در واکنش به سخنان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح شد:

نوسانات ارزی در کنار کاهش فروش تاثیر زیادی بر کسب و کارهای اینترنتی داشته است / به نسبت افزایش قیمت دلار هزینه شرکت ها نیز افزایش پیدا کرده است

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷

چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷ بود که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه مراسم تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک با وزارت بهداشت به خبرنگاران گفت: «شرایط ارزی کشور برای همه تاثیراتی را برجای گذاشته اما این شرایط برای شرکت های دانش بنیان حوزه دیجیتال مشکلات جدی ایجاد نکرده است.» صحبت هایی که امروز، شنبه ۲۱ مهر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نانو اینگونه تکرار شد: «شرکت های دانش بینان کمترین تأثیر پذیری را از نوسانات ارز دارند.» این بیانات واکنش های زیادی را در پی داشته و فعالین شرکت های دانش بنیان در این زمینه نظر متفاوتی با معاون علمی رئیس جمهور دارند.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، بیشتری تاثیر نوسانات ارزی در حوزه دیجیتال را متوجه شرکت هایی می داند که با واردات و صادرات سخت افزار سر و کار دارند و می گوید: « شرکت هایی که در مناقصات شرکت می کنند و یا نیاز به ضمانت نامه ها دارند تاثیر زیادی از نوسانات ارزی دیده اند. ولی شرکت های دانش بنیان حوزه دیجیتال که تجهیزات سخت افزاری نمی خرند و زیاد درگیر مقوله ارز نیستند به میزان کمتری از این نوسانات متاثر شده اند، با این حال این شرکت ها نیز برای سرویس دهی نیاز به زیرساخت دارند.»

علی آذرکار در ادامه می گوید: «برای مثال هزینه خرید نرم افزار و دامنه سایت دو تا سه برابر شده است. اگر شرکتی بخواهد محیطی را روی کلود سوار کند که سرور آن در خارج از کشور است باید به دلار پول بدهد.»


سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با اشاره به صبحت آقای ستاری مبنی بر تاثیر کم نوسانات ارزی بر شرکت های دانش بنیان حوزه دیجیتال می گوید: «باید دید تعریف تاثیر کم و زیاد چیست.  برای مثال هزار تومان ممکن است برای فردی که یک میلیارد پول دارد مبلغ قابل اعتنایی نباشد ولی برای فردی که پول کمی در اختیار دارد مبلغ کمی نیست.»

رضا الفت نسب با بیان اینکه به نسبت افزایش قیمت دلار هزینه های شرکت ها دانش بنیان حوزه دیجیتال نیز بالا رفته است، می گوید: «برای مثال شرکتی که بخواهد در گوگل تبلیغ کند باید به دلار پول بدهد. هزینه های مربوط به سرور نظیر سخت افزار سرور و یا سرویس های خارجی افزایش داشته است. در حال حاضر اگر بخواهید دامنه سایت (domain) را تمدید کنید باید حدود یک میلیون و صد هزار تومان بپردازید در صورتی که پیش از نوسانات ارزی هزینه این کار تقریبا ۲۰۰ هزار تومان بود. بعضی شرکت ها مجبور هستند که دامنه های مختلفی را ثبت کنند تا کسب و کاری مشابه دامنه ان ها را ثبت نکند. همچنین در بحث خرید نرم افزار های مارکتینگ و لایسنس تاثیر افزایش قیمت ارز به خوبی مشاهده می شود.»

الفت نسب به کاهش فروش ها کسب و کارهای اشاره می کند و می گوید: « نوسانات ارزی در کنار کاهش فروش تاثیر زیادی بر کسب و کارهای اینترنتی داشته است و ادامه این روند تاثیر بیشتری بر کسب و کارها خواهد داشت.»

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *