دسته: گوناگون

سایت تبلیغات متنی نما راه اندازی شد

سایت تبلیغات متنی نما راه اندازی شد

وبنا – سایت تبلیغات متنی نما راه اندازی شد. این سایت یک سایت تیلیغاتی است که کاربران می توانند در آن اگهی های تبلیغاتی خود را منتشر کنند. یکی از ویژه گی های سایت امکان درج آگهی های فقط متنی می باشد که این موضوع به سرعت نمایش سایت بسیار کمک کرده است.
قرعه کشی ماهیانه و امکان پشتیبانی آنلاین نیز از دیگر سرویس های سایت نما آگهی می باشد.
برای مشاهده سایت به آدرس http://www.nama-ads.com مراجعه کنید.

سایت نیاز مرکزی یک ساله شد

سایت نیاز مرکزی یک ساله شد

وبنا – وبسایت نیاز مرکزی ارائه دهنده تبلیغات رایگان با امکانات جدید فعالیت خود را ادامه می دهد. به گفته مدیر سایت “درج اگهی رایگان با ۲۰ عکس! و بخش تبلیغات پیکسلی رایگان به همراه زیباترین گالری تصاویر از سرویس های جدید این سایت آکهی می باشد.
برای مشاهده سایت به آدرس http://www.niazemarkazi.com مراجعه کنید.

هفت سنگ معرفی می کند برترین سایت‌های فارسی سال ۸۶

هفت سنگ معرفی می کند برترین سایت‌های فارسی سال ۸۶

وبنا – برترین سایت‌های اینترنتی فارسی زبان در سال ۸۶ به عنوان یکی از بخش‌های انتخاب «برترین‌های رسانه‌ای سال» انتخاب شدند. نظرسنجی «برترین‌های رسانه‌ای سال» در پایان هر سال توسط مجله اینترنتی هفت‌سنگ برگزار می‌شود و در آن برترین‌های رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف توسط اعضای تحریریه این مجله و جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه‌های رسانه‌ای انتخاب می‌شوند. امسال در سومین دوره برگزاری در بخش وب‌سایت‌ها، پایگاه‌های اینترنتی در هفت گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در بخش اول با عنوان سایت‌های مرجع و پورتال‌ها، سایت عکاسی (akkasee.com)به عنوان سایت برگزیده انتخاب شد. مگ‌ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور (magiran.com) و ایران‌داک، پایگاه اطلاعات و مدارک ایران (irandoc.ac.ir) انتخاب‌های بعدی این بخش هستند.
در بخش دوم با عنوان سایت‌های مشارکتی که محتوای آنها توسط کاربران و مخاطبان تامین می‌شود، سایت بالاترین (balatarin.com) انتخاب اول است. سایت‌های هفتان (haftan.com) برگزیده دوم و ایران ترانه (iransong.com) برگزیده سوم این بخش هستند.
در بخش سوم با عنوان سایت‌های خبری-تحلیلی، خبرگزاری فارس (farsnews.com) به عنوان سایت برتر انتخاب شد. سایت‌های سینمای ما (cinemaema.com) و الف (alef.ir) به ترتیب به عنوان برگزیدگان بعدی انتخاب شدند.
در بخش چهارم با عنوان سایت‌های تجارت اینترنتی، سایت ایستگاه (istgah.com) برگزیده اول است و جی‌.اس‌.ام (gsm.ir) که در حوزه تلفن همراه فعالیت می‌کند و آدینه بوک (adinebook.com) که در زمینه فروش اینترنتی کتاب فعال است انتخاب‌های بعدی هستند.
در بخش پنجم با عنوان جامعه‌های مجازی و فروم‌‌های اینترنتی سایت کلوب (cloob.com) انتخاب اول، یوبیست‌‌وچهار (www.u24.ir) انتخاب دوم و مجیدآنلاین (forum.majidonline.com) انتخاب سوم هستند.
در بخش ششم با عنوان سرویس‌وبلاگ‌ها و ابزارهای انتشار محتوا، سایت بلاگفا (blogfa.com) به عنوان سایت برتر انتخاب شد. سرویس‌وبلاگ‌های بلاگ‌اسکای (blogsky.com) و پرشین‌بلاگ (persianblog.ir) برگزیدگان بعدی این بخش هستند.
در بخش هفتم با عنوان ابزارهای اینترنتی، سایت وبگذر (webgozar.com) انتخاب اول و ابزار شمارنده پرشین‌استت (persianstat.com) و بازنگار، خانه وبلاگ‌های فارسی زبان (baznegar.com) انتخاب‌های بعدی هستند.

علاوه بر بخش‌های اصلی، امسال برای اولین بار در بخش انتخاب‌های ویژه (خارج از مسابقه) هم تعدادی از سایت‌های فارسی زبان به شرح زیر انتخاب شدند:
– موثرترین ابزار در گسترش زبان فارسی در وب: سایت وردپرس فارسی (wp-persian.com)
– بهترین ایده خلاقانه در راه اندازی سایت: جیره کتاب (jireyeketab.com)
– بهترین استفاده از امکانات چند رسانه‌ای در سایت: رادیو زمانه (radiozamaaneh.com)
– بهترین سایت در جلب مخاطب خاص: تکنوتاکس، سایت تخصصی حوزه لینوکس و منبع‌باز (technotux.com)
– برترین سایت در تولید محتوای فارسی در وب: مجله اینترنتی فریا (farya.com)
– برترین سایت هماهنگ با فضای وب‌ دو: ویویو (viwio.com)

معرفی و بررسی اجمالی سایت‌های برگزیده و دلایل انتخاب و برگزیده شدن آنها در قالب ویژه‌نامه معرفی «برترین‌های رسانه‌ای سال» در روزهای پایانی سال در مجله اینترنتی هفت‌سنگ منتشر خواهد شد. همچنین با انتشار این ویژه‌نامه مرحله نهایی نظرسنجی آغاز خواهد شد و کاربران اینترنتی با شرکت در این نظرسنجی از بین سایت‌های برگزیده، برترین سایت سال ۸۶ را انتخاب خواهند کرد. اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب «برترین‌های رسانه‌ای سال» در سایت مربوط به آن به آدرس www.topmedia.ir قابل دسترس است.

آغار پنجمین سال فعالیت ایتنا

آغار پنجمین سال فعالیت ایتنا

وبنا – ایتنا ۴ ساله شد. گسترش برنامه‌های قناوری ارتباطات و اطلاعات در ایران، و نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی در این زمینه، از مهم‌ترین دلایل شروع به کار این سایت اینترنتی بود.
با فاصله زمانی کمی، و با رونق سایت «ایتنا» و افزایش مراجعه به آن، سایت از حالت آزمایشی خارج شده و با تعدد زیربخش‌ها، به انتشار خبر و تحلیل در بخش‌های IT، مخابرات و ارتباطات پرداخت.
به گفته مدیر سایت شاید اتکای سایت به ماهنامه تخصصی «دنیای کامپیوتر و ارتباطات» و تحریریه مجرب این نشریه توانست از علل مهم مقبولیت آن قلمداد گردد، ضمن این که ایتنا توانست به سرعت به یک مرجع قابل اعتماد و کم‌خطا در ترجمه اخبار و انتقال تازه‌های دنیای ICT بدل گردد.
همچنین نقل اخبار خواندنی و جدی رسانه‌های دیگر نیز کمکی به مراجعین و خوانندگان سایت کرده است تا بتوانند با مروز منظم سایت، از اخبار مهم این حوزه غافل نمانند.
به گفته مدیر سایت ایتنا ارسال سرخط اخبار ایتنا به صورت پیام کوتاه برای کارشناسان، مدیران و صاحبنظران نیز جدیدترین اقدام سایت بود که قطعا در سال آینده و با تمهیدات دیگر و برنامه های بیشتر، ادامه خواهد یافت.
وبنا ورود به پنجمیس سال فعالیت ایتنا را تبریک گفته و برای تمام مدیران و نویسندگان ایتنا آرزوی موفقیت دارد.

برترین‌های رسانه‌ای سال ۸۶ انتخاب خواهند شد

برترین‌های رسانه‌ای سال ۸۶ انتخاب خواهند شد

وبنا – سومین دوره نظرسنجی «برترین‌های رسانه‌ای سال» برگزار می‌شود. نظرسنجی «برترین‌های رسانه‌ای سال» در پایان هر سال توسط مجله اینترنتی هفت‌سنگ برگزار می‌شود و در آن برترین‌های رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف انتخاب می‌شوند. در پایان سال ۸۶ برترین‌های حوزه‌های مطبوعات، سایت‌های اینترنتی، رادیو، تلویزیون، آلبوم‌موسیقی، پادکست و وبلاگ توسط صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه‌ها انتخاب خواهند شد.
در هر حوزه رسانه‌ای هفت‌ برگزیده کارشناسان انتخاب خواهد شد و پس از آن، برگزیدگان برای انتخاب محبوب‌ترین‌ها به رای کاربران گذاشته خواهند شد. آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به این نظرسنجی در پایگاه اینترنتی ویژه نظرسنجی به آدرس www.topmedia.ir قابل دسترسی است.
در نظرسنجی سال گذشته آلبوم موسیقی نهان مکن، سریال تلویزیونی زیر تیغ، برنامه رادیویی جوانی به وقت فردا، روزنامه اعتماد، وبلاگ یک‌پزشک، وب‌سایت بالاترین و سرویس‌دهنده اینترنتی بلاگفا به عنوان برترین‌ها انتخاب شده بودند.
برای اطلاعات بیشتر به سایت http://www.topmedia.ir مراجعه کنید.

سرویس گالری عکس در سایت aa-product

سرویس گالری عکس در سایت aa-product

وبنا – سایت aa-product سرویس جدید خود را به نام A.A Dynamic Gallery منتشر کرد. این سیستم که به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است، این امکان را برای صاحبان سایت ها و وبلاگ ها فراهم می کند که بتوانند تصاویرشان را با استفاده از این سیستم برای بازدید عموم به صورت گالری نمایش دهند. از مهمترین امکانات این سیستم داینامیک بودن آن می باشد که امکان قرار دادن تصویر در گالری را به راحتی امکان پذیر کرده است. برای استفاده از این سیستم می توانید به آدرس http://aa-product.com/GP/index.html مراجعه فرمایید.

نویسنده : ارشیا جهانگیری

مسابقه عکاسی در سایت پروچیستا

مسابقه عکاسی در سایت پروچیستا

وبنا – سایت پروچیستا با همکاری انجمن علمی عکاسی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و حمایت سایت پرشین بلاگ ,اولین دوره مسابقه سراسری عکس “پروچیستا” را با موضوع “ایران من زیباست” برگزار می کند. مسابقه در دو بخش تک عکس و فتو بلاگ برگزار می شود.
آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ می باشد و داوری در هفته آخر اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.
از عکس های برگزیده نمایشگاهی از تاریخ ۱۵/۴/۸۷ به مدت یک هفته و همزمان با جشن یک سالگی پروچیستا برگزار خواهد شد.
به برگزیده اول، سکه بهار آزادی – تندیس مسابقه – لوح تقدیر و برگزیده دوم نیم سکه بهار آزادی – لوح تقدیر و برگزیده سوم: ربع سکه بهار آزادی – لوح تقدیر اهدا خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر و شرایط عکس های به سایت http://www.prochista.com/contest.php مراجعه کنید.

وریز کشور هیچ سایتی روز انتخابات قطع نمی شود

وریز کشور هیچ سایتی روز انتخابات قطع نمی شود

وبنا – مصطفی پورمحمدی وزیر کشور امروز گفت: “ما به هیچ وجه اینترنت و هیچ سایتی را قطع نمی‌کنیم”
وی در مورد قطع اینترنت و سایت‌های خبری در روز برگزاری انتخابات، گفت: نمی‌دانم این خبرها را از کجا می‌آورند.
پورمحمدی ادامه داد: برگزاری هر کار مکانیزه و پیشرفته امروزی مستلزم در نظر گرفتن نکات امنیتی و اطلاعاتی آن است ما نیز تدارک کارهای امنیتی انتخابات را انجام داده‌ایم و اگر مشکلی از نظر اینترنت وجود دارد باید از وزیر مخابرات سؤال کنیم. ما به هیچ وجه اینترنت و هیچ سایتی را قطع نمی‌کنیم.
وزیر کشور در مورد اینکه آیا برگزاری انتخابات یارانه‌ای با روش سنتی به صورت موازی الزامی داشت؟ گفت: ما نمی‌توانیم ریسک کنیم و در هر صورت انتخابات امری بسیار مهم و حساس است اما از طرف دیگر ناچاریم به سمت روش مکانیزه برویم و برگزاری این دوره به صورت موازی باعث می‌شود با اطمینان بیشتری در آینده به سمت انتخابات مکانیزه برویم.

مسابقه وبلاگی توریسم ایران توسط سایت irpedia

مسابقه وبلاگی توریسم ایران توسط سایت irpedia

وبنا – سایت توسعه توریسم ایران مسابقه وبلاگ نویسی با موضوع توریسم برگزاری می کند.
به گفته مدیر سایت “این سایت رسالت معرفی و تبلیغ ایران به عنوان برترین مقصد توریستی در سال ۲۰۰۸ را به عهده دارد”
به گفته وی این انجمن افراد صاحبنظر و ایده پرداز را به همکاری دعوت می کند تا ضمن بهره مندی از جوایز تعیین شده، در رونق دادن صنعت توریسم ایران نقش ایفا کنند.
وی به وبنا گفت : “در اولین اقدام به نوشته های برتر منتشر شده در وبلاگها که به بهترین شکل به معرفی ایران و قابلیتهای توریستی آن بپردازند، جایزه خواهند داد و از نوشته هایی که بدون اغراق به بیان واقعیتهای ایران بپردازند و بتوانند به طرز موثری توریستها را به سفر به ایران ترغیب کنند تقدیر خواهد شد. سایت irpedia به نفر اول مبلغ ۱۰۰ هزار تومن و به ۴ مطلب بعدی هر کدام ۵۰ هزار تومان جایزه نقدی پرداخت می کند.
علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت http://www.irpedia.com مراجعه کرده و یا مطالب خود را info@irpedia.com ارسال کنند.

روزنامه هموطن سلام هک شد

روزنامه هموطن سلام هک شد

وبنا – به گزارش آژانس خبری پرشین هک ، وب سایت روزنامه هموطن سلام به آدرس اینترنتی hamvatansalam.com توسط یک گروه هکری از ایران به نام PEFORCE مورد حمله و هک قرار گرفت.
لینک اثبات هک شدن این وب سایت در آدرس www.zone-h.org/component/option,com_mirrorwrp/Itemid,160/id,7083874 قابل مشاهده است.
با گذشت حدود یک ساعت از هک شدن این وب سایت مدیر سایت هنوز متوجه وجود صفحه هکرها بر روی سایت خود نشده است و این صفحه در آدرس http://hamvatansalam.com/images/advertise قابل مشاهده میباشد.

سایت جامع گردشگری ایران گروه اینترنتی راه اندازی کرد

سایت جامع گردشگری ایران گروه اینترنتی راه اندازی کرد

وبنا – سایت جامع گردشگری ایران به علت افزایش تعداد کاربران که باید از طریق سایت به آنها اطلاع رسانی شود و همچنین به علت به وجود آمدن مشکلات فنی در حین ارسال ایمیل های خبری و اطلاع رسانی اقدام به راه اندازی گروهی اینترنتی نموده است.
به گفته مدیر سایت “این گروه تنها با هدف اطلاع رسانی ایجاد شده و تمام اعضای آن (که همگی به شکلی با مقوله گردشگری آشنا هستند) می توانند اقدام به اطلاع رسانی در خصوص فعالیت ها، خدمات، آپدیت ها و… از طریق ایمیل نمایند”
برای مشاهده سایت به آدرس http://anobanini.ir و برای مشاهده گروه به آدرس http://groups.google.com/group/anobanini مراجعه کنید.

اسکار و اعلام اسامی برندگان در filmcity

اسکار و اعلام اسامی برندگان در filmcity

وبنا – سایت filmcity بخشی را با نام “برگزاری مراسم اسکار و اعلام اسامی برندگان” راه اندازی کرده است که در این بخش اطلاعات مربوط به برنامه اسکار امسال منتشر شده است.
سایت filmcity در مجموع در ۱۲ بخش اکشن ، ترسناک ، تخیلی ، جنائی ، درام ، رمانتیک ، کارتون ، کلاسیک ، کمدی ، ماجرائی ، مستند و موزیکال فیلم های روز جهان را بررسی می کند.
مدیر سایت filmcity در خصوص هدف از راه اندازی سایت به وبنا گفت “امروزه با اوج گیری صنعت سینما و پیچیدگی و جذابیت تکنیکهای آن، به علاقه مندان این رشته بیش از پیش افزوده میشود. بدلیل افزایش تولیدات سینمایی و لزوم شناخت آثار متمایز فیلم سیتی قصد دارد به منبعی جهت اطلاعات و اخبار فیلمهای مطرح دنیا تبدیل شود.”
برای مشاهده سایت به آدرس http://www.filmcity.ir مراجعه کنید.

پرداخت بیشتر برای کلیک در I30T

پرداخت بیشتر برای کلیک در I30T

وبنا – سایت آی سی تی پرداخت های خود را به سایت های نمایش دهنده آگهی بیشتر کرد.
مدیر سایت i30t به وبنا گفت: “با توجه به پیشنهادات اعضای سایت و همچنین پس از انجام بررسی های لازم و تصمیم مدیریت سایت، میزان پرداخت های اعضای سایت به ازاء هر کلیک افزایش یافت. بر اساس این افزایش، از این پس برای هر کلیک بر روی تبلیغات متنی در سایت های اعضا، مبلغ صد و پنجاه تا دویست و پنجاه ریال و برای تبلیغات تصویری مبلغ دویست تا سیصد ریال پرداخت خواهد شد.”
از دیگر سرویس های جدید سایت i30t راه اندازی سرویس رایگان کلمات مهم است. با استفاده از این سیستم کاربران میتوانند کلمات مهم مرتبط با مطالب موجود در سایت های خود را به همراه یک توضیح در ارتباط با کلمه مورد نظر ثبت نمایند. پس از ثبت کلمات و دریافت کد فعالیت سرویس در سایت، کلمات ثبت شده در سایت های عضو به صورت مشخص نمایش داده شده و در صورت قرار گرفتن نشانگر ماوس (pointer) بر روی کلمات مهم در سایت های عضو، توضیحات ثبت شده در ارتباط با کلمه مورد نظر نمایش داده خواهد شد.
برای مشاهده سایت می توانید به آدرس http://www.i30t.com مراجعه کنید. سایت ای سی تی i30t بزرگترین سایت تبلیغات آنلاین فارسی است.

جستجوی فارسی در محیط انگلیسی

جستجوی فارسی در محیط انگلیسی

وبنا – وبنا – سایت فارسی‌گو برای دسترسی تمام کاربران با امکان نوشتن به زبان فارسی در اینترنت راه انداری شد. در این سایت کاربران می توانند بدون نیاز به فارسی سازی سیستم عامل ویندوز در هر مرورگری که استفاده می‌کنند فارسی تایپ کرده و به آدرس سایت‌های فارسی دسترسی داشته باشند. مدیر سایت به وبنا گفت: “امکان تایپ فارسی برای جستجو در گوگل و تایپ آدرس اینترنتی فارسی در محیط انگلیسی در این سایت فراهم شده است.” به گفته آقای فعال این سایت با تمام مرورگرهای رایج سازگاری دارد. همچنین برای نوشتن پست الکترونیکی فارسی نیز کاربرد دارد.
برای مشاهده سایت به آدرس http://www.farsigo.com مراجعه کنید.

ثبت دامنه‌های ir. از مرز ۸۰ هزار گذشت

ثبت دامنه‌های ir. از مرز ۸۰ هزار گذشت

وبنا به نقل از ایسنا – در چند روز اخیر ثبت نامه‌های دامنه‌ی ir. به ۸۰ هزار و ۶۳۵ رسید که دامنه‌های فارسی، انگلیسی را شامل هم می‌شود همچنین در روز اول فروش آزاد دامنه‌ی asia. تعداد ۳۰۰ هزار درخواست در مجموع ثبت شده که بخشی از آن به ایران مربوط است.
سیاوش شهشهانی – مسوول ثبت دامنه‌های ir گفت “‌از مجموع ۸۰ هزار ثبت دامنه‌ی ir.، سه هزار و ۱۱۴ دامنه‌ی آن مربوط به iran. و ما بقی آن لاتین است. ”
وی افزود: در مجموع ثبت دامنه‌ی ir. موفقیت‌آمیز بوده و امیدواریم در تابستان ۸۷ از مرز صد هزار نیز عبور کند همچنین مجموع فروش آزاد دامنه‌ی asia.، تعداد ۳۰۰ هزار درخواست در روز اول بوده است که رقم قابل ملاحظه‌ای است.
شهشهانی به جلسه‌ی اخیر آیکان در دهلی نو اشاره کرد و افزود: با توجه به جلسه‌ی مذکور پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌ی دامنه‌های بین‌المللی صورت گرفته که احتمال دارد در اواخر سال ۸۷ تعدادی از دامنه‌های کشور به خط محلی وارد کارگزارهای ریشه شود.

بوترابی: به عنوان مدیر سایت نگاهم به وبلاگ کاملا تجاری است

بوترابی: به عنوان مدیر سایت نگاهم به وبلاگ کاملا تجاری است

وبنا – فرزانه نزاکتی – وبلاگ عرصه جدیدی است که همزمان با دیگر نقاط جهان در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. کمتر کسی است که قدم به دنیای مجازی گذاشته باشد و با وبلاگ ناآشنا باشد. نتایج یک پایان نامه در این باره نشان می دهد که ۴۲ درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه، ایرانی هستند و حدود ۷۰ درصد از این کاربران نیز دارای یک تا دو وبلاگ هستند. وبلاگ یا بلاگ ترکیبی است از دو کلمه وب به معنای شبکه جهانی و لاگ به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت؛ یاداشت‌هایی که در وبلاگ نوشته می شوند، ممکن است خاطرات شخصی، خبر، مقالات علمی و هرگونه مطلب قابل نگارشی باشند. فضای وبلاگ برخلاف فضای سایت غیررسمی و با ادبیاتی خودمانی است. قالب وبلاگ به عنوان فضای متعلق به‌فرد شناخته شده است که از یک‌پیوستگی پیام برخوردار است.

تعداد وبلاگ ها در ابتدا بسیار اندک بود، زیرا تنها کسانی این امکان برایشان میسر بود که دانش ساخت یک وب سایت را به‌صورت حرفه ای داشتند، اما در سال ۱۹۹۹ با راه اندازی چندین سرویس رایگان و ارزان قیمت، تعداد وبلاگ‌ها ناگهان رو به افزایش نهاد. ما اکنون با یک رشد کمی و کیفی انفجاری وبلاگ‌ها مواجه هستیم به گونه ای که شروع ۱۰۰ وبلاگ در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به ۵۰ میلیون وبلاگ در سال ۲۰۰۵ تبدیل شده است.

پدیده وبلاگ نویسی در ایران نیز برای نخستین بار در سال ۱۳۸۰ آغاز شد. نخستین وبلاگ فارسی در همین سال توسط سلمان جریری و پس از وی حسین درخشان راه اندازی شد. یک سال بعد، اوّلین سرویس وبلاگ نویسی ویژه فارسی زبانان در وب سایت پرشین‌بلاگ در ایران آغاز به ‌کار کرد. در حال حاضر پنج بلاگ سرویس یا سایت اصلی ارایه دهنده خدمات رایگان‌ وبلاگ‌ نویسی فارسی بر روی اینترنت وجود دارد: پرشین بلاگ، بلاگفا، میهن بلاگ، بلاگ اسکای و پارسی بلاگ. البته به این آمار باید سایت بلاگر که زیر مجموعه گوگل است و سایر وب سایت‌های خارجی که امکان فارسی نویسی به کاربران می دهند نیز بر لیست اضافه کرد.

بنابراین نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که در حال حاضر وبلاگ نویسی نیاز به دانش فنی کمی دارد و به همین دلیل است که در میان جوانان ایرانی با هر سطحی از تخصص، وبلاگ نویسان فعالی دیده می شود. به طور کلی، ایرانیان استعداد شگرفی در زمینه تولید محتوا در فضای وبلاگی از خود نشان داده اند. کسب رتبه چهارم وبلاگ نویسی در سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ و دارا بودن رتبه ۱۲ در سال ۱۳۸۵ بر طبق آمارهای مستند سایت های رصدکننده اینترنت مستندی بر این مدعاست.

وبلاگ از این نظر که دسترسی به ابزارهای تولید، توزیع و مصرف فرهنگی و در نتیجه مشارکت فرهنگی را ارتقاء می دهد، یک امکان برای توسعه فرهنگی خوانده شده است. این رسانه همچنین می تواند با فراهم آوردن زمینه برای دسترسی همگانی و برابر و امکان مباحثه در همه امور، حوزه عمومی را گسترش دهد. حتی بعضی از نظریه پردازان معتقدند که اینترنت خود یک حوزه عمومی نوین که می توان آن را “حوزه عمومی مجازی یا سایبر” نامید، به وجود آورده است.

اما آن چه در ایران کمتر کسی به آن توجه می کند، وجه اقتصادی کار در فضای وب و به خصوص وبلاگ است. آیا تا به حال از خود پرسیده اید که هزینه های بلاگ سرویس ها چگونه تامین می شود؟ به عبارت دیگر منابع درآمدی سایت هایی که خدمات وبلاگ را بصورت رایگان ارائه می دهند چیست؟ مدیران بلاگ سرویس ها با چه هدفی به این زمینه روی آورده اند؟ برای پاسخ گفتن به این پرسش ها و آشنایی با زمینه های کاری یک بلاگ سرویس ایرانی، به سراغ دکتر مهدی بوترابی، مدیر گروه سایت های پرشین بلاگ، رفته ایم. وی فارغ التحصیل دکترای تاریخ با گرایش تاریخ ایران پیش از اسلام از دانشگاه تربیت مدرس است. دکتر بوترابی علاوه بر تدریس، تاکنون بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در زمینه علوم انسانی و کامپیوتر چاپ نموده است. در حال حاضر او صاحب چند شرکت تجاری و فعالیت اصلی اش در زمینه فناوری اطلاعات (IT) است. حاصل این گفتگو را در زیر می خوانید:

با بازکردن صفحه اصلی پرشین بلاگ این جمله به چشم می خورد که “پرشین بلاگ بزرگترین جامعه اینترنتی ایرانیان”؛ آیا این جمله هنوز هم شعار پرشین بلاگ است؟

– این شعار اولیه پرشین بلاگ بوده است. می دانید که پرشین بلاگ در خرداد ماه ۱۳۸۱ تاسیس شد. من اواخر سال ۸۲ به این تیم ملحق شدم اما از آن پس نیز در جهت تحقق این شعار تلاش کردم چون مورد علاقه بنده نیز هست.

تعریف شما از جامعه اینترنتی چیست؟

– در اینترنت معمولا وبلاگ اجتماع یا جامعه نیست. در زمانی که پرشین بلاگ فعال شد، این شعار مهمترین مرکز تجمع اینترنتی را نشان می داد. به دو تعبیر این شعار همچنان درست است: اول این که در هیچ بلاگ سرویسی تعاملات اجتماعی به اندازه پرشین بلاگ نیست. تعداد گردهمایی هایی که اعضای پرشین بلاگ برگذار می کنند_ شامل جشنواره و نشست و مراسم و …_ چندین برابر بلاگ سرویس های دیگر است. دوم اینکه پرشین بلاگ صرفا یک بلاگ سرویس نیست. داخل آن سرویس های دیگری قرار داده شده است مانند سرویس آماری پرشین استتس. همه بلاگ سرویس ها استتس خود را از جای دیگر می گیرند اما صدها هزار وبلاگ مشتری خدمات آماری گروه سایت های اینترنتی پرشین بلاگ هستند.

ممکن است درباره نسخه جدید پرشین بلاگ هم توضیح فرمایید؟

– نسخه جدید پرشین بلاگ که روی دامنه MyPersianblog.com[4] به صورت آزمایشی ارائه شده است، مجهز به سیستم های جدید و قابل رقابت با سرویس های خارجی وردپرس و بلاگ اسپات است. سرعت لود این سیستم بالاست و قالب ها و طرح های جدید و متنوعی دارد. این سیستم از نظر مدیریتی و کار تخصصی محصول تقریبا دو سال کار یک تیم چهار نفره است که تا چند هفته دیگر بر روی دامنه اصلی Persianblog.ir قرار می گیرد. تیم فناوری اطلاعات و ارتباطاتی که مدیریت آن را برعهده دارم، از سال ۷۰ تا کنون تجربه کار گروهی و شرکتی دارد و سعی کرده ایم از تمام این تجارب به نحو احسن استفاده کنیم. با راه اندازی این نسخه، رقابت با سرویس های خارجی معنا پیدا می کند.

ظاهرا خود شما هم وبلاگ نویس فعالی هستید. چند وبلاگ دارید و در چه زمینه هایی می نویسید؟

– بله چندین وبلاگ دارم. در وبلاگی به نام اینترنت ایده ها و مطالبم درحوزه IT را می نویسم. در وبلاگ اکرنه عقاید شخصی و سیاسی ام را می نویسم. وبلاگ طنز نیز دارم و در مورد هم تباران تاجیک نیز مطلبی در وبلاگ پامیران مینویسم. در بعضی وبلاگ های گروهی مانند وبلاگ ویسپوران و منجی نیز به عنوان عضو مهمان گاهی مینویسم.

در حال حاضر چه تعداد وبلاگ در پرشین بلاگ وجود دارد؟

– تا کنون یک میلیون ۲۰۰ هزار ID و چند صدهزار وبلاگ فعال در پرشین بلاگ ثبت شده است. البته می دانید که دامنه ما سرقت شد و این برای یک سایت ضربه ای نهایی است اما پرشین بلاگ از این بحران سرافراز بیرون آمد هر چند نتوانستیم دامنه را پس بگیریم ولی به آینده مطمئن تر از گذشته ایم.

گروه سایت های ما روزبروز فعالتر می شود، به طوری که الان پرشین استت بیش از ۴۰۰ هزار کاربر دارد .همچنین مای پردیس که ده ها هزار عضو دارد و در ماه گذشته دو بار بالاترین رکورد خود را شکسته است. وبلاگ های همکاری داوطلبانه یا فنز نیز که باشگاه طرفداران پرشین بلاگ است و سایت تودی لینک را سایت تکنوراتی در زمره سایت های برتر معرفی کرد.

تعداد بازدیدکننده های پرشین بلاگ چقدر است؟

– تعداد بازدید ماهانه پرشین بلاگ بالغ بر ده ها میلیون نمایش است که به همین جهت در زمره پر بازدید ترین سایت های فارسی است و البته گروه سایت های پرشین بلاگ بزرگترین گروه سایت های فارسی زبان است.

فعالان عرصه بلاگ همیشه از مشکلات مالی گلایه داشته اند. شما چطور؟ پس از سرقت دامنه با مشکلات مالی چطور کنار آمدید؟

– مشکلات مالی پرشین بلاگ پس از سرقت دامنه، قطعا بیشتر شده است. کار کردن در بخش خصوصی در ایران سخت است. در زمینه IT و وب سخت تر و در زمینه بلاگ سرویس واقعا سخت تر است. ما موقعیتی داریم که دائما در حال تغییر است چه از نظر نیرو و چه سرمایه و شرایط اجتماعی و غیره.

ماهیت دموکراتیک وبلاگ چطور؟ آیا آزادی بیانی که در وبلاگ نویسی وجود دارد هم باعث اخلال در پیشرفت کار شما می شود؟

– خیر. درست است که جو در مورد وبلاگ حساس شده است اما این از نظر اقتصادی اهمیت ندارد. مهم این است که بازار هنوز در این زمینه بالغ نشده است و باید تلاش جمعی سایت ها در این زمینه ادامه یابد.

اقتصاد پرشین بلاگ به انتخابات و مسائل سیاسی هم ربط دارد. اگر جو امید به آینده در بین بلاگرها ایجاد شود بر فعالیت های خود می افزایند و برعکس ناامیدی موجب مهاجرت مغزها و قلب ها و قلم های دیجیتال می شود.

در حال حاضر درآمد پرشین بلاگ تنها از طریق تبلیغات است؟

– بله. مهمترین بخش از درآمدهای پرشین بلاگ، تبلیغات است. الگوی درآمدی پرشین بلاگ از راه ترافیک است که از این طریق بازاریابی الکترونیک و نمایش بنرهای تبلیغاتی صورت می گیرد. انجام تبلیغات برخی از دیگر سایت ها نیز از منابع درآمدی ماست.

برخی از وبلاگ ها با وارد نمودن کدهای خاص، تبلیغات روی وبلاگ را حذف می کنند آیا آن ها را می بندید؟ یا لااقل اخطار می دهید؟

– خیر. با وجود اینکه برخلاف پروتکل ماست، چون تعداد آنها اندک است با آن ها کاری نداریم و فعلا اقدام خاصی انجام نمی دهیم.

مخاطب هدف تبلیغات وبلاگ کیست؟ به عبارت دیگر تبلیغات براساس چه منطقی روی وبلاگ قرار می گیرد؟

– ما برای این کار یک سیستم تبلیغاتی داریم. در حوزه IT همه کارها مستشاری است چرا که این دانش در خارج از کشور تولید شده است و قواعدی دارد و ما فقط در بخش هایی از آن می توانیم بومی سازی کنیم. این سیستم هدایت تبلیغات؛ بنرها را بصورت تصادفی روی وبلاگ ها قرار می دهد. ولی امکان آن را نیز دارد که بر اساس محتوای هر وبلاگ تبلیغات خاصی را به آن اختصاص دهد یا بر اساس مکان مخاطب تبلیغات خاصی مثلا مربوط به انتخابات مجلس در یک استان یا شهر را نمایش دهد.

به عنوان مدیر سایت، نظر شما درباره همخوانی آگهی با محتوای وبلاگ چیست؟

– قطعا بهتر است که آگهی با محتوای وبلاگ همخوانی داشته باشد. ما قبلا برای آگهی هایی مثل فروش کتاب چنین کاری کرده ایم اما بازار هنوز چنین امکانی را نمی شناسد. در عین حال در وبلاگ تبلیغ بصورت برندینگ اتفاق می افتد و توجه به این نکته نیز لازم است که برندهای خاص و عام داریم و کسانی که فعلا از اینترنت برای بازاریابی استفاده می کنند با مخاطبان عام برخورد می کنند.

به نظر می آید که تنوع آگهی های پرشین بلاگ کم است. در بسیاری از وبلاگ ها آگهی یکسان است. آیا در پذیرش نوع آگهی محدودیتی دارید؟

– خیر. اگر هر وبلاگ را چند بار رفرش کنید دامنه آگهی های درون وبلاگ مشخص می شود. در مورد صفحه اول هم همین طور است اما تنوع آن کمتر است. در صفحه اول بعضی از مشتریان ما صد در صدی هستند یعنی تمام مدت نمایش داده می شوند. بعضی دیگر ۵۰ درصدی یا کمتر هستند که تغییر می کنند. این بر اساس خواست مشتری است. گاهی اوقات تبلیغات یک مشتری به چشم نمی آید که به دلیل کم بودن تعداد نمایش در ظرف عظیم وبلاگ های فارسی است. معمولا توصیه می شود که مشتریان کمتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار بار نمایش در روز سفارش ندهند چون آگهی شان کمتر دیده می شود.

قیمت هر آگهی در پرشین بلاگ چقدر است؟

– ۱تا ۲ تومان برای هر بار نمایش.

به عنوان آخرین سئوال، نگاه شما به عرصه وبلاگ بیشتر اجتماعی و سیاسی است یا تجاری؟

– نگاهم بعنوان مدیر گروه سایت ها به پرشین بلاگ یک نگاه کاملا تجاری و اقتصادی است. هر چند به عنوان یک وبلاگنویس یا پژوهشگر ممکن است دیدگاه های اجتماعی و سیاسی و علمی نیز داشته باشم.

مصاحبه مدیر پرشین بلاگ در سایت فراجو