صداهایی که چندیست در سکوت فضای مجازی شنیده میشود

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۱

حتی در ایران با این سرعت بسیار پایین اینترنت جی پی ار اس نسبت به اینترنت در کشور های دیگر باز هم بحث استفاده از اینترنت همراه در ایران وجود داره و قابل استفاده میباشد. بحث جدیدی که در چندین ماه گذشته در اینترنت پا به عرصه حرفه ای تر شدن گذاشته و در بعضی از سایت های غیر دولتی به صورت یک شغل و یا یک تفریح دنبال میشود بحث اطلاع رسانی اخباری و اموزشی به سبک پادکست (فایل های صوتی قابل شنیده شدن یا دانلود شدن از طریق وب) بصورت صوتی است و حتی بعضی از وب سایت ها هم دست به اقدامی جالب و خرید سرور های انتقال صدا بصورت رادیو های ۲۴ ساعته کرده اند.

یکی از مهم ترین بخش رسانه های جمعی صوت و تصویر است، بدلیل اینکه انتقال اطلاعات بسیار ساده تر و در زمان کمتری با بازده بیشتری صورت گرفته میشود. استفاده از این راه ها در اینترنت ایران بدلیل سرعت پایین اینترنت بحث تصویر کمی کم رنگ شده است اما این مقوله هم جای خود را در بین فضای مجازی ایران نیز باز خواهد کرد.

بحث تصویر را کنار گذاشته و به بحث صوت میپردازیم یک نکته جالب توجه در وب سایت ها ایرانی که چندیست بوجود آمده این بوده است که بعضی از وبلاگ ها و وبلاگ نویسان با خلاقیت بسیار سعی بر صوتی نمودن مطالب سایت و وبلاگ خود کرده اند، که تمامی بینندگان این وبلاگ و وب سایت ها بتوانند صدای وبلاگ آنها را نیز بشنوند و یا فایل مربوطه را دانلود کنند و در وقتی که درحال انجام کارهای روز مره خود هستنند این اخبار و مطالب را براحتی گوش کنند.


بحث پادکستینگ به دلایل بسیاری خوب و بصرفه است یکی از آنها این است که تصویری وجود ندارد که توجه صد در صد رو استفاده کننده را طلب کند و یکی دیگه هم اینکه مطالب بصورت نوشته نیستند که ایتفاده کننده شروع به خواندن این مطالب کند و دست از کارهایش بکشد، بیننده یک صفحه رو باز کرده مطلب مورد نظر خود را پیدا و انتخاب کرده و روی دکمه شروع کلیک میکنه و به مابقی کارها مانند : وب گردی، انجام کارهای روزمره و … میپردازد و مطالبی که شاید حتی با اینکه از اهمیت خاصی برخوردار بودند و بدلیل کمبود وقت از روی آنها گذشته اید را رو در گجت های مانند : گوشی های همراه، تبلت ها و پلیرهای صوتی، به صورت یک فایل صوتی و یا در اینترنت بصورت آنلاین گوش میکنید و استفاده کافی را خواهید برد و وقت شما هم تقسیم شده و به چندین کار خود نیز رسیده اید.

بعد از بحث پادکست به سراغ بحث رادیو های ۲۴ ساعته اینترنتی که در بعضی از وب سایت ها چندیست رواج پیدا کرده که با اهداف مختلفی بوجود آمدن از بحث های سیاسی تا موزیک های مختلف، آموزش و بحث های مذهبی و … . نکته قابل توجه در مورد این رادیو ها این است که شما میتوانید از طریق اینترنت جی پی ار اس هم این رادیو ها رو دریافت کنید و به مطالبشون گوش کنید و این موضوع هم به کیفیتی که اون رادیو ارائه میکند بستگی دارد، البته این خود تحولی عظیم در این عرصه خواهد بود که شما بتوانید بدون گرفتن رادیو از طریق موج و… با استفاده از اینترنت جی پی ار اس گوشی یا تبلت و… خود به رادیو گوش کنید و از مطالب مورد نظرتون بهره ببرید.

ما قصد داریم در این ستون سری به تمامی این رادیو ها و پادکست ها بزنیم و با داشتن افراد با تجربه بیش از ۱۰ سال در گروه در ارتباط با مهندسی صدا و بحث اجرا، سعی میکنیم به صداهایی که در فضای وب پخش میشود گوش کرده و این وب سایت ها و رادیو پادکست ها رو برای خوانندگان این بخش معرفی کنیم و آنها را از لحاظ کیفیت صوت طرز اجرا و چگونگی ضبط مورد بررسی قرار دهیم، که با معرفی از آنها باعث پیشرفت و با نقد مشکلات آنها باعث تلاش برای هرچه بهتر کردن رادیو یا پادکست ها بشویم، تا حداقل قدمی رو در راستای هرچه با کیفیت کردن وب فارسی بر داریم پس با صدای اینترنت همراه باشید.

همچنین بخشی به تازگی در وبنا ایجاد شده است که با مراجعه به این بخش می توانید جدید ترین اخبار تکنولوژی و وب را گوش کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *