انتشار شماره چهارم ماه‌نامه سلام‌دنیا

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۳

ماهنامه سلام‌دنیا نشریه‌ای برای نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز است که وضعیت این اکوسیستم را در ایران و جهان بررسی می‌کند.

گزارش ویژه این شماره موضوع پر حاشیه‌ای است که سال‌ها پیش به سرتیتر خبرها آمد و اندکی بعد محو شد. سیستم‌عامل زمین که هرگز معلوم نشد پسوند ملی را خودش به خودش چسباند یا دیگران به آن، در میان سوالات بی‌پاسخی از میدان برون رفت و در شماره چهارم سلام دنیا دوباره بازگشته تا به آن‌ها پاسخ دهد.  در گزارش ابتدایی پیش از هرچیز به این پرداخته شده که زمین از کجا سربیرون آورد و به کجا رسید. در این گزارش با ۶ نفر از کلیدی‌ترین افرادی که درگیر این پروژه بوده‌اند صحبت شده تا ابهام‌ها یک بار برای همیشه رفع شود. در بخش بعد گفتگوی مفصلی با خوانساری رئیس مرکز تحقیقات مخابرات انجام شده،‌ یکی از مهمترین افرادی که بحث سیستم‌عامل ملی را مطرح و پیگری کردند.

در بخش بعدی که کسب و کار نام دارد و در این شماره برای اولین بار به سلام دنیا اضافه شده ابتدا درباره ماهیت استارتآپ‌ها می‌خوانیم و بعد به نقش شتاب‌دهنده‌ها و به یکی از نمونه‌های ایرانی آن یعنی آواتک می‌پردازیم.


در بخش جامعه کاربری ابتدا مقاله‌ای از محمد پارتین می‌خوانیم او درباره ابزارهای طراحی در لینوکس می‌گوید. نمونه طراحی‌های دیجیتال وی را در صفحات ابتدایی این شماره و شماره قبل دیدیم.  مقاله بعدی به گنو هرد پرداخته است. هسته‌ای که قرار بود سیستم‌عامل‌های آزاد پروژه گنو از آن استفاده کنند اما به خاطر پیچیدگی‌های پیاده‌سازی هرگز نیازهای کاربر نهایی را برطرف نکرد.
لینوکس اف ام یکی از پروژه‌های خوب پادکست ایران بود که پرقدرت ظاهر شد و اما مدتی بعد دوام نیاورد و ناپدید شد. در گزارش این می‌خوانید که چه بر این پادکست گذشت.
دوست دارید در پروژه‌های متن‌باز فعالیت کنید اما دانش فنی برنامه‌نویسی را ندارید یا از ابعاد پروژه‌هایی که سالیان سال در حال توسعه سر در نمی‌آورید؟ در مقاله این بخش درباره این می‌خوانید که چطور بدون دانش برنامه نویسی در توسعه پروژه‌های آزاد سهیم شوید.

بخش پرونده این شماره به موضوع توزیع‌های بی‌شمار گنو/لینوکس و فایده و مشکلات این تعدد می‌پردازد و در ادامه راهنمایی برای نجات از این سردرگمی برایتان تدوین شده است و در یک پرونده ۵ صفحه‌ای به برترین‌های سال ۲۰۱۴ پرداخته.

این شماره در بخش تخصصی به برنامه نویس تحت کیوتی و فناوری رادار و به تحول‌هایی که در برنامه نویسی اتفاق افتاده می‌پردازد. در گزارش بعدی هم درباره این می‌خوانید که چطور نرم‌افزار آزاد تولید کنید و کسب و درآمد کنید.

در بخش معرفی این شماره تعدادی از نرم‌افزارهای گمنام اندروید معرفی شده و برترین افزونه‌های سال ۲۰۱۴ که از طرف فایرفاکس اعلام شد. همین طور توضیحات مفصلی را درباره پخش‌کننده VLC می‌خوانید و نگاه‌های کوتاهی به ابزارهای هوش کسب‌وکار، یادگیری زبان خارجی، جزوه نویسی و مدیریت کلاس درس می‌شود.

سلام‌دنیا را این‌جا بخوانید