صاحبه اختصاصی مجله کارآفرینی ستکا با موسس شبکه تبلیغات

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

ایده هایی از بازار سنتی برای موفقیت در کارآفرینی نوین و استارتاپی

شایان شلیله، موسس شبکه تبلیغات (Anetwork) و بنیانگذار جشنواره وب ایران، در گفتگو با مجله کارآفرینی «ستکا»، شبکه سازی، حمایت، صداقت و استاد- شاگردی را از الگوهای موفق تجارت و کارآفرینی سنتی ایران دانست که می تواند به الگویی برای موفقیت در کارآفرینی نوین و راه اندازی یک استارتاپ موفق بدل شود.

شایان شلیله، که از کارآفرینان موفق تجارت الکترونیک در ایران است، در ابتدای این مصاحبه، درخصوص ایده راه اندازی شبکه تبلیغات (Anetwork) گفت: «در ابتدا من و دوستان ۵، ۶ سایت تجاری و خبری را مدیریت می کردیم. بعد از چند وقت دوستان و آشنایانی که سایت های دیگری داشتند از ما می خواستند تا تبلیغاتشان را در سایت هایمان قرار دهیم. برهمین اساس، احساس کردم که این شبکه خیلی کوچکی که برای خودمان ایجاد کرده ایم، پتانسیل بزرگ شدن دارد. سال ۸۹ بود که اولین درآمدمان را از مشتریانمان کسب کردیم. این درآمد با توجه به بازخوردی که از مشتریانمان گرفتیم به تدریج رشد کرد و الان به جایی رسیده است که ما روزانه نزدیک به ۴۰ میلیون بنر را در سایت های مختلف نمایش می دهیم.»
وی در ادامه به ۶ هزار وب سایت نمایش دهنده آگهی که با شبکه تبلیغات همکاری دارند و ۳ هزار آگهی دهنده مداوم اشاره کرد و افزود: «کسب وکار ما از یک جای خیلی کوچک شروع کرد و فراز و نشیب های فنی خیلی زیادی در مسیر داشتیم. مهمتر اینکه تا قبل از Anetwork، این چنین تجربه فنی و دانشی در این زمینه در ایران وجود نداشت. اکنون نیز این چالش بزرگی برای ما است که بتوانیم تکنولوژی خودمان را به روز نگه داریم.»


موسس شبکه تبلیغات، که تجربه بنیانگذاری جشنواره وب ایران و بنیانگذاری و سردبیری پایگاه خبری وبسایت های ایران (Webna.ir) را نیز در کارنامه خود دارد، در پاسخ به اینکه مهمترین چالش در تجربه کارآفرینی اش، بخصوص در مواجهه با انتخاب نیروی انسانی چه بوده است، افزود: «نیروهای تمام وقت ما ۲۰ نفر و نیمه وقت حدود ۹ نفرند. چالش ما پیدا کردن افرادی بود که با فرهنگ فضای کاری خودمان هماهنگ شوند. یک استارتاپ به دنبال فردی که ۸ صبح بیاید و ۴ بعد از ظهر انگشت بزند و برود نیست، آدمی را می خواهد که دغدغه زندگیش، استارتاپی باشد که داخل آن کار می کند، به خصوص ما که به پرسنل سهام می دهیم. نکته بعدی که متاسفانه خیلی هم زیاد شده، این است که خیلی از افراد که توانایی فنی بالایی دارند، ادعای فنی خیلی بالاتری از دانش خود دارند. شاید بزرگترین مشکل ما پیدا کردن برنامه نویس خوب بود چرا که جوان هایی که بگویند من بهترینم و هیچکس دیگری در این کار، بهتر از من نیست دچار خودباوری زیاد می شوند. یکی از بزرگترین چالش های دیگر آی تی در حال حاضر این است که افرادی که از بازار کار می آیند ادعاهای بیشتر از توانایی های خود دارند. چالش بعدی هم کسانی هستند که مستقیم از دانشگاه وارد بازار کار می شوند. متاسفانه داخل دانشگاه هیچ چیزی درباره واقعیت بازار کسب وکار و برنامه نویسی یاد نمی دهند.»
شلیله با بیان اینکه هیچ دپارتمان فروشی تا به حال نداشته ایم و تمام رشد ما در Anetwork به صورت ارگانیک بوده است تاکید کرد: «تبلیغات ای نتورک به صورت دهان به دهان چرخیده است و حقیقت هم این است که تا یک سال آینده هم نمی خواهیم برای تیم فروش وقت بذاریم. ما یک شرکت مبتنی بر تکنولوژی هستیم و اگر بخواهیم به جای تاکید بر روی نیروی تخصصی و فنی، روی فروش تاکید داشته باشیم نمی توانیم پشتیبانی خوبی ارائه دهیم. از سال پیش هم کار خود را روی بازاریابی محتوایی شروع کردیم و سعی کردیم یک وبلاگ یا حتی یک مجله تخصصی در حوزه تبلیغات راه اندازی کنیم.»

شلیله در پایان صحبتهایش توصیه ای نیز برای افرادی که می خواهند به مسیر کارآفرینی وارد شوند ارائه داد و گفت:«کارآفرینان باید ذهنی واقع بین داشته باشند، بزرگ فکر کند و کوچک شروع کنند و پیشرفت کنند. ساختار بازار سنتی ما در ایران شباهت زیادی به کسب و کارهای مدرن دارد به عنوان مثال، شبکه سازی در بازار سنتی ما با چیزی که در کارآفرینی مدرن می بینیم خیلی شبیه است.داخل بازار سنتی حرکات درستی در بیزینس می بینید، کمک کردن و حمایت کردن واقعا وجود دارد.یا مثلا خیلی می شنویم که می گویند فلانی شاگرد فلان بازاری بوده و الان خودش کاسب شده است. در یک استارتاپ هم اینگونه است: یک نفر وارد تیم استارتاپ می شود و با آن همکاری می کند و سپس خودش استارتاپ جدیدی را راه اندازی می کند. به همین صورت اصول دیگر بازار سنتی همچون سالم فکر کردن، سالم کار کردن و ارتباطات سالم با همه داشتن و در نهایت اخلاق خوب، در موفقیت یک کسب و کار نوین استارتاپی حیاتی است.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *