کنترل موسیقی مکان‌های عمومی، در دستان شما

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

گزارش اختصاصی کلیک (ضمیمه روزنامه جام جم) درباره کافه‌تونز

سیاوش احمدپور، یکی از بنیانگذاران «کافه‌تونز» است که سرویس جدیدی برای پخش موسیقی دلخواه در یک مکان عمومی ابداع کرده است، وی در همین راستا در گفت و گو با نشریه «کلیک» (ضمیمه روزنامه جام جم)، درباره خلق ایده اپلیکیشن کافه‌تونز و چگونگی عملی شدن آن صحبت کرده است.

در صفحه تلاش نشریه کلیک در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۹۳، سیاوش احمدپور، ابتدا تعریفی کلی و مفهومی از کافه‌تونز ارائه داد و گفت: «کافه تونز، یک نرم‌افزار موبایل است که کاربران آن می‌توانند در هر جایی این امکان را داشته باشند به آهنگ‌های مورد علاقه خود رای بدهند تا آهنگی که دوست دارند پخش شود. در یک طرف این سرویس، صاحبان مکان‌هایی نظیر کافی‌شاپ، رستوران، هتل و… وجود دارند که باید نرم‌افزار مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز کافه‌تونز را روی رایانه‌های خود نصب و آهنگ‌های خود را با پلیر مخصوص کافه‌تونز پخش کنند. در طرف دیگر، کاربران این سرویس قرار دارند که اپلیکیشن مخصوص کافه‌تونز را که اکنون فقط برای اندروید توسعه داده شده، روی تلفن ‌هوشمند خود نصب می‌کنند. به‌ محض ورود هر کاربر به مکانی که از نرم‌افزار کافه‌تونز برای پخش موسیقی استفاده می‌کند، نام و موقعیت جغرافیایی آنجا با اتصال به شبکه وای ـ فای مکان روی تلفن مشتری نمایش داده می‌شود و به دنبال آن فهرست آهنگ‌هایی که در حال پخش است برای فرد ظاهر می‌شود. کاربر می‌تواند به هر یک از قطعه‌های موسیقی که در فهرست پخش آن مکان وجود دارد، رای مثبت یا منفی بدهد و با این کار اولویت پخش موزیک‌های دلخواه خود را در محیط افزایش دهد. تصورش را بکنید ده مشتری در یک کافی‌شاپ از کافه‌تونز استفاده کنند و چهار نفر آنها به یک قطعه رای مثبت بدهند، آن‌گاه قطعه موردنظر زودتر از بقیه دوباره پخش می‌شود. با رای منفی عکس این قضیه اتفاق می‌افتد. همچنین در آینده نه‌چندان دور قرار است نام و سبک موزیک‌های اماکن عضو کافه‌تونز در این اپلیکیشن نمایش داده شود تا کاربران بتوانند براساس سلیقه موسیقایی خود جایی را انتخاب کنند که از موزیک آن لذت بیشتری می‌برند. در واقع با کافه‌تونز مشتریان می‌توانند کنترل موزیک محیطی را که به آن مراجعه می‌کنند و پاتوقشان است در دست بگیرند و از آن لذت ببرند.»


در ادامه، احمدپور، از روزی که خلق این ایده به سراغش آمد ، صحبت کرد و گفت: «در حال قدم زدن و گوش کردن موزیک در هدفونم بودم که ناگهان یادم آمد، آهنگی که گوش می‌دهم ،روزی در جمع دوستانم به آن گوش ‌داده و چقدر دلم می‌خواهد دوباره موقعیتی پیش بیاید که دور هم جمع شویم و موزیک‌های دلخواهمان را گوش دهیم.» به گفته وی، ایده اولیه او این بود که سایتی برپا کند تا موزیک‌هایی را که در یک مکان عمومی خاص نظیر کافه، رستوران، هتل یا هر پاتوق دیگری پخش می‌شود، به دیگران معرفی کند و از این طریق افرادی مثل خودش بتوانند برای گوش دادن به آهنگ‌های دلخواه‌شان به آنجا مراجعه کنند.»

بنیانگذار کافه تونز در ادامه با اشاره به تلاشی که برای یافتن تیم با تخصص و با انگیزه انجام داده است و با بیان اینکه پیش از این با استارتاپ‌ها آشنایی چندانی نداشته است، گفت: «در این بین، از طریق دوستانم با آواتک، مرکز شتاب‌دهی که از ایده‌های آی.تی حمایت می‌کند آشنا شده و به همراه اعضای تیم بدون این‌که امید زیادی داشته باشیم در آن مرکز ثبت‌نام کرده و درخواست خود را ارسال کردیم و با یک طرح مدون و از نو تنظیم‌شده توانستیم ازآزمون ورودی‌ با موفقیت بیرون بیاییم.»

وی با اشاره به اینکه در ادامه راه، تیم کافه‌تونز با وجود نگرانی‌هایی که بابت تازه تاسیس بودن شتاب‌دهی آواتک داشت و با در پیش گرفتن رفتاری محافظه کارانه، وارد دوره شتابدهی آواتک شد، ادامه داد: «ابتدا فضای کار در اختیار من و دوستانم قرار گرفت، کلاس‌های آموزش راه‌اندازی صحیح یک کسب ‌و کار نوپا برگزار شد و چند مربی حرفه‌ای تمام وقت برای مشورت به ما اختصاص داده شد. ضمن این‌ که وجود سرمایه‌گذارانی که آماده بودند به ایده عملی شده پول تزریق کنند، به ما قوت قلب می‌داد. در آن مرکز به‌ کمک مشورت‌ها به این نتیجه رسیدم که ایده کافه‌تونز را نه به‌ صورت یک سرویس وب‌محور (web-base) بلکه به‌ صورت اپلیکیشنی (نرم‌افزار) برای تلفن‌هوشمند ارائه کنیم و به کاربران خود اجازه دهیم آهنگ‌هایی را که دوست دارند، انتخاب کرده تا در یک مکان خاص همچون کافه برای همه افراد آن پخش شود.»

سیاوش احمدپور با اشاره به این که هم اکنون به همراه علی زرگر و پژمان تک‌دهقان (دیگر بنیانگذاران کافه‌تونز) زندگی خود را وقف توسعه کافه‌تونز کرده‌اند،افزود: «فکر جهانی شدن را در سر می‌پرورانم و کافه‌تونز را به هیچ ‌وجه سرویسی در حصر این مرز و بوم تصور نمی‌کنم. درصدد هستم با کارهایی نظیر تاکید روی یک پاتوق خاص و انعقاد قرارداد با هنرمندان داخلی و جذب تبلیغات، ایده‌ام را پولساز کنم تا سرمایه‌گذاران کشور علاوه بر پروژه‌های عمرانی روی چنین طرح‌هایی هم سرمایه‌گذاری کنند. همچنین امیدوار هستم سیستم آموزشی کشور اصلاح شود تا افرادی مثل من از دانشگاه فراری نباشند.»