اختصاصی استارتاپ ویکند – اسد صفری در گفتگو با وبنا

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۱

وبنا – اسد صفری ، یکی از فعال ترین آموزش دهندگان روش چابک (Agile) در ایران است. وی نقش بسیار پررنگی در محبوبیت و فرهنگ سازی این روش در ایران داشته. آقای صفری همچنین موسس “موسسه اسکرام ایران” هستند. برگزاری اولین دوره استارتاپ ویکند ایران در تهران و مربیگری آقای صفری در این دوره از استارتاپ ویکند را غنیمتی برشمردیم جهت مصاحبه با ایشان

 

از آقای صفری پرسیدیم : مشکل اصلی پیش پای تیم های ایرانی برای چابک بودن چیست؟

 

ایشان در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفتند : مهمترین دلایل عدم چابک شدن تیم ها ایرانی را می توان در فرهنگ و ساختارهای سازمانی جسنجو کرد. فرهنگ هایی که مبتنی بر کنترل افراد، ایجاد سلسله مراتب بالا به پایین، عدم شفافیت، عدم اعتماد و بخصوص عدم تشویق نفرات به کار تیمی و خلاقیت های پایدار می باشند. معمولا تغییر فرهنگ و ساختار سازمانی هزینه بر و ترسناک است بخصوص اینکه سازمان ها و تیم ها، چابک سازی را با دانش کم شروع می کنند، حقیقت این است چابک سازی با خواندن یک مقاله یا کتاب امکان پذیر نیست، یا اصلا انجام متدی مانند اسکرام روح چابک بودن را در کالبد تیم های ما نخواهید دمید.

 

به عنوان سوال دوم از ایشان پرسیدیم : بعنوان یک متخصص چابک ، چه راهکاری برای حل این مشکل دارید؟

ایشان در پاسخ گفتند : در واقع من دوست دارم تیم ها با جای اینکه چابک عمل کنند، چابک باشند. حقیقت این است فرق زیادی مابین Do Agile و Be Agile هست و به نظر من اولین گام برای هر تیم یا سازمانی، درک مناسب از چابک بودن است. اما قدم های بعدی هر تیم برای چابک شدن متفاوت خواهد بود، زیرا شرایط برای همه تیم ها یکسان نیست و نمی توان برای همه یک نسخه واحد چابک سازی پیچید. اما موردی که مسلم است این است که تیم های نیاز به تحول دارند، تحولی در سطح فرهنگ، ساختار، نقش ها و هر چیزی که برای چابک بودن نیاز است. اما گذشته از این که در چه سطحی هستیم، نباید روح بهبود مداوم چابک را از یاد برد، همیشه با بازبینی عملکرد و پیدا کردن مشکل ها،باید رو به جلو حرکت کرد و گامی های موثر به سمت چابک بودن برداشت.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *