همزمان با چهارمین کنفرانس وب و موبایل ایران و برگزاری اختتامیه هشتمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران، شاهد موضوعات داغی بودیم که کارشناسان و صاحبان کسبوکارهای اینترنتی حول محور آنها، بحثها و گفتوشنودهای مختلفی داشتند. در راستای این موضوعات، معافیت از مالیات برای کسبوکارهای نوپا، موضوعی بود که بارها بارها در این کنفرانس بدان اشاره شد و بهطور مفصل در پنل نقش سازمانهای دولتی در توسعه کسبوکارهای اینترنتی نقد و بررسی شد.
رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسبوکار اینترنتی و دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران به عنوان مدیر این پنل در راستای حمایت از کسبوکارهای اینترنتی رو به نماینده وزارت کار، مهمان حاضر در پنل سوال خود را اینطور بیان کرد:
چرا کسبوکارهای اینترنتی شامل قانونهای مشاغل خانگی نمیشوند؟ در پاسخ به این سوال نماینده وزارت کار اینطور اذعان کرد: در خصوص ساماندهی مشاغل خانگی بعد از خانمهای خانهدار، مشاغلی را همچون حسابداری، تایپ و یا بحثهایی نزدیک به دورکاری را وارد این چرخه کردهایم و برای اضافه کردن کسبوکارهای اینترنتی باید گفت؛ در این حوزه کارشناسی خوبی انجام نشده است و در حال بررسی هر چه بیشتر در این زمینه هستیم.
در ادامه شایان شلیله مدیر عامل اینتورک، بنیانگذار جشنواره وب، در راستای حمایت از کسبوکارهای نوپای اینترنتی گفت: مشکلات مالیات و بیمه کسبوکارها، مشکل بزرگی است، وی استارتاپها را یک نوع صنعت برشمرد و تاکید کرد ماهیت استارتاپها شفاف است و دولت باید این موضوع را درک کند و از دستگاههای دولتی ذیربط خواست در بحث مالیاتها، برای حمایت از کسبوکارهای نوپا، در سالهای اولیه رشد، چشمپوشیهای لازم و مفیدی را داشتهباشند، او با ذکر این مسئله که هیچ کسبوکار اینترنتیای نمیخواهد از بحث مالیاتها شانه خالی کند توضیح داد که؛ اگر پا در میانیها اتفاق بیفتد و کسبوکارهای نوپا با هزینههای سنگین مالیاتی و بیمه کشتهنشوند، زمانی میرسد که از پس هزینهها برمیآیند و در راستای رشد سالانهشان بحث اشتغالزایی را رونق می دهند و این خود کمک شایانی برای دولت و جوانان است.
نماینده وزارت کار در جواب و موافقت شایان شلیله اینطور عنوان کرد که ساختار کلیشهای دستگاههای دولتی باید تغییر کند و وزارت کار میتواند یک واسط پررنگتر باشد و مساعدتهایی را انجام میدهد و از مشاغل تثبیت شده خواست؛ در ثبت اظهارنامههای مالیاتی بیشتر متعهد باشند و همچنین در این راستا، برای حمایت هرچه بهتر از کسبوکارهای اینترنتی، خواهان حمایت کارشناسی و اطلاعاتی از سوی کسبوکارها شد.