تا به این نقطه رسیده است، اضافه کرد: در حوزه آموزش به نظر من کسی که چند بار شکست خورده و تجربیاتی عملی دارد بهتر می تواند کار کند.
حیدری یادآور شد: مردم ما اعتماد به نفس ندارند به عنوان مثال یک صفحه در فضای مجازی که دوبله کُردی انجام می دهد، می تواند از این توانایی برای تولید ثروت بهره بگیرد.

شرایط ارزی کنونی صادرات فناوری اطلاعات را به صرفه کرده است
رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت: فضای این حوزه، جذاب نیست، جذاب بودن فضا نیاز به المان های متعددی دارد که مهمترین آن کارفرماها هستند که اعتمادی به ما ندارند و کارها را به کسانی دیگر واگذار می کنند.
سعیدی با اشاره به اینکه بخش آکادمیک دانشگاه ها از بازار دور هستند، اظهار داشت: تعداد کسانی که در دانشگاه و بازار حضور داشته باشند نیز محدود و کم است.
وی با بیان اینکه اگر تحصیل کرده با تجربه در بازار برای آموزش پیدا کنیم موفق تر خواهیم بود، تاکید کرد: مجبوریم پایه نیروی انسانی خود را تقویت کنیم.
سعیدی با اشاره به اینکه تمام دنیا به سمت اقتصاد مبتنی بر خانوارها و هنر و فرهنگ میل پیدا کرده است، افزود: امروزه بیشترین قشری که برای کسب درآمد به حوزه فناوری اطلاعات مرتبط می شود از بخش انسانی و هنر است.
وی یادآور شد: بخش فناوری اطلاعات فقط حامی این بخش است و برای آنها ابزار و فضا را فراهم می کند اما این قشر فرهنگی و هنرمند است که تولید محتوا می کند.
سعیدی اضافه کرد: هر استانی به صنایعی مادر نیاز دارد که این صنایع خود موجب زایش و ایجاد صنایع کوچکتری می شود و آن صنایع هم در بخش دیگری موجب اشتغالزایی، اینها خود نیاز به بخش فناوری اطلاعات دارند.
وی گفت: این صنایع باید به سمتی بروند و از جوانان بومی منطقه در بخش فناوری اطلاعات واحدهای تولیدی خود بیشتر استفاده کنند.
سعیدی افزود: البته انتظار نمی رود به یکباره بتوانیم به جای تکنولوژی کشورهای دیگر از تکنولوژی و نیروی فعال در حوزه فناوری بومی بهره بگیریم اما گام به گام باید به این سمت حرکت کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری کردستان یادآور شد: فضای پارک علم و فناوری همچون منطقه آزاد است که دولت برای آن قوانینی تسهیل گر را مقرر کرده و باید تمام تلاش خود را بکار گیریم که نهایت بهره از تسهیلات در نظر گرفته شده را ببریم.
وی با اشاره به اینکه یک شرکت اگر دارایی ها، دفتر و ظاهر مناسبی به مشتری نشان ندهد نمی تواند با سرمایه گذار ارتباط برقرار کند، تاکید کرد: حمایت فقط وام نیست اما هزینه راه اندازی دفتر را پرداخت می کنیم تا شرکت ها بتوانند بهتر ارتباط برقرار کنند.
سعیدی اظهار داشت: حضور شرکت ها در مجموعه ای همچون پارک علم و فناوری می تواند به حمایت شرکت ها از یکدیگر منجر شود و به عنوان مثال تخصص ها را میان خود به اشتراک بگذارند.
وی اضافه کرد: شرکت های مبتکر و فعال زیاد داریم اما نیاز به حمایت، در اختیار گذاشتن زیرساخت و امکانات دارند به عنوان مثال ما شرکتی داریم که به توانایی تولید مواد اولیه ضد یخ رسیده و در شرایط محدودیت های کنونی اقتصادی شرکت های دیگر تولید ضد یخ برای مشارکت به سراغ این شرکت آمده اند.
سعیدی گفت: امروز به دنبال افزایش گستره فروش دانش خود هستیم و اولین مکان اقلیم کردستان عراق است و در این راستا به دنبال شرکتی هستیم که بتواند در آن منطقه دفتر مبادلات فناوری راه اندازی کند.
وی افزود: این دفتر کاملا خصوصی اما مورد حمایت ماست و می تواند به بازارسازی و بازاریابی برای شرکت های موجود در استان کردستان در آن منطقه اقدام کند.
رئیس پارک علم و فناوری اطلاعات اضافه کرد: شرایطی ایجاد شده که صادرات اهمیت خاصی پیدا کرده و صنایعی که در پارک و علم و فناوری وجود دارند کاملا مبتنی بر علم است که می تواند در حوزه صادرات موفق باشد.
وی افزود: در شرایط ارزی کنونی صادرات منفعت بیشتری دارد، زمان تاخیر نیست و باید سریعتر عمل کرد چرا که تحریم امروز یک فرصت است.

پرداخت با تاخیر تسهیلات کاربردی نیست
آرمان قوامی از شرکت اهورا در این میزگرد گفت: تسهیلاتی که با تاخیر پرداخت می شود کاربردی نیست در شرایطی که ارزش پول با نوسان همراه است لذا تاخیر در پرداخت تسهیلات موجب می شود نتوان از آن ثمری برد.
وی اضافه کرد: نسخه هایی که برای حوزه فناوری اطلاعات پیچیده می شود کاملا سلیقه ای است و هر کس به شکلی و نوعی این نسخه ها را می پیچد.
قوامی با بیان اینکه متولی فناوری اطلاعات مشخص نیست و وظایف و خطوط کاری نهادها قاطی شده است، افزود: فناوری اطلاعات اکنون همچون یک سیب با ظاهر خوب اما داخلی گندیده است.
وی اظهار داشت: ما با مالیات ها کنار آمده ایم اما مسئولان گاهی تنها به دنبال تبلیغ هستند به عنوان مثال مکانی که قرار بود به رایگان به ما داده شود اکنون هزینه ای ۶۰ میلیون ریالی در ماه برای ما دارد.
مدیرعامل شرکت ژوری مانگ نیز با اشاره به اینکه باید نحوه برگزاری استارت آپ ها تغییر کند، گفت: در یکی از کشورهای خارجی شرکت ها طی سه روز با حضور شرکت های ناظر بزرگ دنیا بازی می سازند تا تولیدات مورد نظر را از میان این استارت آپ ها به بازار عرضه کنند.
حیدری با بیان اینکه استارت آپ هایی وجود دارد که به دلیل حمایت نشدن، رها شدند، افزود: در کشور ۸۰ درصد با هدف دریافت تسهیلات به سمت استارت آپ می روند و برخی هنوز استارت آپ اولی را تمام نکرده سراغ ایجاد دیگری می رود.
۱۰۳ شرکت و واحد فناور زیر پوشش این مجموعه فعالیت دارند و در حال حاضر ۸۳ واحد فناور و ۲۰ شرکت در دوره های رشد و رشد مقدماتی در حال فعالیت هستند.
۲۱ اختراع، چهار نشان تجاری و ۳۰ محصول تجاری شده در شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری این استان ثبت و محصول آنها به بازار عرضه شده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *