مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری به استناد نقشه جامع علمی کشور و در راستای تقویت ارتباط بین بازار مصرف، صنعت و دانشگاه از راهاندازی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) خبر داد.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا، هدف از تشکیل این کانون را تسهیلگری در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و از بین بردن شکاف میان دانشگاه، صنعت و بازار عنوان کرد.
ابوالفضل روحانی، درخصوص اثرگذاری این کانون در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات گفت: با توجه به اینکه ضرورت مقوله امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در حداقل یک دهه گذشته در کشور بیشازپیش دیدهشده، در این زمینه فعالیتهای بیشتری هم در حال انجام است، پس بیراه نیست که به دنبال ظرفیتهای جدیدی برای نهادسازی باشیم.
معاون مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شاید نزدیک به بیش از بیست سال پیش، انجمن رمز تأسیس شد که بیشتر به مباحث علمی و دانشگاهی و پژوهشی این حوزه میپردازد و به نظر میرسد که عملکرد خیلی خوبی هم دارد. بعد از آن، انجمن تولیدکنندگان افتا و انجمن فراسان (انجمن فرهنگسازان و تولیدکنندگان محتوای سایبری) با رویکرد صنفی تشکیل شدند. ولی به نظر میآید یک حلقه مفقوده در اینجا وجود داشت؛ عنصری که بتواند بازار، صنعت و دانشگاه را به هم پیوند دهد.
وی با اظهار امیدواری از اینکه این کانون بتواند نقش این حلقه مفقوده را ایفا کند، گفت: ضمن اینکه همه آن نهادها و انجمنهای پیشین هم بتوانند از مزیتهای یکدیگر استفاده کنند و بر ارزش همدیگر بیافزایند.
روحانی اضافه کرد: قرار نیست کانون جای هیچیک از آنها را بگیرد یا خلأ آنها را پر کند. کانون قرار است بهعنوان یک مجموعه بالادستی از نهادهایی که از قبل به وجود آمدهاند بهعنوان بازوهای اجرایی استفاده کند و کارها را تسریع کرده و نقش تسهیلگری داشته باشد.
وی ادامه داد: ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت میکند، آئیننامه تشکیل کانونها را نوشته است. در تعریف کارکرد آنها آمده است که هر کانون، نهادی است تصمیمساز و تشکلی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی که بهمنظور افزایش همگرایی، همکاری، هماهنگی، تصمیمسازی و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیتهای بازار، صنعت، دانشگاهها و مؤسسات و مراکز پژوهشی و فناوری تشکیل میشود.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا، با اشاره به اینکه کانونها با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل میشوند و یکی از اعضای هیئتمدیره هر کانون، از جانب معاونت منصوب میشود، گفت: با توجه به انتظاراتی که در اساسنامه از کانون میرود، مهمترین اهداف آن را میتوان مربوط به افزایش همگرایی، هماهنگی و همافزایی بین عناصر تأثیرگذار و یا حوزههای فاقد متولی در شکلدهی و توسعه نظام ملی نوآوری، شناسایی چالشها، تدوین راهکارها و ارائه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه صنعت افتا، کمک به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و تقویت و توسعه تعاملات بینالمللی دانست.
به گفته وی، این اهداف کلان میتواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات صنعت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) در کشور باشد و حجم کار بسیار بالایی است. ضمن آنکه این اهداف با مأموریتهای سایر نهادها یا سازمانهای افتایی کشور، همپوشانی ندارد.
روحانی تاکید کرد: حوزه افتا نیاز به یک تسهیلگر دارد. خلأ چنین نهاد تسهیلگری قبل از تأسیس کانون هم محسوس بود و اینطور نبود که ما ابتدا مجموعهای را ایجاد کرده و بعد برای آن مأموریت پیدا کنیم؛ بلکه از یک نیاز به فکر تأسیس این سازمان رسیدیم. ضرورتی که بیش از پنج یا شش سال گذشته در حوزه افتا بسیار احساس شده است.
وی گفت: برای اینکه خروجیهای تحقیقاتی دانشگاههایمان بتواند به شرکتها و مجموعهها برود و تبدیل به محصولی شود که نیاز بازار امروز را برطرف کند به چنین کانونی نیاز بود. برای آنکه بتوانیم شکافهایی که در سه ضلع این مثلث یعنی دانشگاه، صنعت و بازار، وجود دارد را پرکنیم.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا با بیان اینکه در امر تسهیلگری بین صنعت، بازار و دانش، هیچ سازمان یا نهادی نه متولی است و نه تاکنون کاری جدی صورت داده است، ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور بحثهای خصوصیسازی و اصل ۴۴ در حال پررنگ شدن است پس چنین ساختارهایی قطعاً میتوانند چارهساز باشند. چنانچه در کشورهای دیگر هم، سازمانهای غیردولتی هستند که روابط مجموعههای بین دولتی را تسهیل میکنند.
وی گفت: این کانون از زمان تشکیل و در همین مدت نسبتاً کوتاه، در نقش تسهیلگر نتایج خوبی هم داشتهاست. برای مثال تقویت روابط بیشتر از گذشته بین سازمان پدافند غیرعامل و مرکز راهبردی افتا از نتایج عملکرد آن است.
منبع: مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری