قوانین خشن مالیاتی بلای جان کسب و کارهای اینترنتی!

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

این روزها قوانین مالیاتی را می توان اصلی ترین چالش پیش روی کارآفرینان جوان کشورمان دانست؛ قوانین مالیاتی از جنس ارزش افزوده که باعث شده در فضای کسب و کارهای اینترنتی غوغایی برپا شود.

این قوانین بیان می کنند که کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی از تاریخ دریافت نماد، مشمول پرداخت مالیات بوده و در صورت عدم پرداخت، مشمول جریمه هستند. در همین راستا، رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، طی نامه ای، اعتراض کارآفرینان حوزه کسب و کارهای آنلاین را به گوش رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رسانده است که در ادامه می توانید این نامه را مشاهده کنید.

.


بسمه تعالی

جناب آقای مهندس گرکانی نژاد

ریاست محترم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

با سلام

احتراماً پیرو ارسال نامه ادارات مالیات سراسر کشور به کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی بابت احضار آنها جهت پرداخت مالیات ارزش افزوده، موارد ذیل حضورتان اعلام می گردد.

–  متاسفانه اداره مالیات بدون هیچگونه اطلاع رسانی قبلی مبنی بر نحوه دریافت مالیات از کسب و کارهای اینترنتی اقدام به ارسال نامه برای آنها نموده است که با مراجعه برخی از کسب و کارها به اداره فوق به آنان اعلام شده است که از تاریخ دریافت نماد شما مشمول پرداخت مالیات هستید و در صورت عدم پرداخت تا امروز مشمول جریمه پرداخت می باشید. در صورتیکه هیچ گونه اطلاع رسانی از طرف اداره مالیات و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مبنی بر مشمول شدن کسب و کار از زمان دریافت نماد اعتماد، انجام نشده است و کسب و کارهای نوپا دچار مشکل اساسی شده اند و متاسفانه برخی از آنان به دنبال ابطال نماد خود بوده تا مانند خیل کثیری از کسب و کارهای بدون نماد و با استفاده از درگاه های بانکی واسط فعالیت خود را انجام دهند و این موضوع باعث سرخوردگی کسب و کارهای قانون مند شده است.

–  همانطور که مطلع هستید بیشتر کسب و کارهای اینترنتی به عنوان کارگزار و بدون انبار نمودن محصول، اقدام به فروش اینترنتی کالا و یا خدمات می نمایند و نحوه فعالیت و محاسبات مالی آنها با کسب و کارهای فیزیکی متفاوت می باشد، بنابراین به نظر می رسد باید قوانین و یا حداقل دستورالعمل های مجزایی بدین منظور صادر شود.

–  در سالهای گذشته تا به امروز با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیش از چهارده هزار کسب و کار اینترنتی اقدام به ثبت وب سایت خود در سامانه نماد اعتماد کرده اند که بیش از ۸۰% این افراد از جوانان دانشگاهی و کارآفرین می باشند که به امید به دست آوردن شغل و ایجاد کارآفرینی قدم به این عرصه گذاشته اند و هنوز در ابتدای فعالیت خود بوده و بیشتر درآمد خود را صرف هزینه های فرهنگسازی خرید اینترنتی در کشور می نمایند، کاری که انتظار می رود دولت محترم نیز به آن اهتمام ویژه ای داشته باشد. بنابراین کسب وکارهای اینترنتی درخواست تخفیف در اعمال هزینه های مالیاتی را دارند. ضمناً انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی تقاضایی مبنی بر اعمال نرخ صفر درصد برای مالیات ارزش افزوده خرید های اینترنتی، را به سازمان های مربوطه ارسال نموده است.

بدینوسیله خواهشمند است نسبت به پیگیری و احقاق حقوق کسب و کارهای اینترنتی و قانون مند شدن موضوع دریافت مالیات از آنان، دستورات لازم را صادر فرمائید.

قبلاً از بذل توجه و همکاری جنابعالی کمال تشکر را دارم.

باتشکر

رضا الفت نسب

دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *