آیندۀ بازار اینترنتی و الکترونیکی ایران در سایۀ تحریم ها

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۳

منبع: business insider
مترجم: مرجان کاشانی

مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا که نوامبر امسال به پایان خود نزدیک می شود، جهان را در انتظار روبرو شدن با یکی از قطب های اقتصادی جهان گذاشته است.
حتی با وجود تحریم های سنگین بر ایران، این کشور دو سال پیش بیست و یکمین قطب تجاری جهان بوده است. این کشور غنی از ذخایر طبیعی، نیروی کار تحصیل کرده، و توانایی های تولید بالا و رو به فزونی دارد.

وندی شرمن، سر تیم مذاکره کنندگان آمریکا هفته گذشته به صدای آمریکا در این باره گفته “به محض اینکه ما تحریم های اصلی را به تعویق بیندازیم- که در صورت توافق هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد- جهان به سمت ایران سرازیر و حمله ور می شود.”


ایران دومین منبع گاز، سومین منبع نفت و دارای ذخایر خام عظیمی است. هفتاد و هفت میلیون مصرف کننده این کشور به خاطر تحریم های آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا به دلیل سرباز زدن از لغو غنی سازی اورانیوم از بازارهای جهانی بیرون مانده اند.

در حالی که تحریم های جهانی به راحتی توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا قابل برداشتن است اما تحریم های آمریکا پیچیده تر و از لحاظ سیاسی حساس تر می باشد. چون برداشتن آن ها مستلزم همکاری کنگره آمریکاست که با ایران چندان سر سازگاری ندارد.

سفیر سابق کانادا در امارات عربی، کن لوییس هفته گذشته به گروهی از آمریکایی های ایرانی در کنفرانسی در واشنگتن گفت “من موقعیت های عظیمی را برای کمپانی های آمریکایی می بینم اما صادقانه بگویم کمپانی های اروپایی موقعیت های آن ها را می دزدند.”

این شخص پتانسیل اقتصاد ایران را با کشور کانادا از لحاظ منابع اولیه و ثروت انسانی مقایسه کرده است.

تحریم های فلج کننده؟!

در کنفرانسی که توسط انجمن آمریکایی ایرانی ها تشکیل شده بود، مباحثه کنندگان به حاضران این نکته را یادآوری کردند که کسب و کارهای اروپایی شروع به ایجاد روابط و تحکیم روابط تجاری با ایران کرده اند.

بیژن خواجه پور، یک تحلیل گر سیاسی در رویداد NIAC بیان داشت که ایران فقط یک منبع خام نبوده بلکه تحریم ها باعث شده است که توانایی تولید داخل خود را حتی با وجود تحریم ها بالا ببرد.

آیندۀ کسب و کارهای آنلاین و الکترونیکی

خواجه پور می گوید “ما به تجارتی نگاه می کنیم که دایم در حال تغییر و صنعتی شدن است و به دنبال ایجاد روابط می گردد. تنها چیزی که در این بین کمبود آن احساس می شود رابطه ای بین صنعت ایران و تکنولوژی پیشرفته غرب است. این جهش به سمت جلو فقط با تکنولوژی غرب امکان پذیر است.”

کریستوفر شرودر، تحلیل گر تجارت جهانی و تکنولوژی می گوید این کشور دارای پتانسیل بالایی در زمینه تکنولوژی، اینترنت و تجارت الکترونیکی است.
شرودر عنوان می کند که دو سوم جمعیت این کشور زیر سی و پنج سال سن دارند این کشور دارای بهترین نفوذ اینترنتی در منطقه بوده و بالاترین میزان فارغ التحصیل مهندسی در جهان است اما بخش اینترنت و تجارت الکترونیکی آن عقب مانده است.
او می گوید”تجارت الکترونیکی در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد اما ایران کشوری با قدرت خرید بالایی است و یکی از مناطق توریستی تماشایی است که تا به حال دیده ام همان طور که می دانید سرمایه گذاری ریسک پذیر در این کشور کمی رونق گرفته است.”

دولت ایران بسیاری از سایت های آمریکایی نظیر فیس بوک و یوتیوب را فیلتر کرده است. اطلاح گرایان در دولت کنونی از کاهش این کنترل ها حمایت می کنند همین طور که تلاش مردم ایران برای دسترسی یه رسانه های اجتماعی و اخبار مستقل روز به روز افزایش می یابد.

روابط بانکی؛ مانعی که باقی مانده است

هنوز چالش هایی برای شرکت های آمریکایی وجود دارد که به دنبال فرصت هایی در ایران می گردند. مثلا هیچ رابطه بانکی مستقیمی بین بانک های ایران و آمریکا موجود نیست.
اریک فراری، وکیل تحریم ها گفته که بانک ها در آمریکا اغلب تراکنش های قانونی را بلوکه می کنند. اداره کنترل اموال خارجی سازمان خزانه داری آمریکا ترس بی اندازه ای دارد که تغییر این روند نیازمند زمان می باشد.
خواجه پور گفته نصیحتش به تجاری که می خواهند وارد بازار ایران بشوند این است که حداقل در ابتدا با تجارت های داخلی شریک شوند.
او می گوید ” مسایل زیادی در این بین مطرح است اما نظر من در مورد ریسک ها و چالش های تجاری این است که همه این ها قابل حل است اگر راه کار درستی اتخاذ شود”
دولت کنونی ایران با اقداماتی نظیر بهبود فرصت ها و کاهش مالیات ها تلاش بسیاری در جهت جذب سرمایه های خارجی می کند.

تاثیرات جهانی

لوویس می گوید اگر تحریم ها برداشته شود، نتایج جهانی قابل توجهی رخ خواهد داد.
او می گوید “بزرگترین ذخیره جهانی گاز ناگهان آزاد می شود و اگر من در مسکو بودم از این بابت نگران می شدم. دومین ذخیره عناصر خاکی دنیا می تواند با برداشت تحریم ها به کار چین که فعلا در این امر غالب است خاتمه دهد.” حتی اگر توافقی حاصل نشود، دلایلی مبنی بر تضعیف تحریم ها موجود است.

کشور های منطقه مانند ترکیه و امارات متحده عربی که حول و حوش تحریم های ایران، کسب و کاری برای خود راه انداخته اند، همین طور رابطه پیچیده آمریکا و روسیه باعث می شود همکاری سازمان امنیت جهانی با ایران سختتر شود.

کریستوفر شرودر عنوان کرد که در حال حاضر نسبت به وقتی که تحریم ها تازه وضع شدند بودند، خیلی وضعیت بهتر است. او ادعا کرد که تحریم ها بر موبایل ها اخیرا کمتر شده است و بر اساس گزارشی در یک سرمایه گذاری عظیم در ایران، بالای شش و نیم میلیون آی فون در این کشور در اختیار مصرف کنندگان می باشد.
با تضعیف تحریم ها و سرمایه های سیاسی که توسط هر دو رییس جمهور یعنی اباما و روحانی قرار داده شده، انتظار می رود بر هر دو طرف فشاری احساس می شود که تا ۲۴ نوامبر به توافقی برسند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *