همه آن‌چه باید درباره استارتاپ استانبول بدانیم

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳

شتابدهنده etohum کشور ترکیه امسال میزبان ۹۰ استارتاپ از سراسر دنیا بود که در آن سرمایه گذاران، شتابدهنده ها، شرکت های بین المللی و میهمانان بسیاری حضور داشتند.

طی ۳ روز در ساختمان شرکت مایکروسافت شهر استانبول، استارتاپ ها فرصتی ۲.۵ دقیقه ای داشتند تا در برابر داوران و مربیان ایده های خود را ارائه دهند و در نهایت ۱۵ تیم به دور نهایی در روز آخر راه یافتند. در این میان زرین پل از ایران نیز موفق شد که به دور نهایی راه پیدا کند. زرین پل اولین تیم ایرانی است که در این رویداد بین المللی شرکت می کند.

طی ۳ روز ارائه استارتاپ ها، سخنرانی های مختلفی نیز توسط بزرگان حیطه کسب و کارهای آنلاین و IT ارائه شد که اطلاعات بسیار مفیدی در آنها بیان گردید.


ایده های استارتاپی از فلم سه بعدی Lix تا Fori Mozdoori استارتاپ پاکستانی که اپلیکیشنی برای پیدا کردن کارگر در پاکستان است را در بر می گرفت.

از سخنرانان روز آخر این رویداد می توان به راهول سود (Rahul Sood) اشاره کرد که از مدیران شرکت مایکروسافت است و در صحبتی چند دقیقه ای داستان زندگی کاری خود را برای حاضرین بیان کرد.

در ادامه صندوق های سرمایه گذاری و فرشته های استارتاپی (Startup Angles)  به سخنرانی پرداختند و فرصت های کشور ترکیه برای استفاده از بازار کشورهای عربی و همچنین خاور میانه در زمینه فناوری اطلاعات بسیار گفتند.

در ادامه این رویدادسه کارگاه موازی تشکیل شد که در هر یک سخنرانانی حضور داشتند. از شرکت هایی نظیر توئیر و آمازون نیز افرادی حضور داشتند که درباره ابعاد مختلف کسب و کار خود سخنانی بسیار مفید بیان داشتند.

همچنین سه Accelerator  و Incubator در منطقه خاور میانه در یک پنل شرکت کردند که درباره اکوسیستم کارآفرینی خاورمیانه صحبت های بسیار مفیدی را انجام دادند.

نکتهای که بر اساس این رخداد به چشم آمد این بود که سهم ایران در بازار بین المللی و منطقه ای طبق صحبت های شتابدهنده های منطقه بسیار ناچیز است.

در حین صحبت با کلیه شرکت کنندگان رویداد علت اصلی عدم حضور شرکت های خارجی در ایران، نبود کارت های اعتباری و جریان مالی بین المللی بیان می شود که در صورت موفقیت زرین پل در این زمینه، پلی میان اقتصاد آنلاین ایران با منطقه و جهان ایجاد خواهد شد که در رشد صنعت فناوری اطلاعات و کسب و کارهای آنلاین کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

محسن ملایری از ایران و به عنوان موسس شتابدهنده آواتک در سالن مایدن به سخنرانی پرداخت. او در این سخنرانی ابتدا به تفاوت های اکوسیستم کارآفرینی ترکیه و ایران پرداخت و در ادامه با معرفی دیجی کالا، آپارات و کافه بازار به عنوان سه داستان موفق کارآفرینی، نسل جدید جوانان ایرانی را پتانسیلی دانست که امکان پیشرفت بسیار زیادی دارند.

در پایان وی از صندوق های سرمایه گذاری و سایر شرکت های سرمایه گذاری خارجی دعوت کرد تا به ایران آمده و از این ظرفیت ها بازدید کنند.

پانزده ارائه در این برنامه صورت گرفت که پس از آن، داوران به شور نشستند و تیم ها برتر را معرفی کردند که Connected2.me ، Lix و Silkroad Images به عنوان تیم های اول تا سوم معرفی شدند و برنده مردمی نیز استارتاپ زرین پل از ایران انتخاب شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *