استارتاپ‌های بانکی در کانون توجه

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳

دومین رویداد لین استارتاپ ماشین ایران در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار می‌شود. این رویداد ۳ روزه که با حمایت پژوهشکده پولی و بانکی ایران و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا برگزار می‌شود را می‌توان نخستین رویداد آخر هفته‌ای با رویکرد تخصصی در حوزه کاربردهای مالی، بانکی و پرداخت الکترونیک دانست.

علی حاجی‌زاده مقم مدیر اجرایی این رویداد در خصوص اهمیت برگزاری این رویداد گفت: «ویژگی استارتاپ این است که شیوه جدیدی از کسب‌وکار که قبلا تجربه نشده است را آغاز می‌کند. درواقع فرق استارتاپ با یک کسب‌وکار نوپای عادی این است که تجربه قبلی ندارد و به همین دلیل ریسک‌های خاص خودش را دارد.

برای کنترل این ریسک نیاز به روش‌هایی است که خطرات شکست را کاهش دهد. روش‌هایی مانند لین استارتاپ به وجود آمده‌اند که به استارتاپ‌ها کمک کنند تا کمتر شکست بخورند و یا اگر قرار است شکست بخورند، زودتر شکست بخورند تا متحمل ضرر کمتری شوند. لین استارتاپ، درواقع این فرصت را به شرکت‌کنندگان می‌دهد که با یک چرخش جلوی نابودی خود را بگیرند و با گرفتن بازخورد مسیر خود را اصلاح کنند. در حقیقت، هدف لین استارتاپ، آموزش روشی برای جلوگیری از شکست نابودکننده است.»


حاجی‌زاده مقدم فرآیندگرایی را از ویژگی‌های متمایز لین استارتاپ می‌داند و می‌گوید: «فرق لین استارتاپ ماشین با رویدادهای مشابهی که در ایران هم برگزار می‌شود این است که بیش از آنکه به محصول اهمیت داده شود، هدف یادگیری فرآیند است. درواقع یادگیری درست فرآیند در این رویداد بیشترین اهمیت را دارد. یعنی حتی اگر تیمی شکست می‌خورد شکستش بر اساس قاعده باشد. تیم‌ها در طی این سه روز باید بتوانند بفهمند یک ایده غلط یا درست است و اگر درست است چرا به نتیجه نرسیده‌اند. از دید داورانِ این رویداد، درک صحیح فرآیند و یافتن نقاط ضعف و قوت بسیار اهمیت دارد.

در رویدادهای دیگر بیشتر به نتیجه نهایی کار نگاه می‌شود و فرآیند کمتر لحاظ می‌شود. هم‌چنین در این رویداد محتوای آموزشی بیشتر و کارگاه‌های آموزشی بیشتری لحاظ می‌شود. هفت کارگاه کوتاه نیم‌ساعته طی سه روز برگزار می‌شود که متد لین استارتاپ را به تیم‌های شرکت‌کننده می‌آموزند.»

مدیر اجرایی دومین لین استارتاپ ایران در مورد امتیازات در نظر گرفته شده برای برندگان می‌گوید: «با مذاکره و همکاری بین شرکت ارتباط فردا و پژوهشکده پولی و بانکی دومین دوره لین استارتاپ ماشین به‌عنوان برنامه جنبی همایش چهارم بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار می‌شود. از همین رو شرایط ویژه‌ای برای برندگان این رویداد در نظر گرفته شده است.

برندگان این فرصت را خواهند داشت که در همایش بانکداری الکترونیک به رایگان شرکت کنند و ایده‌هایشان را در کارگاه‌های جانبی همایش به شرکت‌کنندگان که می‌توانند خریداران و یا سرمایه‌گذاران بالقوه باشند ارائه کنند. علاوه بر این از برندگان رویداد در جشنواره دکتر نوربخش در اختتامیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در حضور مدیران ارشد نظام بانکی و شرکت‌های فناوری اطلاعات مطرح کشور تقدیر می‌شود. همچنین مذاکراتی در حال انجام است که برنده این رویداد در کنفرانس بعدی بریج، که کنفرانس خاص استارتاپ‌های ایران است، در برلین شرکت کند.»

ثبت‌نام در رویداد شروع‌شده و علاقه‌مندان به‌صورت تیمی و یا حتی به‌صورت فردی می‌توانند برای طرح ایده‌های خود ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام از طریق سایت رویداد است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *