ماه: مهر ۱۳۹۰

به شبکه کتابخوانان حرفه ای بپیوندید

به شبکه کتابخوانان حرفه ای بپیوندید

وبنا – شبکه کتابخوانان حرفه ای یک انجمن اینترنتی برای کتابخوانان ، نویسندگان ، ناشرین و کلیه فعالان در عرصه کتاب می باشد. 

شبکه کتابخوانان حرفه ای نخستین شبکه اجتماعی کتاب محور در ایران است که فعالیت رسمی خود را از ۴ مردادماه آغاز کرده است. هدف از این شبکه وجود فضایی مجازی جهت بحث و تبادل نظر در مورد کتاب‌های مورد علاقه کتابخوانان، نویسندگان ، ناشرین و کلیه علاقه مندان عرصه کتاب می باشد که کاربران آن متناسب با گروه‌ سنی خود به امکانات مختلفی برای بحث و تبادل نظر در دست پیدا می‌کنند.

برای مشاهده سایت به آدرس www.booki.ir مراجعه کنید.

گزارش تصویری از دومین روز نمایشگاه رسانه های دیجیتال (۲)

گزارش تصویری از دومین روز نمایشگاه رسانه های دیجیتال (۲)

وبنا – دومین روز از پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال دیروز در حالی به کار خود پایان داد که تازه غرفه ها در فضای نمایشگاه ثابت شده بودند، اینترنت نمایشگاه به راه بود و در راه رو های کم تردد نمایشگاه، متخصیصن برای بازدید نمایشگاه به مصلای تهران آمده بودند.

کارگاه های آموزشی پلیس فتا در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

کارگاه های آموزشی پلیس فتا در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

وبنا – پلیس فتا که چند ماهی است فعالیت خود را به عنوان پلیس اینترنتی در ایران آغاز کرده است در پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال کلاس آموزشی برگزار می کند. برنامه زمانی کلاس های آموزشی که به پایگاه خبری وب سایت های ایران ارسال شده را می توانید در ادامه منتشر کنید.

شنبه ۱۶ مهر

۱۱ الی ۱۲ : امنیت مجازی (رایانه و ذخیره اطلاعات) استاد رفیعی نیا

۱۴ الی ۱۵ : هک و نفوذ – استاد علی محجوب

۱۵ الی ۱۶ : پست الکترونیکی – استاد دهقانی

۱۶ الی ۱۷ :شبکه های اجتماعی – استاد تهرانی

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت و خانواده – استاد علیپور

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده

۱۹ الی ۲۰  : بازی های رایانه ای – استاد علوی

یکشنبه ۱۷ مهر

۱۱ الی ۱۲ : پست الکترونیک – استاد دهقانی

۱۴ الی ۱۵ :آناتومی اقتصاد مجازی – استاد شاه محمدی

۱۵ الی ۱۶ : امنیت مجازی (رایانه ها و ذخیره سازی) – استاد محسن زارع

۱۶ الی ۱۷ :هک و نفوذ – استاد محجوب

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت و خانواده – استاد علیپور

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده

۱۹ الی ۲۰  :شبکه های اجتماعی – استاد تهرانی

دوشنبه ۱۸ مهر

۱۱ الی ۱۲ : امنیت مجازی رایانه ها و ذخیره سازی – استاد رفیعی نیا

۱۴ الی ۱۵ :هک و نفوذ – استاد علی محجوب 

۱۵ الی ۱۶ : امنیت مجازی رایانه ها و ذخیره سازی – استاد محسن زارع 

۱۶ الی ۱۷ :بازی های رایانه ای – استاد علوی

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت و خانواده – استاد علیپور

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده

۱۹ الی ۲۰  :شبکه های اجتماعی – استاد تهرانی

سه شنبه ۱۹ مهر

۱۱ الی ۱۲ :پست الکترونیک – استاد دهقانی

۱۴ الی ۱۵ :آناتومی اقتصاد مجازی – استاده شاه محمدی

۱۵ الی ۱۶ :شبکه های اجتماعی – استاد تهرانی

۱۶ الی ۱۷ :هک ونفوذ – استاد محجوب

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت و خانواده – استاد علیپور

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده 

۱۹ الی ۲۰  :بازی های رایانه ای – استاد علوی 

چهارشنبه  20 مهر

۱۱ الی ۱۲ :پست الکترونیک  –  استاد دهقانی 

۱۴ الی ۱۵ :آناتومی اقتصاد مجازی – استاد شاه محمدی

۱۵ الی ۱۶ :امنیت مجازی (رایانه ها و ذخیره سازها) – استاد رفیعی نیا

۱۶ الی ۱۷ :هک و نفوذ – استاد محجوب

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت وخانواده – استاد علیپور

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده

۱۹ الی ۲۰  :شبکه های اجتماعی – استاد تهرانی

پنجشنبه ۲۱ مهر

۱۱ الی ۱۲ :پست الکترونیک – آقای دهقانی

۱۴ الی ۱۵ :تلفن همراه و سلامت – استاد بخشی زاده 

۱۵ الی ۱۶ :امنیت مجازی رایانه ها و ذخیره سازها – استاد رفیعی نیا 

۱۶ الی ۱۷ :هک و نفوذ – استاد عزیزی

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت و خانواده – استاد علیپور

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده

۱۹ الی ۲۰  :شبکه های اجتماعی – استاد تهرانی

جمعه ۲۲ مهر

۱۱ الی ۱۲ :پست الکترونیکی – استاد دهقانی

۱۴ الی ۱۵ :تلفن همراه و سلامت  – استاد بخشی زاده و یزدانی

۱۵ الی ۱۶ :امنیت مجازی رایانه ها و ذخیره سازی – استاد رفیعی نیا

۱۶ الی ۱۷ :هک و نفوذ – استاد عزیزی 

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت و خانواده – استاد علیپور و یزدانی

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده 

۱۹ الی ۲۰  :شبکه های اجتماعی – استاد تهرانی و یزدانی

شنبه ۲۳ مهر

۱۱ الی ۱۲ :امنیت مجازی رایانه ها و ذخیره سازها – استاد رفیعی نیا

۱۴ الی ۱۵ :هک و نفوذ – آقای محجوب

۱۵ الی ۱۶ :پست الکترونیک – استاد دهقانی 

۱۶ الی ۱۷ :هک و نفوذ – استاد عزیزی

۱۷ الی ۱۸ :اینترنت و خانواده – استاد علیپور

۱۸ الی ۱۹ :مخاطرات تلفن همراه – استاد بخشی زاده 

۱۹ الی ۲۰  :بازی های رایانه ای – استاد علوی

سایت های فارسی میزبان شما در رسانه های دیجیتال

سایت های فارسی میزبان شما در رسانه های دیجیتال

وبنا – پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال امسال نیز همچون سالیان گذشته بدون حضور برخی از بزرگان وب، آغاز به کار کرد. در نگاه اول جای بزرگترین شبکه اجتماعی فارسی و بزرگترین سرویس دهنده وبلاگ فارسی خالی است.

اما حضور پرشین بلاگ به عنوان اولین سرویس دهنده وبلاگ و جوان بلاگ که شاید بتواند گفت یکی از جوان ترین سرویس دهنده وبلاگ در ایران است، در کنار شبکه اجتماعی مدیران ایران و وبززز که از نظر تعداد کاربر دومین شبکه اجتماعی فارسی پس از کلوب است، فضای جالبی به نمایشگاه رسانه های دیجتال داده است.

 

از دیگر شرکت کنندگان در نمایشگاه رسانه های دیجیتال می توان به پی سی دانلود و دانلود ها اشاره کرد، شاید کپی رایت را رعایت نکند اما در این دنیای پر تحریم، برای ایرانی ها تنها امید و ارزو هستند.

 

از میان سایت های هنری که در نمایشگاه شرکت کرده اند می شود به دوربین دات نت، عکس پرینت، شبکه گرافیک ایران و نگارخانه ایرانی اشاره کرد.

 

از دیگر سایت های شرکت کننده در نمایشگاه می تواند به زود فود، شبکه تبلیغات، رپیدشیر و دخت ایران اشاره کرد.

 

گزارش تصویری نمایشگاه را در روز اول در وبنا https://webna.ir/news/single/2146222007 مشاهده کنید.

استیو جابز درگذشت

استیو جابز درگذشت

وبنا – خبر درگذشت استیو جابز غیر منتظره نبود اما در مدت زمانی کوتاه حتی در همان نیمه های شب به وقت تهران در بسیاری از رسانه های فارسی زبان منتشر شد. انتشار اخبار مرتبط با وب سایت های غیر فارسی از اهداف و رسالت خبری وبنا نیست، اما درگذشت جابز، مردی که با خلافیت های خود زندگی روزمره خیلی ها را تغییر داده است پوشش گسترده ای در وب فارسی داشته است. از این رو تصمیم گرفتیم برخی از مطالب منتشر شده در وب سایت ها و وبلاگ های فارسی را در اینجا گردآوری کنیم.

 

مصطفی لامعی نویسنده وبلاگ آی کلاب در این خصوص نوشته “حال دیگر استیو جابز درکنار ما نیست اما یاد و خاطره او همیشه در ذهن افراد خلاق باقی خواهد ماند. آنچه که باید به نظر من از این مرد بزرگ یاد گرفت این است که اگر مشغول ساخت چیزی هستید دقت کنید آن را برای همان کار بسازید و از افزودن متعلقات بدون کاربرد پرهیز کنید. سادگی رمز پیروزی است. اگر توانستید در عین سادگی کار را به بهترین روش ممکن انجام دهید موفق خواهد بود.”

 

میلاد احرامپوش نویسنده وبلاگ آی میلاد نیز در وبلاگ خود نوشته است “۵ اکتبر روز غم انگیزی برای گیک های دنیا و خصوصا هواداران اپل بود. استیو جابز بعد از سال‌ها مبارزه و جنگ با بیماری سرطان از دنیا رفت. چیزی نمی‌تونم بگم جز اینکه برای این مرد بزرگ سکوت کنم و افتخار کنم در عصری زندگی می‌کنم که استیو جابز نیز در آن عصر بوده است.”

 

رضا هاشمی پس از مدت ها در وبلاگ آی تی ایران در چند جمله کوتاه نوشت “اپل یک نابغه مبتکر و دنیا یک انسان خارق العاده را از دست داد و آنهایی از ما که شانس شناخت و کار با استیو را داشتیم، یک دوست بسیار عزیز و مربی‌ الهام بخشی را از دست دادیم. استیو از خود شرکتی به یادگار گذاشت که تنها وی می‌توانست آن را بسازد و روح وی تا ابد شالوده اپل خواهد بود.”

 

حسن در وبلاگ ای تی لاین هم پس از مدت ها مطلب منتشر کرده و فقط با توشتن تیتر روحت شاد استیو و قرار دادن یک عکس سیاه احساس خود را در این خصوص نشان داده است.

 

صادق جم نویسنده وبلاگ بلاگ نوشت در وبلاگ خود نوشته است “استیو جابز تاثیر پررنگی روی صنعت گذاشت. تاثیر شگرف او روی دنیای الکترونیک شخصی، غیرقابل انکار است و فوت ناگهانیش، چاله‌ی عظیمی بر جای گذاشت که پرشدنی نیست. اما او همچنین میراث بزرگی بر جای گذاشت که نظیر آن بسیار کم است. اپل حالا محکم و استوار بعنوان لیدر دنیای الکترونیک شخصی، ایستاده است و برای خیلی‌ها آن همیشه خانه‌ای خواهد بود که استیو آن را بنا کرده است.”

 

امیر مهرانی هم فقط در وبلاگ خود یک عکس از استیو جابز قرار داده و به این شیوه به وی ادای احترام کرده است.

 

استیو جابز در وب فارسی هم اهمیت زیادی داشت، شاید این اهمیت باعث شده است که فواد، مدیر سایت کلوب فوتبال من در وبلاگ رسمی این سایت مطلب در این خصوص منتشر می کند که می توانید در وبلاگ این سایت این مطلب را مطالعه کنید.

 

آرش زاد در وبلاگینا می نویسد “امروز همه دنیا تحت تاثیر این اتفاق تلخ قرار گرفته است. امروز همه ما صبح بدی را آغاز کردیم و با همه این‌ها، چه سخت است گفتن این جمله که استیو جابز در گذشت.”

 

در پایان هم می توانید در سایت نارنجی واکنش های جهانی به این خبر را مشاهده کنید.

نمایشگاه رسانه های دیجیتال آغاز شد

نمایشگاه رسانه های دیجیتال آغاز شد

پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال بعدازظهر امروز پنجشنبه ۱۴ مهرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در مصلی تهران افتتاح شد. این نمایشگاه توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیحیتال وزارت ارشاد در ۱۹ بخش مختلف شامل وب سایت ها و پایگاه های اینترنتی٬ نرم افزارهای رسانه ای، هنرهای دیجیتال، نرم افزارهای تلفن همراه، نرم افزارهای پژوهشی، بازی های رایانه ای برگزار می گردد. 

این نمایشگاه تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت و بازدید از ساعت ۹ صبح الی ۸ شب برای عموم آزاد خواهد بود. 

پایگاه خبری وب سایت های ایران (وبنا) هم از تمامی کاربران دعوت می نماید تا از غرفه این وب سایت در سالن ۱۸ غرفه ۱۶۹ بازدید نمایند.

نسخه جدید سایت کلوپ در دسترس عموم قرار گرفت

نسخه جدید سایت کلوپ در دسترس عموم قرار گرفت

نسخه جدید سایت کلوپ بصورت آزمایشی در دسترس کاربران قرار گرفت. به گفته تیم فنی کلوپ این نسخه پس از حدود ۷۰ روز کار شبانه روزی  تیم های برنامه نویسی و طراحی  این شرکت آماده بهره برداری گردیده است.

کاربران می توانند  از منوی بالای سایت به راحتی بین نسخه جدید و قدیمی سایت یکی را انتخاب نمایند. این وب سایت همچنین امکان گزارش اشکال فنی و یا عدم تطابق طراحی  نسخه جدید با مرور گر ها را فعال نموده است..

نسخه جدید  کلوب دات کام سبک تر ، سریعتر و ساده تر از نسخه قبلی طراحی شده است و طبق ادعای این وب سایت٬ بزودی امکانات بیشتری به این نسخه اضافه خواهد شد.

برای مشاهده این وب سایت به آدرس http://www.cloob.com مراجعه نمایید.

مسابقات برنامه‌نویسی بیان برگزار می گردد

مسابقات برنامه‌نویسی بیان برگزار می گردد

مسابقات برنامه نویسی بیان در مهرماه برگزار خواهد شد. به گزارش وبنا یکی از ویژگی‌های جالب این مسابقات حضور تعداد زیادی از برگزیدگان مسابقات جهانی برنامه‌نویسی و مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی در کمیته طرح سوال آن است.

این مسابقات که به صورت انفرادی برگزار می‌شود فرصت مناسبی است تا برنامه‌نویسان، خلاقیت، مهارت و سرعت عمل خود را ارزیابی کنند. در این مسابفات، مهارت برنامه‌نویسی شرکتدکنندگان، یعنی توانایی شناخت مساله، طراحی راه‌حل و پیاده‌سازی کامل و دقیق آن با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی به چالش کشیده می‌شود. انتخاب زبان برنامه‌نویسی در مسابقات آزاد است و مرحله اول و دوم آن هر کدام به مدت ۳ ساعت و به صورت آنلاین و مرحله نهایی به صورت حضوری و متمرکز برگزار خواهد شد. سرعت نیز از عوامل مهم در تعیین برندگان این مسابقه است. کسانیکه به سوالات مطرح شده در زمان کوتاه تری پاسخ دهند امتیاز بالاتری خواهند گرفت و در مجموع ۱۰۰ نفر به مرحله دوم راه پیدا خواهند کرد.

مسابقه آزاد و دانشجویی ساعت ۹:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۱۴ مهرماه و مسابقه دانش آموزی ساعت ۲ بعد از ظهر روز ۲۱ مهرماه برگزار خواهند شد. به برگزیدگان هر مرحله نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند به سایت contest.bayan.ir مراجعه کنند.

تخفیف برای همه چیز در سایت اف چی

تخفیف برای همه چیز در سایت اف چی

وبنا – شاید یکی از روند های جالب در وب فارسی ظهور تعداد زیادی از سایت های خرید گروهی است که مورد استقبال مشتریان فراوانی قرار گرفته است. یعنی بدست آوردن تخفیف های بالا بدون چک وچانه زنی!

آف چی، وب سایت در دیگری با موضوع تخفیف و خرید گروهی است. در اف چی بر خلاف برخی از سایت های دیگر٬ حد نصابی برای اجرای یک تخفیف وجود ندارد و هر کس که یک تخفیف خاص را خریداری کند به طور قطعی و در مدت زمان مشخص می تواند از تخفیف خود استفاده نماید. تیم فنی این وب سایت در گفتگویی با وبنا به تشریح امکانات اف چی پرداختند.

در این وب سایت علاوه بر اینکه سعی شده است ملاک های زیبایی، رابط کاربری، سهولت استفاده و … در سطح بالایی باشد، تیم تجاری و بازاریابی هم قبل از راه اندازی وب سایت کاملا فعال بوده به گونه ای که در روز اول راه اندازی وب سایت ۵ پیشنهاد آماده استفاده کاربران بوده است.

از دیگر امکانات آف چی استفاده از سامانه پیام کوتاه برای ارسال کد تخفیف به کاربران است که سهولت استفاده از کوپن را افزایش داده است.

برای مشاهده این وب سایت به آدرس http://www.offchi.com بروید.

بلاگترین٬ سرویس دهنده دیگری برای وبلاگ ها

بلاگترین٬ سرویس دهنده دیگری برای وبلاگ ها

وبنا – بلاگترین با هدف ایجاد بستری آسان برای وبلاگ نویسان جهت انتشار محتویات در وبلاگ های شخصی آغاز به کار نمود. از امکانات این سرویس وبلاگ نویسی می توان به امکان امتیاز دهی به مطالب٬ بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو٬ قراردادن آیکون برای وبلاگ٬ امکان رمز گزاری بر روی مطالب٬ ایجاد نظرسنجی٬ انتشار مطلب در شبکه های اجتماعی٬ ایجاد پروفایل برای نویسنده و آیکون گوگل پلاس در کلیه مطالب اشاره نمود.

برای مشاهده این وب سایت به آدرس http://www.blogtarin.com مراجعه نمایید.

سایت‌های تخفیف گروهی، قارچ‌های جدید یا امیدهای احتمالی

سایت‌های تخفیف گروهی، قارچ‌های جدید یا امیدهای احتمالی

وبنا – آرش زاد – در طول فرایند رشد و توسعه وب فارسی، گروه سایت‌های زیادی به‌صورت ناگهانی رشد کرده‌اند و به‌عبارتی، قارچ‌گونه بالا آمدند تا با توجه به نبود برنامه و ایده پشت آن‌ها، صرفا به‌دلیل جو به‌وجود آمده، فعالیت خود را در این آشفته بازار آغاز کنند. هرچند همیشه در این بین استثناهایی هم وجود دارند که نه تنها در این دسته جای نمی‌گیرند، بلکه می‌توان آن‌ها را به عنوان نمونه‌های موفق در دسته‌بندی‌های مختلف نام برد. اگر حتی کمی اخبار وب درباره راه‌اندازی سایت‌های جدید را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که چند وقتی می‌شود سیل ایجاد سایت‌های خرید گروهی در وب فارسی راه افتاده و ده‌ها سایت مشابه طی تنها چند هفته ایجاد شدند تا دوباره این نظریه را ثابت کنند که این‌جا همه‌چیز، ایرانی (از نوع بدش) انجام می‌شود!

ایده اولیه خرید گروهی

Groupon external link اولین سایتی بود که با این ایده ایجاد شد؛ پیشنهاد خرید گروهی محصول، دریافت تخفیف ویژه از فروشنده و فروش ارزان به مشتری! این سایت اولین بار در نوامبر ۲۰۰۸ کار خود را آغاز کرد که ایده و پلتفرم اولیه آن متعلق به مجموعه ThePoint بود.

groupon-2011.jpg

با گذشت حدود ۳ سال از فعالیت این سایت، در حال حاضر بالای ۵۰۰ نمونه مشابه و معتبر در سراسر جهان با این ایده راه‌اندازی شده‌اند که بیش از ۱۰۰تای آن‌ها در آمریکا قرار دارند. از بین همه این سایت‌ها، سال گذشته تنها یک نمونه توانست به‌عنوان رقیب جدی Groupon معرفی شود. در واقع فعالیت و گستردگی این سایت به حدی بزرگ و عظیم است که کم‌تر گروهی می‌تواند وارد رقابت با آن شود.

طبق آمار و اطلاعاتی که تا اوایل سال جاری درباره این سایت منتشر شده است، Groupon از هر ۸ درخواستی که از طرف فروشندگان مختلف به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، ۷ تای آن‌ها را رد می‌کند external link! علاوه بر آن، گوگل سال گذشته پیشنهاد خرید ۶ میلیاردی را به این مجموعه داد و از طرفی، رشد درآمد ماهانه آن‌ها طی بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۰ تا ژانویه ۲۰۱۱ از ۱۱ میلیون دلار به ۸۹ میلیون دلار در ماه افزایش پیدا کرد external link؛ اعداد و ارقامی نجومی که می‌تواند هرکسی را به ایجاد سرویس مشابهی وسوسه نماید.

مدل کسب و کار

طبیعتا مهم‌ترین مسئله در تجارت، پول است! اما یکی از نکات مهمی که شیوه رسیدن شما به این پول را تعیین می‌کند، مدل کسب و کار تجارت شماست. در بحث فروش، مبحث بزرگی تحت عنوان هزینه اولین تجربه مشتری وجود دارد که همواره بخش بزرگی از توجه فروشنده کالا یا خدمات را به خود معطوف می‌کند. در صورتی که شما بتوانید مشتریان مناسبی را برای فروشنده کالا یا خدمات بفرستید، هم محصول او را تبلیغ کرده‌اید و هم مشتریان زیادی را با آن کالا آشنا نموده‌اید.

پس در این بین می‌توان به این نتیجه رسید که پیشنهادهای ارائه شده از سوی سایت‌های تخفیف گروهی، اصولا محصولات و خدمات جدیدی هستند که نیاز به معرفی و جذب مشتری دارند و کم‌تر می‌توان شاهد کالا یا نام‌های معتبر بود. هرچند در این بین ممکن است سایت تخفیف دهنده برای بالا بردن ارزش و اعتبار خود، برخی هزینه‌ها را به جهت ارائه محصولات شناخته‌شده‌تر متقبل شود و یا با درصد تخفیف بسیاری پایینی به‌فروش برساند. اما در کنار این‌ها، داشتن بازاریاب با تجربه و نوع نگارش توضیحات محصول یا خدمات معرفی شده، یکی دیگر از عواملی است که در موفقیت سایت‌های خرید گروهی، نقش کلیدی را بازی می‌کند.

خرید گروهی در ایران

سر و صدای راه‌اندازی و افتتاح سایت‌های خرید گروهی در ایرن (به‌طور جدی) از اواسط تابستان امسال شروع شد. تخفیفان external link و نت‌برگ external link، دو وب‌سایتی بودند که به عنوان اولین نام‌های معرفی شده در این زمینه مطرح شدند. هر کدام از آن‌ها، با تبلیغات اولیه و گاه گسترده در سایت‌ها و سرویس‌های مختلف، به‌نوعی آغاز کار خود را به اطلاع کاربران رساندند و در بازار نیمه‌آشفته تجارت وب ایران اعلام حضور کردند. چند هفته (و شاید حتی چند روز) بعد، همخرید external link نیز به جمع سایت‌های خرید گروهی ایرانی اضافه شد تا این دایره، کم‌کم شکل بزرگ‌تری به‌خود بگیرد.

netbarg.jpg

سلمان جریری در وبلاگ خود، مصاحبه‌ای را با مدیران دو سایت اولیه انجام داد external link و به‌طور مختصر، سوالات کلی‌ای را از آنان درباره فعالیت‌شان، سابقه انجام این کار و برداشت آن‌ها از بازار ایران نسبت به راه‌اندازی چنین ایده‌ای پرسید که هر کدام از آن‌ها، پاسخ‌های مختلفی را به این سوالات دادند.

من اول، من اول!

در دنیای رقابت بین شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ، اولین بودن هیچ‌گاه به‌عنوان یک مزیت کلی تلقی نمی‌شود external link. یعنی اگر کسب و کاری را با ایده اولین بودن آغاز کنید و امید به موفقیت آن داشته باشید، مطمئنا رقبای دیگر خیلی زود از شما جلو خواهند زد؛ مگر آن‌که ایده بهتری برای تکیه بر آن وجود داشته باشد. آیپادی که از Creative جلو زد، گوگل که Altavista را پشت سر گذاشت، Netscape که از قافله مرورگرها عقب ماند و MySpace و Facebook که از Friendster پیشی گرفتند، نمونه‌های معروفی از این دست هستند. درحال حاضر حتی گروپان نیز رقیبانی سرسخت چون Scoop st. external link دارد که با وجود این‌که ۱ سال دیرتر از سایت اولیه کار خود را شروع کرد، حالا با شیوه‌های متمایز سعی در جذب مشتری و تصاحب بازار دارد.

اما در ایران داستان کمی فرق می‌کند. در اصل اگر شما واقعا اولین باشید و بخواهید از این طریق خود را تبلیغ نمایید، هیج مشکلی وجود ندارد، اما اگر دو نفر هم‌زمان بخواهند این کار را انجام دهند، ماجرا کمی مضحک به‌نظر می‌رسد؛ بیایید کمی تاریخ‌ها را بررسی کنیم!

takhfifan.jpg

طبق آن‌چه که اطلاعات موجود در وب بیان می‌کند، اگر درواقع بخواهیم اولین سایت خرید گروهی ایرانی (اولین از نظر راه‌اندازی سایت) با ایده گروپان را معرفی کنیم، طبیعتا باید از Groupshop.ir external link نام ببریم؛ وب‌سایتی که قبل از راه‌اندازی همه سایت‌های نام برده شده در بالا، کار خود را آغاز کرد و خیلی زود هم تعطیل شد. پس در واقع اولین سایت خرید گروهی ایرانی، الآن تعطیل است! اما شاید منظور از بیان اولین بودن، ورود جدی و با سرمایه به بازار تجارت وب ایران است. بسیار خُب، باز هم سراغ تاریخ‌ها می‌رویم.

تخفیفان دامنه خود را ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ ثبت کرده است و نت‌برگ نیز حدود ۱ ماه بعد، اقدام به ثبت دامنه خود نمود. وبلاگ هر دو سرویس با ۲ روز تفاوت، برای نت‌برگ در تاریخ ۲۰ تیر و برای تخفیفان در ۲۲ تیر ۱۳۹۰ اولین مطلب خود را ارسال کردند. ولی از نظر آغاز رسمی فعالیت فروش و پیشنهاد محصول به مشتریان، تخفیفان حدود ۳ هفته جلوتر (۲۲ مرداد) از نت‌برگ (۱۳ شهریور)، کار خود را آغاز کرد؛ پس در واقع اگر بخواهیم شروع فعالیت رسمی این دو سایت را ملاک تعیین اولین بودن قرار دهیم، می‌توانیم به‌سادگی به نتیجه برسیم.

شیوه آغاز به‌کار، فعالیت و ارائه تخفیف

از بین هر ۳ سایت مطرح شده فعلی، از نظر تبلیغات در سطح وب، نت‌برگ از دو سرویس دیگر کاملا قوی‌تر عمل کرده است. قبل از شروع رسمی فعالیت سایت به‌سادگی می‌شد بنرهای آن را در بالا و کنار وب‌سایت‌های زیادی مشاهده کرد و این نشان می‌داد که این مجموعه هزینه مناسبی را جهت این کار کنار گذاشته است. از طرف دیگر، تخیفیفان فعالیت محدودی را روی این مورد شروع کرده و همخرید نیز به‌نظر نمی‌رسد هنوز تصمیمی جدی برای این کار گرفته باشد.

hamkharid.jpg

از نظر ارائه تخفیف‌ها، اگر نگاهی به لیست محصولات ارائه شده هر دو سایت نت‌برگ و تخفیفان بی‌اندازید، خواهید دید که تنها محصولات خدماتی را می‌توان بین آن‌ها مشاهده کرد. در واقع هیچ‌کدام از دو سرویس هنوز فعالیتی را برای ارائه تخفیف روی محصولات به‌شکل کالا انجام نداده‌اند و طبعا این مورد ممکن است طیف زیادی از کاربران ایرانی که منتظر خرید محصولاتی مانند کالاهای دسته‌بندی تکنولوژی هستند را نا امید نماید. همخرید اما دقیقا برعکس عمل کرده است و صرفا کالاهای مختلف را برای تخفیف پیشنهاد می‌دهد؛ اما تنها هفته‌ای ۱ بار! ایمیل‌های اطلاع‌رسانی دو سایت اولیه نیز، تقریبا صبح هر روز کاری برای کاربران ارسال می‌شود.

از نظر طراحی و پیاده‌سازی سایت‌ها، اگر نگاه کلی به ظاهر آن‌ها داشته باشید، می‌توان گفت که همخرید بهتر از دو رقیب دیگر خود کار کرده است. شاید این مورد به دلیل تیم برنامه‌نویسی باشد که پیش‌تر از این نیز در همین زمینه مشغول به‌فعالیت بوده‌اند. اما نمی‌توان عملکرد مناسب نت‌برگ را نیز در این زمینه منکر شد و دقیقا به همان اندازه، تخفیفان (خصوصا در به‌کار بردن فونت و لوگوی مناسب) بی‌سلیقه و بد عمل کرده است.

تنها بله، گروهی نه!

وبلاگینا تصمیم داشت تا تحت قالب مصاحبه‌های همیشگی، برنامه ویدیویی‌ای را با شرکت هر سه مدیر این مجموعه ترتیب دهد و پاسخ سوالات شما را با حضور آن‌ها دریافت نماید. نتیجه این شد که به‌جز مدیریت سایت همخرید، دو مجموعه دیگر (علی‌رغم تایید اولیه برای مصاحبه به‌صورت انفرادی)، هیچ‌کدام نسبت انتشار مصاحبه در کنار یکدیگر موافق نبودند. حتی ایمیلی که پس از اعلام این مورد برای مدیریت نت‌برگ فرستاده شد، بی‌پاسخ ماند!

حال و آینده

هر کدام از مدیران سایت‌ها، طبق گفتگوها و مصاحبه‌های قبلی، ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای ادامه فعالیت در این زمینه عنوان کرده‌اند که داشتن تیم متخصص، قراردادهای آماده و تجربه کاری مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که در این میان از سوی آنان مطرح شده است.

قطعا ورود بدون برنامه به این بازار نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داد و عدم شناخت بازار و کاربر ایرانی می‌تواند این ایده‌ها را در کنار سایر ایده‌هایی که نمونه ایرانی آن‌ها بر خلاف نمونه جهانی با شکست مواجه شده است، قرار دهد. بومی کردن ایده‌های جهانی، به‌کار بردن بازاریاب‌هایی که هر دو طرف مشتری و فروشنده را بشناسند، ارتباطات قوی و برنامه‌ریزی و سرمایه اولیه شاید مهم‌ترین مواردی باشد که برای آغاز به‌کار چنین ایده‌ای بسیار حیاتی است.

طبیعتا وقتی ببینید ظرف کم‌تر از ۱ ماه، بیش از ۲۰ سایت خرید گروهی ایرانی در وب راه‌اندازی شده است، از جو حبابی به‌وجود آمده در این زمینه مطلع خواهید شد. آرزو می‌کنیم دوستانی که این مسیر را آغاز کرده‌اند و کسانی که قصد شروع فعالیت در این مقوله را دارند، کاملا واقع‌بینانه شرایط خود و اطراف‌شان را بسنجند و بعد، کار خود را آغاز نمایند. در پایان نیز امیدواریم ایده خرید گروهی در وب ایران بتواند تبدیل به یکی از ایده‌های موفق کسب و کار آنلاین شود؛ نه قارچی هر روز از یک‌جا رشد کند.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ آن‌را با ما و دیگران در میان بگذارید.

این مقاله به صورت کامل ازhttp://weblogina.com/post/group-discount-sites-in-iran برداشته و در وبنا درج شده است.

در همین رابطه : شایان شلیله – http://lavashak.com/blog/?id=543