رمز عبور را به جاکلیدی بسپار

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۳

نرم افزار مدیریت کلمات عبور ایرانی «جاکلید» برای سیستم عامل ویندوز و مرورگر فایرفاکس به بازار عرضه شد که امکان امنیت بیشتر و راحتی استفاده را برای کاربران ایرانی را که با مشکل استفاده از کلمات عبور بسیار در سایت های مختلف مواجهند به ارمغان می آورد.

فرشاد شهبازی، نویسنده نرم‌افزار درباره آن گفته است: «اغلب افراد حساب های کاربری متعددی در وب سایت‌های مختلف دارند و مجبور هستند برای آنها پسوردی را به خاطر بسپارند. تعداد زیاد این رمزها به خاطر سپردن آنها را سخت می کند به همین علت اکثر کاربران برای اینکه بتوانند رمزهای خود را به خاطر بسپارند رمزهای ساده انتخاب می‌کنند و یا از یک کلمه عبور یکسان برای حساب‌های مختلف استفاده می‌کنند. این موضوع امنیت کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد. با وجود اینکه تقریبا اکثر کاربران می‌دانند کلمات عبوری مانند ۱۲۳۴۵۶ بسیار ضعیف هستند اما همچنان این چنین رمزهایی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این دلیل که حفظ کردن کلمات عبور پیچیده کار سختی است، کاربران فقط برای حساب های مهم خود کلمه عبور نسبتا قوی‌تری انتخاب می‌کنند و برای سایر حساب‌ها از کلمات عبور ساده و تکراری استفاده می کنند.»

وی در زمینه راه حل موجود در این زمینه به نرم افزارهای مدیریت کلمات عبور (Password Manager) اشاره کرد که به کاربران این امکان را می‌دهند که رمزهای خود را در فایل‌های رمزشده ذخیره و مدیریت کنند و کاربران تنها با حفظ کردن یک کلمه عبور اصلی می‌توانند به سایر رمزهای خود در نرم افزار مدیریت کلمات عبور دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر نرم افزار جاکلید برای سیستم عامل ویندوز و مرورگر فایرفاکس موجود است و قرار است به زودی امکان استفاده از آن برای سایر سکوها نیز فراهم شود. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود رایگان این  نرم افزار می توانند به سایت پسورد منیجر جاکلید مراجعه نمایند.