درهای مرکز شتابدهی نوآوری «آواتک» باز شد

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۳

سعید رحمانی مدیر عامل «صندوق سرمایه گذاری سرآوا» نخستین سخنران برنامه بود. او ابتدا ارائه‌ای را که سال گذشته در لندن درباره استارتاپ‌ویکند ارائه کرده بود برای حضار شرح داد.

رحمانی اشاره کرد که این می‌تواند داستان زندگی شما باشد که از ۴ صحنه تشکیل شده است.

وی در تشریح صحنه نخست گفت: نزدیک به ۱۵ سال پیش، در نیویورک بودم که در IBM مشغول شده بودم.


سپس در سال ۹۴ از این شرکت استعفا داده و در نیویورک یک استارتاپ را شروع کردم. در آن دوران، اقتصاد آمریکا بسیار وضع خرابی داشت و تورم بسیار بالا بود. پس نتوانستم نتیجه خوبی را کسب کنم. در آن زمان استارتاپ های زیادی شکل گرفتند که تنها چند مورد از آن‌ها دوام آوردند: Ebay,

yahoo,Amazoon,Paypal.

رحمانی صحنه دوم را این‌گونه شرح داد: شکل گیری استارتاپ در ایران در سال ۲۰۱۲ آغاز گشت. زمانی که اقتصاد ایران وضع مناسبی نداشت. تورم حدود ۵۰ درصد بود که در آن زمان یک BC یا صندوق سرمایه گذاری که سرآوا نام داشت شکل گرفت.

او اضافه کرد که سرآوا توسط کارآفرینان ایرانی در سه سال پیش ساخته شد. همچنین او از کسانی که در این راه به جای سرمایه گذاری روی طلا به او در راه اندازی سرآوا کمک کردند بیسار تشکر کرد.

صحنه سومی که رحمانی شرح داد اما مربوط به سال ۲۰۱۳ در ایران بود. زمانی که اولین استارتاپ در تهران و دومین در بیرجند برگزار شد. و به دنبال آن در شهرهای دیگر برگزار شد که مجموعا به ۲۵ رویداد استارتاپ ویکند تبدیل شد که روند رشد استارتاپ ویکند در ایران تا به الان بی سابقه بوده است.

صحنه چهارم اما مربوط به امسال است. سالی که برای اولین بار از موفقیت کارآفرینان و استارتاپ ها صحبت شد. همچنین در سراسر جهان از ایران به عنوان مهد کارآفرینی یاد می شود. او از استارتاپ های موفق ایرانی که در آن سال های سخت و پر تورم شکل گرفت تشکر کرد. استارتاپ هایی مانند دیجی کالا که رشد دویست درصد رشد داشته و آپارات، کافه بازار، تخفیفان و… به عنوان استارتاپ های بسیار موفق یاد کرد.

سعید رحمانی در انتها گفت کارآفرینان مانند موج هستند و شما کارآفرینان همان موج‌هایی هستید که ساکن نیستید.

سپس حمیدرضا احمدی که مدیریت عامل کانون کارآفرینی ایران را برعهده دارد در مورد پروژه صد در صد به ایراد سخنرانی پرداخت.

احمدی درباره نقش استارتاپ ویکند در زندگی خود سخن راند.

حمیدرضا احمدی گفت: «در آغاز فریلنسر بودم» و از مشکلات فریلنسری صحبت کرد. او گفت: «سپس وقتی از شنیدن استارتاپ ویکند به ایران با خبر شده تصمیم به شرکت در آن گرفته و به عنوان داوطلب در اولین استارتاپ ویکند تهران در سال ۹۱ شرکت کرده است.»

او گفت از همان اول می دانستم که استارتاپ ویکند رویدادی است که نباید یک بار در سال اتفاق افتد بلکه باید در همه شهرها و بطور مداوم تکرار شود.

مدیرعامل کانون کارآفرینی، مشکلی که همه شهرها برای برگزاری استارتاپ ویکند داشتند را نداشتن بودچه کافی برای برگزاری رویداد دانست.

احمدی اضافه کرد: «برگزارکنندگان به دنباله اسپانسر می رفتند و دیگر وقتی برای اینکه بتوانند روی محتوای استارتاپ ویکند صرف کنند را نداشتند که در این پروژه صد در صد این مشکل را با حمایت های مالی برطرف کردیم»

هدف پروژه صد در صد این است که در ۳ سال آینده ۱۰۰ استارتاپ ویکند برگزار کنیم و ۱۰ هزار کارآفرین تحویل جامعه دهیم.

سپس محسن ملایری، مدیر پروژه آواتک شروع به صحبت کرد.

او ابتدا از طریق ویدیو، شرحی از شکل گیری و ساخت آواتک به حضار ارائه کرد. سپس تاریخچه شتابدهنده ها را در جهان توضیح داد.

ملایری همچنین درباره «مرکز شتابدهی آواتک» گفت: «ما در آواتک سرمایه لازم، فضای کاری مناسب، مربیان حرفه ای و آموزش های فشرده را به تیم ها می دهیم تا در عرض ۶ ماه بتوانند تیم و پروژه‌ای قوی بسازند و بتوانند در مقابل اسپانسرهای بزرگ ایده و استارتاپ خود را مطرح کرده و از آن ها حمایت مالی بگیرند.»

در ادامه جلسه، ۲۰ تیم حاضر در آواتک، هر کدام به مدت ۶۰ ثانیه پروژه خود را معرفی کردند.

IMG_9899 IMG_9909 IMG_9924 IMG_9927 IMG_9937

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *