چطور مانند استیو جابز سخنرانی کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱

هر وقت که از من در خواست می شود که در مراسمی، و یا محفلی، چه بزرگ مانند یک گردهمایی و افتتاح پزوژه یا کوچک مانند یک جلسه کاری با همکاران، سخنرانی کنم، همیشه به یاد خدای پرزنت (ارائه) و سخنرانی، استیو جابز فقید می افتم.

بنیانگذار شرکت اپل،در سخنرانی هایش تنها به ارائه یک سری آمار و یا معرفی یک تکنولوژی تمرکز نمی کرد، بلکه چیزی فراتر را نمایش می داد. چیزی که مهارت های مختلفی در زمینه های روابط انسانی و اجتماعی، تکنیک های سخنرانی و جلب مخاطب، را می طلبد.

ویدیوی معرفی آیفون توسط استیو جابز در کنفرانس مک ورلد سال ۲۰۰۷ را اینجا تماشا کنید. همانطور که می بینید، در این ارائه شگفت انگیز و پر احساس، المان های تصویری برای انتقال یک مفهوم استفاده شده اند نه صرفا برای ایجاد تنوع یا پرکردن یک فضای خالی در اسلاید ها. و جدای از کم یا طولانی بودن زمان این سیرک جادویی به رهبری استیو جابز، مخاطب، با درک درستی از آنچه ارائه شده است، از سالن خارج می شود.


استیو جابز در حال معرفی محصولات جدید اپل

ارائه های استیو جابز می تواند برای همه ما آموزنده باشد. اخیرا کتاب های مختلفی را درباره استیو جابز و شرکت اپل خوانده ام. با ترکیب تجربیات خودم و همچنین مطالعاتم درباره استیو جابز و هنر سخنرانی او، لیست زیر را تهیه کرده ام که امیدوارم مفید واقع شود:

۱. نکات مهم در سخنرانی را بدانید و به وضوح و شفاف آن را بیان کنید.

استیو جابز می دانست که مغز انسان نمی تواند در یک جلسه، کوهی از اطلاعات را دریافت و پردازش کند. هر اطلاعات و داده ای که هدف و مفهوم مشخصی ندارد باعث حواس پرتی مخاطب از اصل موضوع و کاهش اثر ارائه می شود. پس فقط از المان های بصری که به درک یک مفهوم می تواند کمک کند استفاده کنید.

۲. دلیل گوش دادن مخاطبانتان به حرف هایتان را در نظر بگیرید.

مخاطبان شما با هدف خاصی در سالن کنفرانس نشسته اند. درک اینکه چرا آنان برای شنیدن حرف های شما تمایل نشان داده و به خود زحمت آمدن به سالن کنفرانس را داده اند بسیار مهم و ضروری است. با در نظر گرفتن این دلیل، می توانید ارائه خود را طوری تنظیم کنید که در راستای اهداف آنان باشد تا با دقت و تمایل بیشتری به سخنرانی شما گوش فرا دهند. یک سخنرانی مشابه برای مخاطبانی با اهداف و انگیزه های مختلف، برای مثال، سهامداران، مهندسان یا فروشندگان، ممکن است نیاز به تغییراتی در ساختار و مطالب داشته باشد.

۳. از همان ابتدای جلسه، یک ارتباط شخصی و احساسی با مخاطبان برقرار نمایید.

مهارت قصه گویی استیو جابز در ارائه هایش

اگر چه هدف جابز از برگزاری جلسات معرفی محصول، فروش یک تکنولوژی بود، اما او همیشه سخنرانی هایش را با یک رابطه احساسی با حضار آغاز می کرد. این رابطه، یک حالت یکدلی بوجود می آورد که انگیزه ای می شود برای مخاطبان که پذیرش بهتری نسبت به آنچه شما می خواهید ارائه کنید، داشته باشند.

یک راه بسیار موثر در جلب توجه مشتریان احتمالی و درگیر کردن فکر آنان با محصول و یا خدمات شما تصویر سازی ذهنی و القای این تصویر به مخاطبان است. روش استیو جابز را برای ایجاد این تصویر ذهنی، قصه گویی بود. او برای مخاطبانش مثال های واقعی را به نمایش می گذاشت. در مقاله ای با عنوان “برای فروش بیشتر و بهتر، برای مشتریانتان قصه بگویید!” این روش را به طور مفصل توضیح داده ام.

۴. کاری کنید مخاطب بر روی شما تمرکز کند، نه اسلایدها.

مخاطبان شما نیامنده اند تا اسلایدهای شما را تماشا کنند، اگر هدف از یک ارائه، نمایش اسلاید بود، این کار را می توان از طریق اینترنت و با ارسال فایل اسلایدها انجام داد و نیازی هم به حضور در محل نیست. مخاطبان شما، آمده اند تا به شما نگاه کنند و به حرف هایتان شما گوش دهند. پس تمرکزشان را بر روی خودتان نگه دارید. برای اینکار می توانید یک اسلاید خالی در میان اسلایدها قرار دهید تا مخاطب مجبور شود به شما نگاه کند. استیو جابز اغلب اینکار را می کرد تا توجه حضار را در جایی که می خواست به خودش جلب نماید.

۵. بر محتوای ارائه، تسلط پیدا کنید.

استیو جابز بر محتویات ارائه تسلط کافی داشت

باید طوری محتوای سخنرانی تان را بلد باشید که به راحتی بدون هر گونه ابزار تصویری، آن را بتوانید ارائه کنید. تسلط بر محتوای ارائه، یکی از اجزای اصلی یک ارائه خوب است.

وسواس استیو جابز در دقت و تمرکز خیلی زیاد بر نکته به نکته و حتی لحظه به لحظه ارائه اش در تمرین های قبل از ارائه اصلی، شهره ی همه ی همکارانش بوده است. ریشه فکری این مطلب در مانیفست ۳ مرحله ای بازاریابی شرکت اپل جا دارد. بر اساس سومین مرحله از این ۳ روش بازایابی: ” اپل همواره باید آگاه باشد که کمپانی و محصولاتشان از روی ظاهرشان، مورد قضاوت قرار می گیرند.”

برخی دیگر از سخنرانان ترجیح می دهند کمی هم بداهه گویی داشته باشند و خود را مقید به کلمات و جملات از پیش تعیین شده نکنند. به هر روشی که تمایل دارید مطالبتان را ارائه کنید، تسلط بر محتوای سخنرانی، به شما کمک خواهد کرد تا با آرامش، دقت و شفافیت، سخنرانی کنید.

توصیه شما برای یک ارائه خوب چیست؟ نظرتان را با دیگر خوانندگان وبنا در زیر، به اشتراک بگذارید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *