جهرمی: یک ایده استارتاپی با مواجه شدن با پرونده مالیاتی و بیمه‌ای به شکست منجر می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات: “به دلیل موانع موجود، ۹۰ درصد استارتاپ‌ها در کشور موفق نیستند و یک ایده استارتاپی با مواجه شدن با پرونده مالیاتی و بیمه‌ای به شکست منجر می‌شود.”

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی روز سه‌شنبه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شاید بخشی از سخنانی که می‌گویند، دولت مانع توسعه کسب‌وکارها است، حرف درستی باشد، افزود: اما در افکار عمومی چنین جا افتاده که هرجا اتفاق و کمی و کسری است مقصر دولت است اما در حوزه مسئولیت هر قوه مستقل است. وی گفت: انتظار از فعالان اقتصادی این است که در این زمینه دقیق شوند تا بدانند که سهم هر قوه در این موانع چقدر است. آذری جهرمی با اذعان به وجود موانع زیاد در راه کسب‌وکارها گفت: صدها هزار مانع ایجاد می‌شود و بعد می‌گویند دولت کار نمی‌کند باید همه مسئول باشند و کارکنند. وزیر ارتباطات افزود: بخش خصوصی باید در برخی مواقع خود مسئول باشد.

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم حل موانع استارتاپ‌ها خاطرنشان کرد: شروع به کار این کسب‌وکارها به دلیل موانع دست‌وپاگیر زمانبر است و حتی روال انحلال این شرکت‌ها هم حداقل سه‌ماه زمان می‌برد، استارتاپ‌ها ممکن است در ۹۰ درصد مورارد شکست بخورند اما روند انحلال آنها به حدی دشوار است که اقدام به این کار نمی‌کنند، ممکن است بعدها برای آنها ایجاد مشکل شود. جهرمی ادامه داد: در کشوری مانند آلمان شرکت‌ها می‌توانند در عرض چند ساعت آغاز به کار کنند و در صورتی که طول عمر کمتر از دو سال داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف هستند و دولت در پرداخت بیمه آنها مشارکت می‌کند. ما نیز پیشنهادهایی را برای حمایت از استارتاپ‌ها درنظر گرفته‌ایم. وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات چیزی جز رشد کسب‌و کارهای نوپا نیست، افزود: کسی که برای کسب‌وکارهای نوپا مانع ایجاد کند، مانع شبکه ملی اطلاعات است.


وی ادامه داد: ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان ما در حوزه فناوری اطلاعات هستند که باید برایشان برنامه‌ریزی اشتغال کرد. وی همچنین پیشنهاد کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به نظام صنفی فناوری اطلاعات و سندیکای صنعت مخابرات به سندیکای فناوری اطلاعات تبدیل شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خواستار بازگشت لایحه مالکیت معنوی که هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی است به دولت شد و گفت: این لایحه نیازمند اصلاح است. همچنین ما پیگیر تسهیل نظام پرداخت الکترونیک برای کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات از بانک مرکزی هستیم.

دولت همراه اجرایی می‌شود

وی بر لزوم رفع موانع بر سر کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تاکید کرد و گفت: به دلیل موانع موجود، ۹۰ درصد استارتاپ‌ها در کشور موفق نیستند و یک ایده استارتاپی با مواجه شدن با پرونده مالیاتی و بیمه‌ای به شکست منجر می‌شود. وزیر ارتباطات گفت: این درحالی است که درکشورهای دیگر، استارتاپ‌ها تا ۲ سال از مالیات معاف هستند و دولت در پرداخت بیمه آنها مشارکت می‌کند. براین اساس ما نیز پیشنهاداتی را برای حمایت از استارتاپ‌ها درنظر گرفته‌ایم که در جلساتی با معاونت علمی و وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد، به بحث گذاشته‌ایم تا در نهایت بتوانیم مدل چارچوب قانونی برای کسب‌وکارهای نوپای ICT ایجاد کنیم. وی همچنین خواستار بازگشت لایحه مالکیت معنوی که هم اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی است به دولت شد و گفت: این لایحه نیازمند اصلاح است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *