پروژه‌ی رومینگ ملی؛ از طرح تا اجرا

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

به گزارش خبرنگار سیتنا (CITNA.IR)، پیش از ورود اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه به عرصه‌ی ارائه‌ی خدمات نسل سوم ارتباطی، وزارت ارتباطات الزامی برای این اپراتورهای غالب در نظر گرفت و بر این اساس قرار شد این اپراتورها پیش از ورود به این حوزه، نسبت به اجرای رومینگ ملی اقدام کنند و پس از آن، شبکه‌ی رایتل نیز به سوی مشترکان دو اپراتور دیگر باز شود.
بر اساس این طرح قرار شد اگر اپراتوری در یک نقطه پوشش دهی مناسبی نداشته باشد، مشترک آن اپراتور بتواند در آن نقطه، از شبکه‌ی اپراتورهای دیگر که در آن نقطه پوشش دارند استفاده کرده و ارتباط برقرار کند.
به عبارت دیگر؛ رومینگ ملی سرویسی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه‌ی خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای میهمان قرار می‌دهد و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور میهمان هزینه دریافت می‌کند و به هیچ عنوان هزینه‌ای به مشترک تحمیل نمی‌شود. در این حالت، هنگامی که مشترک در محدوده‌ای قرار دارد که تحت پوشش اپراتور خود نیست، بصورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه‌ی اپراتور میزبان فراهم است.
قابل ذکر است؛ اگرچه اپراتورها موظفند همزمان با استفاده از امکان رومینگ ملی، نسبت به تکمیل پوشش شبکه‌ی ارتباطی‌شان اقدام می‌کنند، ولی با راهکار رومینگ ملی، با توجه به هزینه‌های بالای تامین تجهیزات، اپراتورها از الزام خرید تجهیزات برای تمام نقاط صعب العبور و یا کم جمعیت بی نیاز شدند.
از سوی دیگر در راستای ترغیب اپراتورها به پیوستن به این طرح، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب کرد اپراتور میزبان از پرداخت حق‌السهم دولت از درآمدهای رومینگ ملی معاف شود.
در هر صورت اگرچه در مراحل نخست اجرای رومینگ ملی، کارشکنی‌ها و مقاومت‌هایی از سوی برخی اپراتورها برای اجرای این طرح ملی صورت گرفت، اما علی رغم همه‌ی پیچیدگی‌های فنی و اجرایی، در نهایت با مدیریت وزارت ارتباطات و نظارت سازمان تنظیم مقررات، این طرح ملی اجرا شد و تنها در روز اول اجرای فاز نخست این طرح و فقط در تهران، حدود ۸۶۰۰ نفر از مشترکان رایتل به شبکه همراه اول و حدود ۵۰۰۰ نفر از آنها به شبکه ایرانسل منتقل شدند.

حال که چندین ماه از اجرای این طرح ملی می‌گذرد و مردم و اپراتورها از منافع این طرح برخوردار شدند، رومینگ ملی، عنوان مهمترین اقدام حوزه‌ی اپراتوری در سال گذشته را به خود اختصاص داده است؛ طرحی که هزینه‌ی اضافی برای مشترکان در برندارد، ولی بر اساس تعریف موارد مالی بین اپراتوری، منافع مطلوب مالی عاید اپراتورهایی می‌کند که شبکه‌ی خود را به سوی مشترک میهمان باز کرده‌اند.
در نخستین ارزیابی این طرح ملی در سال جاری، دکتر “علی اصغر عمیدیان” معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با اجرای رومینگ ملی، گفت: با اجرای این طرح بین اپراتورهای مختلف شبکه سیار در نقاطی که امکان فنی اجرای موضوع میسر بود، در حال حاضر مشترکان اپراتور سوم در بیش از ۵۰ هزار کیلومتر در جاده‌های اصلی و فرعی و بیش از ۳۰ هزار روستا امکان دریافت سرویس شبکه سیار با استفاده از امکانات اپراتورهای اول و دوم را پیدا کرده‌اند.
از سوی دیگر، دکتر”غلامرضا داداش‌زاده” معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری نیز وضعیت اجرای رومینگ ملی میان اپراتورهای تلفن همراه را مطلوب توصیف کرده و می‌گوید که بر اساس گزارش دریافتی از شبکه‌ی اپراتورها، در نخستین ماه سال ۹۴ حدود ۱۸ هزار و ۷۸۵ مشترک ایرانسل و ۳۹۳ هزار و ۵۲۲ مشترک رایتل به شبکه همراه اول روم شده و از پوشش آن استفاده کرده‌اند.
وی افزود: این گزارش نشان می‌دهد در همین بازه زمانی ۱۲ هزار و ۴۳۷ مشترک همراه اول و ۱۳ هزار و ۹۵۹ مشترک رایتل به شبکه ایرانسل روم شده و پوشش تلفن همراه داشته‌اند.
با نگاهی به این آمار و ارقام می‌توان دریافت که اجرای رومینگ ملی که در مراحل نخست با برخی مقاومت‌های اپراتوری همراه بود هم اکنون منافع قابل ملاحظه‌ای برای اپراتورها دارد و اپراتورهای تلفن همراه در کشور به جهت باز کردن شبکه‌ی خود به سوی سایر مشترکان توانسته‌اند منافع مالی قابل قبولی از آن اپراتورها کسب کنند.
هم اکنون که گام نخست اجرای کامل رومینگ ملی برداشته شده و منافع آن برای اپراتورهای غالب نیز مشخص شده است، دکتر “علی اصغر عمیدیان” رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به خبرنگار سیتنا می‌گوید که به دنبال برداشتن گام بعدی رومینگ ملی برای ارتباط متقابل مشترکان اپراتورها در راستای بهره مندی از خدمات نسل‌های بالا است، که این امر نیز در راستای توسعه‌ی ارتباطات اپراتوری و ارائه‌ی سرویس مطلوب به همه‌ی مشترکان تلفن همراه در کشور بسیار مثمر ثمر خواهد بود.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *