ماه: شهریور ۱۳۹۱

نسخه تحت وب دیکشنری توکان راه اندازی شد

نسخه تحت وب دیکشنری توکان راه اندازی شد

وبنا – پس از ارائه نرم افزار تحت ویندوز دیکشنری توکان در سه سال گذشته و استقبال کاربران ، طراح این مجموعه خبر از گسترش خدمات این دیکشنری بر روی پلتفرم های مختلف داد .میلاد نوری در گفتگو با وبنا ، از انتشار نسخه تحت وب و نیز نسخه تحت اندروید (ویژه تلفن های همراه) در راستای گسترش این دیکشنری و تبدیل شدن آن به دیکشنری همراه ایرانیان خبر داد . 

جهت دسترسی به نسخه تحت وب این دیکشنری می توانید از آدرس http://tookandic.ir استفاده کنید .

همچنین می توانید نسخه ویژه سیستم عامل اندروید این دیکشنر را از طیق لینک زیر از “بازار اندروید” در آدرس http://cafebazaar.ir/app/com.tookan.dic/?l=fa دریافت و بر روی گوشی تلفن همراه و یا تبلت خود استفاده کنید.

پیش‌نویس HTML+RDFa 1.1 منتشر شد

وبنا – گروه کاری RDFa کنسرسیوم وب جهانی٬ پیش‌نویس HTML+RDFa 1.1 را منتشر کرد. این سند شامل قوانین و دستورالعمل‌هایی برای تطبیق تعاریف RDFa Core 1.1 و RDFa Lite 1.1 به منظور استفاده در HTML5 و xHTML5 می‌باشد. قوانین منتشر شده در این پیش‌نویس نه تنها شامل اسناد HTML5 در حالت XML و غیر XML می‌شود، بلکه به اسناد HTML4 و XHTML که توسط قوانین HTML5 تفسیر شده باشند نیز خواهد شد. اطلاعات بیشتر در مورد این سند را در گروه کاری وب معنایی مطالعه کنید.

ایسام موفق به دریافت نماد موقت اعتماد الکترونیکی گردید

وبنا – ایسام بعنوان اولین سایت  حرفه ایی مزایده در کشور موفق به دریافت نماد موقت اعتماد الکترونیکی گردید.

سایت ایسام به عنوان اولین سایت حرفه ایی مزایده  در ایران موفق به دریافت نماد موقت اعتماد الکترونیکی گردیده است. یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی بوده و  در کشورمان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های مجازی را عهده دار میباشد.
نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در صفحه نخست وب سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می باشد به نمایش در می آید. جهت مشاهده وب سایت به آدرس www.esam.ir مراجعه نمایید.

لذت خوردن غذای اینترنتی با گارسون

لذت خوردن غذای اینترنتی با گارسون

وبنا – گارسون یک وب سایت اینترنتی است که رستوران های منتخب شهر به آن متصل بوده و شما می توانید با استفاده از ابزارهای ارائه شده در سایت اقدام به یافتن و انتخاب غذای مورد علاقه خود نموده و آن را سفارش دهید. در سمت دیگر، رستوران ها با بهره مندی از یک سیستم اینترنتی یا دستگاه سخت افزاری موسوم به سفارش گیر، سفارش های مشتریان را بلافاصله دریافت نموده و اقدام به تهیه سفارش و ارسال آن خواهند نمود.عضویت در سایت گارسون برای  کاربران رایگان بوده و هیچ هزینه ای بابت عضویت و سفارش از طریق سایت گارسون از کاربران اخذ نخواهد شد و تنها لازم است تا هزینه سفارش به صورت آنلاین یا حضوری و در حین تحویل سفارش پرداخت شود.

برای مشاهده سایت به آدرس www.garson.ir مراجعه کنید.

سئوموز یکساله شد

وبنا – مبحث سئو، هر چند ممکن است نامی نا آشنا برای تعداد زیادی از کاربران اینترنتی باشد، اما همواره یکی از دغدغه های هر وبمسترها بوده است. وب سایت سئوموز، با توجه به نیاز روزافزون به منبعی کامل و به روز در این خصوص، سال پیش تاسیس شد. در زمانی که سئو و اطلاعات مربوط به آن در انحصار تعداد معدودی شرکت بود، سئوموز توانست با انتتشار محتوای جدید و کامل در این خصوص با توجه به نیاز کاربران ایرانی، به محبوبیت قابل توجهی دست یابد. یک سالگی سئوموز مصادف شد با تغییر ظاهر این سایت و افزوده شدن بخش هایی همچون پادکست به سایت، که در ارائه محتوای هر چه بهتر در فضای مجازی فارسی موثر خواهد بود. 

برای مشاهده سایت به آدرس www.seomoz.ir مراجعه کنید.

تراپیپر دستیار تحقیق شما

تراپیپر دستیار تحقیق شما

وبنا – همواره شاهد آن هستید، آشنایی کم برخی از دانشجویان و حتی پژوهشگران با منابع علمی (توانایی کم جستجو و تهیه مدارک مورد نیاز)، عدم دسترسی برخی دانشگاه ها و پژوهشکده ها به این منابع، باعث می شود افراد مذکور در روند پژوهش های خود با مشکلات  اساسی مواجه می شوند. در راستای پاسخ به این نیاز، گروه فن آوری اطلاعات و اسناد علمی تراپیپر مفتخر است تا به عنوان دستیار تحقیق و پژوهش در هر زمان و مکان در کنار محققین کشور باشد و بدینوسیله روند تحقیق و پژوهش را در کشور تسهیل نماید.

برای مشاهده سایت به آدرس www.terapaper.ir مراجعه کنید.

اختصاصی استارتاپ ویکند – سلمان جریری در گفتگو با وبنا

وبنا – آقای سلمان جریری ، کارآفرین ایرانی ساکن دبی است. او بنیانگزار موسسه DubaiBeat در دوبی است. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف ، عضو موسس چندین کسب و کار آنلاین در خاورمیانه بوده است.
آقای جریری یکی از مربیان استارتاپ ویکند تهران که اولین دوره از این رویداد جهانی در ایران است ، به شمار می آید. این موضوع فرصتی را در اختیار ما گذاشت تا با ایشان مصاحبه کوتاهی داشته باشیم.

از ایشان پرسیدیم : آقای جریری ، شما بعنوان شخصی که سالهای بسیاریست با وب آشنایید و اکنون نیز در خارج از ایران در زمینه کسب و کارهای نوپا فعالیت دارید ، چه نکات خاصی را برای موفقیت یک کسب و کار نوپا در ایران ، حائز اهمیت می دانید؟

سلمان جریری در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفت : تمرکز در استارتاپها نکته مهمی است اما در ایران گویا به این قضیه کم توجه می‌شه. اکثر شرکتها و استارتاپهایی که من در ایران دیدم، بر روی پروژه ها و محصولات بسیار متنوعی فعالیت می‌کنند و همین باعث می‌شه برای اونها بحث «سرویس‌‌ وب» به مشتری نهایی بعد از« پروژه ها» و «محصولات» تعریف بشه. بگذارید مثالی بزنم: مثلا فرض کنید نقطه شروع یک استارتاپ در خارج از ایران سایت کتابفروشی آنلاین است. تیم و سرمایه گذار و همه چیز حول این محور شکل می گیره و این تنها هدف و فعالیت اونهاست. اما در ایران شرکتها در کنار پروژه های که از سازمانهای مختلف دارند، یکی دو سایت و سرویس وب هم ارائه می‌کنند (و اکثر درآمدشون هم از همون پروژه‌های تحویلی به سازمانهاست تا سرویسهای وب). این تمرکز و فوکوس را از اونها می‌گیره و سرویس‌دهی را هم در طولانی مدت دچار مشکل می‌کنه. البته شرکتهایی هم داریم که منحصرا روی یک سرویس وب تمرکز کرده‌اند (مثلا تخفیفان) که اتفاقا جزو استارتاپهای موفق هم بوده‌اند.

   
به عنوان پرسش دوم از ایشان پرسیدیم :  اگر قرار باشد مقایسه ای بین بازار ایران و دیگر کشورها داشته باشید ، ضعف یا قدرت بازار کسب و کارهای اینترنتی در ایران را در چه چیزی می بینید؟

و ایشان در پاسخ به این پرسش گفتند : بزرگ بودن ، یکپارچه بودن و بکر بودن مهم ترین قدرت بازار ایران به شمار می رود. شما استارتاپ های منطقه را در نظر بگیرید. برای مثال استارتاپ های که در دوبی فعالیت میکنند ، بازار بسیار کوچکی در امارات دارند و برای رشد ناچارند به کشورهای اطراف سرویس دهی نمایند که باز هم جمعا به اندازه ایران جمعیت ندارند. هر کدام از این کشورها هم قوانین مختلفی در زمینه گمرک و مالیات و .. دارند. اما در ایران ما یک بازار بزرگ و یکپارچه داریم. همچنین در تقریبا تمامی زمینه ها هنوز با بازار بسیار بکر و آماده ای روبروییم که آماده سرمایه گزاری و فتح شدن است.

اختصاصی استارتاپ ویکند – فرید مبصر در گفتگو با وبنا

وبنا – دکتر فرید مبصر کارآفرین و کارشناس توسعه کسب کب و کار است. وی موسسه KYA را تاسیس و راه اندازه کرده است. وی دارای تجربه گسترده ای در زمینه توسعه سرمایه گزاری مبتنی بر فناوری است.
دکتر فرید مبصر نیز یکی از مربیان استارتاپ ویکند تهران که اولین دوره از این رویداد جهانی در ایران به شمار می آید ، نیز می باشد. این فرصت را غنیمتی دانستیم جهت مصاحبه ای کوتاه با ایشان.

از دکتر فرید مبصر پرسیدیم : آقای مبصر ، به عقیده شما شرکت های سرمایه گزاری تا چه میزان کسب و کارهای نوپا در ایران را جدی می گیرند؟ 

ایشان در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفت : شرکت های سرمایه گزارای به کسب و کارهای نوپا علافه مند هستند ولی اغلب این سرمایه گزاریها  ریسک بالایی دارند که برخی از آنها به خود کسب و کار برخی از آنها به صنعت کشور و دشواری های بازارسازی برای صنایع نوین بازمی گردد. لذا بدلیل اهمیت بازدهی سرمایه گزاری اقبال سرمایه گذاران به کسب و کارهایی که مراحل رشد یا بلوغ خود را طی می کنند بیشتر است. با این وجود سازوکارهای سرمایه گذاری خطرپذیر در بخش خصوصی در حال شکل گبری است.   

به عنوان پرسش دوم ، از ایشان پرسیدیم : شما بعنوان یک سرمایه گزار در زمینه کسب و کارهای نوپا و با توجه به تجاربی که در خارج از ایران نیز داشته اید ، چه پیشنهاداتی برای کارآفرینان ایرانی دارید؟

ایشان در پاسخ به این پرسش گفتند : توصیه می کنم قبل از هرگونه اقدامی نسبت به بازار محصول خود و صحت کارایی مدل کسب و کار خود اطمینان حاصل کنند.

استارتاپ ویکند تهران پس از ۳ روز به کار خود پایان داد

وبنا – رویداد استارتاپ ویکند تهران امروز با بررسی کارهای تیم های شرکت کننده و انتخاب تیم برتر به کار خود پایان داد. هیات داوران استارتاپ ویکند تهران پس از دو روز تلاش تیم هاش شرکت کننده در این رویداد جهانی٬ ضمن مشاهده ارائه های تمام تیم های شرکت کننده در استارتاپ ویکند پس از بررسی ایده ها و مطرح کردن سوالات خود از تیم های شرکت کننده با انتخاب تیم برتر٬ به این رویداد جهانی که برای اولین بار در تهران برگزار می شود٬ پایان دادند.

 

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در انتهای یک هفته برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی ۵۴ ساعت پروژه هایی را آماده نمایند.

 

استارتاپ ویکند تهران پس از ۳ رقابت ۱۰ تیم با بیش از ۱۲۰ شرکت کنده ساعاتی پیش با اعلام تیم برتر به کار خود پایان داد. هیات داوران استارتاپ ویکند تهران پس از دو روز تلاش تیم هاش شرکت کننده در این رویداد جهانی٬ ضمن مشاهده ارائه های تمام تیم های شرکت کننده در استارتاپ ویکند پس از بررسی ایده ها و مطرح کردن سوالات خود از تیم های شرکت کننده و انتخاب تیم برتر به کار خود پایان داد.

 

این رویداد با حمایت بانک پاسارگاد٬ تالیا٬ سازمان پژوهش های صنعتی ایران ٬ شرکت تیم وی ٬  شرکت پاد٬ شرکت فناپ٬ صندوق سرمایه گزاری شناسا و شرکت خاورزمین سیستم کیش برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر به سایت http://startupweekend.ir و یا http://tehran.startupweekend.org مراجعه کنید.

برای مشاهده ی اتفاق هایی که امروز در استارتاپ ویکند افتاده است و همچنین مشاهد گزارش کل برنامه به آدرس live.startupweekend.ir مراجعه کنید.

اختصاصی استارتاپ ویکند – اسد صفری در گفتگو با وبنا

وبنا – اسد صفری ، یکی از فعال ترین آموزش دهندگان روش چابک (Agile) در ایران است. وی نقش بسیار پررنگی در محبوبیت و فرهنگ سازی این روش در ایران داشته. آقای صفری همچنین موسس “موسسه اسکرام ایران” هستند. برگزاری اولین دوره استارتاپ ویکند ایران در تهران و مربیگری آقای صفری در این دوره از استارتاپ ویکند را غنیمتی برشمردیم جهت مصاحبه با ایشان

 

از آقای صفری پرسیدیم : مشکل اصلی پیش پای تیم های ایرانی برای چابک بودن چیست؟

 

ایشان در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفتند : مهمترین دلایل عدم چابک شدن تیم ها ایرانی را می توان در فرهنگ و ساختارهای سازمانی جسنجو کرد. فرهنگ هایی که مبتنی بر کنترل افراد، ایجاد سلسله مراتب بالا به پایین، عدم شفافیت، عدم اعتماد و بخصوص عدم تشویق نفرات به کار تیمی و خلاقیت های پایدار می باشند. معمولا تغییر فرهنگ و ساختار سازمانی هزینه بر و ترسناک است بخصوص اینکه سازمان ها و تیم ها، چابک سازی را با دانش کم شروع می کنند، حقیقت این است چابک سازی با خواندن یک مقاله یا کتاب امکان پذیر نیست، یا اصلا انجام متدی مانند اسکرام روح چابک بودن را در کالبد تیم های ما نخواهید دمید.

 

به عنوان سوال دوم از ایشان پرسیدیم : بعنوان یک متخصص چابک ، چه راهکاری برای حل این مشکل دارید؟

ایشان در پاسخ گفتند : در واقع من دوست دارم تیم ها با جای اینکه چابک عمل کنند، چابک باشند. حقیقت این است فرق زیادی مابین Do Agile و Be Agile هست و به نظر من اولین گام برای هر تیم یا سازمانی، درک مناسب از چابک بودن است. اما قدم های بعدی هر تیم برای چابک شدن متفاوت خواهد بود، زیرا شرایط برای همه تیم ها یکسان نیست و نمی توان برای همه یک نسخه واحد چابک سازی پیچید. اما موردی که مسلم است این است که تیم های نیاز به تحول دارند، تحولی در سطح فرهنگ، ساختار، نقش ها و هر چیزی که برای چابک بودن نیاز است. اما گذشته از این که در چه سطحی هستیم، نباید روح بهبود مداوم چابک را از یاد برد، همیشه با بازبینی عملکرد و پیدا کردن مشکل ها،باید رو به جلو حرکت کرد و گامی های موثر به سمت چابک بودن برداشت.

اختصاصی استارتاپ ویکند – سالار کابلی در گفتگو با وبنا

وبنا – سالار کابلی یکی از طراحان و توسعه دهندگان نام آشنای وب به شمار می رود . وی موسس و مدیر شرکت نرم افزاری فونیکس در تهران است. در حاشیه اولین دوره از استارتاپ ویکند ایران که در تهران برگزار می شود ، فرصتی شد تا با ایشان که یکی از مربیان استارتاپ ویکند تهران نیز هستند ، مصاحبه ای داشته باشیم.

 

از آقای سالار کابلی پرسیدیم : آقای کابلی ، به عنوان یک متخصص طراحی وب ، دلیل عدم توجه کسب و کار های نوپای ایران به موضوع طراحی را در چه می بینید؟

 

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار استارتاپ ویکند تهران ، گفت : افراد متخصص و مطرح در زمینه طراحی گرافیک ، به خاطر انتظارات مالی بالایی که دارند ، بیشتر توسط شرکت های بزرگ به کار گرفته می شوند و محدودیت مالی کسب و کارهای نوپا به آنها اجازه بهره مندی از این افراد متخصص را نمی دهد ، در نتیجه کسب و کارهای نوپا به سراغ طراحان کم تجربه تر و جوان تر و گمنام تر می روند و این طراحان کم تجربه هم به خاطر مشکلاتی از قبیل کم بودن دریافتی ، عدم تشویق ، عدم توجه جدی به آثار و … انگیزه زیادی برای پیشرفت و کسب دانش بیشتر ندارند ، در نتیه اثر نهایی ارائه شده توسط این افراد ، کیفیت قابل قبولی را ندارد.

کابلی در ادامه افزود : مشکل دیگر پائین بودن استانداردهای طراحی در ایران است. اغلب طراحان سواد و تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارند و علاقه ای نیز به مشاهده و الگو قرار دادن کارهای روز دنیا ندارند  در نتیجه سطح علمی و هنری پائینی داشته و فقط به پیروی کورکورانه از آثار طراحان دیگر پرداخته ، نتیجه اش طراحی های مشابه و کپی شده است.