تیغ دولبه ی فیلترینک در آسمان وب فارسی

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۱

فیلترینگی که می بایست به فضای سالم خانواده و به قول کارشناسان به اینترنت پاک کمک کند٬ امروز لبه تیغ خود را به سمت تجارت های داخلی نشانه گرفته است. جایی که سرمایه و کار ایرانی سالیان سال است در سخت ترین شرایط اقتصادی با امید به اهداف بلند مدت خود٬ نه تنها این صنعت را رها نکرده اند٬ بله به سرمایه گزاری گستره تری در این بخش روی آورده اند.

فیلترینگی که می گویند می بایست امنیت فکری و اخلاقی در فضای وب ایجاد کند امروز گویی ریشه این صنعت را نشانه گرفته و خواسته یا ناخواسته به جان شرکت های داخلی افتاده است.

بافیلتر شدن گوگل و جیمیل به عنوان دو سرویس دهنده بزرگ خارجی٬ نه آنها سقوط سهام داشته اند و نه ترافیک خود را از دست داده اند. چه بساکه خبرساز شدن گوگل در چند روز گذشته ظاهرا رشد ۱۵ درصدی سهام این کمپانی را نیز به همراه داشته اشت.


اما چه بلایی به سر کاربران وب فارسی آمده است. یک باره فیلتر کردن جیمیل بسیاری از کاربران را با مشکل دسترسی به اطلاعات خود مواجه کرده است. در طول چند روز گذشته کم نیستند افرادی که برای کارهای بانکی٬ پرداخت قبوض و هر آنچه به اینترنت و ایمیل نیاز دارد با مشکل مواجه شده اند.

حال با ترافیک از دست رفته بسیاری از سایت ها چشم به ورودی های موتور جستجوی گوگل داشتند کار نداریم.

متاسفانه این گونه اقدام ها یکی از بزرگترین مشکلاتی که در وب فارسی ایجاد می کند توسعه روز افزون استفاده از ابزار های فیلتر شدن است.. اینجاست که این پرسش مطرح می شود که مگر قرار نبود که فیلترینگ محیط سالم را برای ما ایجاد کند؟ مگر به دنبال اینترنت پاک نبودیم؟ آیا کمک به رشد استفاده از فیلتر شکن در این راستا است؟

از سایت های خارجی که بگذریم٬ سخن سایت های داخلی شنیدنی تر است. شرکت هایی که سرمایه گزاری هایی در این خصوص انجام داده اند و حتی به دلایلی فیلتر می شوند که در قوانین جاری کشور دلیلی برای فیلتر شدن ان ها نیست. اخطار اول نیامده٬ به اخطار دوم نرسیده٬ در کمتر از ۲۴ ساعت سایتی با سابقه چند ساله و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فیلتر می شود. کاربرانی که به واسطه فیلتر بودن برخی از سایت های خارجی٬ درست و نادرست٬ رو به استفاده از سرویس های داخلی آورده اند.

این گونه اقدامات متاسفانه فقط و فقط جز خروج بیشتر سایت های ایرانی٬ فرار سرمایه ایرانی و عدم امنیت شغلی برای فعالان این حوزه چیزی در بر نخواهد داشت.

امید است روزی رو شاهد باشیم که هیچ سایتی بدون طی کردن مراحل قانونی خود فیلتر نشود. فیلتر کردن همانند زندان کردن است. و چه بسا برای کسب و کارها مشابه حکم اعدام باشد. یعنی کشتن یک کسب و کار نوپا.

آیا نبایست کمی بیشتر و مستند تر و با گفتگویی بیشتر در خصوص فیلترینگ اقدام کرد؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *