تعیین اهداف کسب و کار، آری یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱

 

ویژگی: شما شانس رسیدن به اهدافی را خواهید داشت که ویژه و خاص باشند، “افزایش سرمایه” یک هدف ویژه نیست؛ “افزایش سرمایه تا ۳۰ میلیون و تا اول مهر ماه ۹۲” یک هدف ویژه است.

خوش بینی: در هنگام تعریف اهداف مثبت اندیش باشید. “توانایی پرداخت های نقدی” یک هدف دقیق و الهام بخش نیست. “رسیدن به امنیت مالی” با رویکرد مثبت تری اهداف را تعبیر می کند تا شما مثل شلیک شدن یک گلوله به سمت رسیدن به آن اهداف بروید.


واقع گرایی: اگر شما یک هدف برای بدست آوردن ۱۰۰۰۰۰ دلار در ماه برای خود تعیین کنید در حالی که تاکنون در یک سال هیچ درآمدی کسب نکرده اید مسلما این هدفتان غیر واقعی است.

از پله های کوچک شروع کنید. مثل افزایش درآمد ماهیانه تا ۲۵%. وقتی اولین هدفتان محقق می شود می توانید برای هدف بزرگتری آماده شوید.

کوتاه و بلند مدت بودن: اهداف کوتاه مدت در یک دوره چند هفته ای در یک سال در دسترس هستند. اهداف بلند مدت می توانند ۵، ۱۰، و یا حتی ۲۰ ساله  باشند، آنها باید به شکل قابل ملاحظه ای از اهداف کوتاه مدت بزرگتر باشند اما باید همچنان واقع گرایانه هم باشند.

در اینجا چندین فاکتور برای بررسی در هنگام تعیین اهداف وجود دارد:

درآمد: بسیاری از کارآفرینان وارد کسب و کار می شوند تا به امنیت مالی برسند. میزان پولی که می خواهید در طول اولین سال از فعالیتتان کسب کنید را بررسی کنید و پولی که هر کدام از سالهای بعد می خواهید کسب کنید تا ۵ سال.

سبک زندگی: این شامل مواردی از جمله سفر کردن، ساعات کار، سرمایه گذاری شخصی  دارایی ها و موقعیت جغرافیایی تان است. آیا تمایل دارید سفر های زیاد و دوردستی بروید؟ چند ساعت (در روز یا در هفته) کار خواهید کرد؟ کدام یک از دارایی هایتان را تمایل دارید در معرض ریسک قرار دهید؟

نوع کار: زمانی که اهداف را مشخص می کنید، باید برای نوع کار مواردی را تبیین کنید، این موارد عبارتند از اینکه: شما دوست دارید خارج از منزل کار کنید، در یک دفتر (ساختمان اداری) کار کنید، با رایانه کار کنید، روی تلفن، با طیف وسیعی از مشتریان، با بچه ها و یا مواردی از این دست…

رضایت مندی: بسیاری از مردم وارد کسب و کار می شوند تا غرور خود را راضی کنند. داشتن یک کسب و کار می تواند بسیار رضایت بخش باشد مخصوصا اگر آن کسب و کار هیجان انگیز و پر زرق و برق باشد. شما احتیاج دارید تصمیم بگیرید که کدام کسب و کار شما را به رضایت مندی می رساند و رضایت نفس تان را تامین می کند.

مهمترین قانون در ارزیابی کردن خود و در تعیین اهداف صداقت است. رفتن به یک کسب و کار با چشمان باز و دید وسیع در مورد نقاط قوت و ضعف خود، علاقه مندی ها و تنفر هایتان و اهداف نهایی تان به شما اجازه می دهد با مواردی رو برو شوید که در آنها اعتماد بیشتری دارید و شانس بیشتری برای موفقیت در آنها دارید.

 

منبع:  Start Your Own Business, Fifth Edition

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *