گزارش سال ۹۸ دیجیکالا امروز (۳۰ تیر ۹۹) در ۶ فصل رفتار کاربران، بازخورد مشتریان، بازارگاه و کسبوکارهای ایرانی، زیرساخت تکنولوژی، محصولات و برندها و دیجی کالا در سال ۹۸ منتشر شد.
این گزارش که اولین گزارش سالانه این مارکتپلیس ایرانی است گزیدهای از آمارها و دادههای دیجیکالا در سال ۹۸ است که پس از ارائه گزارش ۶ ماهه دیجیکالا در سال ۹۸ در رویداد نیمدایره ارائه شده است. با توجه به سهم قابل توجه دیجیکالا ار بازار خردهفروشی آنلاین کشور، گستردگی فروش، تنوع بیش از ۲ میلیون کالا، مشارکت دههاهزار کسبوکار ایرانی و ۲۶ میلیون بازدیدکننده ماهانه از سایت و اپلیکیشن دیجیکالا، میتوان این گزارش را گزیده گویایی از کل بازار خردهفروشی آنلاین تلقی کرد.
به گزارش وبنا، آنطور که در این گزارش امده دیجیکالا در ماه ۲۶ میلیون بازدیدکننده و بیش از ۲ میلیون تنوع کالایی دارد. همچنین این مارکت پلیس ایرانی موفق به تولید بیش از ۴۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم شده و بیش از ۶۱ هزار کسبوکار ایرانی با دیجیکالا همکاری میکنند. براین اساس تعداد بازدید از اپلیکیشن و وبسایت دیجیکالا در روز برابر است با ۵.۴ میلیون که هر بازدید از وبسایت به طور متوسط ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه و هر بازدید از اپلیکیشن ۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه به طول میانجامد.تعداد کالای سفارش داده شده در دیجیکالا در سال ۹۸ ۳۰۰ هزار کالا بوده و در سال گذشته در روز ۱۲۰۰۰ مشتری و ۳۱۵۴ کالای جدید به دیجیکالا اضافه شده است.
براساس گزارش دیجیکالا سهم خردهفروشی آنلاین از بازار خرده فروشی ایران تنها ۲ درصد است که پیشبینی میشود با توجه به شیوع کرونا این خرده فروشی آنلاین رشد فزایندهای داشته باشد. در این گزارش با توجه به رشد تعداد کاربران اینترنت موبایل در ایران از ۲۱.۲ میلیون در سال ۹۲ به ۷۵.۳ میلیون در سال ۹۸ و همچنین رشد تعداد تراکنشهای انلاین در ایران از ۵۷ میلیون در سال ۹۲ به ۱.۴۵۷ میلیون در سال ۹۸ ، بستر برای خردهفروشی آنلاین مهیا قلمداد شده است. سهم خردهفروشی انلاین در ایران در حالی محدود به ۱ تا ۲ درصد میشود که این عدد در چین، کرهجنوبی، بریتانیا، آمریکا، کانادا و فرانسه به ترتیب ۲۵، ۲۲، ۲۲، ۱۱، ۱۱ و ۱۰ درصد است.
آنطور که دیجیکالا اعلام کرده، فروش خالص ریالی درجیکالا در ۸ سال گذشته به طور متوسط هر سال ۱۱۲ درصد رشد داشته است. این عدد در در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ ۱۵۶ درصد بوده است.
تنوع کالایی در دیجیکالا ۲.۲۳۸.۲۸۷ کالا است که ۱.۱۵۳.۰۰۰ کالا از کل تنوع کالایی دیجیکالا در سال ۹۸ به این مراکت پلیس اضافه شده است. براساس نموداری که از رشد تنوع کالایی دیجیکالا در سالهای ۹۲ تا ۹۸ رسم شده است، اضافه شدن مدل مارکت پلیس به دیجیکالا در سال ۹۶ جهش بزرگی را در تنوع کالایی آن در سال ۹۷ و ۹۸ به همراه داشته است. به طوری که تنوع کالایی دیجی کالا تا قبل از تبدیل شدن به مارکت پلیس زیر ۵۰۰ هزار کالا بوده و این عدد در سال ۰۷ به بالای ۱ میلیون و در سال ۹۸ به ۲.۲۳۸.۲۸۷ کالا رسیده است. برای قیاس این اعداد به تنوع کالایی فروشگاههای آفلاین میتوان به ۲۰ هزار قلم کالایی که در هایپرمارکتها ارائه میشود، اشاره کرد.
در بخش دیگری از این گزارش دیجیکالا به این پرسش پایخ داده است که آیا همه ایرانیان از خرید آنلاین بهرهمند هستند؟ دیجی کالا براساس دادههای خود در سال ۹۸ اعلام کرده که همه ایرانیان در هر نقطه از کشور امکان خرید همه کالاها را با قیمتی یکسان و فازغ از مکان زندگی خود دارند. ایرانیان در سال ۹۸ از ۱۲.۲۳۰ روستای کشور از دیجیکالا خرید کردهاند و طولانیترین میر تحویل سفارش دیجیکالا مربوط به دسته بازی خریداری شده از پسابندر در سیستان و بلوچستان بوده است. در ۳۵ مرکز دیجیکالا ۴۰۳۷ نیروی تمام وقت تا پایان ۱۳۹۸ در ۲۶ استان ایران مشغول به کار هستند.
راهاندازی انبارها و مراکز جدید در ۹ استان
به گزارش وبنا در بخش دیگری از این گزارش به مراکز زیرساختی این مارکتپلس در سطح کشور پرداخته شده است. آنطور که دیجیکالا اعلام کرده این مارکتپلیس تا پایان سال ۹۸ دارای ۳۱ مرکز برای پردازش کالا، توزیع کالا، خدمات پس از فروش و جمعآوری کالای فروشندگان در سراسر کشور بوده است. علاوه بر این دیجیکالا برای افزایش سرعت پرداش سفارشها و کاهش هزینه تامین و ارسال کالاها، انبارها و مراکز جدیدی را در ۹ استان کشور راهاندازی کرده است. مساحت کل مراکز زیرساختیدیجی کالا برابر با ۱۹ کشتی تایتانیک معادل ۱۴۶.۸۰۰ متر مربع است و این مارکتپلیس به پشتوانه این مراکز در روز توانایی پردازش ۶۰۰.۰۰۰ کالا را دارد.
رفتار کاربران دیجیکالا در سال ۹۸
دیجیکالا در بخش دیگری از گزارش سالانه خود به رفتار کاربرانش در سال ۹۸ پرداخته است. براساس این گزارش رکورد بیشترین تعداد سفارشهای سال ۹۸ در هشتم آذرماه همزمان با جشنواره «این جمعه لازمت میشه» بوده است. همچنین در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر ۹۸ همزمان با «جشنواره یلدا» افزایش چشمگیری در تعداد سفارشهای مشتریان دیجیکالا دیده میشود. با نیم نگاهی به نمودارهای تعداد سفارشان در ۱۲ ماه سال ۹۸ میتوان دریافت که کاربران در نیمه دوم سال ۹۸ بیش از نیمه اول آن از دیجیکالا خرید کردهاند. دادهکاوریهای دیجیکالا نشان میدهد روزهای آغازین هفته برای خرید روزهای پرطرفداری بودهاند و تمایل به خرید در انتهای هفته کاهش داشته است. همچین کاربران بیشتر تمایل دارند تا در نیمه دوم روز خرید اینترنتی خود را انجام دهند.
دادههای دیجیکالا نشان میدهد که کاربران در سال ۹۸ بیشتر به دنبال موبایل، هدفون، هدست و هندزفزری و کنسول و لوازم جانبی بوده اند. کفش، اسباببازی، ماسک تنفسی، ساعت مچی، لپتاپ، دستکش، مودم و تبلبت به ترتیب جایگاههای بعدی را از منظر میزان سفارش در سال ۹۸ به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش وبنا، آنطور که دیجیکالا اعلام کرده آقایان ۶۴ درصد از کاربران دیجیکالا را تشکیل میدهند و از این رو به نظر میرسد مردان بیشتر از زنان از دیجیکالا خرید میکنند. بیشتر کاربران دیجیکالا دهه هفتادیها و دهه هشتادیها هستند.افراد با بازی سنی بین ۲۵ تا ۳۴ با ۴۰ درصدبیشترین سهم را از کاربران دیجیکالا دارند. این درحالی است که افراد ۶۵ سال به بالا با کمتر از ۱۰ درصد کمترین سهم را در دایره کاربران دیجیکالا دارند.
دیجی کالا مشتریانی را که دو بار در سال ۹۸ از آنها خرید کردهاند را مشتری وفادار خود میداند. آنطور که دیجیکالا اعلام کرده ۶۰ درصد مشتریان دیجیکالا بین دو خرید خود بیش از ۲ ماه فاصله نمیگذارند. همچنین ۳۵ درصد از مشتریان در ماه حداقل یکبار از دیجیکالا خرید میکنند.
تراکم مشتریان دیجیکالا نسبت به جمعیت هر استان در استانهای تهران، البرز و یزد از سایر استانها بیشتر است. همچنین تراکم مشتریان در استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی از سایر استانها کمتر است.
پرخریدترین مشتری دیجیکالا در سال ۹۸
پرخریدترین مشتری دیجیکالا در سال ۹۸ از نظر تعداد کالا، جمعا ۱۵.۹۷۱ قلم کالا به ارزش ۱۳۹ میلیون تومان خرید کرده است. پرخریدترین مشتری دیجیکالا در سال ۹۸ از نظر مبلغ کالا، در مجموع ۱۰.۶۰۷ قلم کالا معادل ۳۵۰ میلیون تومان خرید کرده است.
۵۲درصد از سفراشهای دیجیکالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و ۴۷.۵ درصد با کارتخوان سیار پرداخت میشود. با این حال سهم ریالی پرداخت از درگاه اینترنتی نزدیک به ۶۳درصد از کل مبالغ خرید دیجی کالا است.
گفتنی است، دیجیکالا در سال ۹۸ شروع به کار کرد و در حال حاضر فروشگاه اینترنتی دیجیکالا، فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو، فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجیاستایل، سوپرمارکت آنلاین (Digikala fresh)، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجیپی، مرکز نوآوری دیجیکالا نکست، سرویسهای تبلیغات آنلاین و آفلاین، لجستیک، سرویسهای ابری، کلاندادهها، سرویسهای محتوایی و دیجیکالا مگ زیر مجموعه آن هستند.
متن کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید