برگزاری «تداکس نقش جهان»، «برای تحقق یک رویا»

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳

نخستین رویداد تداکس نقش جهان (TEDx)، در روز جمعه مورخ ۳ بهمن ماه ۱۳۹۳ در تالار دکتر علی شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هدف مطرح کردن ایده های ارزشمند و با شعار «تحقق یک رویا» برگزار می گردد.

علیرضا کرمی، یکی از اعضای برگزارکننده این رویداد بین المللی ابتدا درخصوص مفهوم این کلمه و برگزاری آن گفت: « TEDx برنامه ای است محلی که به صورت مستقل سازماندهی می شود تا ضمن دنبال کردن فلسفه تد برای به اشتراک گذاشتن ایده های با ارزش، تجربه حضور در رویدادهای اصلی تد را برای شرکت کنندگان ایجاد نماید. در یک رویداد TEDx، پخش تصاویر ضبط شده از سخنرانی های با ارزش تد و سخنرانی های زنده با هم ترکیب می شوند تا زمینه ساز مباحث و گفتگوهای عمیق تر و موثرتری میان شرکت کنندگان در گروه های کوچک تر شود. در واقع، این رویدادهای محلی خودجوش، TEDx نامیده می شود و در این نام x به معنای رویداد تد با سازماندهی مستقل می باشد. کنفرانس های تد به عنوان الگوی اصلی برای برگزاری رویدادهای TEDx مورد استفاده قرار می گیرند، اما این رویدادها به صورت مستقل سازماندهی و طراحی می شوند و صحت و اعتبار یک رویداد TEDx به واسطه مجوزی که توسط موسسه تد و به نام برگزار کنندگان محلی صادر می شود احراز می گردد.»

مجله فوربس درباره رویدادهای تد و تداکس می‌نویسد: «شاید فکر کنید موفقیت تد و تداکس به خاطر کیفیت سخنرانانش است، که البته این هم حقیقت دارد، اما دلیل اصلی عمیق‌تر از این است و به کسانی برمی‌گردد که شما هیچ وقت موقع تماشای ویدئوها یا وقتی در سالن رویداد نشسته‌اید، نمی‌بینید.»


به نظر نویسنده مجله فوربس این موفقیت در واقع، به برگزارکنندگان برمی‌گردد که در مورد تد، به کریس اندرسون و تیمش مربوط می‌شود و در مورد تداکس‌هایی که در سرتاسر دنیا برگزار می‌شوند، به تیم برگزارکننده محلی.
به عبارتی، چون این تیم‌ها خودشان آدم‌های جالبی هستند، رویدادهایی هم که برگزار می‌کنند، جالب توجه می‌شوند. آنها، مکان‌ها و سخنرانان و مخاطبان جالب و متفاوتی را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل رویداد جالب توجهی هم حاصل می‌شود.

نویسنده فوربس معتقد است؛ دلیل قدرتمند شدن رویدادهای تد و تداکس، غیرانتفاعی کار کردن برگزار کنندگانش است. آنها این کار را برای ایجاد یک تغییر انجام می‌دهند و وقتی کاری را از سر علاقه و شوق انجام بدهید، بی‌شک کار بهتری خواهد شد.

کرمی، این رویداد را اولین رویداد تداکس در استان اصفهان قلمداد کرد و گفت: «قرار است تداکس نقش جهان، با موضوع تحقق یک رویا پس از ماه ها برنامه ریزی و کار تیمی در روز جمعه مورخ ۳ بهمن ماه ۱۳۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(تالار دکتر علی شریعتی) برگزار گردد.»

وی اضافه کرد: «از آنجایی که اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن بوده و در بسیاری از موارد علمی و فرهنگی و هنری در سطح کشور سرآمد می باشد این رویداد بستری را برای علاقه مندان و فعالان در این حوزه فراهم می آورد تا بتوانند ایده های خود را که ارزش گسترش پیدا کردن دارند مطرح کرده و به گوش جهانیان برسانند.»