صحبت‌های مدیران کارپینو در اولین نشست خبری

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

به گزارش دیجیاتو دیروز بیست و دوم اسفند ماه ۱۳۹۵ کارپینو نخستین نشست خبری خود را در مجتمع تجاری فرهنگی کوروش تهران برگزار کرد.

احسان جهانی، مدیر عامل کارپینو و علیرضا قنادان، رئیس هیات مدیره این استارتاپ در کنار اصحاب رسانه قرار گرفتند تا ابتدا اطلاعاتی را در خصوص نحوه سیستم کاری اپلیکیشن درخواست تاکسی کارپینو ارائه داده و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

جهانی ابتدا خاطر نشان کرد، کارپینو یک شرکت دانش بنیان است که در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل و حمل و نقل فعالیت می‌کند و یک سال و نیم پیش کار خود را برای طراحی اپلیکیشن و بومی سازی سامانه حمل و نقل تکنولوژیک شروع کرده است.


جهانی گفت: این اپلیکیشن در داخل ایران نوشته و بومی سازی شده و حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اپلیکیشن آماده برای راه اندازی است و ابتدا در تهران و سپس در شهرهای بزرگ کار خود را آغاز خواهد کرد. ما این اپلیکیشن را به عنوان تنها اپلیکیشن دارای مجوز از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی اعلام می کنیم.

وی در ادامه افزود: این سامانه چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور با تاکسی‌های شهری همکاری خواهد کرد. در گام بعدی خودروهای دارای مجوز و مورد تایید معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری می‌توانند وارد این سامانه شوند.

نکته مهم این نشست، جایی بود که جهانی اشاره کرد کارپینو تمام مجوزهای لازم را از مراجع قانونی دریافت کرده است. او همچنین عنوان نمود که به این شکل کارپینو می‌تواند به شرکت‌های تاکسیرانی و آژانس‌های شهری سرویس داده و داشبوردهای مختلفی در اپلیکیشن برای آنها تهیه نماید تا آنها نیز بتوانند از این بستر بهره گرفته و بر رانندگان خود نظارت داشته باشند.

احسان جهانی، مدیر عامل کارپینو سمت راست، علیرضا قنادان رئیس هیات مدیره کارپینو در سمت چپ تصویر

احسان جهانی در ادامه گفت که دو شرکت دیگر فعال در این حوزه که کار خود را قبلاً آغاز کرده‌اند، شرکت های بسیار محترمی هستند و توانسته‌اند در دو سال اخیر مسیر رشد را به خوبی طی کنند و این مسئله قابل تقدیر است، اما نوع فعالیت آنها مشکلاتی را برای طبقه ای از رانندگان رسمی ایجاد کرده است. ما تصمیم داریم با خودروهای رسمی، کار حمل و نقل را پیش ببریم، احتمالاً‌ مردم خاطره خوشی از تاکسی‌ها ندارند و هدف ما ارتقاء جایگاه رانندگان تاکسی است.

جهانی اشاره کرد که تمامی رانندگانی که در این سامانه به خدمت گرفته می‌شوند، دارای پروانه رسمی تاکسیرانی بوده و همچنین دارای تاییدیه سلامت جسمانی و روانی هستند. از سوی دیگر رانندگان این سرویس گواهی شهرشناسی دریافت می‌کنند. مدیر عامل کارپینو یکی از مزیت‌های برتر این سرویس را ورود بدون محدودیت خودروها به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اعلام کرد.

وی در ادامه با صراحت خبر داد که بیشتر افراد احتمالاً خاطره خوشی از سفرهای درون شهری با تاکسی ندارند و این مسئله ممکن است به دلیل رفتار نامناسب و یا مشکلاتی بوده که پیش آمده است، اما ما در این مسیر آموزش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا سطح استانداردهای رفتاری رانندگان را افزایش دهیم. اکنون در نقطه آغاز این مسئله هستیم.

به طور کلی تمرکز این نشست بر رسمی بودن کارپینو بود و پس از اتمام صحبت‌های مدیر عامل این شرکت، علیرضا قنادان به عنوان رئیس هیات مدیره نیز یک بار دیگر از همکاری کارپینو با ناوگان رسمی داد و گفت: ما تقریباً خودمان هم نا امید شده بودیم که بتوانیم از طرف نهادهای رسمی جوابی بگیریم، ولی اتفاق خوبی افتاد و ما را پذیرفتند. کارپینو اولین اپلیکیشن در این حوزه نیستیم و آخرین آن هم نخواهیم بود. فضا رقابتی است و احتمالاً رقبای جدیدی وارد کار می‌شوند.

قنادان هم با اشاره به نوع رفتار رانندگان تاکسی با مردم در سال‌های گذشته، عنوان کرد که تا کنون سرویس چندان قابل قبولی به مردم ارائه نشده است. وی یکی از نخستین چالش‌های کارپینو را همین موضوع ذکر نمود. او همچنین اشاره کرد که مشکل، از مدل کسب و کاری نظام تاکسیرانی بوده که حقی برای مسافر و نیازهایش قائل نیست اما در مدل کسب و کاری جدید، رانندگان فضای متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره کارپینو: نمی‌توان ۴۰ هزار تاکسی گردشی تهران را نادیده گرفت زیرا این افراد از این راه امرار معاش می کنند.

رئیس هیات مدیره کارپینو در ادامه به ارائه آماری از تعداد رانندگان تاکسی در تهران پرداخت و گفت: حدود ۸۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد که ۴۰ هزار عدد از آنها تاکسی‌های گردشی هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. نمی‌توان این دسته را نادیده گرفت و گفت چون از تکنولوژی سر در نمی‌آورند، باید حذف شوند.

قنادان در خصوص رقابت با اسنپ و تپسی عنوان کرد: درک می کنیم که کاربران، ما را با سرویس‌هایی مقایسه می‌کنند که دو سال از راه اندازی آنها سپری شده و به بلوغ رسیده‌اند. حداکثر تلاشمان را می‌کنیم تا خود را به سرعت به آن سطح کیفی برسانیم. تصور می‌کنیم که راه کارهایی برای این مسئله داریم و می‌توانیم در ماه به این سطح کیفی برسیم. البته هیچ کدام از سرویس‌هایی که اکنون در حال ارائه خدمات حمل و نقل هستند، وارد حوزه نوآوری نشده‌اند و مدل‌های موجود در دیگر نقاط جهان وجود داشته‌اند. از این به بعد از ما یا سایر همکاران باید انتظار فعالیت‌های نوآورانه داشته باشید. ما اول باید خود را به مشتریان ثابت کنیم ولی در ادامه برنامه‌های تندروانه‌ای داریم برای اینکه کار خود را توسعه دهیم.

مدیر عامل کارپینو: رانندگانی که واجد شرایط نباشند، از این سیستم حذف می‌شوند.

در حالی که قنادان از به خطر افتادن امرار معاش رانندگان سیستم سنتی تاکسیرانی می‌گفت، احسان جهانی مدیر عامل کارپینو از فیلترهای سخت برای عضویت رانندگان در این سامانه خبر داد. برای مثال این افراد باید حتماً بتوانند با اپلیکیشن مورد بحث کار کنند، این در حالیست که عده زیادی از شاغلین در این صنعت که سن بالایی دارند، قادر به کار کردن با موبایل‌های هوشمند نیستند. از سوی دیگر بازدید خودرو از سوی کارپینو انجام می‌گیرد و به همین دلایل، تمام رانندگان تاکسی نمی‌توانند وارد این سامانه شوند. وی همچنین عنوان کرد که تست‌های روانشناسی پیش از عضویت رانندگان از آنها گرفته خواهد شد و افرادی که نتوانند از آنها عبور کنند،‌ از این ساختار حذف خواهند شد.

رئیس هیات مدیره کارپینو: وارد جنگ قیمتی با دو سرویس دیگر نمی شویم.

قنادان در ادامه این نشست خبر داد که در ابتدای کار، کارپینو هیچ حق کمیسیونی را از رانندگان تاکسی دریافت نخواهد کرد. وی همچنین در رابطه با نحوه قیمت گذاری سرویس حمل و نقل کارپینو گفت: هدفمان این نیست که وارد جنگ قیمتی با دو سرویس دیگر بشویم ولی قیمت‌گذاری‌های ما کاملاً رقابتی هستند. در مناطق خارج از طرح ترافیک قیمتها مشابه دیگر سرویس‌ها خواهد بود ولی درون طرح ترافیک تا ۱۰ درصد ارزان‌تر است چرا که تاکسی‌های ما محدودیتی برای ورود به طرح ترافیک یا زوج و فرد ندارند.

در این میان که مسئولان کارپینو تایید یا رد نکردند که آنها همان اپلیکیشن رسمی هستند که در روزهای آینده از سوی نهادهای رسمی معرفی خواهد شد. قنادان در این رابطه گفت:‌ ما در جایگاه سازمان تاکسیرانی نیستیم و نمی‌توانیم بگوییم که سیاست این سازمان چیست. ما نمی‌توانیم این موضوع را اعلام کنیم و سازمان در آینده نزدیک این موضوع را اعلام می‌کند. اما می‌توانیم بگوییم که نمی‌توان در چنین شرایطی انحصار ایجاد کرد. چنین سیستمی رقابتی بودنش را از دست می‌دهد و تصور من این است که در آینده شرکت‌های دیگری هم مجوز رسمی خواهند گرفت.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن کارپینو اکنون صرفاً برای سیستم عامل اندروید عرضه شده و از طریق سامانه های ارائه اپلیکیشن داخلی (کافه بازار، ایران اپس و مایکت) قابل دریافت است و هنوز مشخص نیست که کارپینو چه زمان تصمیم دارد اپلیکیشن iOS خود را برای کاربران آیفون ارائه دهد.

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *