چطوری پیازداغش را بیشتر کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۱

اضافه بر این، به احتمال زیاد، همشهریان شما اولین و وفادار ترین مشتریان شما هستند. به عبارت دیگر شما با افرادی در ارتباط کاری خواهید بود که می توانند کلی درباره شما و کسب و کارتان حرف بزنند.

به عنوان یک کسب و کار محلی، در چشم رسانه های محلی، به نسبت رقبای احتمالی از شهرهای دیگر، موضوع مرتبط تری هستید.

این راز کوچک روابط عمومی را هم از من یادگاری داشته باشید! : خیلی وقت ها، شناخته شدن و تعریف شدن از شما و کسب و کارتان می تواند از محافل کوچک کم کم به بیرون درز پیدا کند و توجه خبرنگاران و ژورنالیست های خبرگزاری های بزرگ را به خود جلب کند.


 

خوشفکری - چطوری پیازداغش را بیشتر کنیم؟ یا چگونه یک موج تبلیغاتی پر سر و صدا راه بیاندازیم؟

به عنوان یک استارت‌آپ یا کسب و کار کوچک، یکی دیگر از روش های موثر بازاریابی و معمولا کم خرج ترین و منطقی ترین راه تبلیغ محصولات و خدمات، اطلاع رسانی و آگاه کردن مشتریان احتمالی از طریق رسانه های محل کسب و کارتان است.

انتشار مطلب درباره شما و کسب و کارتان در روزنامه ها و مجلات محلی خیلی ساده تر از روزنامه ها، مجلات و شبکه های تلویزیونی کشوری و ماهواره ای است.

اضافه بر این، به احتمال زیاد، همشهریان شما اولین و وفادار ترین مشتریان شما هستند. به عبارت دیگر شما با افرادی در ارتباط کاری خواهید بود که می توانند کلی درباره شما و کسب و کارتان حرف بزنند.

به عنوان یک کسب و کار محلی، در چشم رسانه های محلی، به نسبت رقبای احتمالی از شهرهای دیگر، موضوع مرتبط تری هستید.

این راز کوچک روابط عمومی را هم از من یادگاری داشته باشید! : خیلی وقت ها، شناخته شدن و تعریف شدن از شما و کسب و کارتان می تواند از محافل کوچک کم کم به بیرون درز پیدا کند و توجه خبرنگاران و ژورنالیست های خبرگزاری های بزرگ را به خود جلب کند.

 

در ادامه، ۵ روش (راز) تبلیغات موفق و ایجاد شهرت محلی برای کسب وکارهای کوچک آورده شده است:

 

۱- دست و دل باز باشید.

اگر دقت کرده باشید برندهای بزرگ داخلی و خارجی در برگزاری همایش ها و جشنواره ها و … به موسسات خیریه ی شهرها و مناطق کوچک کمک می کنند.

مردم خبرها و گزارشات خوب که احساس بهتری به انسان می دهد را دوست دارند، و می خوانند. رسانه های محلی هم با ولع اخبار این نوع رخدادها را بازتاب می دهند.

برای یک موسسه خیریه محلی شهرتان کاری کنید. معمولا این موسسات، در عوض کمک شما، از طریق کانال های ارتباطی و روابط عمومی خود با مخاطبان و افراد و کسب و کارهای کمک رسان و خیر دیگر درباره کمک شما مطالب مفید زیادی خواهند گفت و از کسب و کارتان، تعریف خواهند کرد.

 

۲- درد دل کنید.

به سرخط روزنامه ها و وب سایت های خبرگزاری هرازچندگاهی نگاهی بیاندازید. ببیند آیا خبر یا رخدادی هست که به کسب و کار یا تخصص و تجربه تان ارتباط داشته باشد یا نه.

خبرنگاران محلی همیشه به دنبال افراد محلی هستند که درباره اخبار و رویدادهای بزرگی که همه در کشور در باره اش حرف می زنند، صاحب نظر باشند.

قیمت دلار دارد تثبیت نمی شود؟ اگر کسب و کار شما به قیمت دلار بستگی مستقیم دارد، دیدگاهتان را درباره ی تاثیرات و منفی آن بر روی کسب و کارتان، اشتغال زایی و اقتصاد شهرتان با روزنامه های محلی درمیان بگذارید.

مرغ نایاب شده است و قیمتش بالا رفته؟ اگر کسب و کار شما یک آشپزخانه کوچک است، قطعا درباره اثرات این گرانی خیلی حرف ها برای گفتن دارید.

کارتان انجام عایق بندی بام ساختمان است؟ با نزدیک شدن پاییز و زمستان، درباره ی روش های درست و مناسب عایق بندی، تجربیات تان را ارائه کنید.

 

۳- یک کار عجیب و غریب انجام دهید.

مسوولان روابط عمومی شرکت های بزرگ موفق همیشه در آستین خود شیرین کاری های خلاقانه به همراه دارند.

می تواند، شکستن رکورد درست کردن طولانی ترین پیتزای جهان باشد، یا راه اندازی مسابقه طولانی ترین زمان نگه داشتن دست ها روی بدنه یک خودرو برای یک جایزه نفیس (همان خودرو).

بهترین این شیرین کاری ها، آنهایی هستند که تعاملی، از نظر ظاهری جذاب، به یاد ماندنی و مفرح باشند. به این صورت فرصت مناسبی برای انتشار آن ها در رسانه ها و مطبوعات نوشتاری و صوتی و تصویری بوجود خواهد آمد.

نکته اش اینجاست که باید حتما کاری را که در نظر دارید، با کسب و کار شما، مرتبط باشد. و بتواند تصویر و پیامی را که شما مد نظر دارید منتقل کند.

اگر مثلا شما یک تعمیرگاه خودرو داشته باشید، درست کردن بزرگ ترین پیتزای شهرتان، فقط مشتریانتان را سردرگم خواهد کرد! اما اگر شما یک پیتزا فروشی هستید، این کار، معنا خواهد داشت.

حالا اگر بتوانید عواید فروش این پیتزا را به یک موسسه خیریه بدهید – نکته شماره یک را ببینید – آنگاه، خبر این کار شما مانند توپ در رسانه ها صدا خواهد کرد!

 

۴- به محلی بودنتان افتخار کنید.

مدتی است که حرکت هایی برای ترغیب مردم به خرید از کسب و کارهای محلی و خرج کردن اسکناس هایشان بر روی محصولات تولید داخل به راه افتاده است.

وقتش است که از این فرصت استفاده کنید و به سازمان هایی که وظیفه حمایت از تولیدات و کسب و کارهای محلی را بر عهده دارند مراجعه کنید.

اگر چنین سازمانی در شهر شما وجود ندارد، تلاش برای راه اندازی یک کمپین آگاه سازی در این زمینه می تواند توجه مردم و رسانه ها را به شما جلب کند.

چند ایده برای شروع:

  • ۱) یک نام تجاری، لوگو و وب سایت برای این کمپین تهیه و به نام خود ثبت کنید.
  • ۲) به ادارات صنایع و بازرگانی شهرتان مراجعه کنید، نامه نگاری کنید و آنها را در جریان کمپین و تلاشتان در این زمینه بگذارید.
  • ۳) یک خبرنامه ایمیلی درست کنید و از آن طریق با کسب و کارهای همکار ارتباط برقرار کنید. هر چند وقت یکبار سر خط تلاش ها و برنامه ی انجام شده در کمپین را برایشان ارسال کنید. از تبلیغات اینترنتی برای اشاعه اهداف و دیدگاه هایتان استفاده کنید.
  • ۴) چه آنلاین و چه آفلاین، نظراتتان را با مردم مطرح کنید. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، کارت پستال مرتبط طراحی کنید و بفرستید برای ساکنان شهرتان، پوستری با داشتن لوگو و نام مناسب برای کمپینتان طراحی و چاپ کنید و از مغازه داران بخواهید تا آن را بر روی شیشه و درب ورودی مغازه شان نصب کنند.
  • ۵) یک برنامه جمعی به کمک کسب و کارهای همکارتان راه بیاندازید. با هماهنگی با کسب و کارهای همکار و حتی غیر همکار، یک نمایشگاه یک روزه راه اندازی کنید. یک روز را مشخص کنید که در آن همه مغازه داران درصد مشخصی تخفیف ارائه کنید. گروه های موسیقی محلی بخواهید در طول آن مراسم اجرای زنده داشته باشند. رسانه های محلی عاشق پوشش دادن چنین برنامه هایی هستند چرا که در آن روز فعالیت ها و برنامه های مختلف زیادی برای پوشش دادن وجود خواهد داشت. فقط مطمئن باشید که سخنگوی افتتاحیه نمایشگاه، شما باشید!

 

۵- وبلاگ نویسان و خبرنگاران رسانه های محلی را بشناسید.

خبرنگاران و گزارشگران هم انسان هستند. اگر آنها را بشناسید شانس بیشتری برای پوشش داده شدن خواهید داشت.

بررسی کنید که کدام خبرنگار بر روی چه موضوعاتی کار خبری می کند. وبلاگ نویس های شهرتان را دست کم نگیرید. ارتباط با آنان به مراتب آسان تر است و خبرنگاران سنتی هم معمولا وبلاگ های مختلف را دنبال می کنند تا خبرهای احتمالی را بتوانند کشف کنند.

بسیاری از این افراد در شبکه های اجتماعی فعال هستند، اگر شما هم همینطور هستید، در توییتر، فیسبوک و گوگل پلاس و … آنان را پیدا کنید و درباره مطالب و نوشته هایشان نظر بگذارید و در بحث هایشان شرکت کنید تا آنها با نام شما و شرکت شما و زمینه های تخصصی کاری تان آشنا شوند.

 

حالا که رازهای تبلیغات موثر و ایجاد شهرت محلی را دانسته اید، وقت اش است که ماشین تبلیغاتتان را به راه بیاندازید!

شما چه فکر می کنید، لطفا نظرتان را با من و دیگر مخاطبان وبنا در میان بگذارید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *