همه ما روزانه با اسپم ها رو به رو هستیم و بدون اینکه بخواهیم، به دنیای مجازی ما راه پیدا کرده اند. کسب و کارهایی که در سطح جهانی و کشوری مطرح هستند، سعی بر این دارند که برای بازاریابی خود به هیچ وجه سراغ اسپم کردن نروند و اسمشان به عنوان اسپم کننده مطرح نگردد. چنین کسب و کارهایی معتقددند که با محتوایی که هدفمند نیست و به صورت ناخواسته وارد حریم دیجیتال هر فرد میشود، نمیتواند مسیر درست بازاریابی و جذب مخاطب را طی کند.
به طور کلی شاید بتوان اسپم را این گونه تعریف کرد؛ هر چیزی که کاربر آن را ناخواسته دریافت نماید می تواند به نوعی اسپم باشد. حال در ادامه به ۳ نوع اسپم اشاره میکنیم که در ایران مرسوم هستند:
ایمیل: در میان ۱۴.۵ میلیارد ایمیلی که روزانه در سراسر جهان ارسال می شود، اسپم های بسیاری هستند که برای افراد مشکل ساز میشود. بر اساس آخرین گزارش کسپراسکی در سال ۲۰۱۴، ایران منبع حدود ۱.۶۷ درصد اسپم های ایمیلی است.
۱.۶۷ درصد چندان عدد بزرگی به حساب نمی آید ولی همین درصد به معنی این است که روزانه حدود ۲۴۰ میلیون اسپم از سوی ایران ارسال می گردد.
اپلیکیشن های ارسال پیام: در حال حاضر تلگرام اپلیکیشن پیام رسان مرسوم در ایران، به محلی برای ارسال اسپم تبدیل شده است. تقریبا کسی نیست که پیام تبلیغاتی در حساب کاربری تلگرام خود دریافت نکرده باشد. چنین محتواهایی آنقدر بی مصرف هستند که فقط روی بازاریابی آن کمپانی تاثیر منفی میگذارند.
پاپ آپ ها: برای شما هم پیش آمده که روی یک لینک دانلود کلیک کرده باشید و به صورت غیر منتظره چندین پنجره دیگر برای شما باز شود که محتوایی غیر مرتبط در خود جا داده باشد. به چنین صفحاتی پاپ آپ می گویند و استفاده این چنینی از آن ها، پاپ آپ را تبدیل به نوع دیگری از اسپم ها می کند.
اخیرا کمپینی به نام Stop Spam راهاندازی شده که پیام آن، “اینترنتی پاک، بدون اسپم و پاپآپ” است و عموم مردم را از اهمیت آگاهی از انواع اسپم مطلع می سازد و سعی بر این دارد تا افراد برای حمایت از این کمپین قدمی برداشته و سهمی در جلوگیری از اسپم ها داشته باشند.
این کمپین از افراد می خواهد که به اسپم های دریافتی خود پاسخ داده و آنها را ذخیره و با هشتگ IRStopSpam# در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
در ضمن Stop Spam به وب سایت ها این امکان را می دهد تا با قرار دادن یک کد جاوا در وب سایت خود از این کمپین حمایت کنند و به مخاطبان خود اطلاع دهند که به هیچ وجه از اسپم برای رسیدن به اهداف خود بهره نمی برند.
وقتش رسیده که کمپانی های کوچک و بزرگ مخاطبان هدف خود را پیدا کنند و همچنین کاربران از شر اسپم خلاص شوند. شما هم از این کمپین حمایت کرده و به کمپین IRStopSpam# بپیوندید.