در کارهای جمعی زیان اشتباهات افراد بی تجربه متوجه جمع بزرگی از شرکت هاست / فعالین صنفی منافع صنف را به منافع شخصی ارجحیت دهند

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷

امروزه فواید کار جمعی در قالب تشکل های صنفی، انجمن ها و اتحادیه ها  بر کسی پوشیده نیست. با این حال گاهی خروجی کارهای جمعی نارضایتی به بار می آورد. همان گونه که مزایای کارجمعی در جهت هدفی مشترک و متوجه همگان است، خطاها و اهمال های احتمالی تشکل ها نیز می تواند به ضرر تمام اعضا تمام شود. اهمیت این موضوع باعث  ایجاد این سوال می شود که چه آسیب هایی کار جمعی را تهدید می کنند.؟ خبرنگار وبنا در این زمینه با شایان شلیله از فعالین صنفی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی گفتگو کرد که متن آن به شرح زیر است:

شایان شلیله با بیان اینکه کارجمعی بهترین کاری است که تمام صنوف می توانند انجام دهد، گفت: «مشکل اصلی اکوسیستم کسب و کار اینترنتی کماکان با بازار سنتی و بخش دولتی است. زمانی که افرادی که کار صنفی انجام نداده و با دولت تعامل نکرده اند و بازار سنتی را نمی شناسند وارد حوزه فعالیت صنفی می شوند، گاهی حرف های منطقی خود را با مدل نامناسبی بیان می کنند و سبب بروز اتفاقات خاصی می شوند. برای مثال دوستان در جلسه مقررات زدایی حرف هایی را مطرح کرده اند که باعث شد گفته شود از این به بعد نیاز به حضور بخش خصوصی در جلسات مقررات زدایی نیست و این موضوع اصلا به نفع بخش خصوصی نیست.»

او شرایط انجام کار جمعی را اینگونه تشریح کرد: «افرادی که وظایف و مسئولیت صنفی دارند چه در انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی یا اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یا هر نهاد و سازمان دیگر در ابتدا باید باور داشته باشند که در حال انجام کار صنفی هستند  نه کار بیزنسی و کسب و کاری. به این معنی که منافع صنف را بر منافع کسب و کار خود ارجحیت دهند و برعکس نباشد. دوم این که باید بتوانند با دولت تعامل کنند. دولت هزار مسأله و قدرت دارد و همیشه با صنوف و بخش خصوصی و غیردولتی در تقابل بوده است. مذاکره برای مطالبه حقوق و اخذ امتیاز از دولت کار ساده ای نیست. فعالین صنفی باید بدانند چگونه صحبت و برخورد کنند و چه زمانی امتیاز دهند و چه زمانی امتیاز بگیرند.»


شلیله در پایان گفت: «اگر فردی بدون تجربه اقدام به راه اندازی استارتاپ کند ممکن است استارتپش ورشکست شود و ضررهای این موضوع متوجه خود فرد است ولی در صنف تبعات اشتباهات سنگین است و دامن شرکت های زیادی را خواهد گرفت.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *