دسته: گوناگون

نسخه جدید جابلاگی راه اندازی شد

نسخه جدید جابلاگی راه اندازی شد

وبنا – نسخه سوم سایت جابلاگی راه اندازی شد. این نسخه امکانات جدیدی را در اختیار وبلاگنویسان قرار می دهد. به گفته مدیر سایت ایجاد پروفایل مخصوصی برای هر وبلاگ و امکان برقراری ارتباط در میان وبلاگ نویسان از سرویس ها جدید سایت جابلاگی است که شاید این سایت را به یک شبکه اجتماعی وبلاگی تبدیل کند.


از سرویس های جدید سایت همچنین می توانید به جستجو‏ی شهر و دسته بندی وبلاگ ها اشاره کرد. به گفته محمد توکلی و آرش رنجبران دو تن از مدیران سایت جابلاگی، در آینده ای نزدیک امکانات بیشتری به سایت افزوده خواهد شد و مشخصات بیشتری برای پروفایل ها در نظر گرفته می شود و کاربران می توانند از به روزرسانی وبلاگ های مورد علاقه خود مطلع شوند.

نسخه ۳ جابلاگی در حال حاضر در مرحله آلفا به سر می برد. برای مشاهده سایت به آدرس http://www.jablogi.com مراجعه کنید.

اعلام اسامی برندگان دومین جشنواره وب سایتهای فضایی ایران

اعلام اسامی برندگان دومین جشنواره وب سایتهای فضایی ایران

وبنا – سرانجام دومین جشنواره وب لاگها و وب سایتهای فضایی هم به پایان رسید و نفرات برتر آن از میان حدودا ۲۸۰ وبلاگ و وب سایت انتخاب شدند.  


۱. سایت آسمان شب www.nightsky.ir (خسرو جعفری‌زاده) با 7.75 از مجموع ۱۰ امتیاز مقام اول
۲. سایت ستاره پارسی www.persianstar.com (اکبر نعمتی) با 7.5 از مجموع ۱۰امتیاز مقام دوم
۳. سایت ماهنامه نجوم www.nojumnews.com (بابک امیر تفرشی) با 7.25 از مجموع ۱۰ امتیاز مقام سوم را کسب کردند.

برای مشاهده لیست کامل سایت ها و بلاگ ها به ادرس http://www.parssky.com/news/?NewsID=2318 مراجعه کنید.

نگاهی به آخرین وضعیت iran.ir

نگاهی به آخرین وضعیت iran.ir

وبنا – بنا بر مصوبه‌ی نمایندگان ویژه‌ی رییس‌ جمهوری در راستای اجرایی شدن تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶، همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی موظف شدند که خدمات خود را در فضای الکترونیکی به متقاضیان ارایه دهند. براین اساس مقرر شد وزارت ICT پورتال ملی کشور را حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۸۶ راه‌اندازی کند و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز ‌خدمات خود را از ‌این طریق در اختیار عموم قرار دهند. این پورتال در موعد مقرر با نشانی iran.ir راه‌اندازی شد و حال باید ارزیابی کرد که اهداف پیش‌بینی ‌شده را در چه سطحی محقق کرده است.


به گزارش (ایسنا)، بنا بر نظر کارشناسان امر، هدف از ایجاد پرتال ملی یک کشور، متمرکز ساختن سرویس‌های دولتی و حتی غیردولتی مورد نیاز مردم به منظور تسهیل در ارایه خدمات به آن‌ها و کاهش حجم سفرهای درون‌شهری و بین‌شهری است. با چنین نگاهی است که راه‌اندازی پرتال ملی انجام شد.
ظاهر این سایت به عقیده‌ی برخی مراجعه‌کنندگان در مراجعه اول کمی شلوغ و تعدادی از آیکون‌ها و لینک‌ها اضافه به نظر می‌رسند؛ تحلیلگران تاکید دارند که باید توجه کرد هر نوع بی‌نظمی در ساختار و ظاهر پورتال ملی که موجب سردرگمی کاربران ‌شود، آن‌ها را از دسترسی به خدمات مناسب مأیوس می‌کند و این امر در نهایت به خودداری آن‌ها از مراجعه مجدد به پرتال منجر خواهد شد.
یکی از مسائل و مشکلات ایجاد یک پرتال واقعی و آرمانی در ایران سرعت پایین اینترنت است که دسترسی را به اطلاعات و خدمات بسیار زمان بر می‌کند و بنابراین زمانی که شخصی درمی یابد برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر یا حتی انجام کارهایش، به صورت تلفنی، سریع‌تر به نتیجه می‌رسد، ترجیحا از پرتال استفاده نمی‌کند. پس وجود یک سیستم پرسرعت ازملزومات یک پرتال ملی است.
آمارها نشان می‌دهد که کشوری توسعه‌یافته مانند کانادا اکنون ۱۳۰ مورد خدمت را به صورت آنلاین ارایه می‌دهد؛ در حالی که وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اعلام کرده است، این درگاه ۱۵۰ مورد خدمت الکترونیک آنلاین را ارایه داده است.
اواخر سال گذشته درگاه خدمات الکترونیکی ایران ارایه هم‌زمان چهار خدمت الکترونیکی برخط (online) خود را آغاز کرد؛ خدمات مذکور شامل ارایه اطلاعات بانک‌ها و مدارس موجود در محدوده پستی با ارایه شماره تلفن و یا پنج رقم ابتدایی کد پستی، ارائه کد پستی با استفاده از شماره تلفن و ارائه آخرین اطلاعات و تغییرات شاخص های اصلی بازار بورس اوراق بهادار است.
اما طبق آنچه در بخش مربوطه در این سایت آورده شده، خدماتی که با همکاری اداره کل جغرافیایی و کدگذاری پستی کشور ارائه شده و اطلاعات آن قسمتی از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی شرکت پست جمهوری اسلامی می باشند، در قالب یک طرح آزمایشی ارائه شده‌اند و کامل و جامع نیستند. در طول مدت طرح آزمایشی، وزارت ICT درگاه خدمات الکترونیکی ایران و شرکت پست، در خصوص صحت و سلامت و کیفیت اطلاعات ارائه شده مسئولیتی ندارند.
در خدمت ارایه اطلاعات بانک‌ها و مدارس موجود در محدوده پستی با دریافت ۵ رقم اول کد پستی یا یک شماره تلفن کامل در منطقه مذکور، فهرست بانکها و یا مدارس موجود درآن منطقه پستی ارائه خواهد شد.
هدف از ارائه این سرویس، آشنایی و اطلاع مردم از نزدیک ترین مدارس و بانکهای موجود در منطقه پستی محل سکونت یا کار و کاهش رفت و آمد های غیر ضروری است.
از دیگر خدمات الکترونیکی درگاه ملی ایران می توان به ارایه کد پستی از طریق دریافت شماره تلفن متقاضیان اشاره کرد. با استفاده از خدمات مذکور می توان با ارایه شماره تلفن کامل محل کار یا منزل به کد پستی ده رقمی محل مورد نظر دسترسی پیدا کرد.
چهارمین خدمت بر خط ارایه شده شامل دستیابی به آخرین شاخص های اصلی بازار بورس اوراق بهادار است. این اقدام که در راستای ارایه اطلاعات لحظه ای بورس به متقاضیان صورت می گیرد، زمانی قابل استفاده است که بازار بورس تهران نیز به فعالیت مشغول باشد.
کاربران می توانند جهت دسترسی به خدمات مذکور به آدرس اینترنتی http://eservice.iran.ir مراجعه کنند و به صورت برخط، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.
ارایه‌ی پست الکترونیک به مدیران دولتی از جمله ویژگی‌های مهم این پورتال اعلام شده است. بر اساس بخشنامه‌ی معاون اول رییس جمهور، درگاه (پورتال) خدمات الکترونیکی ایران به مدیران دستگاه‌های دولتی و افراد واجد شرایط که با خارج از سازمان خود مکاتبه دارند، خدمت پست الکترونیکی (Email) ارایه می‌کند.
به گفته‌ی مدیرکل دفتر امور اجرایی فن‌آوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، امنیت اطلاعات دولتی و سامانه‌ای در خور مدیران دولتی و دولت الکترونیکی کشور از جمله فواید پست الکترونیک ایران است که تاکنون وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تلاش خود را در این زمینه انجام داده است.
علی‌اصغر انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه سرویس پست الکترونیکی ایران از تاریخ ۲۸ مهرماه سال ۱۳۸۶ به مدیران دولتی و افراد واجد شرایط ارایه می‌شود، اظهار کرد: تا پایان اسفندماه ۱۳۸۶، در حدود ۴۵۰۰ کاربر در این سامانه تعریف شده‌اند.
وی افزود: وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با هدف ارایه کلیه خدمات ممکن از سوی سازمان‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و… به‌صورت الکترونیکی از طریق یک درگاه واحد به کاربران، متصدی راه‌اندازی درگاه (پورتال) واحد دولت الکترونیکی شد.
او همچنین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و نگهداری و پشتیبانی پست الکترونیکی در قالب کلان و کشوری به لحاظ فنی و امنیتی کار ساده‌ای نبوده و نیست که با نیروی متخصصان فن‌آوری اطلاعات داخلی، این امر تاکنون میسر شده است.
در هر حال اجرای چنین پروژه‌ای هم مانند دیگر پروژه‌ها با انتقادهایی مواجه شد که برخی از موارد از جمله انطباق ساعت این پورتال با ساعت رسمی کشور – که دست‌کم در زمینه اعلام اوقات شرعی بسیار تعیین‌کننده بود – پس از تغییر ساعات با انتقال به مسوولان مربوطه هم‌اکنون رفع شده و برخی دیگر نیازمند توجه است. ضمن آنکه در بخش پاسخ به پرسش‌های شرعی آن نیز فقدان دیدگاه‌ها و استفتاهای مربوط به گروهی از مراجع عظام تقلید به‌چشم می‌خورد.
انصاری در واکنش به وجود برخی انتقادها درباره این پورتال از جمله این که دیتابیس پرتال فاقد هرگونه سرویس و خدمات الکترونیک مستقیم به مردم و یا ارایه پیوندهایی برای رفع مشکلات اداری و سازمانی است، گفت: لزوماً پرتال iran.ir یک پایگاه اطلاعاتی به منظور ارایه سرویس و خدمات مستقیم به مردم نیست. بلکه ظرفی است جهت یکسان‌سازی و تجمیع قابلیت سازمان‌هایی که امکان ارایه خدمات خود را به صورت الکترونیکی بر اساس بخشنامه‌های موجود دارند و یا در حال ایجاد آن هستند.
او معتقد است: پرتال ایران با بهره‌گیری از یک برنامه و دیتابیس قوی طراحی و راه‌اندازی شده و عرضه خدمات در این درگاه به عوامل متعددی وابسته است.
انصاری با بیان اینکه استانداردسازی سیستم‌ها برای ارائه خدمات الکترونیک از سوی سازمان‌ها انجام شده است، تصریح کرد: طی بخشنامه‌های صادره دستورات فنی و اجرایی لازم جهت همگونی سیستم‌های مختلف سازمان‌ها و چگونگی ارایه خدمات آن‌ها در این پرتال توصیه شده است.
وی درخصوص اینکه آیا در این پرتال سیستم‌ها و فرآیندهای فعال سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با هم تعامل دارند یا خیر؟ اذعان داشت: تعامل بین دستگاه‌ها مفهوم گسترده و بسیط دیگری دارد که تحقق آن نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه شبکه خاص خود می‌باشد ‌تا ضمن ایجاد یکپارچه سازی اطلاعات تعامل میان دستگاه‌ها نیز میسر شود.
او با اشاره به وجود قسمتی جهت جست‌وجو در محتوای پرتال که در صفحه نخست آن در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: خدماتی که در این پرتال در دسترس مردم قرار دارد، با توجه به نوع سرویس و چگونگی پاسخگویی آن از طرف سازمان مربوطه متنوع است و نمی‌توان برای ارائه آن بازه زمانی خاص تعریف کرد.
وجود لینک به وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی، امور شرعی، بانکداری الکترونیک، و امور مربوط به مسافری و گردشگری که امکانی برای خرید اینترنتی بلیط فراهم می‌کند، از نکات مثبت این پورتال به‌شمار می‌رود با این حال نقاط ضعفی هم بر آن وارد است که نیازمند توجه مسوولان مربوط است.
در نهایت آنچه مسلم است، این پرتال باید باعث کاهش رفت و آمد و مراجعات مردم به ادارات شود؛ چراکه ابلاغیه ستاد تبصره ۱۳ در مورد راه‌اندازی درگاه خدمات الکترونیکی دولت با هدف کاهش مصرف سوخت صورت گرفته است؛ بنابراین گردانندگان پرتال، باید به‌دنبال راهکارهایی باشند که از طریق آن‌ها بتوانند حداکثر میزان خدمات دولتی را به مردم ارایه دهند.

اعتراض گروه آشیانه به تغییر نام خلیج فارس

اعتراض گروه آشیانه به تغییر نام خلیج فارس

در پروژه جدید گروه امنیتی آشیانه، حدود ۱۰۰ سایت عربی که اکثرا سایت های مهم دولتی و سایت های دانشگاه ها و شرکت های عربی بودند توسط گروه امنیتی آشیانه هک و چهره تمامی این سایت ها به صفحه ای با نماد ایران و نماد خلیج فارس تغییر پیدا کرد. هدف از این کار محکوم کردن تغییر نام خلیج فارس و استفاده از اسم خلیج عربی در سایت های عربی بود.
در این پروژه ما به چهار سرور عربی نفوذ کرده و چهره سایت های مهمی از کشورهای بحرین، عربستان، امارات، عمان، عراق … را که بر روی این سرورها قرار داشتند را با صفحه ای با نماد ایران و نام خلیج فارس تغییر دادیم.


در روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت عملیات نفوذ به سرور وب سایت های فوق الذکر شروع شد که پس از ۳ روز فعالیت شبانه روزی در صبح روز چهارشنبه ۱ تیر ۸۷ نماد ایران و اسم خلیج فارس در کلیه وب سایتهای فوق الذکر عربی قرار گرفت. پیش از این در حدود دو سال پیش ما پروژه هایی در زمینه هک کردن ۱۰۰ سایت اسراییلی و ۵۰۰ سایت دانمارکی داشتیم ولی اینبار هدف تنها سایت های عربی که با پسوندهای sa. ،  .om ،  .bh ، .iq ، .ae و … شناخته می شوند، بودند.


جهت جلوگیری از متوجه شدن سریعتر مسئولین این سرورها، فایل اصلی برخی از سایت ها با نام Index را عوض نکرده ایم و تنها فایلی با نام Ashiyane بر روی این سایت ها قرار داده ایم. لازم به ذکر است که این ۱۰۰ سایت بر روی چهار سرور مختلف با سیستم عامل های ویندوز ۲۰۰۳ بودند.

برای مشاهده لیست برخی از سایتهای هک شده در اینجا کلیک کنید.


تمامی این سایت ها را در سایت بین المللی Zone-H ثبت کردیم که در زیر لینک ثبت شدن بعضی از این سایت های هک شده را می توانید مشاهده کنید.


لینک ۱ لینک ۲ لینک ۳لینک ۴ لینک ۵


در لیست این ۱۰۰ سایت، سایت های مهمی چون سایت لیگ خلیج عرب، سایت وزارت آموزش عالی عراق، سایت اداره پلیس ابوظبی امارات،  سایت الخلیج امارات، سایت دانشگاه میادین عربستان، سایت هیئت مردم امارات، سایت شرکت گاز عمان  و … به چشم می خورد که چهره برخی از این سایت های هک شده هنوز توسط مدیران آنها اصلاح نشده است. جهت مشاهده کلیه سایت های های هک و ثبت شده توسط آشیانه در Zone-h و همچنین میزان اهمیت هر حمله می توانید به این لینک مراجعه کنید.

موج تازه برخورد با سایت‌های اینترنتی آغاز شد

موج تازه برخورد با سایت‌های اینترنتی آغاز شد

وبنا به نقل از ایتنا – صبح روز شنبه، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی ISP ابلا‌غیه‌ای را از «کمیته تعیین مصادیق پایگاه‌های غیرمجاز اینترنتی» دریافت کردند که براساس آن مصادیق جدید فیلترینگ تعیین شده و شرکت‌ها موظف به اعمال آن بودند. آن‌طور که از نحوه اعمال فیلترینگ در اینترنت ‌به‌نظر می‌رسد، موضوع‌های فیلترینگ این دوره از سلسله ‌دستورهای صادر شده، ‌نگاهی سختگیرتر داشته تا آنجا که برخی از سایت‌ها و وبلا‌گ‌های فعالا‌ن حقوق زنان، ‌حقوق بشر، نویسندگان منتقد به عملکرد دولت و نهادهای دولتی و روزنامه‌نگاران شناخته‌شده از مصداق‌های فیلترینگ معرفی شدند.

اولین کنفرانس تخصصی پورتال های سازمانی برگزار خواهد شد

اولین کنفرانس تخصصی پورتال های سازمانی برگزار خواهد شد

وبنا – اولین کنفرانس تخصصی نظام اداری الکترونیکی (پورتال های سازمانی) با هدف آشنایی مدیران و کارشناسان IT وزارتخانه ها سازمانها و ادارات با نمونه های علمی و عملی نظام اداری الکترونیکی و با شعار نوآوری و شکوفایی در نظام اداری الکترونیکی دوازدهم و سیزدهم تیرماه سال جاری درمرکز همایشهای رازی برگزار می شود.


این همایش علمی با هدف آشنایی با نمونه های علمی و عملی نظام اداری الکترونیکی، توسعه و ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش درزمینه نظام اداری الکترونیکی بحث و تبادل نظر درخصوص نمونه های پیاده شده دولت الکترونیکی در کشورهای پیشرفته، اصول معماری سازمان الکترونیک ، معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و کاربردی در زمینه نظام اداری الکترونیکی و تبادل دستاوردها و تجربیات شرکتها و سازمان های برترداخلی در خصوص نظام اداری الکترونیکی برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر به سایت http://www.irtapco.ir مراجعه کنید.

سایت سمینار آسیب شناسی صنایع دستی راه اندازی شد

سایت سمینار آسیب شناسی صنایع دستی راه اندازی شد

وبنا – انجمن علمی صنایع دستی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز، به مناسبت بیست و یکم خرداد روز جهانی صنایع دستی، با هدف شناسایی نقاط ضعف، مشکلات و موانع هنرهای دستی کشور و بررسی راهکارهای مناسب در نیل به این مهم، اولین سمینار تخصصی آسیب شناسی صنایع دستی ایران را همزمان با سومین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تبریز برگزار می نماید. برای مشاهده سایت این سمینار به آدرس http://www.handicraft-pps.ir مراجعه کنید.

نسخه ۲ سایت فارسی گو راه اندازی شد

نسخه ۲ سایت فارسی گو راه اندازی شد

وبنا – سایت فارسی گو یک ابزار فارسی است که امکان نوشتن متن فارسی و یا جستجوی فارسی را در تمام مرورگر ها و کامپیوتر ها فراهم می کند.
به گفته مدیر سایت آقای فعال این سایت به گونه ای طراحی شده که اگر سیستم عامل کاربر زبان فارسی را پشتیبانی نکند، کاربر می توانند وارد دامنه های فارسی شده و یا لغات فارسی را در بیش از ۱۶ موتور جستجوی اینترنتی جستجو کند.

برای مشاهده سایت می توانید به آدرس http://www.farsigo.com مراجعه کنید.

میزبانی یکصد مگابایت فضای وب رایگان

میزبانی یکصد مگابایت فضای وب رایگان

وبنا – شرکت پشتیبانان شبکه پارس با هدف فرهنگ سازی و گسترش همگانی خدمات وب در ایران ، اقدام به ارائه ۱۰۰ مگابایت فضای وب رایگان نموده است. به گفته مدیرعامل شرکت، با توجه به نیاز روزافزون دانش آموزان، دانشجویان، وبلاگ نویسان و همچنین دیگر افراد حقیقی و حقوقی به داشتن وب سایت اختصاصی و همچنین به جهت گسترش نفوذ آن در سرتاسر کشور، سرویس فوق همزمان با آغاز نهمین سال فعالیت شرکت پشتیبانان شبکه ارائه گردیده است. اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت نام در وب سایت شرکت به آدرس http://www.netsups.com در دسترس می باشد.

خرید آنلاین کتاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در آدینه بوک

خرید آنلاین کتاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در آدینه بوک

وبنا – سایت آدینه بوک همچون سال های گذشته، در ایام بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با فعال سازی سبد خرید تمامی کتابهای ناشران حاضر در نمایشگاه، امکان خرید کتب عرضه شده در نمایشگاه را برای خریداران سراسر کشور فراهم نموده است. چنانچه کتابی توسط ناشر در نمایشگاه عرضه شده باشد، توسط فروشگاه مجازی در نظر گرفته شده در سایت تهیه و برای خریداران ارسال خواهد شد.
برای مشاهده سایت به آدرس http://www.adinebook.com مراجعه کنید.

انجمنهای تخصصی دامپزشکی ایران ۴ ساله شد

انجمنهای تخصصی دامپزشکی ایران ۴ ساله شد

وبنا – نخستین و تنها انجمن تخصصی دامپزشکی کشور وارد چهارمین سال فعالیت خود شد. این انجمن علمی با هدف ارتقای جایگاه علمی این رشته و ایجاد مکانی برای گردهمایی و گفتمان علمی بین دامپزشکان ، اساتید ، متخصصین ، صاحبنظران و دانشجویان تشکیل شده است.
به گفته مدیر سایت، انجمن با داشتن ۲۴ تالار تخصصی میزبانی مباحثات علمی ، مقالات ، سؤالات و یافته های جدید دامپزشکان و علاقه مندان این رشته را بر عهده دارد. به گفته وی بالغ بر ۲۶۰۰ مطلب در این سایت موجود می باشد.
برای مشاهده سایت می توانید به آدرس http://www.ardalan.id.ir/forum مراجعه کنید.

نگاهی به لیست ۱۰۰ سایت اول ایرانیان در الکسا

نگاهی به لیست ۱۰۰ سایت اول ایرانیان در الکسا

محمد مهدی مولایی- دنیای کامپیوتر و ارتباطات – سایت الکسا alexa.com از ابزارهای سنجش وضعیت سایت‌های اینترنتی است. الکسا اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان و وضعیت سایت‌های اینترنتی نسبت به دیگر سایت‌ها را تخمین می‌زند. هر چند اطلاعاتی که الکسا در مورد سایت‌های اینترنتی ارائه می‌دهد دقیق نیست و این ابزار برای تهیه آمار و اطلاعات از منابع محدودی استفاده می‌کند، ولی در بین منابع اطلاعاتی قابل دسترس از جمله منابع قابل قبول‌تر محسوب می‌شود که اغلب در تحلیل‌ها به آمار آن استناد می‌شود. الکسا در ماه‌های اخیر لیست سایت‌هایی که بیشتر مورد مراجعه کاربران اینترنتی قرار گرفته‌اند را به تفکیک کاربران هر کشور منتشر کرده است. لیست ۱۰۰ سایت‌ برتر مورد مراجعه کاربران ایرانی به روایت الکسا، همانطور که گفته شد حتما با ۱۰۰ سایت اول کاربران ایرانی تفاوت‌هایی دارد، ولی از آنجایی که تنها مرجع قابل دسترس درباره اینترنت فارسی و رفتار کاربران ایرانی نسبت به سایت‌ها است می‌توان با اندکی چشم‌پوشی آن را مورد استفاده قرار داد. انتشار این لیست و مشاهده چند نکته قابل توجه در آن بهانه‌ای شد برای نگاهی دوباره به وضعیت وب فارسی.

۱- در بین ۲۰ سایت اول در بین کاربران ایرانی، ۸ سایت مالکیت ایرانی و ۱۲ سایت مالکیت غیرایرانی دارند. سایت‌های غیرایرانی، همگی سایت‌های پربیننده بین‌المللی از قبیل گوگل، یوتیوب، ویکی‌پدیا و یاهو هستند که تقریبا در همه کشورها در بین ۲۰ سایت برتر قرار دارند. بنابراین ترکیب ۸ به ۱۲ منطقی و قابل قبول به نظر می‌رسد. کاربران ایرانی به عنوان بخشی از شبکه جهانی اینترنت، همگام با کاربرانی با ملیت‌های متفاوت، مخاطبان تعدادی از سایت‌ها و ابزارهای اینترنتی هستند که نقشی جهانی پیدا کرده‌اند. همین که حدود نیمی از سایت‌های مورد مراجعه کاربران ایرانی، سایت‌هایی با مالکیت ایرانی هستند، نشانه‌ای از موفقیت نسبی سایت‌های داخل کشور و حضور فعال وب‌فارسی در دل وب‌ جهانی است.

در یک شبکه بین‌المللی که با هدف پشت سرگذاشتن مرزها به وجود آمده، نمی‌توان انتظار داشت کاربران ایرانی فقط مراجعه‌کننده سایت‌های داخلی باشند. در این میان نگاهی به سایت‌های پربیننده در سایر کشورها هم نشان می‌دهد ایران در وضعیت قابل قبول و میانه‌ای قرار دارد. در حالی که در ایران ۱۲ سایت پربیننده، سایت‌های بین‌المللی هستند، از بین ۲۰ سایت اول کاربران در کشورهای مختلف، در کره‌جنوبی ۱۰ سایت، در روسیه ۷ سایت، فرانسه ۱۲ سایت، ترکیه ۱۰ سایت، الجزایر ۱۷ سایت، مکزیک ۱۷ سایت و امارات متحده عربی ۱۲ سایت بین‌المللی هستند.

۲- در بین ۲۰ سایت اول، تنها در چهار سایت (دو سایت سازمانی و دو سایت خبری)، کاربران فقط مخاطبان مصرف‌کننده هستند. هر چند که در این چهار سایت‌ هم امکانات تعاملی محدودی برای کاربران وجود دارد، اما در سایر سایت‌ها (یعنی ۱۶ سایت از ۲۰ سایت) کاربران نقش اساسی و کلیدی دارند و در واقع ادامه فعالیت این سایت‌ها به فعالیت کاربران‌شان بستگی دارد. در میان لیست بیست‌تایی، دو موتور جست‌وجو، دو پورتال، شش ابزار انتشار، چهار سایت اشتراک فابل، یک جامعه مجازی و یک دانش‌نامه آزاد همگی ابزارها و سایت‌هایی هستند که کاربران به کمک آنها حضور پررنگ و قابل توجهی در دنیای مجازی دارند. این همان نقش کلیدی است که کاربران اینترنتی قرار است در وب جدید بر عهده داشته باشند.

کاربران از طریق ابزارهای انتشار، دیدگاه‌هایشان را منتشر می‌کنند، از طریق سایت‌های اشتراک فایل، تصاویر، صداها و فیلم‌های تولیدی خودشان را به اشتراک می‌گذارند و مدخل‌های دانش‌نامه‌های آزاد را خودشان تهیه و تدوین می‌کنند. همه اینها جلوه‌هایی از روزنامه‌نگاری شهروندی است که در آن کاربران و مخاطبان نه مصرف‌کننده، که خود تولیدکننده و ارسال‌کنندگان محتوا هستند. جای خوشحالی است که در این زمینه کاربران ایرانی نه تنها نسبت به کاربران جهانی عقب نسیتند، بلکه از کاربران اکثر کشورهای در حال توسعه مشابه ایران وضعیت بهتری دارند.

۳- حضور شش سایت ابزار انتشار که همگی سرویس‌دهنده وبلاگ هستند در بین لیست بیست‌تایی بیش از همه جالب توجه است. در این میان، چهار سرویس‌وبلاگ ایرانی (بلاگفا، میهن‌بلاگ، بلاگ‌اسکای، پرشین‌بلاگ) و دو سرویس‌وبلاگ غیر ایرانی (بلاگر و وردپرس) هستند. سایت بلاگفا که در رتبه سوم ۲۰ سایت اول قرار دارد در واقع اولین سایت با مالکیت ایرانی در این لیست است. به نظر می‌رسد بعد از گذشت شش سال از تولد وبلاگ‌های فارسی و اولین سرویس‌وبلاگ فارسی (پرشین‌بلاگ)، هنوز هم سرویس‌ وبلاگ‌ها جدی‌ترین سایت‌ها و ابزارهای اینترنتی فارسی هستند. وبلاگ‌‌ها یا همان روزنامه‌های شخصی در واقع مهم‌ترین ابزارهای روزنامه‌نگاری شهروندی محسوب می‌شوند که از آن سخن گفته شد. وبلاگ‌های فارسی هر چند از جایگاه جهانی چند سال گذشته‌شان (زبان فارسی چهار سال پیش سومین زبان وبلاگ‌های دنیا بود) چند رده‌ای پایین‌تر آمده‌اند، اما هنوز هم در وب فارسی حرف اول را می‌زنند.

۴- بعد از اشاره به سه نکته مثبت بد نیست اشاره‌ای هم به نکته‌ای ناامیدکننده داشته باشم. جالی خالی سایت‌های حوزه تجارت اینترنتی در بین سایت‌های اول مراجه‌کنندگان کاربران ایرانی به شدت احساس می‌شود. علی‌رغم گسترش سایت‌های تجارت اینترنتی خصوصا در دو سال اخیر، هنوز هیچ‌کدام از فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های خرید و فروش و پرداخت آنلاین نتوانسته‌اند با اقبال عمومی کاربران ایرانی مواجه شوند و به تبع آن در این لیست هم حضور ندارند. برترین سایت‌های تجاری اینترنتی ایرانی جی‌.اس.ام و ایستگاه هستند که در رتبه ۲۰ تا ۴۰ جدول قرار می‌گیرند. وب فارسی علی‌رغم گسترش قابل توجهی که در سال‌های اخیر داشته هنوز نیازمند برخورداری از گردش مالی بیشتر و جدی‌‌تر گرفته شدن از سوی نهادهای ایرانی صاحب سرمایه است و این جز با سرمایه‌گذاری بیشتر دولت و بخش خصوصی میسر نمی‌شود.

برای مشاهده جدول ۲۰ سایت اول به آدرس http://www.itna.ir/archives/report/009718.php مراجعه کنید.

این گزارش به نقل از ایتنا منتشر شده است.

خبر آریا را بخوانید و جایزه بگیرید

خبر آریا را بخوانید و جایزه بگیرید

وبنا – به گزارش روابط عمومی خبرگزاری آریا، این خبرگزاری به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ خبرخوانی در میان مخاطبان، مسابقه ای را برای خبرخوانی طراحی کرده است.
بر پایه این گزارش، افراد پس از ثبت نام و ورود با نام کاربری و پس از آشکار شدن نام کاربر بر صفحه خبرگزاری، هر میزان خبری که مطالعه شود در زمره امتیازات فرد محسوب خواهد شد.
روابط عمومی آریا تاکید کرده است به ازای هر کاربری که افرادی را از صفحه مدیریتی خود معرفی نمایند و فرد معرفی شده پذیرای دعوت باشد، بعنوان ضریب امتیازات محسوب می شود.
بنابراین گزارش، در پایان هر ماه فردی که بالاترین سطح از امتیازات خبرخوانی را داشته باشد، جایزه نفیسی را دریافت خواهد کرد.
روابط عمومی آریا افزوده است: جایزه پایان ماه فروردین یک «ربع سکه طلا» و لوح تقدیر بود که به پیروز این مسابقه تعلق گرفت.
جایزه اردیبشت ماه مسابقه خبر خوانی آریا نیز یک ربع سکه طلاو لوح تقدیراست که به نفر اول داده خواهد شد در عین حال به نفرات دوم و سوم نیز تقدیر نامه تقدیم خواهد شد.
بنا به این گزارش، اگر فردی سه بار متوالی به این مقام دست یافته و تقدیر نامه دریافت نماید جایزه ویژه ای نیز علاوه بر جوایز معمول دریافت خواهد نمود.
در پایان ماه نیز با نفر اول گفتگویی انجام و در خبرگزاری http://www.aryanews.com منتشر خواهد شد.

بهینه‌سازی خوجی  XML از مقالات در سایت یکتاوب

بهینه‌سازی خوجی XML از مقالات در سایت یکتاوب

وبنا – سایت یکتاوب به منظور ایجاد امکان تبادل خودکار اطلاعات، امکان تهیه خروجی XML متناسب با شبکه PubMed، DOAJ و نیز HBIS (سامانه ملی اطلاعات زیست‌پزشکی و سلامت) را در نسخه ۱۴۰۴ سایت افزوده است. به گفته مدیر سایت یکتاوب پیش از این تنها خروجی‌های XML متناسب با HBIS در دسترس کاربران بود.
برای مشاهده سایت به آدرس http://www.yektaweb.com مراجعه کنید.

بانک اطلاعاتی موبایل DDCo راه اندازی شد

بانک اطلاعاتی موبایل DDCo راه اندازی شد

وبنا – سایت DDCo با موضوع اطلاع رسانی در زمینه تلفن همراه راه اندازی شد. در این سایت اطلاعات مربوط به قیمت روز گوشی ها ، اخبار مربوط به موبایل ، قیمت روز سیم کارت در ایران ، بررسی تخصصی گوشی ها ، بازی و برنامه و موزیک برای گوشی های موبایل برای علاقه مندان قابل مشاهده است.
برای مشاهده سایت می توانید به آدرس http://www.ddco.ir مراجعه کنید.

کتاب مدیریت بازاریابی الکترونیک منتشر شد

کتاب مدیریت بازاریابی الکترونیک منتشر شد

وبنا – سرویس خبر کوتاه – کتاب مدیریت بازاریابی الکترونیک منتشر شد. در این کتاب می خوانید چارچوب بازاریابی الکترونیک ، برنامه ریزی برای بازاریابی الکترونیک ، تامین مشتری و کیفیت در اینترنت ، نام تجاری و افزایش ترافیک سایت ، بازگرداندن مشتری ، آنالیز آمار سایت
برای مشاهده سایت به آدرس http://www.internetmarketing.ir مراجعه کنید