داناترین نخستین سایت وب ۲ پرسش و پاسخ فارسی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۹

وبنا – سایت داناترین یک سایت پرسش و پاسخ (Q&A) وب ۲ فارسی است راه اندازی شد. داناترین به ارائه سرویس مشابه سایت StackOverflow در حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازد. در داناترین می‌توان بدون عضویت و با استفاده از فناوری OpenID به سایت وارد شد. اگر شما اکانتی در گوگل، یاهو، وردپرس یا دیگر تامین کنندگان OpenID داشته باشید در واقع عضو داناترین هم هستید. کافی است فقط Login‌ کنید. داناترین سایتی فراتر از یک انجمن گفت و گو است. در داناترین بر خلاف انجمن‌های گفت و گو مباحث تنها پیرامون دو نوع محتوای پرسش و پاسخ شکل می‌گیرند و اگر نیاز به طرح مطلبی به جز پرسش یا پاسخ باشد در قالب نظر منتشر می‌شود.

از ویژگی‌های مهم دیگر داناترین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان رای دادن به سوالات و جواب‌ها: به کمک این ویژگی سوال‌ها و همین‌طور جواب‌های مهم خیلی راحت‌تر پیدا می‌شوند و مشابه سایت‌های اشتراک گذاری لینک مبتنی بر رای کاربران نظیر digg، می‌توانید سوالات و پاسخ‌ها را داغ کنید. کاربران با ورود به صفحه هر سوال می‌توانند پاسخ‌ها را به ترتیب رای ببینند و به این ترتیب در زمان کمتری پاسخ مورد نظر خود را پیدا کنند.

  • انتخاب بهترین جواب: برخلاف انجمن‌های گفت و گو که معمولاً برای پیدا کردن جواب یک سوال مطرح شده بایستی همه چندین و چند صفحه که شامل همه جواب‌ها و نظرات داده شده است را بخوانید، در داناترین با کمک امکان انتخاب بهترین جواب، می‌توان علاوه بر تعیین سوالاتی که به پاسخ رسیده‌اند، به کاربران این امکان را داد که به محض باز کردن یک سوال، بهترین پاسخ داده شده به آن را هم مشاهده کنند.

  • ویکی: در داناترین علاوه بر مطالبی که جنبه سوالی دارند می‌توان مطالبی را که جنبه موضوعی دارند نیز منتشر کرد، مشابه سایت‌های ویکی، می‌توان مطالب موضوعی را در قالب مقاله ویکی منتشر کرد. با استفاده از امکان رای دادن مشابه سوالات و جواب‌ها می‌توان به مطالب ویکی نیز رای داد و مطالب بهتر را مشخص کرد.
  • تگ‌ها: به جای دسته بندی‌های غیرمنعطف انجمن‌های گفت و گو سنتی در داناترین از تگ‌ها به عنوان کلمات کلیدی که به جستجوپذیری بهتر سوالات کمک می‌کنند استفاده می‌شود. یک استفاده دیگر تگ‌ها این است که کاربران داناترین می‌توانند تگ‌های مورد علاقه خود را مشخص کنند تا هر وقت سوالی در زمینه آن تگ‌ها پرسیده شد، سوال برای آن‌ها ایمیل شود.
  • امتیازات و مدال‌ها: داناترین به عنوان یک سایت مبتنی بر مشارکت کاربران به ازای فعالیت و مشارکت کاربران به آن‌ها امتیاز و مدال اعطاء می‌کند. امتیازاتی که کاربران داناترین به ازای رای گرفتن در سوالات و جواب‌ها یا انتخاب شدن جواب‌هایشان به عنوان جواب بهتر دریافت می‌کنند به آن‌ها کمک می‌کند تا از امکانات بیشتری از سایت استفاده کنند.
    به عنوان مثال کاربرانی که امتیازی بیش از ۵۰۰ داشته باشند می‌توانند تگ‌های سوالات دیگران را ویرایش کنند.

سایت داناترین همچنین یک کانال ویدئویی نیز دارد که در آن ویدئوهای معرفی داناترین و نحوه کار با آن قرار داده شده است. در صفحه راهنمای سایت داناترین نیز راهنمای عضویت، فعالیت و همکاری با سایت آمده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *