بررسی مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی در مجلس

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶

اعضای انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی امروز در جلسه‌ای با دکتر فرید موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و دکتر فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختند. در این جلسه که با حضور صادق‌نیا (نایب رییس هیات مدیره و رییس کمیسیون بانوان انجمن صنفی)، شاهرخی، طالبی، شلیله (اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی) و سعیدنژاد (بازرس قانونی انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی) برگزار شد، موانع و مشکلات پیش روی کسب‌وکارهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفت.

به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سید فرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عصر امروز ۱۶ دی‌ماه، در دیدار با جمعی از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی و نوپا در مجلس گفت: کسب‌وکارهای اینترنتی یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصاد محسوب می‌شود و یکی از راهکارهای مطلوب برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد کشور هستند. وی با اشاره به دغدغه‌های انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و نوپا افزود: توسعه فعالیت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد که بدیهی است انجام این مهم به رونق اشتغالزایی کمک می‌کند.


موسوی افزود: در سال‌های اخیر حرکت‌های حمایتی خوبی در راستای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور انجام شده است اما با توجه به نو بودن مفهوم و ماهیت کسب‌وکارهای مذکور نسبت به کسب‌وکارهای سنتی، بعضاً در دستگاه‌های اجرایی محدودیت‌هایی برای این فعالیت‌ها ایجاد می‌شود که برخلاف قوانین مصوب است. وی ادامه داد: جلسات نمایندگان و مسئولان اجرایی باعث می‌شود که دغدغه‌های فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی شنیده شود علاوه بر شناسایی مشکلات، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا دغدغه‌ها و مسائل رفع شود و امیدواریم جمع‌بندی این جلسات و انعکاس مسائل مطرح شده به دستگاه‌های اجرایی باعث توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی شود.

طرح توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رفع موانع کسب‌وکارهای اینترنتی درکمیسیون اقتصادی مجلس

موسوی خبر داد که طرحی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رفع موانع کسب‌وکارهای اینترنتی در حال بررسی است که باید با لحاظ دغدغه‌های فعالان این حوزه به سرانجام برسد.

صدای ذینفعان کسب‌وکارهای اینترنتی شنیده شود

گفتنی است در این نشست سیده فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دانش‌بنیان مجلس گفت: باید صدای ذینفعان کسب‌وکارهای اینترنتی شنیده شود و مشکلات فعالان این حوزه کسب‌وکار رفع شود و در این راستا از تمامی ظرفیت‌ها باید استفاده کرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی در حوزه‌های مختلف باید به صورت مشخص رفع شود به طور مثال بحث مسائل مالیاتی فعالان این عرصه باید از طریق سازمان امور مالیاتی حل شود.

در این نشست طالبی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی بر نقش توسعه کسب‌وکارها در رونق اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت: اگر مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی و دانش‌بنیان حل شود زمینه برای توسعه اشتغالزایی بیشتر فراهم می‌شود. وی افزود: قانون خوبی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اینترنتی وجود دارد اما مشکلاتی در اجرای صحیح این قانون وجود دارد، به طور مثال در بحث معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای نخبگان فعال در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی مسائل جدی وجود دارد چرا که یک نخبه از طریق مراجعه به کاریابی در شرکت‌های مذکور استخدام نمی‌شود و بدیهی است با توجه به مقررات در زمینه معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای مشکل ایجاد می‌شود.

طالبی گفت: یکی دیگر از مسائل کسب‌وکارهای اینترنتی متفاوت بودن نوع صورت‌های مالی این نوع شرکت‌ها با صورت‌های مالی شرکت‌های دیگر است چرا که در حال حاضر بسیاری از سرورهای ارائه دهنده خدمات در خارج از کشور مستقر هستند و به دلیل اعمال تحریم‌ها و کارشکنی‌ها، هزینه‌هایی که برای پرداخت خدمات مذکور ارائه می‌شود مورد قبول از سوی سازمان مالیاتی نیست. وی یادآور شد: علاوه بر مسائل مذکور برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی با تعدد اخذ مجوز روبرو هستیم. در هر صورت باید با تعامل و هم‌اندیشی زمینه رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و نوپا را در کشور فراهم آوریم.

در این جلسه مقرر شد، طی نامه‌های جداگانه، مسایل و موارد بررسی شده با مجلس مطرح و در جهت رفع آنها پیگیری‌های لازم به عمل آید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *