اختصاصی استارتاپ ویکند – سلمان جریری در گفتگو با وبنا

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۱

وبنا – آقای سلمان جریری ، کارآفرین ایرانی ساکن دبی است. او بنیانگزار موسسه DubaiBeat در دوبی است. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف ، عضو موسس چندین کسب و کار آنلاین در خاورمیانه بوده است.
آقای جریری یکی از مربیان استارتاپ ویکند تهران که اولین دوره از این رویداد جهانی در ایران است ، به شمار می آید. این موضوع فرصتی را در اختیار ما گذاشت تا با ایشان مصاحبه کوتاهی داشته باشیم.

از ایشان پرسیدیم : آقای جریری ، شما بعنوان شخصی که سالهای بسیاریست با وب آشنایید و اکنون نیز در خارج از ایران در زمینه کسب و کارهای نوپا فعالیت دارید ، چه نکات خاصی را برای موفقیت یک کسب و کار نوپا در ایران ، حائز اهمیت می دانید؟

سلمان جریری در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفت : تمرکز در استارتاپها نکته مهمی است اما در ایران گویا به این قضیه کم توجه می‌شه. اکثر شرکتها و استارتاپهایی که من در ایران دیدم، بر روی پروژه ها و محصولات بسیار متنوعی فعالیت می‌کنند و همین باعث می‌شه برای اونها بحث «سرویس‌‌ وب» به مشتری نهایی بعد از« پروژه ها» و «محصولات» تعریف بشه. بگذارید مثالی بزنم: مثلا فرض کنید نقطه شروع یک استارتاپ در خارج از ایران سایت کتابفروشی آنلاین است. تیم و سرمایه گذار و همه چیز حول این محور شکل می گیره و این تنها هدف و فعالیت اونهاست. اما در ایران شرکتها در کنار پروژه های که از سازمانهای مختلف دارند، یکی دو سایت و سرویس وب هم ارائه می‌کنند (و اکثر درآمدشون هم از همون پروژه‌های تحویلی به سازمانهاست تا سرویسهای وب). این تمرکز و فوکوس را از اونها می‌گیره و سرویس‌دهی را هم در طولانی مدت دچار مشکل می‌کنه. البته شرکتهایی هم داریم که منحصرا روی یک سرویس وب تمرکز کرده‌اند (مثلا تخفیفان) که اتفاقا جزو استارتاپهای موفق هم بوده‌اند.

   
به عنوان پرسش دوم از ایشان پرسیدیم :  اگر قرار باشد مقایسه ای بین بازار ایران و دیگر کشورها داشته باشید ، ضعف یا قدرت بازار کسب و کارهای اینترنتی در ایران را در چه چیزی می بینید؟

و ایشان در پاسخ به این پرسش گفتند : بزرگ بودن ، یکپارچه بودن و بکر بودن مهم ترین قدرت بازار ایران به شمار می رود. شما استارتاپ های منطقه را در نظر بگیرید. برای مثال استارتاپ های که در دوبی فعالیت میکنند ، بازار بسیار کوچکی در امارات دارند و برای رشد ناچارند به کشورهای اطراف سرویس دهی نمایند که باز هم جمعا به اندازه ایران جمعیت ندارند. هر کدام از این کشورها هم قوانین مختلفی در زمینه گمرک و مالیات و .. دارند. اما در ایران ما یک بازار بزرگ و یکپارچه داریم. همچنین در تقریبا تمامی زمینه ها هنوز با بازار بسیار بکر و آماده ای روبروییم که آماده سرمایه گزاری و فتح شدن است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *